Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Nacht van te voren even snel de wat minder bekende regeltjes stampen ('aanhangborden' bij vrachtwagens, waar je je parkeerlicht aan moet zetten, dat soort zooi ![]() Maar ik raad het niet aan. M'n zusje heeft een dvd gekocht toen ze voor d'r theorie ging leren en is daarmee ook in 1x geslaagd ![]() Kostte haar toen (bijna een jaar geleden) €17,50 (nieuw).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
![]() |
|
Ik heb het gewoon met een boekje geleerd en met een dvd getoetst. Het boekje gewoon leren zoals je voor school ook leert. Vervolgens een test maken en kijken in welke categorie je fouten zitten. Dan opzoeken wat het antwoord wel had moeten zijn en waarom. Je kunt bij de bieb ook gewoon theorieboeken lenen trouwens en ook boeken vol met oefentoetsen. Let alleen op of het boek up-to-date is.
En verder: bedenk in heel veel voorrangsgevallen ook gewoon hoe het in de praktijk zou gaan. Het is best ingewikkeld om bij een kruispunt vol verkeer te bedenken wie er voorrang heeft. Maar als je je bedenkt hoe dat in de praktijk gaat als je in de auto zit, dan is het al wat makkelijker.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
Citaat:
Heb je als je herkanst dezelfde examinator?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
|
![]() |
|
De 3e keer minder streng? mag ik toch niet hopen...tuurlijk, volkomen begrijpelijk dat als je zakt dat je het een lul/viswijf vindt, toch hebben ze ervoor geleerd en hoe onrechtvaardig het ook lijkt en hoe goed je zelf ook vindt dat je rijdt, zakken doe je niet onterecht.
Van beroep ben ik vrachtwagen/touringcar/taxichauffeur. Er zijn mensen waarvan ik me ooit afvraag hoe die aan het rijbewijs zijn gekomen, misschien dat ze vroeger de 3e keer minder streng waren? Met uitzondering van mn BE ben ik voor alles meerdere keren opgeweest en heb zodoende heel wat examinatoren gehad, en op de momenten zelf baalde ik uiteraard ook. Maar als je er over 2 jaar naar terugkijkt zul je zelf ook inzien dat je terecht bent gezakt ![]() Kleine foutjes kunnen in het verkeer grote gevolgen hebben, daarom kun je ook zakken op kleine foutjes. Perfect rijden doet niemand tijdens zijn/haar examen, als je maar laat zien dat je vooruit kijkt en anticipeert. Dus niet alleen kijken wat de auto direct voor je doet, maar ook wat er 3 auto's daarvoor gebeurt. En veel mensen worden vaak geflitst door flitspalen vanwege het tunnelsyndroom. Oftewel in normaal nederlands: ze zien die paal domweg niet staan omdat ze gefixeerd zijn op wat er direct voor hun gebeurt en er totaal geen idee van hebben wat er van links en rechts allemaal aan komt zeilen met ongelukken als gevolg. Voorrang verlenen aan grote voertuigen, ook al hebben ze het niet direct om het jezelf en die chauffeur niet onnodig moeilijk te maken. Leven en laten leven en daar een mooie balans in vinden. Daarmee scoor je de punten, niet met de regels stipt interpreteren. Per dag trap ik tussen de 300 (taxi, veel in de stad) en 900 (vrachtwagen/touringcar) kilometer weg, en als ik altijd op m'n (voorrangs)strepen had gestaan waren er al de nodige doden en zwaargewonden gevallen ![]() Degenen die vinden dat ik me nu aanstel nodig ik van harte uit om eens een dagje mee te rijden en met eigen ogen te aanschouwen hoeveel mensen met het inzicht en anticipatievermogen van een koe zich als een blinde vink met epileptie zich door de stad begeven, niet in de gaten hebbende dat ze met een soort-van zelfmoordactie bezig zijn. Amen ![]()
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
wat een heerlijkheid
|
![]() |
|
Van sommige mensen vraag ik me ook af hoe ze in hemelsnaam aan hun rijbewijs komen. Ik merk namelijk dat als ik gewoon rij, meestal iets harder van 50 (maar toch niet veel harder), ik opgejaagd wordt door andere automobilisten, en niet 1x maar heel vaak. Hallo, heel leuk dat je stoer hard wilt rijden, maar die maximumsnelheid is er niet voor niets.
Word daar af en toe een beetje zenuwachtig van, ga dan automatisch harder rijden, en dan rijd ik ineens 60 en denk ik woow beetje dimmen (veel flitspalen). |
![]() |
|
Ah, dat is het mooie van cruise control: ding aanzetten op/rond de maximum snelheid en je niets meer van opdringers aantrekken. Vooral met inhalen op de snelweg is dat een stuk relaxter, geen opjaaggevoel meer (of onbewust sneller gaan rijden)
![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Leuk dat je stoer wil zijn dat je niet zelf kunt nadenken, maar ga niet huilen als er dan opeens wel mensen zijn die voor zichzelf kunnen nadenken en dan iets harder willen rijden. @ KIET-2: volledig mee eens, zeker als je ook nog eens actieve cruisecontrole hebt; die remt ook nog even voor je - mits nodig! Pure ontspanning. ![]() |
![]() |
|
Zo'n dure auto hebben m'n ouders niet
![]() Nja, het argument dat mensen die zich aan de snelheid houden niet kunnen nadenken slaat natuurlijk nergens op. Snelheidsregels worden om tal van redenen gemaakt (doorstroming, overlast, milieu, algemene wegsituatie (bijv. met zebrapaden)). Eigenlijk heb je dan drie groepen mensen: mensen die het zekere voor het onzekere nemen en/of die het advies van de wegbeheerder in goed vertrouwen opvolgen en zich dus aan de snelheid houden, mensen die wel inzicht hebben en wat sneller rijden (en dan gaat het met name ook om mensen die de situatie al goed kennen), en mensen die dénken het inzicht te hebben en wat sneller rijden. Nou wordt het al een chaos als iedereen zijn eigen regels gaat hanteren, maar het zijn de andere groepen die bescherming nodig hebben van die laatste groep, en daar zijn de regels vooral voor. Die tweede groep interesseert mij verder vrij weinig, zolang die zich er maar bij neerleggen dat er weggebruikers zijn die zich wel aan de regels houden, en dus niet gaan drukken of dergelijke.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Die groep valt dan ook onder het zekere voor het onzekere
![]() Maar met tijd besparen in Nederland valt dat wel mee, het is hiet te klein en te druk om een significant verschil klaar te spelen - tenzij je meer doet dan alleen maar snel rijden ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
||
Citaat:
Een mooi voorbeeld. Volgens de routeplanner doe je er ongeveer onderhalf uur over van mijn huis naar Brussel - dat klopt ook wel. Maar als ik op míjn manier rijd, dan doe ik er nog maar 45minuten over, scheelt dus aardig wat! Om maar te zwijgen over de reis naar Oostenrijk (wintersport). ![]() |
![]() |
|
Oostenrijk is een ander verhaal, dat is een stuk verder weg met veel snelweg.
Maar zelfs op wiskundige basis kan je feitelijk geen 50% tijdswinst halen, hetgeen namelijk zou betekenen dat je overal minstens de dubbele snelheid moet rijden. Zelfs als dat qua obstakels - langzamer verkeer, verkeerslichten, bochten, politie - mogelijk zou zijn, dan kom je vroeg of laat op een punt uit dat je een enorm ongeluk krijgt of je rijbewijs eens wordt ingenomen (50+ of artikel 5). Daarnaast is het onverantwoord omdat niemand staat ingesteld op zo'n hoog percentueel verschil in snelheid. En áls je het wel klaarspeelt zou ik niet bijzonder trots zijn op zo'n prestatie. 10% tijdswinst in Nederlands is al een hele prestatie, en eigenlijk niet het risico waard om als een idioot te rijden. Snel rijden is leuk natuurlijk, maar als je het alleen doet om de reis zo kort mogelijk te maken kan je beter niet aan de reis beginnen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het prima dat anderen de snelheid overschrijden (*mits het kan en helaas worden er ook heel wat inschattingsfouten gemaakt). Maar als ik ergens een godsgruwelijke hekel aan heb is iemand die geen afstand kan houden. @Tuinkabouter: een instructeur wordt er echt niet blij van als jij op je examen een groot voertuig voor laat gaan die geen voorrang had. Dan zak je op onzekerheid / slechte doorstroming en dat soort dingen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
![]() |
@ Balance, dat weet ik zo net nog niet, een groot voertuig voorrang geven terwijl die dat misschien niet heeft zorgt soms juist voor een goede doorstroming. Als een vrachtwagen niet af kan slaan omdat jij daar staat te wachten had je ook iets eerder kunnen remmen zodat ie wel de bocht had kunnen maken, dan kan het verkeer achter die vrachtwagen ook zijn weg weer vervolgen.
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens ben ik het met PV eens betreft dat groot voertuig, ik doe geef ze ook altijd voorrang - en altijd zijn ze er erg blij mee, want ze steken altijd hun hand/duim op! |
![]() |
|
Dat geldt toch voor alle verkeersdeelnemers?
![]() ![]() Overigens heb ik het idee dat tuinkabouter meer doelt op bussen/vrachtwagens die gewoon meer ruimte nodig hebben. Als zo'n ding de bocht neemt is het soms makkelijker als ander verkeer hem die ruimte gunt, zelfs als dat tegenstrijdig zou zijn met het voorrangsrecht. Maar dat is gewoon inzicht hebben in limitaties van andere weggebruikers en anticiperen op hun acties ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
blabla
Ik heb volgende week mijn eerste motor rijles! Iehh ben best wel zenuwachtig dan. Ik heb mijn auto rijbewijs al dus denk dat ik wel wat verkeersinzicht heb maar toch lijkt dit me een stuk moeilijker. Iemand ook bezig met zn motor lessen en /of tips om de eerste keer zo goed mogelijk door te komen? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
Nice
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Idd, cruise control is erg handig, maar helaas kun je dat niet altijd en overal gebruiken. Zeker in de bebouwde kom is het vaak lastig om het te gebruiken, door de veelvoud aan constructies waarvoor je moet afremmen (verkeerslichten, rotondes, kruispunten etc).
Zelf geef ik mensen die écht hinderlijk kleven ruim de tijd om erover na te denken, ik ga gewoon 30km/u rijden (mits dat verantwoord is, ik ga geen hele groep auto's ophouden natuurlijk). |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Uiteraard rijd ik dat altijd al, maar continu binnen de bebouwde kom... Dat worden dan spectaculaire bochten en rotondes
![]() ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. Laatst gewijzigd op 22-10-2008 om 11:39. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb ook geen toerenteller - de Picasso en Ka van mijn ouders ook niet - dus ik ben het totaal niet gewend. Als ik wel op de toerenteller let in een auto die het heeft werkt dat zelfs een beetje desoriënterend
![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ghe, ik zet de cruise control al aan als ik meer dan 100 meter dezelfde snelheid kan rijden
![]() ![]() Het nut van een begrenzer daarentegen snap ik niet. Soms is het wel handig om even snelheid te kunnen maken toch. |
![]() |
||
Citaat:
En oja, mijn eigen auto heeft ook geen begrenzer, maar die van m'n vriend wel. Voor langere stukken is dat echt ideaal. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
Verwijderd
|
even een theorie vraagje die ik ws. fout beantwoord heb op mijn examen:
en auto die stilstaat op de vluchtstrook om melding te doen van en ongeval. Mag dat nu wel of niet? ik dacht van niet: alleen eigen ongeval/pech... ik kan het ook nergens vinden in mijn boeken. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
Rijles- en Rijbewijstopic #15! Verwijderd | 500 | 25-11-2010 14:29 |