Het kan wel degelijk op eenzelfde partitie, hoor (voor Linux op een Windows-systeem heb je bv. Wubi); en als je OS'en virtualiseert, is het al helemaal mogelijk om met een partitie te werken. En Windows kon je ten tijde van XP ook nog wel verschillende OS'en op eenzelfde partitie zetten, dacht ik (maar dat is wel knoeiwerk). Anyhow, ik raad je zelf in ieder geval wel aan om met partities te werken. Als je OS dan eens crasht, heb je nog een bepaalde vorm van veiligheid als je data en programma's op andere partities plaatst (met wat kans is het je programmapartitie/temp-partitie die moeilijk doet, zodat je data meestal nog vrij in orde is). Op Linux hebben losse partities bovendien nog meer voordelen dan op Windows (je kan bv. op verschillende Linuxen eenzelfde home-partitie gebruiken als je zou willen, bij een upgrade of een verse installatie is het ook maar een kwestie van je root-partitie ( mountpoint / ) te veranderen, en je /home zo te laten.
Wat het herpartitioneren betreft: dergelijke stoten zijn mogelijk, maar hoogstwaarschijnlijk kan je er maar 2 partities tussengooien (er kunnen maximaal 4 partities per schijf, behalve als je een trucje gebruikt (=extended partition met logical partitions in), maar ik vrees dat ze van die extra partitie geen logical in een extended gemaakt hebben). Maar ik wil je daar toch ten zeerste aanraden om gewoon vanaf nul te beginnen. Er bestaan wel goede tooltjes voor, maar er is en blijft steeds geen verwaarloosbare kans dat het misloopt. Gelukkig voor jou is de kans dat het misloopt op een ongefragmenteerde schijf veel kleiner dan op een schijf die al maanden in gebruik is. Sowieso ga je toch alle programma's opnieuw moeten installeren op 64-bit, dus zou ik herformateren zeker niet afraden (plus kan je zelf dan ook de indeling wat kiezen).
Anyhow, dat was de vraag niet. Een 32-bit Windows kan meestal maar iets van een 3GiB RAM aanspreken, omdat er dankzij DMA ook bepaalde delen gereserveerd zijn voor bv. je grafische kaart. Technisch is het mogelijk om op 32 bit meer aan te spreken dan 4GiB, maar Windows heeft daar geen ondersteuning voor in hun gewone OS (op hun server OS, gok ik, wel). Eigenlijk zijn er verschillende voor- en nadelen, ook afhankelijk of je XP of Vista op 64-bit draait. Een groot probleem lijkt me drivers vinden (zou voor Vista 64 moeten meevallen, maar bij XP 64 zou ik daar toch voor opletten, zeker omdat dat OS nooit echt als mainstream OS bedoeld geweest is). Op Vista 64 heb je ook het nadeel dat 16-bitsapplicaties (dus applicaties uit de vroege jaren '90) niet meer zullen werken. En het is ook lange tijd een probleem geweest om Flash, e.d. aan de gang te krijgen (dat zal tegenwoordig wel beter meevallen doordat Vista 64 begint op te komen).
Zeker op Linux is het niet zo simpel om op 64-bit te draaien met de nieuwste software, in combinatie met Flash en voorgecompileerde binaries voor 32-bit (ik kan je vertellen dat ik zelf ongeveer een jaartje geleden met 64 Ubuntu aan het werken was, en de segfaults vliegen je de werkelijk om de oren). Maar normaalgezien zou de meeste 32-bit software wel gewoon moeten werken.
Waar je 64-bit volgens mij het hardste kunt gebruiken, is als je zware berekeningen moet maken (foto/video-bewerking valt daar in feite ook onder, al weet ik niet of de daarvoor bestemde software al 64-bit is). Maar natuurlijk is het ook heel handig meegenomen dat je de hele 4GiB RAM kunt aanspreken.