Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2008, 22:47
Verwijderd
Ga jij net als Floortje Dessing met je Kuyichi-jeans op iedere verjaardag een wijze les verkondigen of tover je een glimlach op je gezicht zodra je bij de H&M afrekent, wetend dat je werkgelegenheid creëert in derde wereld landen? In hoeverre vind jij dat fair trade kleding mooi en betaalbaar is of schaf je net zo lief een paar nikes aan?

Laatst gewijzigd op 21-11-2008 om 12:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2008, 01:15
Carn
Carn is offline
Ga jij, net als ik, een glimlach op je bek toveren, als ik dit soort topicstarters, hoogstpersoonlijk, een klap verkoop?
Oud 21-11-2008, 02:26
Verwijderd
Youtube or it didn't happen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 10:15
*oma*
*oma* is offline
Ik heb Kuyichi kleding en ik vind eerlijke arbeid etc. belangrijk, maar ja, ik draag ook kleding wat wel door kinderen gemaakt wordt. Oh, en ik verkondig zeker geen wijze lessen op verjaardagen.
Oud 21-11-2008, 10:51
Broeder
Broeder is offline
Faire?
Oud 21-11-2008, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Ga jij, net als ik, een glimlach op je bek toveren, als ik dit soort topicstarters, hoogstpersoonlijk, een klap verkoop?
<3
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 11:23
Verwijderd
'H&M werkt samen met meer dan 700 fabrieken, verspreid over Europa en Azië. Mensenrechten staan bij H&M hoog in het vaandel, en zo sloot H&M zich in 2006 aan bij het Fair Labor Association, een organisatie die waakt over kinderarbeid.'
(wikipedia)
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 12:06
Larry Flint
Larry Flint is offline
Topictitel even aangepast . En ontopic graag.

Ik moet zeggen dat ik er niet echt heel erg mee bezig ben, ik steun liever een dieren(rechten) stichting of fonds. Ik heb wel respect voor de mensen die er wel mee bezig zijn uiteraard maar ik koop niet expres kleding van dat soort merken. Misschien slecht of hypocriet, maar zoals ik zeg, vind ik het leed van dieren eigenlijk belangrijker.
Oud 21-11-2008, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Reageer dan niet en ga lekker aan de oever van de Dommel bij dat inteeltdorp vissen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 16:23
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
'H&M werkt samen met meer dan 700 fabrieken, verspreid over Europa en Azië. Mensenrechten staan bij H&M hoog in het vaandel, en zo sloot H&M zich in 2006 aan bij het Fair Labor Association, een organisatie die waakt over kinderarbeid.'
(wikipedia)
H&M heeft inderdaad ook kleding van ecokatoen.
Oud 21-11-2008, 17:24
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ik geef er helemaal niks om en negen van de tien keer vind ik de kleding suf.
Oud 21-11-2008, 20:36
Verwijderd
Citaat:
ik geef er helemaal niks om en negen van de tien keer vind ik de kleding suf.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 20:37
Verwijderd
Citaat:
ik geef er helemaal niks om.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 21:54
Verwijderd
Ik dig mensenrechten, eerlijke handel en milieubewuste katoenplantages wel. Met Kuyichi is ook weinig mis. Maar mensen die vinden dat ze constant iedereen moeten wijzen op hun vermeende morele superioriteit weet ik nooit zo op waarde te schatten. :')
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 23:52
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Kuyichi sux en ik koop Fairtrade espressobonen voor op m'n werk. En Tony's chocolade.
Oud 21-11-2008, 23:59
Uice
Uice is offline
Op het gebied van eten koop ik als er in een supermarkt de keuze is en ik genoeg geld heb meestal fair trade. Ik heb geen kleren waar fair trade op staat.
Oud 22-11-2008, 13:21
Verwijderd
Ik ben te lui om bij ieder kledingstuk/winkel uit te zoeken of het wel allemaal eco verantwoord is, dus ik hou me er eigenlijk helemaal niet mee bezig. Bovendien is eco shit duurder dan niet-eco, en aangezien ik een arme student ben laat ik het dan mooi liggen. Daarentegen koop ik wel vaak bio eten, haha.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 14:15
suvórov
suvórov is offline
Zo fair is 'fair trade' niet.
Oud 23-11-2008, 20:13
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Misschien slecht of hypocriet, maar zoals ik zeg, vind ik het leed van dieren eigenlijk belangrijker.
dat begrijp ik nooit, dieren belangrijker vinden dan mensen, stel dat er een schaap en een meisje van vier bezig zijn te verdrinken, red je dan het schaap?

Ik koop fair trade als het me geen moeite kost. Dus als ik rijst ga kopen en er is fair trade rijst koop ik die (de prijs maakt daarbij natuurlijk niet uit, als het duurder is is die duurdere prijs dus blijkbaar eerlijk, en die goedkope prijs oneerlijk) Maar ik ga niet stad en land afreizen om een winkel te vinden waar ze tony's chocoloney verkopen. (trouwens zwáár tof dat ze dat tegenwoordig op Utrecht Centraal verkopen!)

En als ik een kuyichi broek zie die ik tof vind, is het feit dat hij fair trade is zeker een extra stimulans om m te kopen, maar ik zie nooit toffe kuyichi broeken, ik vind het qua design niet zo'n leuk merk. (het is trouwens ook zwaar positief dat kuyichi's modellen niet gephotoshopt worden, ik vind het merk geniaal, maar de kleding itself iets minder)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 22:38
Noddy
Noddy is offline
Ik koop kleding die ik kan betalen en wat leuk is. Als dat toevallig fair trade is, mooi meegenomen.

Ben er verder niet zo mee bezig.
Oud 24-11-2008, 11:54
Vice
Vice is offline
Citaat:
dat begrijp ik nooit, dieren belangrijker vinden dan mensen, stel dat er een schaap en een meisje van vier bezig zijn te verdrinken, red je dan het schaap?
Wat is daar raar aan?
Oud 24-11-2008, 12:01
EvilConduct
EvilConduct is offline
Citaat:
Het grote verschil tussen mens en dier is dat dieren 100% weerloos zijn. Mensen kunnen keuzes maken, over zichzelf beschikken. Dieren kunnen dat niet. Vandaar ook dat mijn moeder (vegetariër btw) bijvoorbeeld geen geld aan 'goede doelen' als Novib schenkt, maar wel verschillende organisaties die dieren helpen sponsort.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 18:08
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het grote verschil tussen mens en dier is dat dieren 100% weerloos zijn. Mensen kunnen keuzes maken, over zichzelf beschikken.
Dwangarbeid is de wereld nog niet uit, hoor.
Oud 24-11-2008, 18:22
EvilConduct
EvilConduct is offline
Citaat:
Dwangarbeid is de wereld nog niet uit, hoor.
Mensen hebben ALTIJD keuze. Ook als je slachtoffer bent van dwangarbeid kun je proberen er wat tegen te doen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 18:33
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
als kindsoldaatje van 8 kun je kiezen tussen een kogel door je kop of vechten... goh, wat een keuze. als tapijtenknoopstertje van 6 kun je kiezen tussen werken en een klein beetje eten of geen geld en geen eten ( want ook geen geld voor graan of zaden). dwangarbeid, daar kun je alleen als rijke westerling wat aan doen, niet als klein kind zonder opleiding en een mes op je keel.

en dat is dan alleen het kinderarbeid gedeelte.
Oud 24-11-2008, 19:39
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Waarom zou je moeten kiezen? Maar, als ik het meisje niet ken (wat bij fair trade zo is, ik bedoel ik ken die mensen niet persoonlijk), is dat schaap me net zoveel waard als dat meisje denk ik. Mee eens wat evilconduct zegt, niet perse dat mensen per definitie weerbaar zijn, maar dat dieren vrijwel altijd weerloos zijn voor/tegen veel dingen. Naar mijn idee denken teveel mensen dat dieren bestaan om de mens te (be)dienen.
Oud 24-11-2008, 20:01
Carn
Carn is offline
Citaat:
Mensen hebben ALTIJD keuze. Ook als je slachtoffer bent van dwangarbeid kun je proberen er wat tegen te doen.
idd, als ondervoed en waarschijnlijk meervoudig-verkracht kind sta je idd dusdanig sterk in je schoenen dat je er wat aan kan doen.

Citaat:
is dat schaap me net zoveel waard als dat meisje denk ik.
Dat zou een logisch antwoord zijn als je de prehistorie leefde, als je het schaap kon gebruiken als voedsel en zijn vacht als kleding. Nu slaat het dus echt nergens op.

De natuur dient de mens, maar dat wil niet zeggen dat we er onzorgvuldig mee om moeten springen.
Oud 24-11-2008, 20:05
Carn
Carn is offline
Citaat:
Living Colour schreef:
“I spent my twenty dollars to Live Aid, paid my guilty conscience to go away."
Oud 24-11-2008, 20:25
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Dat zou een logisch antwoord zijn als je de prehistorie leefde, als je het schaap kon gebruiken als voedsel en zijn vacht als kleding. Nu slaat het dus echt nergens op.

De natuur dient de mens, maar dat wil niet zeggen dat we er onzorgvuldig mee om moeten springen.

Waarom zou ik meer gevoel moeten hebben voor onbekende dan voor een dier? Wat maakt het dat een mensenleven waardevoller is dan dat van een dier? Mensen zat hoor.
Oud 24-11-2008, 23:16
EvilConduct
EvilConduct is offline
Te veel zelfs.

Citaat:
idd, als ondervoed en waarschijnlijk meervoudig-verkracht kind sta je idd dusdanig sterk in je schoenen dat je er wat aan kan doen.
Hey, ik heb nooit gezegd dat het makkelijk is!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 08:48
Delius
Delius is offline
Citaat:
Waarom zou ik meer gevoel moeten hebben voor onbekende dan voor een dier? Wat maakt het dat een mensenleven waardevoller is dan dat van een dier? Mensen zat hoor.
de vraag is: waarom moet je meer gevoel hebben voor een onbekend mens dan voor een onbekend dier?

niks moet natuurlijk, maar de meeste mensen voelen nou eenmaal meer mee met hun medemens dan met dieren. redenen zijn er genoeg denk ik. Andersom vind ik het moeilijker, in plaats van je af te vragen waarom je meer voor een mens dan voor een dier moet voelen kan je je ook afvragen waarom je meer voor een dier dan voor een mens zou moeten voelen...

Overigens zijn er meer dieren dan mensen op de aarde
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 10:20
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Er zijn ook veel meer 'wezens' die onder dieren worden geschaard dan onder mensen.
Oud 25-11-2008, 12:36
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
de vraag is: waarom moet je meer gevoel hebben voor een onbekend mens dan voor een onbekend dier?

niks moet natuurlijk, maar de meeste mensen voelen nou eenmaal meer mee met hun medemens dan met dieren. redenen zijn er genoeg denk ik. Andersom vind ik het moeilijker, in plaats van je af te vragen waarom je meer voor een mens dan voor een dier moet voelen kan je je ook afvragen waarom je meer voor een dier dan voor een mens zou moeten voelen...

Ik heb nergens gezegd dat het meer is, alleen dat het in ieder geval net zoveel is, als je het hebt over het schaap voorbeeld dan. Het is aan ieder persoonlijk om wie hij meer geeft uiteraard, maar ik snap niet dat mensen het alleenrecht op liefde en zorg denken te hebben en er dus niet in kunnen komen als iemand er anders over denkt.

Trouwens, een van de redenen dat er meer dieren dan mensen zijn kan natuurlijk ook omdat de mens het dier fokt uit eigen belang, dat is in ieder geval bij al het overschot aan vee in Nederland zo, maar betekent niet dat dat "natuurlijk" is.
Oud 25-11-2008, 14:06
Carn
Carn is offline
Het beheren en consumeren van dieren is bijna zo oud als de mens, dus dat lijkt me behoorlijk natuurlijk. Mensen fokken al dieren sinds de dag dat het ontdekte dat die beesten niet weg konden rennen als je er een hekje omheen plaatste. Als we dat niet uitgevonden hadden liepen we nog steeds rond op een steppevlakte als nomaden met het IQ van een slimme aap, achter een kudde buffels aan.

Wederom de kanttekening dat ik wel vind dat het allemaal netjes moet gebeuren, onnodig dierenleed is niet mijn ding.
Reageren

Regels voor berichten