Advertentie | |
|
![]() |
|
De school mag dat vast gewoon, maar als je als ouder een reden opgeeft dan zullen ze haar waarschijnlijk niet laten nakomen. Sowieso als ouders bellen kan er opeens heel veel meer vaak.
![]() Maar acht uur is inderdaad wel heel veel. Dat zal niet na één keer een minuut te laat komen zijn. Dus dan ben ik het eens met wat Ieke zegt. Afgezien van de laatste zin tenminste ![]()
|
Verwijderd
|
Ik weet niet op ik dat kan kwalificeren onder vrijheidsberoving. Ik denk het wel, als ik het onder de redelijkheid en rechtvaardigheid gooi. 1 minuut tegen over 8 uur is niet redelijk en rechtvaardig
Huisregels van scholen hebben geen jurdische kracht. dus ik ben het er niet mee eens! ![]() Laatst gewijzigd op 27-11-2008 om 19:40. |
![]() |
||
Citaat:
Stel dat de 1 minuut spreekwoordelijk was, en er echt sprake was van te laat komen, dan is 1 a 2 uur straf (zonder voorgeschiedenis) erg zwaar, maar nog wel te verdedigen, maar acht uur voor een paar minuten te laat slaat totaal nergens op. Ik denk dat ik zelfs vroeger een docent die dat van me wilde uit zou hebben gelachen.
|
Naja, als je de regel hebt dat je je aan het eind van de dag moet melden en dan de hele week lang kan je alle uren dat je op dat laatste uur moet wachten gaan tellen als 'straf'. Dat is wel wat ik hier een beetje uit voel vanwege de opmerking "vroeg vrij". Ik vind het niet terecht om dan alle uren als straf te tellen, het is niet alsof je die uren dan persee op school uit moet zitten.
Als de regel is dat je je na het laatste uur moet melden dan weet je dat al lang en doet het er imo gewoon niet toe of je na het 4e vrij bent (en dan misschien nog 4 uur moet wachten) of na het 8e. Dan heb je imo gewoon pech. Dat weet de leerling, dat weet de ouder. Ik vind het schadelijker om maar te zeggen dat ze niet hoeft omdat dat het gezag van de school ondermijnt. Net als de ene ouder ja zegt tegen iets wat de andere ouder niet goed vind. Ken je het hele verhaal, alle details, de voorgeschiedenis? Er valt uiteraard te praten met de school zodat je goed op de hoogte bent van het waarom en dan te overleggen over redelijkheid, maar te laat komen zonder reden verdiend zeker straf. Op mijn middelbare school volgde er gewoon meteen straf bij 1 keer te laat komen, de volgende morgen vroeg melden, ongeacht hoe laat je moest beginnen. Heel redelijk, je moet er maar gewoon voor zorgen dat je op tijd bent, zo moelijk is het niet en in de volwassen wereld later wordt er ook verwacht dat je optijd komt. Het kan heus wel een keer door overmacht mis gaan, maar daar is over het algemeen begrip voor.
|
Verwijderd
|
Als het echt om 1 minuutje gaat is 8 uur straf (als het dus echt 8 uur straf is en niet 'om vier uur melden iedere dag' waardoor ze dus een paar tussenuren heeft bv) wel erg veel, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de situatie is... Ze zal of vaker te laat zijn gekomen, of 't is dus zo dat ze zich iedere dag rond een bepaalde tijd moet melden en dus met tussenuren zit dan... Als het toch echt dat eerste is (als ouders zou ik dat toch gewoon navragen op school, zonder er meteen een waardeoordeel aan te hangen), dan zou ik er wat van zeggen, maar als er meer speelt dan zou ik me er niet mee bemoeien, ik heb een hekel aan kinderen die telkens hun ouders zo ver krijgen hun problemen op school op te lossen en zodoende er dus voor zorgen dat de kinderen geen enkel respect voor de schoolregels meer hebben.
|
![]() |
||
Citaat:
Mijn interpretatie ging duidelijk niet goed door één deur met zijn ik-geil-op-macht-over-scholieren complex. ![]()
||
Citaat:
Ik begrijp niet wat er moeilijk is aan het concept optijd komen zodat dat allemaal niet nodig is.
|
Ik vind eigenlijk elke dag vier uur melden een week lang voor één keer (niet veel) te laat ook nog behoorlijke straf. Wat Ieke zegt hebben wij ook ja, als je te laat komt volgende ochtend melden. En na drie keer te laat moet je een uurtje vegen of iets.
||
Citaat:
Verder is deze straf natuurlijk bijzonder overdreven voor één keer één minuut te laat komen - zelfs als het een aantal keer om vier uur melden is, één keer vroeg melden of nablijven is meer gebruikelijk voor een keer te laat komen. Dus eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit de eerste keer is, er is vast meer gebeurd. Of ze zit op het Luzac College en dan heeft ze zelf voor dit soort praktijken gekozen (of jij, als moeder en dan moet je je er ook niet mee gaan bemoeien). Verder vind ik dat kinderen dit zelf moeten oplossen met school, als ouders zich overal tegenaan bemoeien worden ze nooit volwassen. Tenzij er natuurlijk echt iets raar gebeurt ofzo, maar een keer teveel straf valt daar niet onder imo.
Laatst gewijzigd op 28-11-2008 om 08:37. Reden: spelfout :o |
![]() |
|
Ik betwijfel of je dochter het hele verhaal vertelt. Heb je dat al overwogen? Misschien is het een goed idee om gewoon eens een keer vriendelijk op te bellen om het verhaal van de school eens te vragen. Met nieuwsgierig zijn is niets mis. Er recht tegenin gaan is onverstandig, dan breng je niet alleen je dochter in een vervelende positie op school, maar leer je haar ook nog eens dat autoriteit van school gebakken lucht is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Nogal overdreven? Nou, ik als leerling zou daar zelf een enorme heisa over gemaakt hebben. Kom op zeg, één keer te laat en al de hele week nakomen? Bespottelijk. Ik heb zelf gemerkt dat verscheidene leraren (en dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden) je gewoon laten nakomen terwijl je A: Best met een gegronde reden te laat was B: Je voor de rest best een goede leerling bent. Als ik laat kom en tegen mij zeggen ze dat ik me om 07.45 moet melden kijk ik ze echt zo aan van ''Ben jij op je achterhoofd gevallen?''. Ze sturen de leerplicht maar door, want ik heb er al mee te maken gehad m.b.t. te laat komen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Waarom ik daar zo tegenin ging was niet vanwege het te laat komen, maar omdat die conciërge bijna met zijn hand in zijn broek zat vanwege de macht die hij probeerde uit te oefenen. Leeftijdsverschil leuk en aardig, maar je hoeft echt niet altijd neerbuigend te doen tegen iedereen die toevallig geen vijftig jaar of ouder is, dat deed die gozer dus wel. En als mensen dat soort dingen doen én onredelijk zijn, schep ik er nu eenmaal groot genoegen in ze op strikt beleefde toon volstrekt te negeren. Bovendien heb ik betere dingen te doen dan anderhalf uur rondhangen omdat iemand het toevallig wil, zelfs als ik niets te doen had zou ik betere dingen te doen hebben dan dat. ![]() Sterker nog, je had zijn kop moeten zien toen ik als vertegenwoordiger van de leerlingenraad tig dingen rond zijn manier van doen aan de kaak stelde, de schoolleiding achter me kreeg, en ik vervolgens hem mocht gaan vertellen hoe het wel of niet moest. Zelfs met de handtekening van de rector er onder zat hij de hele tijd zijn kop op te vreten dat een kind hem zat te verbeteren, en uitlegde hoe het wel moest.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Het is eigenlijk vrijwel altijd een probleem van te laat weg gaan en/of te korte tijd plannen voor de reis. Citaat:
![]() Ik geloof ook niet dat dat het hele verhaal is. Of het is een meld je eind van de dag en alle tussenuren worden nu door dochter en moeder als 'strafuren' geteld of er is meer gebeurt. Geen school kan 8 uur in een lokaal zitten, nuttige klusjes doen of wat ze voor die 8 uur bedenken verkopen als straf voor eenmalig een minuutje te laat komen. Als dat wel zo is dan weet je dat ook wat langer dan vandaag en had je er imo eerder een probleem van moeten maken en niet pas als je met de straf zit. Zeggen dat ze niet zou hoeven te gaan is imo zeker per definitie fout, maar informeren naar het verhaal is wat anders. Ik zeg ook zeker niet dat dat niet zou mogen, het is alleen belangrijk dat ze niet het gezag van de school ondermeind want dan ben je imo nog veel verder van huis.
||
Citaat:
Er zijn genoeg redenen die ooit eens voor kunnen komen waardoor je te laat bent, en ik denk dat geen enkele school er moeilijk over doet als dat eens voorkomt. Wanneer het stelselmatig gebeurt (het te laat komen dus), lijkt het erop alsof de betreffende leerling die factoren 'opzoekt', door bijvoorbeeld (te) laat te vertrekken van huis en dus te laat te komen op school. |
![]() |
||
Citaat:
Ik kwam overigens elke dag te laat. Gewoon, omdat het kon daar er geen consequenties waren. Blijkbaar werd het bij mij gedoogd? |
![]() |
||
Citaat:
En als je het 'dusdanig druk' hebt dat dit vaak voorkomt, plan je dus verkeerd. Dan moet je ook eens leren om keuzes te maken en nee te zeggen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Lijkt me sterk dat ze zo'n straf krijgt omdat ze een keer 1 minuut te laat was. Er zal wel wat aan vooraf zijn gegaan.
Maar volgens mij hebben scholen het recht om leerlingen tot 16:00 uur op school te houden? Leerlingen moeten tot 16:00 uur beschikbaar zijn om naar school te gaan. Weet het niet zeker.
||
Citaat:
Natuurlijk is het goed om de regels na te leven, maar denk niet dat anderen dat ook vanzelfsprekend doen. En daar bedoel ik niet mee dat jij ook van een brug moet springen als een ander dat ook doet ![]() Denk dus maar niet dat andere ouders geen smoesjes verzinnen...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Te laat komen opzich is ook niet zo erg vind ik. Nja, het is vervelend omdat ik de les stoor en anderen misschien uit hun concentratie haal. Maar bij andere dingen, ach! Alleen smoesjes als "ik ben te laat, want eht stoplicht stond op rood" zijn natuurlijk onzin. Dat is net zo iets als wanneer mensen zijn blijven zitten op één tiende ofzo, je blijft nooit op één vak zitten ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dat mensen soms te laat komen, ok. Als ze er een goede reden voor hebben, ok. Soms lopen dingen ook gewoon anders (een vrachtwagen verspert de weg ofzo, weet ik 't). Mensen die alleen supervaak te laat komen en (zoals je zelf al zegt) anderen ermee storen, vooral als 't dus komt door zoiets als het forum checken, je spul niet op tijd klaar hebben etc. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat je je heus wel eens kan verslapen. We zijn niet allemaal ochtendmensen. Een beetje flauw om moeilijk te doen over een paar keer te laat komen.
Dat er dan straf op staat vanuit school is wel begrijpelijk, maar 8 uur is onredelijk veel. De vraag is of dit dan wel de eerste keer was van die dochter. Misschien is het wel de 10e keer en zijn ze het nou zat, maar heeft ze over alle voorgaande keren thuis niets verteld. Maar goed, TS heeft alweer even niet gereageerd, dus leest ze dit uberhaupt wel? ![]()
||
Citaat:
|
Tja, 't is misschien wat zwaar. Mag ze gewoon huiswerk maken tijdens het nablijven of moet ze klusjes doen (plein vegen, schoonmaken e.d.)? Als het het eerste is valt het wel mee, want huiswerk maken moet je toch. Als ze acht uur lang moet gaan kauwgom krabben kan ik me wel voorstellen dat je bezwaar maakt, nogal zinloos en gaat alleen maar ten koste van de tijd dat je kunt leren. Maar toch zou ik daar alleen voor kiezen als je dochter er nadrukkelijk om vraagt. Zelf zou ik het namelijk verschrikkelijk vinden als mijn ouders zoiets zouden doen; als ik te laat kom is dat mijn fout, mijn verantwoordelijkheid, dus dan los ik het ook zelf op en maak ik zelf bezwaar. Maar misschien heeft je dochter dat ook allang al gedaan en wordt ze gewoon totaal niet serieus genomen.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Nablijven hoe en wat Verwijderd | 6 | 06-03-2012 10:15 | |
Algemene schoolzaken |
Nablijven shadydeath | 15 | 18-02-2012 13:05 | |
Algemene schoolzaken |
f**** leraar Verwijderd | 33 | 26-09-2010 19:29 | |
Werk, Geld & Recht |
leerlingen opgesloten door leraar Lankheetje | 8 | 11-03-2010 17:58 | |
Algemene schoolzaken |
Leraar sluit leerlingen op mag dat? Lankheetje | 13 | 05-03-2010 15:08 | |
Films, TV & Radio |
Welke film, bitches. Welke film. (nummero zoveel) DanielC | 500 | 06-04-2007 10:15 |