Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2008, 14:47
Robo1989
Hallo allen,

mijn vraag luid,

voor het bereken van het aantal benodigde bits (1of 0) is er de formule ┌² log n ┐waarbij in deze formule als ik het goed heb de ² staat voor het aantal mogelijk heden ( aan of uit),

mijn vraag is kan je deze ² ook wijzigen 255? en zo ja, hoe moet je hem nou precies berekenen

mvg. Robbert
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2008, 22:15
ILUsion
ILUsion is offline
Ehm, je kan die twee ook wijzigen in een 255, maar slechts als je een computer hebt waar één symbool 255 verschillende mogelijkheden heeft.

Waarschijnlijk ben je niets met hetgene ik hierboven zeg, dus ik ga je de uitleg geven van wat je volgens mij aan het vragen bent. De formule die je geeft ( ceil(2log n), ofwel, het logaritme-2 van N naar boven afgerond), geeft hoe veel bits (basis 2) je nodig hebt om een symbool met n verschillende posities op te slaan in basis 2 (bits dus).

Als je dus een letter (n = 26 mogelijkheden) wilt opslaan, kom je uit op 5 (het makkelijkste om dat te zien is dat 25 = 32, en de macht van twee lager is 16 (te weinig dus)). Ik vermoed dat je zal moeten berekenen hoe veel bits je nodig hebt om 255 op te slaan, en dat is 8 bits (= 1 byte = 1 octet (vooral in Franse literatuur in gebruik, maar eigenlijk correcter)).

Om dus terug te komen op mijn eerste antwoord, je kan die twee veranderen in 255, maar dan heb je een computer nodig waar 1 symbool 255 mogelijkheden heeft. Niet echt praktisch op elektronisch niveau (al bestaan er wel theoretische computers met trits (zoals bits, maar dan met 3 mogelijkheden), die eigenlijk performanter zijn dan klassieke computers met bits).

En misschien nog een analogie om het iets duidelijker te maken. Denk aan de mens als een computer, maar wij rekenen in een tiendelig stelsel, onze symbolen hebben dus 10 verschillende waarden, voor wiskundige operaties. Stel dat je n = 500 wilt opslaan in iets dat voor ons leesbaar is; ik heb het hier eigenlijk al gedaan, maar hoe veel verschillende symbolen heb je daarvoor nodig? 10log n, naar boven afgerond; dus 3 cijfers (want 10³ = 1000, groter dan 500 en 10² = 100 < 500). Als je de formule begrijpt, zal je ook gewoon zien dat je op deze simpele manier kan blijven redeneren: zien welke macht er net ietsje groter is. Om het getal 500 op te schrijven of ergens te bewaren in een tientallige computer, zoals we veronderstellen dat de mens er een is, vergt dus 3 plaatsen of 3 symbolen. In een binaire computer zou je daarvoor 9 plaatsen nodig hebben, en ik hoop dat je me nu kan zeggen waarom.
Oud 04-11-2008, 16:45
Robo1989
Dank voor je antwoord ik snap wat je bedoelt, en denkt dat ik een foutje maakt, maar dit is de opdracht,

als je een uitleg wil hebben moeten we op een andere mannier contact hebben wat wil mijn info niet meer over een forum gooien, bij deze gelieve via de mail of msn(promo(laagstreepje)robo(at)homail(punt)com

alvast dank voor je reactie

mvg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten