![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Voor zover ik weet (maar daar kan ik naast zitten natuurlijk) zijn de enige die nog beweren dat volwassenen zoveel zuivel binnen moeten krijgen als in West-Europa en de VS gebeurd, de zuivelindrustrie/-lobby en de mensen die het niet beter weten omdat het nu eenmaal hun leven lang zo gepresenteerd is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens is het simpelste bewijs: de mensen in Azie; die consumeren (zolang ze geen Westers eetpatroon zijn gaan aanhangen) nauwelijks zuivel en zijn daar al duizenden jaren perfect gezond onder. ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() En dat van Sonja Bakker; ik snap dat jojo-effect, maar bij mij is het dus zo dat dit mijn normale eetpatroon is (alleen voorheen mét snoep en zonder sport). Het is niet zo dat ik over een tijdje ineens weer meer ga eten, want meer krijg ik er doorgaans niet in. En over hoeveel ik eet; ongeveer dat lijstje van Subject, maar dan 1 a 2 boterhammen minder en redelijk kleine porties avondeten. Citaat:
![]() Ik zeg daarmee niet dat jouw bewering onjuist is hoor, maar dat er veel gezonde Aziaten zijn is er geen argument voor. Overigens was er laatst op televisie een experiment waaruit bleek dat calcium wel goed is als je lijnt. Het schijnt dat er dan in verhouding minder vetten worden opgenomen in je lichaam en meer meekomen met je ontlasting ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
(nog steeds geen heel heldere formulering, ik hoop dat je wel begrijpt wat ik bedoel). @ Vogelvrij: ja dat klopt. Oorspronkelijk hebben haast alle volwassenen een melkallergie, Westerse mensen hebben melk ''leren drinken'' zegmaar. Hier zijn overigens ook steeds meer mensen met een melkallergie of -intolerantie. @ Balance: dan denk ik dat het bij jou op geduld aankomt. Succes. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Aziaten hebben geen melkallergie, maar lactose-intolerantie, dat is iets anders: bij melkallergie valt je immuunsysteem de eiwitten in de melk aan, bij lactose-intolerantie maken je darmen (bijna) geen "lactase", het stofje dat nodig is om de suikers in de melk te verteren.
Iedereen die een lange tijd geen zuivel gebruikt ontwikkelt een lactose-intolerantie, omdat je lichaam verleert om grote hoeveelheden lactose te verteren. Een Aziaat die opgroeit met een westers eetpatroon ontwikkelt dan ook géen lactose-intolerantie, en een Europeaan die van z'n derde tot z'n tiende geen zuivel gebruikt wél. Van nature horen mensen borstvoeding te krijgen tot ze een jaar of drie zijn, die eerste drie jaar is melk (moeder of koe of koemelkeiwitvrije opvolgmelk) dan ook wel noodzakelijk. De rest van de periode dat je groeit is zuivel niet noodzakelijk maar wel nuttig om je groei te bevorderen. Als je bent uitgegroeid is zuivel op zich nergens voor nodig. Maar veel mensen vinden het wel lekker en het kan ook geen kwaad (behalve als je liters per dag ervan drinkt want daar word je dan weer dik van). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Het voedingscentrum adviseert een eetpatroon dat goed toepasbaar is op wat Nederlanders gewend zijn, om het overzichtelijk te houden. Zo lang 2-3 porties zuivel geen kwaad kan en de meeste Nederlanders gewend zijn om een deel van hun eiwitten, calcium en vitamine e uit zuivel te halen, is het wel zo makkelijk om gewoon zuivel te blijven adviseren.
Vrouwen na de overgang en mannen van boven de 70 hebben inderdaad wel meer calcium nodig, maar dat kun je ook uit andere voedingsmiddelen halen. |
![]() |
|
@blablatje: Ja, ik wist dat het eigenlijk iets met lactose heette, maar ik wist niet meer precies welk woord het nu was en toen koos ik voor melkallergie, maar blijkbaar is dat dus net weer wat anders, oké
![]()
||
Citaat:
En met wat ik eerder zei over dat paar honderd gram aankomen; ik weet natuurlijk wel dat dat niet gek is en dat het gewoon een normale schommeling is, maar ik kan het niet helpen dan toch teleurgesteld te zijn, omdat ik de hele week dan zo m'n best doe en gewoon resultaat wil zien. Het gaat in ieder geval nog steeds goed en ik ben in die 3 weken ongeveer een kilo krijtgeraakt ![]()
|
Verwijderd
|
Hallo iedereen,
Ik had een vraagje, die ik eigenlijk namens mijn vriendin stel. Mijn vriendin is slank, en ze vind zichzelf iets te slank en wil dus eigenlijk wat aankomen, maar dit wil niet lukken. Ze eet vrijwel altijd evenveel, snoept veel, maar is bijvoorbeeld afgelopen week 0.75 kilo afgevallen en dat terwijl ze niet minder eet en eigenlijk juist wil aankomen. Heeft iemand enig idee hoe dit te doen? Zonder 3x per dag friet te eten? Bvd |
![]() |
|
Ten eerste; 0.75 kilo is een lichte gewichtschommeling, het is heel normaal om ong 1/2 kilo per week te verschillen, je zou jezelf een maand lang iedere week moeten wegen om te kijken of er echt een dalende lijn in zit. Dus wat dat betreft hoeft ze zich nog geen zorgen te maken!
Aankomen kan soms heel lastig zijn, doordat je soms ontzettend veel moet eten enzo. Het is belangrijk om heel regelmatig te eten, dus ong. 6x per dag (ontbijt, lunch, diner en 3x tussendoortje). Als tussendoortje kun je dan iets kiezen met veel calorieën, zoals een gevulde koek o.i.d. Belangrijk is wel dat je hierdoor geen fruit en groente laat staan! Daarnaast kan ze ook drinken nemen met calorieën erin, dat telt ook wel aardig aan als ze bijv. minstens 3x per dag drinken met calorieën neemt. Voor de rest jus nemen bij de aardappels, klontje boter door de groente, sausjes bij het eten etc. Dus ze hoeft echt niet 3x per dag friet te eten ![]() |
![]() |
|
Als je gezond wil aankomen moet je natuurlijk geen gevulde koeken gaan eten of klontjes boter door de groente
![]() Gewoon de calorieën halen uit gezonde bronnen zoals boterhammen/rijst/pasta. Als je echt een tengere bouw hebt moet je gaan tegeneten om aan te kunnen komen. Het beste is het rustig op te bouwen. Stel dat ze nu 4 boterhammen en een warme maaltijd eet. Eet je elke week een boterham per dag meer. Tot je aan 10-12 boterhammen per dag zit. Je kunt dan eventueel 4 boterhammen vervangen voor een extra warme maaltijd met pasta/rijst of aardappels oid. En vaak moet je net ff een paar happen meer eten dan je opkan na een tijdje kan je lichaam het veel makkelijker verwerken. Ze moet elke week op de weegschaal staan en het is heel simpel. Als je aankomt weet je dat je genoeg eet. En anders moet ze simpelweg nog een extra maaltijd toevoegen.
|
Verwijderd
|
Ik zou het niet zozeer zoeken in heel veel boterhammen meer, maar in wát je eet kcal-rijker maken. Anders blijf je de hele dag door eten en dat is ook gewoon niet altijd praktisch. Maar je kunt wel kiezen voor pindakaas als broodbeleg (=kcal-rijk én gezond), noten over je avondeten, volle producten nemen.
Eet ze wel genoeg? Dus: 6 boterhammen, 2 stuks fruit, 3 tussendoortjes, voldoende avondeten + toetje etc.? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Bovendien, als je wat vet aan wil komen (in tegenstelling tot spieren), kan het geen kwaad om vetter te eten... maar dan kun je misschien wel beter inderdaad pindakaas eten op brood, nootjes, lekker veel olijfolie door een sausje, want verzadigde vetten zijn überhaupt niet zo gezond natuurlijk.
|
![]() |
|
Teveel onverzadigde vetten zijn ook niet goed. Ik weet wel dat het makkelijk/praktisch is om lekker vet te eten maar het is niet goed voor je cholesterol spiegels. Tot een bepaalde hoeveelheid zijn onverzadigde vetten gezond, maar boven een bepaalde grens niet meer. Teveel vet eten kan wel degelijk kwaad dus, ook als het essentiele vetzuren zijn.
Enige manier om verantwoord/gezond aan te komen is veel te eten met een goede balans tussen de koolhydraten eiwitten en vetten, of het nou ten behoeve van spiermassa is of gewoon wat gewicht aankomen. edit: Ik heb net ff een bron gezocht en óók bij consumptie van onverzadigde vetzuren dient de ADH van vet niet overschreden te worden. Die hoeveelheid is 30% van de dagelijkse voeding. (Voedingscentrum)
Laatst gewijzigd op 03-10-2008 om 01:04. |
![]() |
|
Je moet het ook rustig opbouwen elke week weer iets meer gaan eten. Ik zelf heb er ook ervaring mee trouwens. Heb een heel magere bouw en moet ontzettend veel eten om aan te kunnen komen. (Ik zit rond de 4500 kcal per dag nu en mn vetpercentage blijft hetzelfde). Ik heb nu al 14 boterhammen en een bord brinta op haha.
Als je het moeilijk vind veel te eten is een andere makkelijke manier weightgainer shakes drinken! Twee flinke shakes bovenop je dagelijkse voeding (één voor het slapen gaan) en je zit zo aan 1000kcal extra op een dag. Bijvoorbeeld: http://www.xxlnutrition.nl/get_produ...ight%20Gainer\ (€0,90 per 400kcal ongeveer dus nog goedkoop ook)
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Met normale voeding zit je al aan de 30% (80gram vet)... Zoek anders ook is wat op in plaats van dingen roepen die je 'denkt'.
Boter op je brood? Plakje kaas? Stukje vlees bij het avondeten? En je bent er al... Als je dan ook nog wat chips/koekjes eet zit je eroverheen.
|
![]() |
Die 30 % is 30 "calorieprocent", dus dat gaat dan best hard. 30 % van 2000 caloriën is 600 caloriën, dat is maar 67 gram vet. In een pizza zit al gauw 40 gram.
Maar als je jong bent gaat je cholesterol niet gauw omhoog én het daalt weer makkelijk als je stopt met vetrijk eten. Een halfjaartje vet eten op je 18e heeft geen invloed op de kans dat je op je 60e een hartaanval krijgt. Daarom mag het best als je aan moet komen. Natuurlijk moet je het niet al te veel gaan overdrijven. En aan willen komen op twee sneetjes brood en daarbij allemaal vettigheid is onzinnig. Maar het is voor de meeste mensen niet haalbaar om twaalf boterhammen op een dag te eten, juist voor de mensen die onbedoeld mager zijn niet, want dat zijn toch vaak mensen die weinig trek hebben en/of langzaam eten. Dan is bijvoorbeeld acht boterhammen en twee koeken vaak realistischer. "Mortification", wat weegt je vriendin nu? Hoeveel doet ze op een dag? Een gemiddelde jonge vrouw heeft ongeveer 2100 kcal op een dag nodig, maar afhankelijk van je stofwisseling en spiermassa kan dat tussen de 1800 en 2400 variëren en als ze veel sport wordt het nog meer natuurlijk. Het is wel handig als ze een beetje kijkt hoeveel caloriën er globaal in haar eten zitten, niet om te gaan tellen maar om een idee te krijgen van wat ze nodig heeft. Laatst gewijzigd op 04-10-2008 om 16:05. |
![]() |
|
Waarom in vredesnaam zou je op een ongezonde manier willen aankomen als het ook op een gezonde manier kan.. Heb je een bron waaruit blijkt dat bij jonge mensen het cholesterol minder snel omhoog gaat dan bij oudere mensen? (En dat het sneller daalt..)
Veel vet (dus verhoudingsgewijs minder koolhydraten) zorgt bovendien voor een slechter concentratievermogen, dufheid, onzuivere huid en verminderde sportprestaties. Ik weet HONDERD procent zeker dat geen enkele huisarts of dietiste iemand die wil aankomen zal aanraden vetter te gaan eten... Waarom is 12 boterhammen niet haalbaar trouwens... Alsof je geen 'tijd' zou hebben om dat op te eten. 's Ochtends 4 sneetjes, tussen de middag 4, om 16.00 4 en om 19.00 je gewone maaltijd. Geen mens die geen 15 minuutjes overheeft op die momenten... En het gaat er toch niet om wat ze nodig heeft... Ze wil aankomen dus zal ze net zo veel moeten eten tot ze aankomt. Mijn verbruik is ongeveer 3000kcal maar zelfs met 4500 kom ik nauwelijks aan. Terwijl in theorie die overige 1500 allemaal als vet opgeslagen zouden moeten worden..
|
Ik vind dat je gelijk hebt hoor Hulk; dat je beter gezond aan kan komen dan met vette zooi.
Maar over dat geen mens daar geen tijd voor heeft; ik doe over mijn 2 sneetjes al bijna een kwartier, dus 4 sneetjes duurt bij mij wel wat langer. En bij de gemiddelde baan heb je om 16.00 uur geen extra lunchpauze, dus het kan best dat je daar geen tijd voor hebt. Ik niet in elk geval.
||
Verwijderd
|
Citaat:
100% zeker, heb je alle diëtisten van Nl geinterviewd? Echt, ik ben op een dieet van 8 boterhammen, 3 gewone tussendoortjes en extra chocola, volle chocolademelk, slagroomvla etc gezet (naast groente en fruit etc). Dit in overleg met een diëtiste. (En een vriendinnetje moest van haar dietiste extra kaas op brood etc eten om aan te komen.) En, nee dit wordt niet voor iedereen aangeraden, moet je ook niet zomaar doen, maar er zijn wel eens mensen die op deze manier aan willen/moeten komen. Ik wil alleen maar zeggen dat ik met je eens ben dat je liever op een gezonde manier aankomt, maar dat dit niet voor iedereen haalbaar is en het niet erg is dan om tijdelijk wat meer ongezonde dingen te eten. Dat betekend ook niet alleen maar ongezonde dingen, maar náást je gewone eten. |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik wilde net zeggen inderdaad, Hulk hoe kan je nou 100% zeker weten dat geen enkele dietist dit ooit voor zou schrijven. Ik weet namelijk wél 100% zeker dat dat wél gebeurt. Ook om te zorgen dat je eetpatroon goed vol te houden is, ook als er eens dingen anders lopen. maar goed, ik ben inmiddels wel benieuwd hoe het zit met degene om wie het ging, hoeveel ze nú eet bijvoorbeeld.
|
![]() |
|
Dat is gewoon een manier van zeggen om je bewering extra kracht bij te zetten. Ik weet natuurlijk ook wel dat niet elke diëtiste verstand van zaken heeft. (Wat waren de K/E/V verhoudingen in jouw dieet Sonho?)
En dat eten moet je zoals ik al zei, opbouwen. Ik kreeg in het begin ook met de grootste moeite alles weg maar dat gaat steeds beter, je gaat het sneller verwerken en je maag wordt ook simpelweg groter.
||
Citaat:
|
Nou na alle literatuur die ik over voeding heb gelezen en de praktijkervaring die ik heb met voedingsschema's (en aankomen/afvallen) etc en na het lezen van die troep van bijvoorbeeld Sonja Bakker durf ik dat wel stellig te beweren, althans wat betreft dit onderwerp van de diëtiek.
|
Verwijderd
|
Wat een dietist aanraadt, lijkt me liggen aan de oorzaak van het probleem? (Een goede dietist dat dat iig, die komt niet aan met een standaard praatje.)
Ik heb een dietiste gehad die me aanraadde vetter te eten zonder dat ik aan wilde komen, omdat ik te weinig vet at. Ik kan me dus prima voorstellen dat een dietiste dit ook bij iemand aanraadt die wel aan wil komen, in ieder geval wanneer die persoon te weinig vet eet (en anders wellicht ook wel, maar daar ga ik geen uitspraak over doen). |
![]() |
||
Citaat:
![]() En leonoor, ja natuurlijk als je te weinig vet eet is ook niet goed. 30% is de richtlijn volgens het voedingscentrum zoals ik al eerder zei. Maar in eerste instantie werd er simpelweg aangeraden gevulde koeken te eten en klontjes boter door de groente en daar was ik vooral tegen. Als je gezond wilt eten moet je gewoon zorgen dat je k/e/v goed in verhouding zijn, als je wilt aankomen moet je je inname verhogen maar wel zorgen dat de verhoudingen blijven kloppen! (Goede verhouding is 50/30/20)
|
![]() |
Diëtiste zijn is dan ook niet alleen een beetje het beste eetschema produceren, het is ook kijken naar wat voor iemand je voor je hebt. Wat is mogelijk voor hem/haar, wat is zijn/haar ritme, wat lust hij/zij wel of niet? Voor de meeste mensen is zo'n 'ideaal' schema gewoon niet te doen, omdat ze bijvoorbeeld gewoon werken.
Ik hoop trouwens dat je je goed geïnformeerd hebt over wat BW is Hulk, mensen hebben er nogal eens een verkeerd beeld van van wat je ermee kan en wat het inhoudt. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #23 Mobius | 500 | 10-08-2009 15:28 |