Advertentie | |
|
![]() |
|
Georgië krijgt hulp van IMF en VS
Het IMF is bereid Georgië 750 miljoen dollar te lenen om de economische schade van de oorlog met Rusland te beperken. En president Bush heeft laten weten dat de Verenigde Staten Georgië een miljard dollar steun geven. Door de oorlog valt de economische groei van Georgië volgens het IMF terug van 12 tot hooguit 5 procent. Georgië heeft gevraagd om een tot twee miljard dollar aan internationale hulp voor het herstel van de infrastructuur. Russische tanks en vliegtuigen hebben volgens Georgië niet alleen militaire doelen vernietigd, maar ook de wegen en andere infrastructuur zwaar beschadigd. http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008...9015E4021.html Hoeveel draagt Nederland eigenlijk bij?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||||||
Citaat:
lezen is moeilijk I guess? Citaat:
Ik denk overigens dat jij op verschillende koerdische stammen doelt die voorkwamen verspreid over noord-irak. Citaat:
Citaat:
Gelukkig zijn veel van de koerden helemaal geen rebellen die een losse staat willen in turkije en kunnen die 2 volkeren beter samenleven dan menig ander. Citaat:
Citaat:
is dat niet zo ongewoon, ik ontken niet dat het een groep mensen is met sociale overeenkomsten, waarvan taal de meest prominente. de friezen hebben immers ook hun eigen taal, toch zijn ze een intergraal deel van de soevereine staat der nederlanden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je het puur op volken wil spelen is het allemaal veel simpeler. Dan is het degene met de meeste militaire macht (lees militaire steun) maarja dan hadden we net zo goed ome adolf kunnen laten winnen. njet? of per overeenkomst (belgië, new amsterdam) maar dan snap je natuurlijk dat deadlock van mij steun krijgt om holland onafhankelijk te krijgen van nederland ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe dan ook simpelweg claimen dat Groep B een eigen land verdient omdat groep A in een geheel andere situatie ook een eigen land hebben gekregen blijft nog altijd mager.
Laatst gewijzigd op 03-09-2008 om 23:39. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ja, sinds Kosovo is volledige onafhankelijkheid natuurlijk deel van het mogelijke pakket ![]() Rusland had zowel het juridische als morele recht om terug te slaan. Ben echter tegen erkenning van die regio's als zelfstandige landen! Maar nogmaals: goed dat Rusland ingreep! Al gingen ze daarna te ver! En nu onderhandelen! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(2) Ik hoop helemaal niks! Georgie is in dit geval de agressor! Maar ja, het is ons vriendje, dus dat zien we door de vingers! |
![]() |
|
![]() |
http://www.ad.nl/buitenland/2582076/...uidOsseti.html
Nicaragua erkent de regio's. Nogmaals: ik ben TEGEN erkenning! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hendrikxxx, je bent een mens van principes. Dat is prima, maar dat maakt je uitermate ongeschikt voor dit soort discussies waar het eigenlijk helemaal nooit over principes gaat. Het gaat hier om macht, geld, land, politiek etc. Principes zijn mooi, maar je hebt er niets aan als puntje bij paaltje komt. Stel je voor: De Friezen, voor wat voor vreemde reden ook, krijgen het op hun heupen en willen onafhankelijk worden. Niet alleen in Friesland, ze claimen ook Noord-Groningen en grote delen van Noord Holland en stukjes Drenthe. Daarnaast claimen ze de Waddeneilanden en noord Duitsland tot Denemarken (ongeveer Frisia Magna). Omdat de Nederlandse regering ze niet gelijk met een strikje onafhankelijk verklaart, besluiten de seperatisten om Amalia te ontvoeren en beginnen ze aanslagen te plegen op Connexxion bussen. Als klap op de vuurpijl beginnen ze de niet-Frieze bevolking van Friesland te onderdrukken door ze te discrimineren. Jij bent de PM van Nederland en hebt volmachten gekregen om te doen wat jou juist lijkt. Wat doe je?
||
![]() |
Citaat:
De Turken-Koerden relatie vergelijken met die van Kosovo gaat je wat ver? Leg dat eens uit. |
![]() |
||
Citaat:
Om van je walgelijke goedkeuring van alle oorlogsmisdaden, zolang ze maar gepleegd worden door tegenstanders van Amerika, nog maar te zwijgen.
|||
Citaat:
In de praktijk echter zal bekendheid en tegenstand op een gegeven moment afnemen tot nul (iedereen is dood/weg/bang), of blijven steken op een niveau dat voor de bezetter controleerbaar is. Citaat:
Het probleem daar m.i. is de relatie met de Koerden in noord-irak. Kosovo is een gebied waar claims op liggen van 3 tot mogelijk 5 landen, geschiedkundig gezien is bekend dat de Serven er pas als laatste bezit over hebben genomen. (en daarbij in verre mate etnische onderdrukking en zuivering uitvoerend) Ook is bekend dat o.a Montenegro, Macedonië en Albanië eerder bezit over (delen van) het gebied hebben gehad. Je moet dus na de claim gaan kijken waar het op gebaseerd is en ik vind een progressief land als Turkije (wat bovendien tegenwoordig ook bij dat gegeneraliseerde 'westen' behoort), Vergelijken met de etnische zuiveringen onder Tito en Milosevic een beetje eng. Bovendien is Georgië een nog makkelijker geval dan de Koerden, het is altijd Georgisch geweest behalve ten tijde van 2 (of 3 als je deze meetelt.) Russische annexaties, logisch ook want het wordt afgescheiden van Rusland door een bergrug (een geografische reden om dit te ondersteunen) Maar dit alles heb ik pas 50 keer opgebracht. Het is een kwestie van de minste van 2 kwaden, geen goed en slecht. Verder wat '85 zegt ![]()
Laatst gewijzigd op 04-09-2008 om 13:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En trouwens, jouw redenatie volgende, mag Servie dan Kosovo binnenvallen? China Taiwan? Cyprus Noord-Cyprus? Of mogen alleen onze vriendjes bepaalde dingen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mag ik je er aan herinneren dat KLA in Kosovo midden in de nacht gewone Servische agenten doodschoot? Is dat geen terreur dan? En als Friesland wil gaan: ga alsjeblieft! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja, Rusland had recht en zelfs plicht terug te slaan. Nee, dat hadden ze niet buiten Zuid-Ossetie moeten doen. Nee, Rusland moet die gebieden niet erkennen! En nee, wij moeten Kosovo ook niet erkennen. Ik veroordeel alle misdaden. Zeker ook van Rusland. Maar wat doet onze vriend Amerika eigenlijk op die basis in Cuba? En in de gevangenissen van Bagdad? Allende? Irak? Iran/Sjah? Vietnam? Laos? Cambodja? Nicaragua/Contra's? Centraal Amerika/doodseskaders? Zuid-Afrika/steun aan apartheid? .... Mag dan alles in naam van Amerika? ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vriend, je mag in Turkijke niet eens een TV station beginnen wat in Koerdisch uitzend. Als Turkije probleem echt wil oplossen erkennen ze Koerdisch als tweede nationale taal (in het Koerdisch gebied). En gaan ze zwaar op de federale toer! Waarom geen Kosovo-plan voor Turkije? Met zeer grote rechten voor minderheden? Servie had dat maar te pikken, maar voor Turkije gelden andere regels? |
![]() |
||||||
Citaat:
Ik weet dit niet zeker, maar volgens mij hebben de grieken al het recht de turken van Cyprus af te schoppen ja. en nu moet je weer even op pagina 1 klikken en overnieuw beginnen te lezen want je herhalingen zijn als schaapjestellen voor me. Citaat:
Citaat:
Citaat:
18.5% van de mensen spreekt koerdisch en hoewel het geen officiele 2e taal is zie ik geen reden waarom dat zou moeten, er wonen vast ook duizenden nederlanders in frankrijk, moet frankrijk naast frans ook nederlands als officiele taal erkennen? Overigens liggen de toelatingsgespreken van turkije met de EU stil omdat ze de koerden nog steeds te veel beperken naar onze mening ja, maar als wij ze even zouden helpen met het uitroken van de noord-irakese koerden (wat kan iraq is van amerika toch) dan weet ik zeker dat ze in ruil daarvoor liever zullen zijn voor hun eigen friezen oeps koerden natuurlijk ![]() Citaat:
Het vergelijken is moeilijker in de eerste, zo ingewikkeld zelfs dat met een krappe 2.1 miljoen inwoners er toch gegokt is op succesvol onafhankelijk, voortbestaan, in het andere geval had een groot deel van het gebied in 4-5 stukjes gesneden moeten worden met meer doden tot gevolg.
Laatst gewijzigd op 04-09-2008 om 13:53. |
![]() |
||
Citaat:
http://www.iht.com/articles/2006/06/08/business/oil.php Niet.
|||
Citaat:
Maar er is een verschil in ingrijpen tussen hardhandig de rust herstellen en het structureel een groot deel van de bevolking onderdrukken. Ik denk dat wat Georgie in Zuid-Ossetie doet hardhandig de orde herstellen is, terwijl Servie de Kosovaren daadwerkelijk structureel onderdrukten. Citaat:
Laat je dat dan zomaar toe? Of zoek je een tussen oplossing waardoor het probleem verminderd, zoals verregaande autonomie? En als er dan nog geen einde komt? Misschien besluit je dan om de seperatisten toch maar eens wat mariniers op het dak te sturen. Er is een enorm verschil tussen: - Diplomatieke afscheiding - Verzet met tot doel afscheiding, waarbij er duidelijkheid is over de rechten van de mensen in het land (stel bijv. bij Friesland: Alle burgers zijn gelijk, er zal geen discriminatie plaatsvinden op grond van 'achtergrond'). Vaak het resultaat van onderdrukking van een bevokingsgroep (zie bijv. Kosovo, maar ik zou ook denken aan Koerdisch Irak) - Verzet met tot doel afscheiding en zuivering van de bevolking (zie Zuid-Ossetie) In het geval van Kosovo heb je te maken met een bevolking die structureel onderdrukt werd, in Zuid-Ossetie zover ik weet niet. En je moet dan kijken naar de werkelijke rechten die er spelen, niet de situatie die blijkbaar ontstaat. Want er zijn ook gebieden waar onderdrukking wel wordt geclaimd, maar de werkelijke problemen sociaal zijn bijv. allochtone Nederlanders hebben vaker een lage opleiding (in verhouding), maar ze worden niet bij wet gediscrimineerd. Wel komt het dan voor dat er relatief veel hoog management autochtoon is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zie de ETA. Taiwan is niet van China, maar andersom. Taiwan heet officieel zelfs China. De Volksrepubliek China beschouwt Taiwan als afvallige provincie, maar op de eilanden van Taiwan is nooit een revolutie geweest. Man wat bazel je toch ongelofelijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Between 1984 and 1999, the PKK and the Turkish military engaged in open war, and much of the countryside in the southeast was depopulated, with Kurdish civilians moving to local defensible centers such as Diyarbakır, Van, and Şırnak, as well as to the cities of western Turkey and even to western Europe. The causes of the depopulation included PKK atrocities against Kurdish clans they could not control, the poverty of the southeast, and the Turkish state's military operations.[63] Human Rights Watch has documented many instances where the Turkish military forcibly evacuated villages, destroying houses and equipment to prevent the return of the inhabitants. An estimated 3,000 Kurdish villages in Turkey were virtually wiped from the map, representing the displacement of more than 378,000 people.[64][65][66][67] Nelson Mandela refused to accept the Ataturk Peace Award in 1992 because of the oppression of the Kurds. After the rejection, Turkish press called him An Ugly African and Terrorist Mandela.[68] De kenmerken van een verlicht land, hetgeen het best tot uiting komt in de vernietiging van slechts 3.000 dorpen en wijdverbreide martelingen. Uiteraard moeten we dit minder erg vinden want de Koerden kregen slechts wat zij verdienden doordat de PKK gewapenderhand onafhankelijkheid na streefde. Bovendien hebben zij geen centrale overheid gehad in vroeger tijden. Dat de Koerden in Turkije relatief vrij leefden is echt flauwekul. De taal was tot 1991 verboden en de uiting ervan is nog steeds aan restricties verbonden. Het was de Koerden lange tijd verboden om traditionele kleding te dragen en hun bestaan werd simpelweg ontkent, wat mooi naar voren komt door de Turkse aanduiding 'Bergturken' voor Koerden. Het is op zn minst opmerkelijk om te zien hoe mensen het leed en de gevoelens van anderen stelmatig proberen te bagataliseren om hun eigen argumenten kracht bij te zetten. Ja de PKK zijn bepaald geen nette jongens. De UCK zelfde verhaal. Beide groepen hanteerden(hanteren) doel heiligt de middelen denken. Dat wordt niet minder erg of te rechtvaardigen omdat hun gebied later is bezet of omdat ze beschikten over een eigen centrale overheid in het verleden. Wat een onzin. Maar het is niet alleen onzin, het is eveneens een compleet random manier van om gaan met gewapende conflicten. Op basis van dit soort stricte en ook westerse standaarden wordt dan besloten voor wie we begrip tonen en wie niet. Doordat de Koerden een tribale samenleving kenden is hun nationale streven direct illegaal verklaart en is het prima dat ze hard aangepakt worden. Het land dat hier voor verantwoordelijk is krijgt zelfs de titel 'progressief' aangemerkt. Laatst gewijzigd op 04-09-2008 om 19:27. |
![]() |
||
Citaat:
als de claim van de koerden in turkije klopt dan moeten ze natuurlijk ook land in irak, iran (en syrië) krijgen: ![]() je snapt de complicaties. Misschien heb je wel gelijk dat ik de onderdrukking van de koerden binnen turkije onderschat, maar dan nog is dat zonder basis voor de claim binnenlandse politiek.
Laatst gewijzigd op 04-09-2008 om 22:31. |
![]() |
|
Het punt dat ik denk dat gemaakt wordt met Kurdistan is dat er in het verleden veel Koerden prominent zijn geweest in de verschillende sultanaten in de regio. Zo zijn de Ayyubids (van de sultan Salah al-Din Yusuf ibn Ayyub, bekend van Kingdom of Heaven) een Koerdische groep. Saladin was echter de opvolker van een Seljuk Turk, een andere groep dus. (http://www.answers.com/topic/ayyubid-dynasty) geeft een kort overzicht.
Dus eigenlijk is de verklaring van de verwarring: Nee, er is nooit een Koerdistan geweest, maar er waren wel Koerden die op verschillende momenten te macht hadden in verschillend rijken in het Midden Oosten. Dat maakt ze dus eigenlijk een soort deel-machthebber. Door de moderne staatsvorm met democratie is het voor de Koerden niet meer zo mogelijk om de 'macht' te krijgen in Turkije, maar in de oude systemen van Islamitische opstanden e.d. gebeurde dat wel. Dan weer waren de Koerden een tijdje de baas, dan weer de Turken of een andere groe;.
|
Een heel ander geval dan Georgie.
misschien is dat allemaal waar waar wat je zegt maar dan nog kan je dat gebied niet even opsplitsen zonder naar de claims te kijken, waarop wil je dat baseren; welk volk het hardst schreeuwt, wie de meeste steun krijgt vanuit de wereld (soort global erkenningsreferendum). wie de grootste bommen gooit?; Schijnt inderdaad al jaren te werken. edit: Beste russen, Ik moest weer lachen om uw woordvoerder deze morgen; "Kosovo was a geopolitical game, we is saving lives" Hoewel ook de amerikanen pretenderen oorlog te voeren om levens te redden heb ik persoonlijk hier mijn bedenkingen bij, militaire en burgerslachtoffers van 3 legers zijn doorgaans groter dan van 2. Ossetie allereerst: De zuid-Osseten zoeken aansluiting met de noord-Osseten, maar aangezien ossetie niet bestaat zal dat wel aansluiting bij rusland betekenen, zeker omdat het gebiedje van voorheen zo'n 100 duizend mensen (en nu heel wat minder) helemaal niet onafhankelijk zal kunnen bestaan. Dan de vergelijking met Kalinngrad, en ik citeer:"het zou ook raar zijn als Kalinngrad nu duits genoemd zou worden" Jammer genoeg voor uw zijde pakte u niet het punt op dit gebied wat ik wel al enige tijd geleden opmerkte, de russische claim op Estland, Litouwen en Letland zou, hoewel nog steeds belachelijk een stuk sterker zijn dan de claim op georgische gebieden, een gemiste kans m.i. Ja beste meneer ik ving uw naam even niet op: wellicht komt dat omdat kalinngrad voordat het Russisch werd Pruisisch was, en ondanks dat de duitsers ongetwijfeld met veel wehmut zuruck sehen naar de tijd onder Wilhelm is dat anno 2008 geen staat meer, Georgie echter wel. Gelukkig was het weer amusant om te zien hoe de westerse journalist binnen 2 vragen u, de woordvoerder in een hoek dreef. Zo veel amusement het leek wel geregisseerd... Nee beste rusland, als dit showtje doorgaat dan zien we nog veel meer levens gaan.
Laatst gewijzigd op 06-09-2008 om 07:10. |
![]() |
||
Citaat:
Kan jij dat nog bij jezelf, dat is de vraag..
||
Citaat:
Uit de mond van Goebbels kwamen meer consistente feiten dan uit de jouwe.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als territoriale integriteit alleen nog maar voor de grote landen geldt... of voor kleine landjes met sterke vrienden... Willen we die wereld? Daarom: direct erkenning Kosovo terugdraaien! |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Kosovo was/is geen landje, maar een Servische provincie. Het Westen greep terecht (denk ik) in, maar verbrak later belofte dat Kosovo deel van Servie zou blijven. En nu gebruikt Rusland dit precedent, en Amerika is niet blij. Heel raar! Ik heb al gezegd: we krijgen spijt van Kosovo. En inderdaad! En wederom: Hulde voor Rusland voor het ingrijpen. Dat zou de Nederlandse regering ook wel eens mogen zeggen! |
![]() |
|
![]() |
http://ap.google.com/article/ALeqM5g..._6oVwD93223UG0
Met behulp van de rest van de wereld wil de Georgische president de twee regio's terugveroveren. Prima ![]() Maar laten we eerst Kosovo terugbrengen als deel van Servie (wat het juridisch natuurlijk nog steeds is). Dan is Georgie aan de beurt ![]() Overigens, zo dom is Georgie ook weer niet, want Georgie erkende nooit Kosovo.... Slim! |
![]() |
|
![]() |
Franse president liet beide partijen ander akkoord tekenen...
![]() http://www.telegraph.co.uk/news/worl...-conflict.html Dus: ga maar weer opnieuw praten. Maar dan wel aub zonder EU/NAVO steun, want waarom zouden wij de agressor helpen? En haal aub die EU vlaggen weg achter die gast! Georgie is GEEN lid van EU! |
![]() |
||
ja en hongarije is ook een servische provincie en griekenland is van macedonië, nederland is op claims van de romeinen van italië maar italië is op claims van het groot germaanse rijk (die waar ome adolf zich op baseerde) van duitsland, Ik verdien een eigen staat van 40km2 op de utrechtse heuvelrug en het zuidereiland van new zeeland moet zich kunnen afsplitsen van het noordereiland.
1244 annex 2; the rambouillet accords en in annex 2 staat; The Rambouillet Accords are a 3-year interim agreement that will provide democratic self-government, peace, and security for everyone living in Kosovo. Mechanism for final settlement. An international meeting will be convened after 3 years to determine a mechanism for a final settlement for Kosovo. The will of the people will be an important factor at the international meeting. Kosovo will have the authority to make laws not subject to revision by Serbia or the Federal Republic of Yugoslavia, including levying taxes 3 jaar Citaat:
Georgië bestond al heel lang voor stalin, stalins grenzen hebben geen bestaansrecht, sterker nog de sovjet unie was geen land, rusland is een land.
Laatst gewijzigd op 07-09-2008 om 20:30. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En over Kosovo: ja, idd. Maar staat ergens dat ze onafhankelijk mogen worden? NEE! Want dan had Servie nooit getekend! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
a mechanism for a final settlement for Kosovo. The will of the people will be an important factor at the international meeting. Toen rusland nog klein was en de Holland nog bij de G5 zat bestond Georgië al inclusief abchazië en zuid-ossetië ze zijn door de perzen en ottomanen bezet geweest, en nu voor de 3e keer door rusland.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zou alle factoren van staatsvorming wederom aan je uitleggen die bewijzen dat Kosovo onafhankelijk kon worden, maar Georgië absoluut niet door Rusland bezet mag worden wat internationaal recht betreft, maar je als je enige interesse had in die uitleg, en niet alleen in je eigen tunneltje, dan zou je zo terug kunnen scrollen.
|||
Citaat:
zoiets;
Spoiler
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Servië meent anders recht te hebben op een gebied van macedonië tot halverwege hongarije als een servisch-joegoslavië.
wat dat betreft lijkt die belachelijke claim wel een beetje op de russische claim op gebieden die zij onder hun sovjet-expansie claimen. Niet zo raar voor landen die zich baseren op grootschalige onderdrukking, maar daarom nog niet waar. Daarom zijn zowel de reacties voorspelbaar en logisch als bewijsbaar foutief. maar er is er maar 1 die dat niet begrijpt en wel de kaarten van net na de 2e wereldoorlog hanteert. Als die claims wel waar zijn dan eis ik natuurlijk indonesië en zuid-afrika terug of verklaar ik rotterdam morgen onafhankelijk van de rest van nederland.
Laatst gewijzigd op 08-09-2008 om 12:49. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Bovendien, wie gaat er nu op de trage moloch die de VN heet zitten wachten als er mensen vermoord worden? Als je weet dat de massamoorden uit de betere Balkanoorlog zich in je achtertuin gaan herhalen, dan wacht je niet weken totdat de VN er ook eens een keertje achter komt. Je kunt immers niet uitleggen aan de mensen die je anders had kunnen helpen dat zij moesten sterven omdat de Zuid-Amerikaanse socialistische semi-dictators, de Arabische dictators, Rusland, een paar Afrikaanse republiekjes en noem maar op wat voor blokken er in de VN raad bestaan ook nog met de neuzen dezelde richting op moesten wijzen. Nog steeds niet mee eens? Denk eens terug aan Srebrenica. Daar hielden alle peace keepers zich exact aan wat de VN toestond.
|
![]() |
Rusland wil geen EU waarnemers in Georgie.
Ik geef ze - weer - groot gelijk. Wat moet de EU daar? Laat de VN dit doen. En/of de OVSE. Dat zijn de organisaties die dit horen te doen. Niet de EU! Zelfde voor Kosovo. De VN had dit moeten over geven aan de OVSE. Niet de EU. De EU is geen organisatie voor heel Europa. De OVSE wel. We laten de Europese Vrijhandels Associatie toch ook geen VN taken overnemen? ![]() En als wrang-grappige terzijde: waarom liet Sarkozy in vredesnaam toe dat Russische en Georgische president allebei andere versie tekenden van wapenstilstand. Dit is echt heel dom! En onnodig! |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Lees je eigen woorden. Toen het Servische leger op zijn rug was gelegd. Wat een significante steun van de Russen. Eerst een leger laten bombarderen en daarna grenzen stellen. De enorme steun van de Russen uitte zich natuurlijk ook in het feit dat zij het waren die Milosevic onder druk zetten om toch vooral gas terug te nemen. Milosevic zag op den duur in dat hij gedwongen was om een NAVO aanwezigheid in Kosovo te accepteren, omdat Russische oppositie tegen de NAVO vooral van retorische aard was. Dus nogmaals, de steun van Rusland ging niet heel ver, want Rusland heeft niks 'groots' gedaan in de Kosovo crisis waarmee een NAVO aanwezigheid in Kosovo kon worden voorkomen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|