Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2008, 21:24
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik zou eigenlijk zeggen dat ze dan met dat kind naar buiten moeten gaan ofzo, hoewel dat natuurlijk niet altijd gaat. Maar er moet toch wel wat op te vinden zijn, waardoor dat kind stopt met kloten zonder dat er wordt toegegeven, en er zo min mogelijk mensen last van hebben.
Oud 17-02-2008, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Als je een kind slaat wijst dat in mijn ogen erop dat je het kind niet aankan, zeker als het frequent gebeurt. Er zijn, vind ik, effectievere manieren om een kind naar je te laten luisteren.
ja en het zijn precies die mensen die denken van ik negeer me kind, waar ik in de trein of het winkelcentrum zo een ontzettende hekel heb. Lekker van die krijsende kinderen, vinden anderen ook heel prettig. Beter geef je ze dan 20 mg antihistamine
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Kinderen even negeren is vaak inderdaad ook wel effectief. Ouders kiezen er soms alleen het verkeerde moment voor. In plaats van thuis, als zo'n kind een kutbui heeft, gewoon hem even volledig te negeren, doen ze dat in een supermarkt als dat kind een huilbui heeft. Ja, het kind stopt uiteindelijk heus wel, maar zo val je nog tig mensen last met jouw probleem.
De supermarkt is nu ook niet de geschikte plek om je kind een beuk te geven.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 21:26
Verwijderd
Die supermarkttripjes heb ik ook gehad met sam, het is afschuwelijk. Ik werd er ontzettend nerveus van omdat je er andere mensen mee lastig valt en als je alles al uit de kast hebt gehaald en niets helpt dan kan je zelf ook wel janken.
Mijn ervaring is dat het het snelste overgaat als je gewoon wegloopt. Ik vind trouwens dat je het wel heel hard zegt DP, het is voor iedereen kut.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 21:38
Verwijderd
Citaat:
ja en het zijn precies die mensen die denken van ik negeer me kind, waar ik in de trein of het winkelcentrum zo een ontzettende hekel heb. Lekker van die krijsende kinderen, vinden anderen ook heel prettig. Beter geef je ze dan 20 mg antihistamine
gaffertape helpt ook
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 22:21
Verwijderd
Het lijkt alsof veel van jullie denken dat ouders die hun kind wel eens een corrigerende tik geven geen andere methodes hebben om hun kind terecht te wijzen. Die hebben ze natuurlijk wel. En náást dingen als negeren, in de hoek/op de gang zetten en huisarrest geven, is een corrigerende tik soms gewoon een erg probaat middel.

Verder heeft het zeker met opvoeding te maken hoe vervelend kinderen worden, maar het is niet alles. Ook heel goed opgevoede kinderen kunnen soms héél vervelend worden, dus om te stellen dat je ''er voor had moeten zorgen dat ze niet zo werden'' vind ik te ver gaan.

Ook snap ik de hele ophef niet zo goed, over een tik. Het blijft een discussie of het núttig is, maar een andere discussie is die of het kán/mag. En dat laatste vind ik van wel. Het is niet alsof je je kind iets aandoet als je hem/haar een keer een klap verkoopt. Ze érg is het toch helemaal niet?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 22:21
PixelDansje
PixelDansje is offline
Citaat:
Mijn moeder ging gewoon zelf naar de toilet toe en daar een sigaretje roken tot dat ik afgekoeld was. Klinkt misschien een beetje als "van het probeem weglopen", maar ik heb er zelf geen trauma's aan overgehouden. Sowieso is het voor een kind niet meer leuk als er geen aandacht aan hem/haar geschonken wordt.
Ik denk (maar wie ben ik) dat je beter het kunt ergens anders heen kunt laten gaan, dan zelf weg te lopen.
Maar zoals ik al zei: "Wie ben ik"
Oud 17-02-2008, 23:22
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Ik vrees dat ik het bij m'n eigen kinderen misschien ook wel ga doen als ik mijn woede niet kan beheersen, maar ik ben het niet van plan.
ja, dat lijkt me juist één van de grootste problemen van slaan, het motief: die is vaak namelijk onmacht. Slaan wordt vaak niet gebruikt om het kind te corrigeren, maar omdat het corrigeren niet lukt, voelen ouders zich onmachtig en slaan zij het kind. Verder denk ik dat ouders voornamelijk als rolmodel heel belangrijk zijn. Ik denk dat een kind eerder dingen overneemt van de ouders als de ouders dit zelf ook doen, dan wanneer de ouders alleen zeggen dat een kind iets moet doen (en het wordt helemaal funest wanneer de ouders het één tegen het kind zeggen en vervolgens het ander doen).

Ik ben dus tegen slaan.
vroeger ben ik wel soms geslagen, niet vaak.
Oud 17-02-2008, 23:28
Verwijderd
Ik las laatst een artikel: kinderen doen niet wat jij zegt dat ze moeten doen, ze doen wat jij doet. Aansluitend op Fantome dus (heb de rest verder niet gelezen) en daar ben ik het geloof ik wel erg mee eens. Een goed voorbeeld is gewoon heel belangrijk. Al snap ik de onmacht bij ouders wel, slaan is nooit een oplossing.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 23:33
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Het lijkt alsof veel van jullie denken dat ouders die hun kind wel eens een corrigerende tik geven geen andere methodes hebben om hun kind terecht te wijzen. Die hebben ze natuurlijk wel. En náást dingen als negeren, in de hoek/op de gang zetten en huisarrest geven, is een corrigerende tik soms gewoon een erg probaat middel.

Verder heeft het zeker met opvoeding te maken hoe vervelend kinderen worden, maar het is niet alles. Ook heel goed opgevoede kinderen kunnen soms héél vervelend worden, dus om te stellen dat je ''er voor had moeten zorgen dat ze niet zo werden'' vind ik te ver gaan.

Ook snap ik de hele ophef niet zo goed, over een tik. Het blijft een discussie of het núttig is, maar een andere discussie is die of het kán/mag. En dat laatste vind ik van wel. Het is niet alsof je je kind iets aandoet als je hem/haar een keer een klap verkoopt. Ze érg is het toch helemaal niet?
Quis, ik begrijp wel wat je zegt, denk ik en ben het ook ten dele met je eens.
Zoals ik in mijn post hierboven aangaf wordt slaan echter vaak niet gebruikt als pedagogisch middel (wat een corrigerende of pedagoische tik wel doet vermoeden). Echter, ik ben het met je eens dat een tik, op bijv de hand, neit altijd kwaad kan, maar dan vind ik het belangrijk dat het kind snapt waarom je het doet. Het kind aanspreken op ongewenst gedrag en straffen (en dan niet de tik) waar anderen bij zijn, zeker in een bepaalde leeftijd, kan veel vernederender zijn voor een kind, dan dat de ouder op dat moment een tik op de hand geeft, waardoor het kind doorheeft dat de opvoeder het gedrag niet accepteerd, maar het kind zich niet te kijk voelt gezet. Want dat kan nog véél gevoeliger liggen. Alleen, dan wordt de tik dus bewust, in het belang van het kind, gegeven en niet met de bedoeling pijn te doen en ook niet uit onmacht.

blehh, is dit te volgen? tis al laat
Oud 17-02-2008, 23:36
PixelDansje
PixelDansje is offline

het is te volgen, ben het opzich ook wel met je eens. Maar het ging om een pak slaag en niet een aandacht trekkende aanraking. Wat jij zegt klinkt niet eens als een tik.
Oud 17-02-2008, 23:39
Verwijderd
Ik denk niet dat een kind er veel beter op wordt wanneer 'ie door z'n ouders publiekelijk vernederd wordt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 23:41
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
het is te volgen, ben het opzich ook wel met je eens. Maar het ging om een pak slaag en niet een aandacht trekkende aanraking. Wat jij zegt klinkt niet eens als een tik.
nope. en dan moet het, mijn inziens, ook niet worden
Oud 17-02-2008, 23:42
PixelDansje
PixelDansje is offline
Citaat:
nope. en dan moet het, mijn inziens, ook niet worden
Maar dat heeft weinig met slaan te maken, meer met aandacht trekken.
Oud 17-02-2008, 23:45
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Maar dat heeft weinig met slaan te maken, meer met aandacht trekken.
ja klopt. ik blijf dan ook bij mijn eerste post dat ik tégen slaan ben.
en vervolgens quote ik Quis om aan te geven wat ik denk over het bewust 'slaan'.
en jouw conclusie klopt helemaal. het bewuste vind ik goed (zoals in de situatie die ik aangaf) en het slaan niet. een 'tik' is niet altijd slaan, idd meer een aanraking. maar het moet geen aai worden, want dan voelt het voor het kind mss. meer als goedkeuring
Oud 17-02-2008, 23:46
PixelDansje
PixelDansje is offline
dan gaat het meer om de blik er bij?
Oud 17-02-2008, 23:47
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
dan gaat het meer om de blik er bij?
zou eventueel ook kunnen ja

je houd me scherp
Oud 17-02-2008, 23:49
PixelDansje
PixelDansje is offline
Je bent makkelijk scherp te houden
Oud 17-02-2008, 23:51
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Je bent makkelijk scherp te houden
huh? want?

nee maar ik bedoelde dus. bijv het kind stevig bij de hand pakken het het blik van de ouder erbij zou idd ook effectief kunnen zijn, wat jij zegt

en op die manier kan zo'n tikje ook werken. het moet geen pijn doen maar wel duidelijk zijn. daar gaat het om.
Oud 20-02-2008, 18:47
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Die supermarkttripjes heb ik ook gehad met sam, het is afschuwelijk. Ik werd er ontzettend nerveus van omdat je er andere mensen mee lastig valt en als je alles al uit de kast hebt gehaald en niets helpt dan kan je zelf ook wel janken.
Mijn ervaring is dat het het snelste overgaat als je gewoon wegloopt. Ik vind trouwens dat je het wel heel hard zegt DP, het is voor iedereen kut.
Ik kan me ook wel voorstellen dat het een verschrikking is, hoor. Maar wat ik dus bij de AH vaak zie is dat die kinderen net zo lang janken tot ze hun snoepje, koekje, whatever krijgen. Vreselijk is dat.

Laatst ook, ouders met kinderen. Stoppen ze die kinderen vast in de auto, terwijl ze zelf nog even wat gaan doen. (god mag weten waarom). Dan gaan die kinderen toeteren, wat ik als ouder dus nooit goed zou keuren. Gaan die ouders terugzwaaien en lopen vervolgens door. Dan heb je het imo echt niet begrepen
Oud 21-02-2008, 21:25
MTpower
MTpower is offline
Ik denk wel dat die 10 jarige mannetjes van nu eens een flink pak slaag mogen krijgen, als je dat tuig af en toe ziet... niet normaal
Heb vroeger ook vaak genoeg een pak slaag gekregen, maar ik was dan ook gewoon een kutkind en verdiende het. Heb ook niet het gevoel dat ik ben mishandeld ofzo
Het moet wel een uiterst middel zijn en ouders moeten ook wel goed de grens kennen tussen een opvoedkundige tik en mishandeling.
Oud 21-02-2008, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Ik kan me ook wel voorstellen dat het een verschrikking is, hoor. Maar wat ik dus bij de AH vaak zie is dat die kinderen net zo lang janken tot ze hun snoepje, koekje, whatever krijgen. Vreselijk is dat.

Laatst ook, ouders met kinderen. Stoppen ze die kinderen vast in de auto, terwijl ze zelf nog even wat gaan doen. (god mag weten waarom). Dan gaan die kinderen toeteren, wat ik als ouder dus nooit goed zou keuren. Gaan die ouders terugzwaaien en lopen vervolgens door. Dan heb je het imo echt niet begrepen
Ik toeterde vroeger standaard als ik in de auto moest wachten
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 23:58
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Ik denk wel dat die 10 jarige mannetjes van nu eens een flink pak slaag mogen krijgen, als je dat tuig af en toe ziet... niet normaal
Heb vroeger ook vaak genoeg een pak slaag gekregen, maar ik was dan ook gewoon een kutkind en verdiende het. Heb ook niet het gevoel dat ik ben mishandeld ofzo
Het moet wel een uiterst middel zijn en ouders moeten ook wel goed de grens kennen tussen een opvoedkundige tik en mishandeling.
precies dit. Ik sta ook versteld van *de jeugd van tegenwoordig*
Ik heb ook wel es een pak rammel gehad, maar dat was dan niet meer dan 2 of 3 tikken op de billen. Soms in het gezicht of tegen het hoofd, maar dan altijd met de hand en niet met *voorwerpen* Op de billen was het met een hanger (voor kleding) en later met riem of stok. Die stok is me wel een beetje te gortig, maar ik vind het geen mishandeling. Niet als je, zoals mijn ouders, slaat met een reden en nooit je zelfbeheersing verliest. Ik heb er nix aan overgehouden, en ik haalde het niet in mn hoofd om te drinken, te roken of te laat thuis te komen. Ook niet stiekem. Of mss ben ik gwn braaf. Maar dat is nu wel anders, met die brutale kinderen van nu, weet niet of ik dat wel een goede ontwikkeling vind.

Ik weet niet of ik mn kinderen later ga slaan. Ik ben er niet happig op in ieder geval. Maar ik denk wel dat ik (een beetje) streng zal zijn. Zeg maar zoals ik ook was opgevoed. Brullen op de vloer van de supermarkt is echt geen optie, ik zou dat kind gwn meesleuren naar huis en het straffen met bijvoorbeeld geen snoepjes of een extraatje (alleen die dag) DAn moet je maar naar mama luisteren
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 00:17
Verwijderd
Citaat:
Relativeringsvermogen de gekste!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 00:20
Verwijderd
Citaat:
ja hallo dat ze zo vervelend zijn komt niet uit de lucht vallen hoor.

Citaat:
Ik toeterde vroeger standaard als ik in de auto moest wachten
hihi wij ook ja
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 13:23
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ja hallo dat ze zo vervelend zijn komt niet uit de lucht vallen hoor.
Waar komt het vandaan?
Volgens mij door de vele slechte invloeden die je overal ziet en ouders met een instelling van 'lekkah BOEIAAAAAHHHHH' maar niet door af en toe een pak rammel, zeker niet, dan zouden ze het wel laten
Oud 22-02-2008, 13:24
Verwijderd
ja want dat zijn de enige 2 opties?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 13:25
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Relativeringsvermogen de gekste!
Ik had zeker streken en flikte wel eens dingen die niet door de beugel konden, oftewel een kutkind. Maar lang niet zo erg als je dat nu af en toe ziet
Heb soms ook sterk de neiging om zo'n mannetje zelf eens een flinke dreun te geven.
Oud 22-02-2008, 13:26
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ja want dat zijn de enige 2 opties?
Vast niet, maar je gaat er verder niet op in... ben wel benieuwd waar het dan volgens jou aan ligt
Oud 22-02-2008, 13:31
Verwijderd
Het komt bijna altijd door de ouders/opvoeders als kinderen vervelend zijn (ik bedoel daarmee dat ze stelselmatig vervelend zijn en niet een keer hun dag niet hebben). Kinderen houden van aandacht, krijgen ze dat niet positief dan vragen ze het wel negatief (vervelend doen).
Die kinderen moeten alles leren van hun ouders, en als die niks doen krijg je vanzelf een ettertje. Maar jij lijkt dat die kinderen kwalijk te nemen ipv de ouders.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 14:02
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Op de billen was het met een hanger (voor kleding) en later met riem of stok. Die stok is me wel een beetje te gortig, maar ik vind het geen mishandeling. Niet als je, zoals mijn ouders, slaat met een reden en nooit je zelfbeheersing verliest.
ik krijg toch wel rillingen als ik dit lees hoor...
maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
Oud 22-02-2008, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Dat komt omdat die zogenaamde mentale straffen door de ouders in 75% van de gevallen gewoon niet wordt doorgezet en van het computerverbod van 1 week, 5 uur overblijft. Een goed pak slaag, is tenminste direct verrekend

Hell, sloegen mijn ouders me maar vaker vroeger. In plaats daarvan gingen ze de deur van de computerkamer op slot doen
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 18:29
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
toch lijkt me een ernstig gesprek, pijnlijke stiltes en merkbare teleurstelling/ boosheid van ouders me haast effectiever.. ik ging me er tenminste altijd wel danig kut van voelen dat ik op dat moment wel ging doen wat ze me vertelden, en dit wel voor langere perioden volhield.
ik ben verder ongeveer nooit geslagen, en huisarresten of andere beperkingen/ restricties heb ik nooit gehad..
Oud 22-02-2008, 18:57
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik ben nooit geslagen, maar er werd wel eens met een wijsvinger tegen m'n kin geduwd. En huisarrest heb ik ook nooit gehad.

Bij mijn buren was dat wel anders. Die waren van de oude stempel: zonder eten naar bed!
Oud 22-02-2008, 19:35
PV
PV is offline
Ik vind dat het niet kan, er zullen genoeg andere manieren zijn om een kind iets (af) te leren. Wat werkt zal per kind wel verschillen denk ik.
Het komt ook doordat ik vroeger zelf regelmatig werd geslagen en ik zou dat een kind echt niet aan willen doen. Niet aan kúnnen doen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 19:36
PV
PV is offline
Citaat:
ik krijg toch wel rillingen als ik dit lees hoor...
maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
dat ligt niet aan jou hoor, sommige posts in dit topic...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 22:36
Verwijderd
als ik mijn vader was zou ik het wel doen
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 15:59
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Mijn buren zijn ook niet zo lekker. In elk geval die moeder hoor ik zo nu en dan hysterisch gillen, ik denk niet dat dat zin heeft. Ik zou daar als kind alleen maar bozer van worden, en juist tegen haar in gaan. Zelfbeheersing FTW.
Oud 25-02-2008, 14:20
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Hell, sloegen mijn ouders me maar vaker vroeger. In plaats daarvan gingen ze de deur van de computerkamer op slot doen

Ik ga denk ik later mijn kinderen niet slaan. Ik vind het onnodig.
Oud 07-10-2008, 13:26
josien_5
josien_5 is offline
Ik vind het niet normaal als ouders hun kinderen slaan, zelf kreeg ik vroeger ook vaak billenkoek. waardoor ik nou als gevolg mijn ouders haat.
tot mun 12e werd ik over de knie gelegd, erna was het gewoon naar boven. of niet weg mogen.
ik heb een keer een pakslaag gekregen buiten waar ook nog us familie bij zat, mijn moeder trok ineens me broek uit en ging me slaan op mn kont.. dat vond ik pas niet normaal!!
ik schaamde me dood want iedereen zag mijn blote billen. ik was toen 12.

Laatst gewijzigd op 07-10-2008 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2008, 13:30
TopDrop
TopDrop is offline
Als je ouders je niet geslagen hadden maar je andere straf had gekregen had je ze niet gehaten?

En up.
Oud 07-10-2008, 13:41
josien_5
josien_5 is offline
nee dan had ik ze niet gehaten.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2008, 13:50
Verwijderd
Oh dit topic heb ik gemist. Alleen de eerste pagina gescand/globaal gelezen:
Citaat:
Toevallig had ik hier laatst op school een discussie over met wat mensen.
Zij vonden het schokkend om te horen dat ik vroeger regelmatig geslagen ben, terwijl ik zelf niet echt het idee heb dat ik ben mishandeld ofzo. (Een meisje van Surinaamse afkomst was het trouwens ook gewend, maar zij vond het ook niet raar/erg omdat het daar best wel bij de cultuur hoort zei ze)

Ik vind het dus wel kunnen, mits het binnen de perken blijft en een kind niet dagen later nog loopt met pijn en blauwe plekken.

Bij mij ging het vroeger misschien wel iets te ver, en sommige pakken slaag weet ik me nog goed te herinneren.
Ik vrees dat ik het bij m'n eigen kinderen misschien ook wel ga doen als ik mijn woede niet kan beheersen, maar ik ben het niet van plan.
Citaat:
Bij mij was het niet eens altijd een corrigerende tik, maar werd ik het huis door geschopt en geduwt.
Citaat:
Ik neem het ze ook wel kwalijk, maar als ik er eens over begin ontkennen ze dat ze ooit zoiets hebben gedaan.
Hier herken ik mezelf wel in.

Veel geslagen vroeger, ook altijd normaal gevonden (is het ook eigenlijk in de cultuur). Wel altijd voor geschaamd though, want wist wel dat het niet bij iedereen zo was, maar ja "gestraft" worden is sowieso genant, vind ik. Pas enkele jaren geleden heb ik me gerealiseerd dat het mishandeling was.
Moeder ontkent alles natuurlijk. Wij zijn o-zo-slecht en zij was altijd o-zo-lief. Ja.

Mijn kinderen zou ik nooit slaan en het is ook gewoon onnodig. Je kinderen slaan is respectloos en evil, ook "corrigerende" tikken.

Als je de volgende dag gymles had, verzon je weer een smoesje om niet te hoeven gymen, of iig niet te hoeven omkleden. ;x Of je had zwemles. :')
Met citaat reageren
Oud 07-10-2008, 13:54
TopDrop
TopDrop is offline
Maar het is een up van bijna 8 maanden.
Oud 07-10-2008, 13:54
Verwijderd
Dat weet ik lieve Maarten, maar dat maakt het topic niet minder up2date.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2008, 15:13
Missy
Missy is offline
Wat mij betreft (als er nog interesse is in de discussie) kan het topic openblijven, anders zakt 'ie vanzelf wel weer of komt er een slotje op.
Oud 07-10-2008, 18:40
Swlabr
Swlabr is offline
Ik zou mijn kinderen niet slaan, maar /care wat anderen doen. Zolang het geen mishandeling is, natuurlijk.
Oud 07-10-2008, 21:59
partydress
partydress is offline
Ik ben vroeger zelf wel vaak geslagen door mijn vader terwijl ik volgens mijzelf (en volgens mijn moeder) toch een heel lief en gehoorzaam kind was. Maar wie weet kwam dat wel juist doordat ik zo vaak geslagen werd, geen idee. Ik kan me ook echt niet meer herinneren of ik iets verkeerds deed waardoor ik mijn portie slaag verdiende, of dat mijn vader zo af en toe gewoon doordraaide en dat op mij af reageerde. Mijn moeder heeft me wel eens een flink pak op mijn billen gegeven nadat ik grote happen uit mijn haar en kleren had geknipt. Dat was ook gewoon heel beheerst, en ik heb dat geloof ik nooit erg gevonden, behalve op het moment zelf

Later mijn eigen kinderen slaan? Ik ben het niet van plan, maar ik weet inmiddels uit ervaring dat het soms héél erg lastig kan zijn om je in te houden. Ik werk nu als nanny en zo af en toe moet ik echt even naar buiten lopen en rustig ademhalen om ervoor te zorgen dat ik niemand door elkaar rammel. Zo af en toe pak ik de twee jongsten (van 2 en 3 jaar oud) wel eens stevig bij de arm, vooral als ze weigeren in de hoek te blijven staan (dat is mijn laatste redmiddel). Bij de scene 's op straat is het meestal iets van 'als je zo doorgaat gaan we nu direct terug naar huis en ga jij je bed in, en je komt er niet meer uit vandaag!'. Maar ja lekker niet luisteren natuurlijk totdat je zelf bijna staat te janken van frustratie, peuters
Met citaat reageren
Oud 07-10-2008, 22:00
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
lieve Maarten
Oud 07-10-2008, 22:48
Nona
Nona is offline
Haha, het blijft een fascinerend onderwerp.
Ik heb vorig collegejaar een presentatie gehouden over fysiek straffen, en de discussie die erbij ontstond was best interessant. Het ging over de grens tussen straf en mishandeling. Zoals (ik geloof) Stefenootje al opmerkte: in sommige culturen is het heel normaal. Onderzoek wijst uit dat er in veel mindere mate een nadelig effect is van lichamelijk straffen en autoritaire opvoeding wanneer het in de dominante cultuur normaal is. Maar als de nadelige gevolgen weggenomen worden, en het op de lange duur zelfs voordelen voor het kind in kan houden (immers, een authoritatieve opvoeding is in sommige culturen bepaald geen voordeel), kan het dan nog wel mishandeling genoemd worden? Sommige mensen droegen aan dat het kind de straf zelf negatief zouden kunnen ervaren; ze kunnen bang, verdrietig of boos zijn op het moment zelf. Maar is dat anders bij andere soorten straffen?

Nu goed, ik ben Nederlands en niet opgegroeid in zo'n cultuur, dus dat is voor mij ook puur theoretisch. Ik zou mijn kinderen hoe dan ook nooit een tik geven als ik boos ben, zoiets moet je goed kunnen overwegen en dat is geen optie als je boos bent. Met een tik tegen de kop na tig keer waarschuwen vind ik dan weer niets mis; zo ben ik zelf ook opgevoed en met duidelijke grenzen is niets mis.
Dan vond ik lange gesprekken over misdragingen moeilijker en minder waardevol. Waarschijnlijk ook omdat ik snel in discussie ging en er dan van alles bij gehaald werd, bagger is dat.
Reageren

Regels voor berichten