Ja, ik heb aan het begin van mijn studie een half jaar op kamers gewoond en ben toen weer thuis gaan wonen. Ik had ongelofelijk veel heimwee en in die periode ging het met mijn gezondheid ook wat minder. Ik heb het een half jaar geprobeerd, maar toen er toen nog helemaal geen verbetering was en ik uit mijn tijdelijke kamer moest, heb ik geen nieuwe kamer gezocht maar ben ik weer naar huis gegaan. Achteraf was ik er nog helemaal niet aan toe om op kamers te gaan, niet zozeer qua zelfstandigheid want ik was wel gewend om voor mezelf te zorgen, maar omdat ik totaal geen sociaal leven had in mijn studiestad. Tijdens colleges sprak ik soms wel iemand, maar dat was hooguit twaalf uur in de week en op gegeven moment stopten ook veel van die mensen met de studie en zag ik die vervolgens niet meer terug. Ik zat in een min of meer zelfstandige kamer in een studentenflat waar werd gecommuniceerd door middel van briefjes op de wc's, dus vaak sprak, als ik geen college had, gewoon helemaal niemand en dat viel me vrij zwaar. Ook bij sporten en commissie e.d. viel het vrienden maken erg tegen. Daarbij kwam dat in mijn oude woonplaats tegen mijn verwachting in alle vriendschappen heel sterk bleven. Bovendien ging ik toen eigenlijk meer op kamers omdat ik het gevoel had dat het van me verwacht werd dan dat ik het zelf wilde. Nou ja, dat is dus een beetje mijn verhaal. Maar ik heb gewoon heel veel verkeerd gedaan (had bij een studentenvereniging kunnen gaan, commissie bij mijn studie in plaats van externe vereniging, meteen werk moeten zoeken daar, etc.) en jij zegt dat je goede vriendinnen hebt bij je studie, dus dit hele verhaal is eigenlijk niet zo van toepassing

.
Heb je het er al met je vriendinnen over gehad, over het misschien weer thuis gaan wonen? Vriendinnen thuis uitnodigen wordt natuurlijk moeilijker, maar jij kan natuurlijk wel bij hen langs blijven komen en misschien ook wel af en toe blijven slapen als je eens uit of ergens heen wilt, dus wellicht hoeft je sociale leven er helemaal niet zo onder te lijden. Als je privacy meer het probleem is, kun je misschien nog overwegen om een zelfstandige woonruimte te zoeken (maar dat zal niet in elke studentenstad mogelijk zijn, weet niet waar je woont?).
Is het heel vreemd, tja, je bent wel één van de weinigen denk ik, maar ik ken nog wel zo iemand. De vraag is of je het erg vindt dat het wat ongebruikelijk is. Mensen vragen mij vaak of je op kamers zit en vervolgens waarom niet en om elke keer te moeten vertellen 'ja, ik ben mislukt als student' is voor mij als perfectionist niet mijn favoriete bezigheid, maar ach, daar valt wel mee te leven. Wat ik wel als nadeel kan noemen is dat je misschien na een negatieve ervaring er lang over doet om later weer die stap naar op jezelf wonen te nemen, omdat het dan voor je gevoel wél goed moet gaan en je voor je gevoel niet meer terug kunt als het mis gaat. Want inderdaad, je moet toch een keer zelfstandig gaan wonen. Reizen kan ook een nadeel zijn, als je ver van je studiestad woont.
Succes met je beslissing! Je mag me altijd PM-en