Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2009, 13:53
b00mbap
b00mbap is offline
Ik heb 2 harde schijven, op de C staat Windows geinstalleerd en op D alleen losse mappen.

Moet ik voor Ubuntu nog een nieuwe partitie aanmaken of kan ik hem gewoon op D installeren? En kan ik dan nog wel gewoon vanuit windows bestanden op m'n D schijf gooien?
Oud 27-01-2009, 16:36
b00mbap
b00mbap is offline
Ik heb hem geïnstalleerd, alleen shit is fout gegaan.

Heb blijkbaar een te kleine partitie, kan geen kut installeren. Ik ga hem meteen weer deïnstalleren.

Iemand tips? (ja grotere partitie ha-ha)
Oud 27-01-2009, 16:47
b00mbap
b00mbap is offline
Zelfs de-installeren is een bitch.
Oud 27-01-2009, 17:38
b00mbap
b00mbap is offline
Oke, ik heb nu Ubuntu op mijn PC staan maar er is iets fout gegaan, dus wil ik hem de-installeren. Dit is blijkbaar moeilijker dan het installeren van Ubuntu.

Ik heb geen recovery-CD voor windows, en deze heb ik volgens google nodig als ik ubuntu weg wil hebben en master boot record weer normaal wil hebben.

Vervolgens kwam ik bij een programma dat MBRfix heet, maar zodra ik dit programma opent sluit het zichzelf meteen weer af.

Weet iemand hoe ik ubuntu van m'n pc af kan krijgen?
Oud 27-01-2009, 18:32
ILUsion
ILUsion is offline
Hoe groot had je je partitie genomen? Als je een beetje vlot wilt werken, neem je best een paar gigabyte (mijn systeempartitie van ubuntu is ongeveer 10 gieg, maar daar zitten al een heleboel programma's e.d. bij in).

Om Ubuntu te verwijderen: manueel in een partitie-editor (PartitionMagic, parted, fdisk, ...) je Linux swap-partitie en linux-systeempartitie vervangen door andere partities. Verder je MBR aanpassen, dat kan ofwel door in datzelfde programma de bootflag op de juiste plaats te zetten of door met de cd van Windows > installatie starten > recovery console > fixmbr.

Trouwens, als je niet zo veel kaas gegeten hebt van partitioneren, had je beter geinstalleerd met Wubi, die installeert Ubuntu gewoon in je Windowspartitie. Als het niet aanstaat, kan je dan volgens mij ook gewoon vanuit Windows deïnstalleren.
Oud 27-01-2009, 19:35
freyk
freyk is offline
Dit is nou echt een schoolvoorbeeld waarom ik linuxbeginners aanraad om met een livecd of een virtuele computer te werken en bij andere problemen de buurtnerd erbij te roepen..
Oud 27-01-2009, 20:01
b00mbap
b00mbap is offline
Citaat:
Dit is nou echt een schoolvoorbeeld waarom ik linuxbeginners aanraad om met een livecd of een virtuele computer te werken en bij andere problemen de buurtnerd erbij te roepen..
LiveCD heb ik wel even gebruikt, maar dat is traag als poep en verder weinig opties.

Virtuele computer kan ik volgende keer inderdaad beter doen, wat zijn goede programma's daarvoor?
Oud 27-01-2009, 20:03
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Daar heb je inderdaad wel een punt, freyk. Het nadeel is wel dat Linux op die manier heel erg traag lijkt, zeker op iets oudere machienes. De Wubi-manier lijkt me dan iets handiger, bv. (maar ik heb die zelf ook nog niet getest, omdat ik mijn Linux liefst zijn eigen plaatsje geef).

Sowieso vind ik het niet aan te raden om te dual-booten als je weinig van partitionering afweet (want met ervaring in Ubuntu (andere distro's weet ik niet echt), weet ik dat die installer niet heel doorzichtig is met partities; hoewel de installer van Windows XP veel erger is (die houdt er soms zijn eigen mening op na hoe en waar die geïnstalleerd wordt, zonder opties te geven, en andere keren dan weer wel; afhankelijk van hoe je partities staan en of die al geformatteerd zijn).
Oud 27-01-2009, 20:13
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
LiveCD heb ik wel even gebruikt, maar dat is traag als poep en verder weinig opties.

Virtuele computer kan ik volgende keer inderdaad beter doen, wat zijn goede programma's daarvoor?
VirtualBox is een goede (en gratis). Verder is er ook nog VMWare (daar zijn er verschillende programma's, de player is gratis maar niet zo makkelijk; server is gratis op Linux (Windows weet ik niet), Workstation is betalend). Microsoft heeft ook nog eentje, maar ik weet niet in hoeverre die echt ondersteuning voor Linux heeft (je hebt bv. in je guest OS ook speciale drivers die alles een beetje versnellen en die het mogelijk maken je muis en toetsenbord makkelijker te delen tussen beiden).
Oud 27-01-2009, 20:16
freyk
freyk is offline
Ik zweer het bij vmware workstation en virtualbox.
Oud 27-01-2009, 20:47
b00mbap
b00mbap is offline
Ik baal hier wel echt hard van, heb het nogsteeds niet gefixt gekregen. En ik ben niet de enige ben ik achter gekomen, super veel mensen hebben gezeik met het verwijderen van Ubuntu, en voornamelijk GRUB.

Als ik de hele partitie van Ubuntu weggooi, kan ik vervolgens mijn XP niet meer opstarten.

Laatst gewijzigd op 27-01-2009 om 20:59.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 20:53
ILUsion
ILUsion is offline
Daarom hoef je nog niet te vloeken. Het is nu eenmaal niet zo simpel om met een MBR te prutsen als je niet goed weet wat je aan het doen bent. Maar volgens mij moet de methode die ik gegeven heb, wel werken. Dus eerst Ubuntu eraf smijten, eventueel met iets als Partition Magic de bootflag verplaatsen naar je XP-partitie en dan vanuit de recovery console van Windows je MBR laten fixen.
Oud 27-01-2009, 20:57
b00mbap
b00mbap is offline
Citaat:
Daarom hoef je nog niet te vloeken. Het is nu eenmaal niet zo simpel om met een MBR te prutsen als je niet goed weet wat je aan het doen bent. Maar volgens mij moet de methode die ik gegeven heb, wel werken. Dus eerst Ubuntu eraf smijten, eventueel met iets als Partition Magic de bootflag verplaatsen naar je XP-partitie en dan vanuit de recovery console van Windows je MBR laten fixen.
Sorry Ben er alleen al heel de dag mee bezig en vrolijker word ik er niet van.

Ik heb dus geen windows-CD dus kan niet bij de recovery console komen. Verder werd me als tip gegeven dat de MBR te fixen was met Super Grub Disk, maar de Wiki die ze op de site hebben staan is in mijn ogen super vaag en daar snap ik dus niet veel van.

Als ik de bootflag naar de XP-partitie verplaats, dan is de GRUB van m'n computer af? Want als ik de partitie zou verwijderen (van Ubuntu) en vervolgens reboot zonder m'n MBR te fixen kan mijn PC niet meer booten. Dus ik ben nog huiverig dat ik de MBR niet gefixt krijg en straks niet meer op Windows kan.
Oud 27-01-2009, 21:08
ILUsion
ILUsion is offline
Als je nu nog in Windows kan, kan je als tussenoplossing gewoon die partitie met Ubuntu even op laten staan en grub instellen dat hij direct naar Windows moet opstarten. Die instellingen staan normaal in /boot/grub/menu.list en dat bestand wijst zichzelf vrijwel uit en anders bestaan er goede sites over
Oud 27-01-2009, 21:12
b00mbap
b00mbap is offline
Ik zit nog in windows. Waar kan ik GRUB instellen dat hij automatisch windows moet opstarten? Maar dit veranderd volgens mij verder niks, want zodra ik Ubuntu weggooi kan ik alsnog niet meer in mijn XP komen, heb ik vernomen. Dit vanwege GRUB.
Oud 27-01-2009, 21:32
freyk
freyk is offline
Als ik jou was, zou ik toch een xp installatie en fixmbr draaien, want deze gooit meteen gedeeltelijk grub van je systeem weg, zodat je er geen last meer van hebt.
Oud 27-01-2009, 21:39
b00mbap
b00mbap is offline
Citaat:
Als ik jou was, zou ik toch een xp installatie en fixmbr draaien, want deze gooit meteen gedeeltelijk grub van je systeem weg, zodat je er geen last meer van hebt.
Ben de halve dag bezig geweest met een oplossing zoeken maar moet zeggen dat het allemaal erg gecompliceerd is (voor mijn doen althans), dus ik denk dat er niks anders opzit dan ergens een recovery-CD te scoren.

Ga even kijken of de recovery-cd online 'te koop' is.

In ieder geval hartstikke bedankt! Ben hier vandaag verder mee gekomen dan de 'geweldige' tips die ik op het Ubuntu forum kreeg.
Oud 27-01-2009, 21:42
freyk
freyk is offline
Citaat:
.. en bij andere problemen de buurtnerd erbij te roepen..
Oud 27-01-2009, 23:02
ILUsion
ILUsion is offline
Vanuit Windows kan je zonder speciale trucjes toe te passen niet aan je Linux-bestanden geraken (er bestaan wel drivers voor ext2 en die werken vrij goed kan ik uit eigen ervaring zeggen). Maar als je al last hebt van partitioneringen en dergelijke, raad ik je ten stelligste af met die drivers te gaan beginnen knoeien (want hoewel dat helemaal Windows is, moet je goed weten wat je doet). De makkelijkste manier is dus gewoon vanuit Linux.

Partities en dergelijke zijn spijtiggenoeg iets dat niet zo simpel is alsj e er voor de eerste keer mee prutst; dat is ook geen probleem in Linux (wat wel een probleem is, is dat de installer van Ubuntu hier niet echt veel hulp biedt over wat er aan het gebeuren is; dus het kan zijn dat wat je wil direct werkt, maar het kan even goed zijn, dat je zoals nu dus in de problemen komt).

Je hebt trouwens geen recovery-cd nodig, maar een cd van XP of Vista. Een recovery-cd bevat over het algemeen software en images voor een bepaalde computer (of een bepaalde reeks van een fabrikant). Daarmee ben je dan ook vaak al je documenten e.d. kwijt in Windows.
Oud 28-01-2009, 00:05
Verwijderd
Hm. Ik heb er ook eens FIXMBR voor gebruikt. En ook de XP en Vista recovery opties. Maar werkte niet.

Misschien is het me eerder wel eens gelukt. Maar weet niet meer hoe.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 07:46
WolterB
WolterB is offline
fixmbr is idd de truc om weer 'gewoon' windows te kunnen booten na het formatteren van de schijf waar je Ubuntu (of een andere Linux-distro) op hebt geïnstalleerd
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten