Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2008, 15:30
battlestar
battlestar is offline
Vriendje en ik zitten eraan te denken komende zomervakantie een bezoek te brengen een Laos en/of Vietnam. Plaatsen die daarbij op ons lijstje staan zijn sowieso Vientiane, Luang Prabang en Hanoi. Vanuit deze steden willen we excursies gaan doen etc. Ook staat een boottocht door Ha Long Bay op het programma.

Wie van jullie is er ook naar Laos of Vietnam geweest en wat kan je echt aanraden (bezienswaardigheden, excursies, dorpjes, hotelletjes etc.) en wat niet? Informatie over vervoer is ook zeer welkom.
Kortom, kom maar op met de ervaringen
Advertentie
Oud 29-11-2008, 20:41
Kali
Kali is offline
Vietnam is reeds 9-10 jaar geleden,
Het noorden (Hanoi) was heel aangenaam, en vooral die baai enzo, naarmate we meer naar het midden en zuiden gingen ging het eigenlijk bergaf.

Laos is 8 jaar geleden;
Het noorden is leuk tijdens nieuwjaar omdat ze zich dan verkleden en dansen en zingen, maar is verder niet zoveel accomodatie en vooral natuur.
Luang Prabang is wel een droomplaats, veel te doen, veel te bekijken. (in de buurt is er trouwens op het water een grot met 1000 buddha's, vond ik wel een aanrader)
Vientiane was een iets te 'moderne' stad, die het sprookjesbeeld van Luang Prabang wat teniet deed.

Voor de ervaringen is het iets te lang geleden om je daarbij echt te helpen, ik kan enkel spreken over de gevoelens die ik bij bepaalde delen had
Oud 30-11-2008, 18:57
battlestar
battlestar is offline
Bedankt toch leuk om te weten dat Noord-Vietnam schijnbaar leuker is dan het zuiden

Die grotten bij Luang Prabang heb ik inderdaad ook over gelezen, lijken me wel interessant.
Verder willen we misschien ook nog naar Vang Vieng.
Oud 01-12-2008, 16:50
thunder110
thunder110 is offline
Ik ben afgelopen zomer naar Vietnam geweest. Houd rekening met de absurd slechte wegen, over een afstand van 60 km doe je al gauw 3,5 uur. HCMC is leuk om even te zijn en naar de belangrijkste dingen te gaan (War Remnants Museum was.. apart), verder is het vooral een enorm drukke stad. Verder was Hoi An erg leuk! Echt een gemoedelijk historisch stadje, hele mooie stranden in de buurt (op fietsafstand), lekker eten etc. Hanoi vond ik ook veel leuker dan HCMC. Van hieruit heb ik ook een trip gemaakt naar Halong Bay, heel mooi! Verder ben ik nog naar Hue geweest, niet echt de moeite waard, gewoon weer een drukke aziatische stad.

In Hanoi en Hoi An verbleef ik echt in de geweldigste hotels, zal ze binnenkort eens opzoeken voor je!
Oud 02-12-2008, 19:15
battlestar
battlestar is offline
Thanks!
Het plan vooralsnog was om niet al te veel gaan reizen binnen Vietnam, meer een weekje chillen in de omgeving van Hanoi voor we terug vliegen naar Kuala Lumpur. Denk niet dat Ho Chi Minh op het lijstje komt te staan. Hoi An lijkt me inderdaad wel mooi, maar dat is ook nog een heel eind reizen... We reizen denk ik al genoeg in Laos. Maar goed te horen dat Hanoi leuker is dan HCM.
Oud 04-12-2008, 21:27
Verwijderd
Luang Prabang is zeker de moeite waard in Laos! Veel te doen, niet zo druk, leuk om gewoon rond te lopen

In Vietnam zijn wij vanuit Hue naar het zuiden gegaan, en dus niet in Hanoi geweest. Ik vond Hoi An toch wel de leukste stad, het is niet zo groot en vrij rustig en het oude deel is gewoon geweldig om rond te kijken. Dalat vond ik ook leuk In HCMC heb je een aantal interessante dingen, ik vond vooral het War Remnants museum erg aangrijpend en indrukwekkend. Maar het is zoooo druk, en hoewel het wel ongelooflijk is hoe het verkeer gaat in die stad, was het voor mij toch wat te druk en hectisch.
Oud 10-12-2008, 11:56
Verwijderd
twee jaar geleden is mijn vriend daar op vakantie geweest, een rondreis van noord naar zuid, als je specifieke vragen hebt, moet je me maar even pm-en, dan vraag ik het hem .
Oud 13-12-2008, 21:23
vilein
vilein is offline
Ik ben vorig jaar vanuit HCM naar het midden gegaan, zo naar hue/hanoi en toen weer terug naar HCM. Leuk hoor, en in HCM zit een geniale bar, of eigenlijk twee maar ik weet niet meer waar, of ja, misschien dat het le pub heet. Lekkere cocktails. Oh en bekijk even bij welke plek je je kleren laat maken in uhm, hoi an? Verschilt nog wel eens in prijs.
Oud 16-12-2008, 18:01
battlestar
battlestar is offline
Volgens mij kun je in alle grotere Aziatische steden wel pakken laten maken Wat is een beetje een normale prijs voor een pak in Vietnam?
Oud 20-12-2008, 21:33
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Volgens mij kun je in alle grotere Aziatische steden wel pakken laten maken Wat is een beetje een normale prijs voor een pak in Vietnam?
Ja true.. De prijs van een pak verschilt ontzettend van welke materialen je neemt, varieert van 100-300 euro ofzo? Het geniale aan Hoi An is dat ze daar ALLES kunnen maken, niet alleen pakken, maar ook designer/catwalk jurkjen, schoenen, tassen, juwelen, etc.
Oud 05-01-2009, 04:32
blurred
blurred is offline
Ik vraag me iets af over Laos, Vietnam en Thailand. Ik ken zoveel mensen die daar de afgelopen paar jaar naartoe zijn geweest om te 'backpacken' of te 'chillen': zijn deze landen inmiddels niet ontzettend toeristisch? Dat de mooie stranden en ongerepte natuur steeds meer ingenomen worden door hordes westerse jongeren die eens iets anders willen zien dan Spanje of Turkije, en daarom door landen als Laos en Thailand gaan trekken? Ik zou er namelijk graag heenreizen, maar wil absoluut niet terecht komen tussen de stonede en dronken westerlingen op een full moon party of iets dergelijks. Dat lijkt me de hele charme van die mooie landen wegnemen.

Of valt het wel mee?
Oud 05-01-2009, 13:36
Verwijderd
leuk dat je weer gaat battlestar! we volgen elkaar een beetje op, ik ga na de zomer ook weer rondreizen in ZO azie en ditmaal ook australie erbij ik wil beginnen in thailand, dan naar het noorden, via laos naar vietnam, afzakken naar beneden en dan door cambodia weer terug naar thailand. ik heb twee vriendinnen die er zijn geweest, en beide raadden me sapa aan (te bereiken met de trein vanuit hanoi), in het noorden van vietnam. het is er wel koud maar het moet qua natuur erg mooi zijn:

ik vroeg me af hoelang de mensen die naar laos geweest zijn, daar zijn geweest, en of dat lang genoeg was? ik denk namelijk dat ik het langst in thailand en vietnam zal/wil zijn, en vroeg me af hoeveel tijd ik ongeveer zal inplannen voor laos en cambodia.

@blurred; ik denk dat dat idd wel zo is, en dat thailand het meest 'verpest' is, maar dat ligt ook wat aan jezelf en welke dingen jij wilt bezoeken. het is natuurlijk heel simpel om naar alle standaard attracties te gaan, omdat alles daarop is ingesteld; daarvoor is het vervoer goed geregeld, de hostels zijn makkelijk te regelen etc. maar als jij gewoon niet de massa volgt, en bijv. de bus/trein neemt naar iets relatief onbekends, en vanaf daar met de brommer wat gaat rondrijden, zul je al gauw een hele andere kant van een land meemaken. in bangkok kun je bijv. op khao san road in een hostel gaan zitten, tussen alle backpackers, maar je kan ook (zoals mij per ongeluk gebeurde ) ergens buiten het centrum in een hostel met alleen maar world of warcraft-verslaafde thais gaan zitten. en het scheelt vast ook of je in het laagseizoen of hoogseizoen gaat. ik heb op andere fora ook wel gelezen over mensen die idd 'off the beaten track' gaan, maar het lijkt mij eerlijk gezegd ook wel wat eng, zeker als vrouw zijnde. een ander idee is vrijwilligerswerk doen? dat je bijv. engels gaat geven op een school in een dorpje, en dat je vanaf daar met behulp van de locals de omgeving leert kennen.
Oud 05-01-2009, 13:48
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Ik vraag me iets af over Laos, Vietnam en Thailand. Ik ken zoveel mensen die daar de afgelopen paar jaar naartoe zijn geweest om te 'backpacken' of te 'chillen': zijn deze landen inmiddels niet ontzettend toeristisch? Dat de mooie stranden en ongerepte natuur steeds meer ingenomen worden door hordes westerse jongeren die eens iets anders willen zien dan Spanje of Turkije, en daarom door landen als Laos en Thailand gaan trekken? Ik zou er namelijk graag heenreizen, maar wil absoluut niet terecht komen tussen de stonede en dronken westerlingen op een full moon party of iets dergelijks. Dat lijkt me de hele charme van die mooie landen wegnemen.

Of valt het wel mee?
Ik denk dat je niet in het algemeen iets kunt zeggen over die drie landen, ze verschillen namelijk enorm. Ik ben alleen in Cambodja en Thailand geweest, dus kan niet uit de eerste hand iets zeggen over Laos en Vietnam, maar ik denk dat wat je zegt zeker voor Laos helemaal niet waar is. Daar komen niet zoveel toeristen, en zeker geen hordes jongeren die op zoek zijn naar iets als Spanje of Turkije. In Thailand heb je dat natuurlijk veel meer, maar zoals Urm al zei is dat ook maar net hoe je reist. Ik ben in Thailand alleen in Bangkok geweest, een paar dagen voor en na ik in Cambodja was, en de eerste paar dagen zat ik in een hotelletje wel in het centrum, maar niet dichtbij Kao San Road, en dan valt het wel mee met de hordes. De tweede keer zat ik wel bij Kao San Road, en dan heb je idd de hordes . In Cambodja vond ik het wel meevallen, behalve natuurlijk in Siem Reap (daar zijn die tempels). Daar zijn veel toeristen, en de stad is ook niet zo groot dus ze zijn moeilijk te vermijden. Je hebt daar een straat die pub street oid genoemd wordt, waar veel restaurants en bars zitten en daar komen alleen maar toeristen, maar alsnog vond ik het daar een stuk leuker dan Kao San Road.
In Pnomh Penh valt het ontzettend mee met alle toeristen, bij het nationale paleis ben je als buitenlander nog steeds een uitzondering, daar komen echt heel veel Cambodjanen.
Conclusie: Op bepaalde plekken kom je idd om in de schreeuwerige backpackers, maar je kunt in die landen (zelfs in Thailand) ook nog naar genoeg plekken waar dat niet zo is.
Oud 05-01-2009, 14:33
Verwijderd
hoelang ben je in cambodia geweest briseis?
Oud 05-01-2009, 14:37
Briseïs
Briseïs is offline
Niet zo lang, 10 dagen ofzo. Ben eerder naar huis gegaan omdat het alleen reizen toch niks voor mij was.
Oud 17-01-2009, 10:39
ikkebenikke
ikkebenikke is offline
Citaat:
Thanks!
Het plan vooralsnog was om niet al te veel gaan reizen binnen Vietnam, meer een weekje chillen in de omgeving van Hanoi voor we terug vliegen naar Kuala Lumpur. Denk niet dat Ho Chi Minh op het lijstje komt te staan. Hoi An lijkt me inderdaad wel mooi, maar dat is ook nog een heel eind reizen... We reizen denk ik al genoeg in Laos. Maar goed te horen dat Hanoi leuker is dan HCM.
Ik vond Hanoi ook leuker dan HCM, maar probeer ook zeker een boottripje te doen in Halong baai. Sapa schijnt ook de moeite te zijn maar daar hadden wij helaas geen tijd meer voor.
Oud 17-01-2009, 18:15
Verwijderd
Ik vind die landen helemaal niet verpest door toeristen. In bijvoorbeeld Laos en Cambodja hebben we, als van stad naar stad reisden, vaak als enige westerlingen in een bus gezeten. Maar als je bijv. in Laos de slowboat neemt, zit je wel vooral tussen backpackers. En in Siem Reap en Luang Prabang kom je ook veel westerlingen tegen, maar in de hoofdsteden valt het weer reuzemee. Thailand zal wel het meest toeristisch zijn, maar er zijn ook genoeg plekken waar je niemand tegenkomt. Maar uiteraard zijn bij de bekendste eilanden en attracties wel veel toeristen aanwezig. Het is in elk geval nog lang niet te vergelijken met Turkijke of Spanje!

@urm: wij zijn bijna 2 weken in Laos geweest en ook bijna 2 weken in Cambodja. Als je alles wil zien van het land en vaak van een rechte route moet afwijken is het misschien wat kort, maar ik vond het wel lang genoeg. Ik heb alle belangrijke dingen die ik wilde zien ook gezien In Laos zijn we met de slowboat vanuit Thailand gegaan, wat twee dagen duurde, en toen een paar dagen in Luang Prabang, Vang Vieng, Vientiane, Thakek en Savannakhet geweest. Cambodja zijn we vanuit Vietnam binnengekomen, en daar zijn we vanuit Phnom Phen naar Sihanoukville gegaan, weer even terug naar Phnom Penh, en toen nog naar Battambang en Siem Reap. Ook overal een paar dagen geweest. Maar dit was dus best wel in een rechte lijn om van het ene land naar het andere te komen en niet vaak een compleet andere kant op, omdat we daar gewoon geen tijd voor hadden.
Oud 18-01-2009, 08:27
Verwijderd
oke dankje, daar heb ik wel wat aan
Advertentie

Regels voor berichten