Advertentie | |
|
12-01-2009, 16:38 | |||
Citaat:
Citaat:
De Islam zegt ipv dat God alles is, dat God boven is ....
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
12-01-2009, 21:37 | |
God is wat het geloof wil dat het uitbeeld. Dus iedereen heeft een zijn eigen god. Voor Jantje is het de slager waar hij elke keer een stukje worst krijgt. Voor opa Sjaak is God het licht van de zon die elke dag op komt. Met andere woorden God is een verbeelding die in elke vorm naar elke wens voor kan komen. Het gehele geheel.
__________________
Pang
|
13-01-2009, 11:55 | ||||
Citaat:
alles is zichzelf, God is het begrip dat de verbinding tussen het geheel voorstelt. Genesis; god creëerde de hemel en aarde en al wat daarop leeft etc... gevolg gods. Citaat:
= betekent "is gelijk aan" Citaat:
God is immers boven, beneden, naast, over en onder. Misschien is deze beter: Alles = God
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
13-01-2009, 12:03 | ||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
13-01-2009, 12:10 | ||||
Citaat:
Jij =/= alles jij bent dus een onderdeel van God, gods plan, of gods verhaal (doorkruisen wat niet van toepassing is) Citaat:
een sprookje is een verhaal waarin de metaforische dierenwereld een voorstelling doet over morele onderwerpen. het egyptisch geloof is i.t.t. tot de joods, christelijk of islamitische traditie een sprookje... sterker, bij de beschouwing god waar wij het over hebben is het m.i. een waar gebeurt verhaal van begin tot eind, de letterlijkheid staat ter discussie niet de historische waarde. nee het is dus geen sprookje, maar dit alles is natuurlijk geheel terzijde. Citaat:
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
13-01-2009, 12:29 | |||
Citaat:
Citaat:
|
13-01-2009, 14:19 | |||
Citaat:
Citaat:
maar nee dan nog niet, een sprookje is niet alles, wat begrijp je niet precies... overigens zit de islam er niet zo heel ver naast als ze bedoelen God > jij, ipv. wat jij meent.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
13-01-2009, 16:45 | |
Ik denk dat de Islam bedoeld dat God 'boven' ons allen is. Hij mengt zich niet met ons (lees 'zijn scheppingen') maar tegelijkertijd ook weer wel.
Ik vind het niet juist als men zegt God=jij / jij=God, dat zou immers betekenen dat je ipv God jezelf kunt aanbidden en als je jezelf aanbidt dat je dan ook God aanbidt. Er is een verschil; Als je God aanbidt omdat Hij jou heeft geschapen kun je niet jezelf aanbidden omdat je een schepping van God bent, je kunt hoogstens nog dankbaarder zijn jegens God omdat je geschapen bent.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
14-01-2009, 15:57 | |
Ik denk dat een god eigelijk is wat je er zelf van maakt. Dat er niet een echte beschrijving voor god is. Ik geloof in een god of in iedegeval in iets boven natuurlijks, maar wat het ook is het is net als wij. Het kan slecht zijn, het kan goed zijn, het kan zijn wat dat het wil. Ik geloof in een god die een mengeling is. Ik bedoel ik geloof dat hij zeer wreed kan zijn, maar ook het tegenovergestelde. Dat alles om een rede gebeurt. Er moet wel een reden zijn voor de dingen die een mens overkomen, want wat zou anders het leven zijn???? Waarom zouden wij bestaan als er geen rede voor was??? Ik denk ook dat we moeten leren uit de fouten van anderen. Dat dat een van de lessen is die de persoon die wij god noemen ons wil meegeven, want wie weet wat er is na onze dood??? Misschien is dit wat wij leven noemen er een voorbereiding op. Wie zegt dat wij echt leven??? Dat rond rond is en dat rood rood is????
|
14-01-2009, 19:06 | ||
Citaat:
De rest van je post snap ik niet echt..? |
14-01-2009, 19:17 | ||
Citaat:
|
14-01-2009, 19:24 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
15-01-2009, 15:12 | ||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
aanbidden van scheppingen is prima, maar dat wil niet zeggen schepping = god. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
grappig is dat het met de pratende slang wel een sprookje wordt (of fabel als je echt antireligieus bent ) Ik ben orthodox katholiek opgevoed en een groot deel van mijn leven bestaat uit geloof en de interpretatie van geloof, onder invloeden van mijn vaders paganisme heb ik geleerd alles te relateren aan de natuur, natuur omschrijft immers hetzelfde als god;"al de levende, dode of levenloze materie en energie in het universum" Verder snap ik niet waarom je mij vraagt of ik de bijbel een sprookje vind??? Citaat:
nogal ongelijkwaardige hoofdvragen...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
19-01-2009, 02:54 | |||
Citaat:
Citaat:
Maar de oorzaak is alsnog de natuur en ook al weten we nog niet alles, maar we weten al wel dat abiogenesis mogelijk is in de natuur. Van de meeste essentiele stappen in de vorming van een levende cel zijn al minstens één verklaring bekend, waarop de natuur het zou kunnen hebben gedaan. Of het ook daadwerkelijk de mechanismes zijn die we al kennen of dat er anderen gebruikt werden, of wellicht een combinatie, is nog niet bewezen, maar het lijkt wel erg waarschijnlijk. |
19-01-2009, 09:16 | |
Ik vind dat je nu toch een beetje te hard van stapel loopt. Misschien is het interessant om dan eens een ontdekte vorm van abiogenesis te beschrijven hier, met bronvermelding uiteraard. het is best een lange weg tussen een cel en een chemisch soepje dacht ik.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
19-01-2009, 16:23 | |||
Citaat:
en dat is net het onderwerp waar Darwin zich verre van wilde houden. Ik ben persoonlijk van mening dat darwin er te pas en te onpas bij wordt gehaald omdat de gemiddelde religieuze bij de vraagstelling over het ontstaan eigenlijk altijd moet erkennen dat hij net zoals elke niet-religieuze er geen zier vanaf weet. Een beetje alsof mijn leraar me vraag hoe het productieprocess van een generator eruit ziet en ik dan zeg; maar jantje weet dat ook niet. Maar wellicht is dat een persoonlijke illusie overigens van je wiki: Citaat:
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
19-01-2009, 16:33 | |||||
Citaat:
Citaat:
Aanvulling: Hypothetisch geval: Meneer Poen is God. Geld is schepping van Meneer Poen. Als meneer Arm Geld van Meneer Poen krijgt dan aanbidt hij toch eerder Meneer Poen dan Geld? Geld is wat meneer Arm nodig heeft maar als meneer Arm alleen het Geld aanbidt wordt Meneer Poen boos en voelt hij zich niet meer nodig en gaat geen Geld meer aan meneer Arm geven. Dus is het verstandig om Meneer Poen te aanbidden.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
19-01-2009, 16:58 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind dat de aanbidding creatie gods in al zijn glorie hetzelfde omvat als het aanbidden van het collectief aan objecten gecreëerd door god. dus in al het respect, het geld aanbidden is hetzelfde als meneer poen aanbidden (voel ik hier een ron paul/bilderberg link aankomen ) Bovendien, nee ik denk niet dat God boos zou worden, immers god kijkt in mijn ziel en snapt dat ik met de juiste intenties mijn redenering heb gevormt, ik geloof dus dat god dat als bevredigend zal zien omdat het naar mijn mening niet om de benoeming gaat maar om het process.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
19-01-2009, 17:21 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vertel me eens wat voor nut het heeft om de scheppingen van God te aanbidden als God zelf ook kunt aanbidden. --- Citaat:
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
Advertentie |
|
19-01-2009, 23:25 | ||||
Citaat:
Toch vind ik zelfs met die kleine persoonlijke aanpassing: god is alomtegenwoordig een betere beschrijving. Citaat:
Geloof of als je wilt aanbidding heeft geen nut, het heeft geen nut objecten te aanbidden en geen nut om de schepper direct te aanbidden, immers god weet al wat je geloofd, god weet al of je een goed hart hebt en god weet al wat je intenties zijn. Ik vind dat het helemaal geen geval is van het één of het ander maar een zaak van beiden: je aanbid het geheel de complete creatie in zijn volle glorie, daar gaat je dankbaarheid naar uit, het feit dat het er is. Door het collectief aan objecten te aanbidden aanbid je de schepper, door geld te aanbidden aanbid je meneer Poen. Dit wordt nog versterkt door mijn persoonlijke voorkeur om god niet als singulariteit te zien. Citaat:
Natuurlijk is geloof niet alleen voor mij, geloof is voor iedereen die de moeite neemt na te denken over wat hij geloofd, iedereen die durft te zeggen ik geloof dit omdat:... Als we het over verstand gaan hebben dan zou ik me verre houden van termen als god, hemel en wat niet voor uitgeprostitueerde woorden die al te vaak voor dood en verderf hebben gezorgd immers door die termen te gebruiken ondersteun en erken je de instituten die deze termen misbruiken. De dieperliggende vraag in je laatste stukje is een betere: Ja allacht zou je het collectief aan objecten: "god" kunnen noemen, maar wat mij betreft mag je het ook een vlaflip noemen, het is immers niet van belang, het enige wat van belang is dat je de moeite hebt genomen om te bezinnen, het process niet het resultaat... Bovendien snap ik niet helemaal hoe je met mijn manier van interpreteren je je zou vergissen en zou denken dat je nieuwe auto god is (itt. onderdeel gods) En al helemaal niet hoe er iets als vergissen kan bestaan binnen je geloof, als het vaststond was het geen geloof.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Laatst gewijzigd op 19-01-2009 om 23:55. |
20-01-2009, 04:43 | ||
Citaat:
Staan verschillende interessante filmpjes bij, waarin oa. wordt uitgelegd hoe RNA en DNA ontstaat en hoe bepaalde biologische stoffen zichzelf van nature als een cel gaan vormen. Ik heb geen zin om die filmpjes nu allemaal bij langs te gaan, dus kijk zelf maar eens als je het ook interessant vind.. |
21-01-2009, 08:01 | |
Verwarrend...
Ik lees over God=alles (wat er in- en om me heen gebeurt) maar de meeste gelovigen geloven toch in een God als (losstaande) entiteit. Op de eerste heb ik invloed door handelen, op de tweede ben ik (gedeeltelijk) aan Zijn lot overgelaten. Om verdere verwarring te voorkomen lijkt het me handig om in het eerste geval toch de naam God weg te laten en het bijvoorbeeld "de wereld" te noemen. Persoonlijk zie ik God niet, er is dus ook niet iets als "Zijn schepping" want dat zou weer voor gelovigen (en dat zijn er veel) verwijzen naar een entiteit; iets dat te aanbidden valt of zelfs iets om te vragen om voorspoed. Don't beat around the Bush (let op de hoofdletter) ; You're a believer or a non-believer. |
21-01-2009, 12:14 | |||||||||
Citaat:
Maar zelfs al neem je de term entiteit als geautoriseerde manier van het beschrijven van je god (wat dus in vele gevallen niet opgaat) dan nog: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Secundair is god niet per definitie een naam; maar een begrip. Citaat:
Citaat:
Citaat:
de schepping kan dus bestaan zonder god als singulariteit. Citaat:
p.s. als je al een punt probeert te maken hier mag ik dan het citaat of de citaten uit het heilige boek waar staat dat god een entiteit is (en dan heb ik het natuurlijk niet over verschijnen als het een of ander)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Laatst gewijzigd op 21-01-2009 om 12:52. |
21-01-2009, 17:33 | ||
Citaat:
Jij zegt dat aanbidden volgens jou helemaal niet hoeft. Dat God toch weet wat jouw bedoelingen zijn. Tuurlijk is dat zo, maar, en dat is ook waarom ik zei dat het verwarrend kan zijn voor andere mensen, het is veel te makkelijk om een fout te maken als je je niet verantwoordelijk voelt tegenover iets of iemand. Het is veel te makkelijk om een fout te maken en te zeggen: "Gelukkig weet Hij dat het niet mijn bedoeling was". Als je wel (een) God aanbidt is het veel moeilijker om een fout te begaan. Niet aanbidden geeft een vrijheid dat niet goed kan zijn. Dat zelfs gevaarlijk kan zijn. Vergissingen kunnen binnen een geloof voorkomen als je gelooft volgens de manier die jij beter vindt. Natuurlijk is het zo dat iedereen binnen een geloof weet wat wel en niet mag volgens zijn/haar geloof. Maar als je denkt dat je gelooft, wat gelijk staat aan het geloven dat God jouw bedoelingen weet, kunnen er vergissingen voorkomen. Je kan een fout begaan en... [[dit heb ik al uitgelegd]] Ik verbaas mij dat jij je verbaast over menselijke fouten. Denken dat een auto God is is veel makkelijker dan jij denkt. Natuurlijk niet op de manier waarop jij geloven interpreteerd, maar niet iedereen is even *vul een woord in dat een niveau van intelligentie weergeeft* als jij.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
21-01-2009, 22:51 | |||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
daarnaast hangt dat er erg van af wat je precies fout vind, zoals ik al een aantal keer heb benadrukt zijn goed en fout relatieve begrippen die op zichzelf geen betekenis hebben maar des te belangrijker zijn als je ze tegenover elkaar zet. d.w.z. dan de dingen die ""de kerk"" zogenaamd fout of goed vind niet perse voor een ander van betekenis hoeven te zijn. wat ik wel onderschrijf zijn de wetten mozes, daar het erg betekenisvolle menselijke zaken bevat. maar gelukkig komt pedofilie onder priesters niet voor toch? Citaat:
Citaat:
Citaat:
basale natuurkunde, als het nog verwarrend is dan wordt het tijd voor havo 2 Citaat:
Citaat:
als iemand werkelijk de katholieke zin van het woord geloofd dan vind ik dat prima. 9/10 geloof ik alleen niet dat iemand dat echt geloofd en dat die overdenkingen veel individualistischer zijn, niet in de allerlaatste plaats omdat de religieuze uitleg geen hout snijd met de werkelijkheid noch met wat de verschillende groepen binnen die grotere groep allemaal vinden. dat is dan ook de reden waarom geloof nooit verdwijnt maar religies wel. duidelijker hoop ik.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
22-01-2009, 16:46 | ||
Citaat:
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
23-01-2009, 08:42 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
23-01-2009, 15:58 | ||||||
Citaat:
Bovendien heb je jezelf eerder voor gek gesteld door te beweren dat het geloof in de christelijke versie van god lijdt tot het maken van minder vergissingen. daarover wil ik nog steeds het volgende weten. Hoe denk je erover dat er geen vergissingen zijn, slechts keuzes waarvan je pas achteraf weet of ze goed of fout zijn geweest (en de daaropvolgende vraag wat goed en fout dan precies is... eye of the beholder) hoe wil je het aannemelijk maken dat het christelijk geloof zowiezo lijdt tot minder 'vergissingen', immers in mijn mening heeft dat geloof in het verleden, heden en als ik een gokje mag maken in de toekomst ook al lang breed en diep bewezen dat het vrij gevaarlijke 'vergissingen' op kan leveren. en tot slot waarom een ander geloof of de afwezigheid van geloof op zich dan wel tot vergissingen zou lijden. Citaat:
een persoon/individu kan fysiek mentaal of zelfs maar voorstellend niet groot genoeg zijn om het geheel te omvatten. dat jezus een persoon is wil ik niet betwijfelen, Maar als je dan toch op de letterlijke ipv relativerende toer wilt... waar is de moeder. we hadden het over wat een mens god kan noemen. Als je het letterlijk neemt is zijn gehele creatie zijn zoon niet? Verder is het natuurlijk compleet prima-geweldig-toppie als "zij" dat echt geloven, ik geloof alleen niet dat de meeste (religieus) gelovigen op dezelfde manier geloven als dat de kerk voorschrijft. als dat zo was dan had het evangalisme of überhaupt het christendom niet bestaan. wat mij betreft is die stelling dus al voor de 4e of 5e keer aannemelijk gemaakt en is er tot nu toe geen tegenstand geweest, zullen we dus concluderen dat het klopt. Citaat:
in een ander geval... advies... nogmaals een paar jaar zelfreflectie en analyse voor hun .... en ik zal wederom bidden dat ze die wijsheid mogen ontdekken.... Citaat:
Job toont verder onweerlegbaar aan dat het process en niet de conclusie het belangrijkste is. dankje hiervoor. Citaat:
De atheïst "gelooft" dat het volbrengen van het resultaat waarop hij hoopt slechts afhankelijk is van zijn acties, de acties van andere mensen, de natuur als geheel en de daarbij behorende wetten (al dan niet bekend) Iemand die gelooft, of dat nu bijbels is of vanuit een ander segment (van dezelfde traditie). gelooft niet dat het resultaat van zijn hoop persé alleen afhankelijk hoeft te zijn van mensen of natuur, iemand die geloofd kan het toeschrijven aan de schoonheid van zijn ziel (pure arrogantie) aan karma, de cosmos, god, voorbestemming ( Aan wie? is dus de verkeerde vraag, het laat blijken dat ook jij god personificeerd (waar overigens niks mis mee is als jij daar gelukkig van wordt) de vraag is: Aan wat?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Laatst gewijzigd op 23-01-2009 om 16:15. |
23-01-2009, 20:15 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nog 1 dan; "Als God wederkeert". Hoezo? Hij is toch nooit weggeweest volgens jou? Als God alles is, gaat dit zand/water/steen/fiets/boom mij beoordelen op de dag des oordeels? Citaat:
|
24-01-2009, 16:47 | ||||
Citaat:
Citaat:
Grappig, ik heb, naar mijn weten, nooit beweerd dat de Christelijke versie van geloven tot minder vergissingen lijdt. Dat vooral omdat ik mezelf meer Moslim acht dan Christen. Ik zal proberen om op jou vragen te antwoorden. Denk na over mijn antwoorden. En als je het er niet mee eens bent, kun je gerust eruit concluderen dat mijn kijk op het leven wel degelijk verschilt van dat van jou. Vergissingen ontstaan uit keuzes, dat kan niemand ontkennen. Maar hoe kun jij alleen de oorzaak erkennen en niet de gevolgen. Dat is, naar wat ik begreep wat jij zegt: Er zijn geen vergissingen (gevolgen), alleen keuzes (oorzaken). Wat goed en fout precies is? Ik ben van mening dat iedereen wéét wat goed of fout is maar dat Ik heb nooit beweerd dat het Christelijk geloof tot minder vergissingen lijdt. Maar, ik ben het niet met je eens dat het Christelijk geloof door de eeuwen heen verschillende enorme, verwoestende, vernietegende en moordende vergissingen heeft begaan. Het was niet het geloof, maar mensen die het geloof gebruikten om hun foute beslissingen recht te trekken. (Wat sowieso geen nut heeft; iemand die zegt dat het Christendom verplicht dat hij zijn kind moest verkrachten zou door niemand geloofd worden. Hij zal zelf weten dat het fout was, en andere mensen om hem heen ook.) Over dat geloven (lees geloven in enige vorm van geloof dat maar één God aanbidt) tot minder vergissingen lijdt; Dat klopt. Alleen als men alle regels van het geloof volgt. Wat weer op zijn beurt onmogelijk is. Wat ik dus wil zeggen is dat als je gelooft en er naar streeft om alles volgens je geloof te doen, je minder fouten zal (willen) maken. Als we het toch over de Christendom hebben: Al die priesters en bisschops in het verleden maakten fouten omdat ze niet uit waren op gratie Gods, maar geld en macht. Citaat:
Dat is iets wat ik niet geloof. Ik vind dat je niet kan zeggen dat God alles is. Want dan geef je een beschrijving van God, wat onmogelijk is, want God verschilt op alle gebieden van zijn scheppingen. De scheppingen van God kunnen nooit en te nimmer ook maar een idee krijgen over hoe God zou zijn. Dus vind ik het verkeerd als je zegt "God is alles". "God is boven" daarentegen geeft geen enkele beschrijving over hoe God eruit ziet.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Laatst gewijzigd op 24-01-2009 om 16:54. |
25-01-2009, 19:45 | ||
Citaat:
Ketterij: een theologische of religieuze mening of leer die wordt volgehouden in tegenspraak met de 'katholieke' of orthodoxe of een andere leer van een zich aangesproken voelende christelijke Kerkdenominatie. Ik zie zozeer geen bespotting of kwaadspreken, wel een andere mening over God dan de "orthodox christelijke". Overigens zie ik veel dingen in de bijbel waarvan de huidige moraal zegt dat ze slecht zijn. Van ketterij zou je alle moslims kunnen betichten, maar dat doen dan omgekeerd ook bij de christenen. Gelukkig zijn beide niet meer strafbaar, toch? |
26-01-2009, 01:18 | |||
Citaat:
individu is iets dierlijks lijkt me zo ontoereikend. Dat god almachtig is staat buiten kijf Citaat:
Spoiler
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 03:41. |
26-01-2009, 02:21 | ||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Spoiler
Maargoed ik ben dan ook geen moslim.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 04:39. |
26-01-2009, 02:38 | ||||
Citaat:
Citaat:
Spoiler
Citaat:
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 04:38. |
26-01-2009, 17:36 | ||
Citaat:
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
27-01-2009, 00:05 | |
Verwijderd
|
Maar in principe is het ok van de gelovige niet de bedoeling om god te verklaren, dan zou het geen geloof meer zijn maar een wetenschap. Dus zowel de gelovige als de ongelovige heeft geen directe verklaring voor god.
Meestal als mensen niets zeggen, is dat iets dat we niet verklaren kunnen? |
27-01-2009, 01:47 | |
Verwijderd
|
We hebben niets te vrezen, behalve angst zelf. Door de angst voor het onbekende, de dood, zijn allerlei goden en wezens bedacht om het onbekende in te vullen. Mensen voelen zich veiliger. Helaas werkt dit niet zo goed als de volken, elk met een eigen verhaaltje, met elkaar in contact komen. De volgende logische stap in de evolutie is de angst voor het onbekende te overwinnen zodat er geen religie en godsdienst nodig is.
|
27-01-2009, 19:52 | |||||
Citaat:
het verschil is dat gelovigen menen dat die energie en massa onderling verbonden zijn met een reden. Waardoor dat wat we heden noemen dus de enig mogelijke uitkomst is, en evenzo wat de toekomst nog mag brengen terwijl de atheïst meent dat wat we heden noemen een gevolg is (elke actie kent een gelijke en tegengestelde reactie) van het verloop van factoren vanaf het eventuele begin. Dat wat men "god" noemt, die heilige geest zo men wilt is groter dan alleen massa en alleen energie. Citaat:
Maar in deze beschouwing is dat een mogelijkheid, de atheïsten noemen het niets want niets is niets. ik geloof alleen niet dat het niets is daarom noem ik hetgeen dat groter is dan de hoofdbestanddelen van alles wat ik ken gewoon alles, of god als ik er iets aan kwijt wil... Citaat:
Citaat:
Dit is in ieder geval het slimste wat er tot noch toe op dit subforum gezegd is.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Laatst gewijzigd op 28-01-2009 om 15:18. |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 07:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Andries Knevel: creationisme-> intelligent design-> theïstisch evolutionist Hernuel Fan | 32 | 25-02-2009 03:07 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
god heeft veel gezichten =zwart wit= | 71 | 26-06-2008 19:04 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Chaos en een god Blood Fire Rage | 52 | 17-07-2005 20:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloof als vereiste leonkorn | 247 | 02-07-2003 14:12 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Satanisme SATANIC | 93 | 15-02-2002 09:04 |