Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2008, 20:48
christmas:hihi
christmas:hihi is offline
Hee

Ik moet na de vakantie een inwendig onderzoek en ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft, en of die persoon zou willen vertellen wat er gebeurt?

Groetjes
Ilse
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 12:18
blablatje
blablatje is offline
Een vaginaal onderzoek bedoel je?
Je zult plaatsnemen op een speciale stoel of onderzoeksbank, waarbij je je benen in beensteunen kunt leggen. Een prettige houding is dat nooit, maar als je een pijnlijke of gespannen houding ervoor moet aannemen, dan moet je dat zeggen en dan worden de beensteunen bijgesteld zodat je goed ligt.
Waarschijnlijk krijg je eerst een 'vaginaal toucher'; daarbij voelt de arts met een vinger (met handschoenen aan natuurlijk) of er onregelmatigheden aan de vaginawand zijn en wat je spierspanning is. Vaak biedt de arts een spiegeltje aan zodat je mee kunt kijken en hij of zij dingen kan aanwijzen, als dat niet aangeboden wordt kun je er om vragen.
Daarna gaat er een eendenbek in je vagina, google maar eens eendenbek om te zien hoe dat eruit ziet. Je hebt lange brede en korte smalle eendenbekken, als je nog maagd bent of erg gespannen bent krijg je een extra smalle. Met de eendenbek wordt je vagina opengehouden zodat de arts naar de wand en de baarmoedermond kan kijken. Ook hierbij kun je meekijken met een spiegeltje.
Er kan dan een uitstrijkje worden gemaakt van de vaginawand, met behulp van een wattenstokje, of van de baarmoedermond, met behulp van een spateltje. Dat spateltje voelt onprettig maar zou niet echt pijn moeten doen. Een vaginawand-uitstrijkje kan worden gekweekt op bacteriën die soa's veroorzaken. Een baarmoedermond-uitstrijkje kan onder de microscoop worden bekeken om te zien of er tumorcellen in zitten.
Je kunt ook een vaginale echo krijgen, bijvoorbeeld als ze iets in je onderbuik willen onderzoeken. Daarbij wordt er een "echo-probe" ingebracht, dat is een dunne staaf. Dat is geen routine, als ze een echo gaan maken weet je dat doorgaans van te voren, dus als daar niets over gezegd is gebeurt dat waarschijnlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 21:43
hee blablatje

erg bedankt voor al deze informatie, maar heb je zelf zo'n onderzoek gehad of niet?

groetjes ilse
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 23:49
zoemzoem
zoemzoem is offline
Even een kleine correctie: bijna altijd wordt een gewoon formaat eendenbek gebruikt (dit zeg ik niet om je bang te maken, maar juist om je gerust te stellen als de dokter een gewone wil gebruiken in plaats van een kleine), omdat de dokters hiermee beter het onderzoek kunnen uitvoeren en het onderzoek sneller afgelopen is. De eendenbek ziet er misschien redelijk groot uit, maar het past altijd (ook als je nog maagd bent). In principe doet het inbrengen ervan geen pijn, als het wel pijn doet, dan kun je dit gewoon aangeven. Belangrijk is wel dat je je zoveel mogelijk probeert te ontspannen.
Oud 29-12-2008, 11:40
hee zoemzoem

bedankt voor de kleine correctie.

groetjes Ilse
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 13:03
Verwijderd
Heb je verder nog vragen? Ik heb een aantal keer dergelijke onderzoeken gehad ivm een gezwel in mijn baarmoeder.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 19:08
Hee z0pperd

Ik heb verder geen vragen meer.

Groetjes Ilse
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten