Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2008, 18:00
Verwijderd
Ik heb al heel lang een slecht reukvermogen. Of ik het altijd heb gehad weet ik niet. Ik ondervond er verder geen hinder van, maar begreep bijvoorbeeld nooit hoe mensen nou het verschil tussen coca-cola en pepsi-cola konden proeven.
Een jaar geleden had ik voor het eerst dat ik ineens, een paar uur, heel goed rook (voor mijn doen, misschien is dit voor anderen normaal?). Ik was helemaal lyrisch en begreep er niks van. Helaas was het na een paar uur weer voorbij. Sindsdien heb ik het nog een paar keer gehad (op 1 hand te tellen). De laatste twee weken heb ik het ineens vaker en op dit moment ook. Ik vind het zó fantastisch! Ik ruik mijn eigen parfum zonder dat ik diep langs mijn polsen hoef te snuiven, eten smaakt echt zó veel intenser! De wereld heeft echt een aparte geur als het net geregend heeft enz. enz. Ik wil dit nooit meer kwijt! Ergens heb ik het idee dat ik wel eerder die intense geuren heb geroken, dus ik denk dat ik vroeger ook wel zo'n goed reukvermogen heb gehad, maar zeker weten doe ik dat niet.

Nu is mijn vraag natuurlijk: hoe zorg ik dat dit blijft? Waarom heb ik dit niet constant?

Dat ik op dit moment zo goed ruik lijkt ermee te maken te hebben dat ik net echt een heftige jankbui heb gehad waarbij ik heel veel heb gesnotterd. Alsof mijn neus nu echt leeg is. Maar die andere keren dat ik dit had heb ik helemaal niet gehuild ofzo.

Iemand een idee?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 22:14
Balance
Balance is offline
En onze vraag is natuurlijk: ben je er al eens mee naar de dokter geweest?

Oud 29-09-2008, 23:35
Verwijderd
hehe, nee, ik ben er nog nooit mee naar de dokter geweest. In eerste instantie had ik helemaal niet door dat mijn reukvermogen ook beter zou kunnen zijn en ik had er ook geen problemen mee ofzo. Maar nu ik heb meegemaakt wat het is om goed te ruiken, wil ik niet meer dat het weggaat. Vorig jaar dacht ik dat er iets mis met me was dat ik ineens goed rook, pas nu besef ik dat er misschien iets mis is als ik niet goed ruik. Is het wel iets om mee naar de dokter te gaan? Ik bedoel, ik vind het wel belangrijk, maar zijn er niet nog dingen die ik zelf kan proberen?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 23:38
Balance
Balance is offline
Ik heb er niet al te veel verstand van, dus huis, tuin en keukentips kan ik je niet geven. Maar het lijkt me sowieso iets waarmee je naar de (KNO) arts moet gaan.
Oud 30-09-2008, 16:43
Verwijderd
hmm ja. Nou op het moment ben ik hartstikke blij, want toen ik vanochtend wakker werd was het er nog steeds en nu ook nog. Ik hoop dat het zo blijft, mocht dat niet zo zijn ga ik naar de huisarts. Ik wil dit echt niet meer kwijt .
Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 17:40
Dolores
Dolores is offline
Ik ben jaloers!
Ruik je nu echt goed, of alleen in vergelijking met hoe het eerst was en niet in vergelijking met anderen?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 20:14
Verwijderd
Ik ruik nu volgens mij net zoals anderen ruiken. Men had het wel vaker of de geur die de wereld heeft als het net geregend heeft. Ik kende die geur niet, maar nu wel .
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 11:02
Verwijderd
Mijn vader had dat nadat hij gestopt was met roken; ineens rook alles heel veel intenser en was eten ook veel lekkerder.
Hormonen kunnen ook een oorzaak zijn van ineens heel intens dingen ruiken en proeven, heb het zelf ook eens gehad; van die vlagen waarin dingen die ik normaal niet lust ineens enorm lekker zijn of waarin elk miezerige geurtje ineens heel aanwezig is (en lekker ook!) en het daarbij hoorde nostalgische gevoel (ik loop vaak langs een sigarenzaak, maar in zo'n vlaag van erg goed reukvermogen ruikt 't veel intenser en voelt 't ook weer zoals 'vroeger', bijvoorbeeld).
Maar hoe het bij jou zo lang slecht is geweest en nu ineens goed; geen flauw idee. Mocht 't ooit weer weggaan, dan zou ik ook eens naar de huisarts gaan, misschien weet hij nog meer mogelijke oorzaken.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 17:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet dat zwangere vrouwen over het algemeen ineens veel beter ruiken. Misschien heeft het te maken met je cyclus?
Oud 01-10-2008, 19:51
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat ik op dit moment zo goed ruik lijkt ermee te maken te hebben dat ik net echt een heftige jankbui heb gehad waarbij ik heel veel heb gesnotterd. Alsof mijn neus nu echt leeg is. Maar die andere keren dat ik dit had heb ik helemaal niet gehuild ofzo.
Succesvol je holtes leegmaken zorgt er doorgaans wel voor dat geurstoffen beter bij je slijmvlies komen dus dat lijkt me logisch.

ik denk dat je slijmvlieslaag in de holtes van je neus dikker is dan gemiddeld misschien, ik vind het logisch klinken in ieder geval.

Citaat:
Ik ruik nu volgens mij net zoals anderen ruiken. Men had het wel vaker of de geur die de wereld heeft als het net geregend heeft. Ik kende die geur niet, maar nu wel .
gaat een wereld voor je open; pas gemaaid gras is toch nog m'n favo
Oud 03-10-2008, 18:25
Verwijderd
@Daantje: Ik heb momenteel niet echt een cyclus (paar maanden geleden een spiraaltje laten zetten. Sindsdien constant een beetje bloedverlies, maar van een cyclus is niet meer te spreken)

@arPos: toch vind ik het een beetje gek dat ik al jaren zo slecht ruik en echt alleen het afgelopen jaar een paar keer goed heb kunnen ruiken ik snuit heus wel eens mijn neus, maar dat heeft tot nu toe dus niet geholpen.

OT: even een update: woensdagmiddag was het weer weg. Donderdagochtend heb ik een neusspray gekocht, in de hoop dat dat zou helpen (als de theorie van arPos klopt, zou een neusspray wel moeten helpen denk ik). Gisteren deed het niks met mijn reukvermogen. Wel voelde mijn neus helemaal open enzo. Op een gegeven moment maar de huisarts gebeld voor een afspraak, die is komende woensdag. Nu sinds een uur kan ik weer goed ruiken! Waar de neusspray gister niks deed voor mijn reukvermogen, leek het vandaag wel terug te komen door de neusspray. Toch ga ik de afspraak niet afzeggen. De kans dat ik straks niet meer goed ruik is groot. Bovendien mag je een neusspray maar een week gebruiken. Ik hoop dat de huisarts iets voor me kan doen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 12:06
Balance
Balance is offline
@lentekriebel: de neusspray kan je beter niet gebruiken als je het niet nodig hebt voor waar het voor bedoeld is. Wat je wel kan doen is een zoutoplossing kopen, dat kan veel minder kwaad en heeft ook het effect dat je neus 'open' gaat staan. Bij mij werkt dat altijd nog beter zelfs.
Oud 04-10-2008, 14:17
Myuki
Myuki is offline
wat leuk om te lezen
Oud 04-10-2008, 22:15
Miekje*
Miekje* is offline
wees er heel blij mee
Oud 05-10-2008, 17:49
Verwijderd
Citaat:
@lentekriebel: de neusspray kan je beter niet gebruiken als je het niet nodig hebt voor waar het voor bedoeld is. Wat je wel kan doen is een zoutoplossing kopen, dat kan veel minder kwaad en heeft ook het effect dat je neus 'open' gaat staan. Bij mij werkt dat altijd nog beter zelfs.
Heeft zo'n zoutoplossing ook zo'n flesje? Dat is ook eigenlijk waar ik naar op zoek was toen ik de neusspray kocht. Ik dacht namelijk dat neussprays allemaal zoutoplossingen waren... maar goed. Ik neem aan dat ik die zoutoplossingen ook bij de drogist kan kopen? Dan ga ik dat zeker proberen.

Ondertussen blijft het komen en gaan. Vrijdag was het weer weg, gisteravond heb kon ik wel weer even goed ruiken en vandaag was het weer weg... Toch moet er wel iets veranderd zijn, anders was het nooit zo vaak in een week terug gekomen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2008, 18:12
Balance
Balance is offline
Je kan zoutoplossing zelf maken.
Maar je kan het ook bij de drogist kopen ja, meestal wordt het de neusspray voor baby's genoemd (bij bijv. Otrivin).
Oud 05-10-2008, 20:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kruidvat huismerk heeft ze bijvoorbeeld ook. Ook baby neusspray daar.
Oud 08-10-2008, 09:54
Verwijderd
Ik ben naar de huisarts geweest. Misschien is het een allergische- of ontstekingsreactie. Ik heb een neusspray meegekregen die ik in ieder geval 6 weken moet gebruiken. Na een week zou ik effect moeten merken. Ik ben benieuwd!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2008, 18:21
==mii_girlii==
==mii_girlii== is offline
Citaat:
Ik heb al heel lang een slecht reukvermogen. Of ik het altijd heb gehad weet ik niet. Ik ondervond er verder geen hinder van, maar begreep bijvoorbeeld nooit hoe mensen nou het verschil tussen coca-cola en pepsi-cola konden proeven.
Een jaar geleden had ik voor het eerst dat ik ineens, een paar uur, heel goed rook (voor mijn doen, misschien is dit voor anderen normaal?). Ik was helemaal lyrisch en begreep er niks van. Helaas was het na een paar uur weer voorbij. Sindsdien heb ik het nog een paar keer gehad (op 1 hand te tellen). De laatste twee weken heb ik het ineens vaker en op dit moment ook. Ik vind het zó fantastisch! Ik ruik mijn eigen parfum zonder dat ik diep langs mijn polsen hoef te snuiven, eten smaakt echt zó veel intenser! De wereld heeft echt een aparte geur als het net geregend heeft enz. enz. Ik wil dit nooit meer kwijt! Ergens heb ik het idee dat ik wel eerder die intense geuren heb geroken, dus ik denk dat ik vroeger ook wel zo'n goed reukvermogen heb gehad, maar zeker weten doe ik dat niet.

Nu is mijn vraag natuurlijk: hoe zorg ik dat dit blijft? Waarom heb ik dit niet constant?

Iemand een idee?
ik vind egt dat je naar een kno arts moet gaan. maar ht kan ook een *stoornis* in de hersenen zijn. dat je daardoor opeens beter ruikt. moet je er blij mee zijn maar je zegt dat ht niet altijd zo is... je moet je hersenen laten controleren..of je ruikzintuigen of zo..

(klinkt dom..mja veel verstand heb ik niet van di soort dingen,,,)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten