Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2008, 15:37
Gast1
Misschien is dit een beetje een rare vraag en eigenlijk had ik het allang moeten weten maar ik kan het nergens vinden en ik heb morgen een proefwerk!! Dus:
Als je een woord hebt zoals iuvenis (jongeman) dat in de 2e klasse zit-verbruigingsgroep 3- is hij dan mannelijk of vrouwelijk?? Moet je er dan een mannelijk of een vrouwelijk bijv. naamwoord bijzetten?
Wij hebben namelijk een ezelsbruggetje geleerd en dan blijkt dat het vrouwelijk is (Paus Leo X las mis te zes uur bij de vrouwengilde), daar zit namelijk ook de uitgang -is in. Moet ik er nou een mannelijk vervoegd adjectief bijzetten of een vrouwelijk??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2008, 18:14
essie89
essie89 is offline
iuvenis betekent jongeMAN en is dus gewoon mannelijk. Een mannelijk bijv. nmw. dus. In principe zijn woorden van de derde declinatie op -er, -or en -s mannelijk, op -o, -s en -x vrouwelijk en op -us en -men onzijdig, maar er zijn heel veel uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 08:58
docent
docent is offline
Je moet bij de derde declinatie altijd eerst kijken wat het woord betekent. Is het een vrouw (bijv. mater), dan is het woord uiteraard vrouwelijk. Kan een woord op een man of op een vrouw slaan (bijv. civis "burger"), dan kiest het Latijn voor het mannelijk.
In de andere gevallen moet je zoals essie als schreef naar de uitgang van de nominativus kijken:
- mannelijk zijn de woorden die eindigen op -er of -or (maar er zijn uitzonderingen, zoals mater en soror)
- vrouwelijk zijn de woorden die eindigen op -s, -o of -x (uitzonderingen zoals rex "koning")
- onzijdig zijn de woorden die eindigen op -l, -e, -c, -n, -a, -t, -ar, -ur, us (uitzonderingen zoals salus, salutis "gezondheid": dat is vrouwelijk)

Hoe ging je proefwerk?
Oud 27-06-2008, 06:56
donatus
Citaat:
Misschien is dit een beetje een rare vraag en eigenlijk had ik het allang moeten weten maar ik kan het nergens vinden en ik heb morgen een proefwerk!! Dus:
Als je een woord hebt zoals iuvenis (jongeman) dat in de 2e klasse zit-verbruigingsgroep 3- is hij dan mannelijk of vrouwelijk?? Moet je er dan een mannelijk of een vrouwelijk bijv. naamwoord bijzetten?
Wij hebben namelijk een ezelsbruggetje geleerd en dan blijkt dat het vrouwelijk is (Paus Leo X las mis te zes uur bij de vrouwengilde), daar zit namelijk ook de uitgang -is in. Moet ik er nou een mannelijk vervoegd adjectief bijzetten of een vrouwelijk??
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 06:57
donatus
VERBUIGEN ipv vervoegen
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 12:56
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
iuvenis betekent jongeMAN en is dus gewoon mannelijk. Een mannelijk bijv. nmw. dus. In principe zijn woorden van de derde declinatie op -er, -or en -s mannelijk, op -o, -s en -x vrouwelijk en op -us en -men onzijdig, maar er zijn heel veel uitzonderingen.
Citaat:
Je moet bij de derde declinatie altijd eerst kijken wat het woord betekent.
Je moet dus een mannelijk adjectief hebben en je ezelsbruggetje gaat niet op.
Oud 08-10-2008, 15:21
bladiebladie
Heeft er iemand aan ezelsbruggetje voor 1e, 2e, 3e declinatie, van dat filia filiae filiae filiam.... en dat ook van dominus, bellum, puer, urbs en nomen.. Ik vind die heel lastig om te leren Net als de grammatica, waar ik niets van begrijp.... Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 16:02
Gðmndr
Gðmndr is offline
1e verbuigingsgroep: woorden op -a (gen. op -ae) / Gr.: woorden op -η/-α/-ης/-ας (nom. mv. op -αι)

2e verbuigingsgroep: woorden op -us/-um (gen. op -i) / Gr.: woorden op -ος/-ους/-ον (gen. op -ου)

3e verbuigingsgroep: woorden op "kan valles zijn" (maar gen. op -is) / Gr.: woorden op "kan valles zijn" (maar gen. op -ος/-ως)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten