Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Sowieso vind ik het niet aan te raden om te dual-booten als je weinig van partitionering afweet (want met ervaring in Ubuntu (andere distro's weet ik niet echt), weet ik dat die installer niet heel doorzichtig is met partities; hoewel de installer van Windows XP veel erger is (die houdt er soms zijn eigen mening op na hoe en waar die geïnstalleerd wordt, zonder opties te geven, en andere keren dan weer wel; afhankelijk van hoe je partities staan en of die al geformatteerd zijn).
||
Citaat:
|
Ik baal hier wel echt hard van, heb het nogsteeds niet gefixt gekregen. En ik ben niet de enige ben ik achter gekomen, super veel mensen hebben gezeik met het verwijderen van Ubuntu, en voornamelijk GRUB.
Als ik de hele partitie van Ubuntu weggooi, kan ik vervolgens mijn XP niet meer opstarten.
Laatst gewijzigd op 27-01-2009 om 20:59. |
![]() |
|
Daarom hoef je nog niet te vloeken. Het is nu eenmaal niet zo simpel om met een MBR te prutsen als je niet goed weet wat je aan het doen bent. Maar volgens mij moet de methode die ik gegeven heb, wel werken. Dus eerst Ubuntu eraf smijten, eventueel met iets als Partition Magic de bootflag verplaatsen naar je XP-partitie en dan vanuit de recovery console van Windows je MBR laten fixen.
||
Citaat:
![]() Ik heb dus geen windows-CD dus kan niet bij de recovery console komen. Verder werd me als tip gegeven dat de MBR te fixen was met Super Grub Disk, maar de Wiki die ze op de site hebben staan is in mijn ogen super vaag en daar snap ik dus niet veel van. Als ik de bootflag naar de XP-partitie verplaats, dan is de GRUB van m'n computer af? Want als ik de partitie zou verwijderen (van Ubuntu) en vervolgens reboot zonder m'n MBR te fixen kan mijn PC niet meer booten. Dus ik ben nog huiverig dat ik de MBR niet gefixt krijg en straks niet meer op Windows kan.
|
Als je nu nog in Windows kan, kan je als tussenoplossing gewoon die partitie met Ubuntu even op laten staan en grub instellen dat hij direct naar Windows moet opstarten. Die instellingen staan normaal in /boot/grub/menu.list en dat bestand wijst zichzelf vrijwel uit en anders bestaan er goede sites over
![]()
|
Ik zit nog in windows. Waar kan ik GRUB instellen dat hij automatisch windows moet opstarten? Maar dit veranderd volgens mij verder niks, want zodra ik Ubuntu weggooi kan ik alsnog niet meer in mijn XP komen, heb ik vernomen. Dit vanwege GRUB.
|
Als ik jou was, zou ik toch een xp installatie en fixmbr draaien, want deze gooit meteen gedeeltelijk grub van je systeem weg, zodat je er geen last meer van hebt.
||
Citaat:
Ga even kijken of de recovery-cd online 'te koop' is. In ieder geval hartstikke bedankt! Ben hier vandaag verder mee gekomen dan de 'geweldige' tips die ik op het Ubuntu forum kreeg.
|
Vanuit Windows kan je zonder speciale trucjes toe te passen niet aan je Linux-bestanden geraken (er bestaan wel drivers voor ext2 en die werken vrij goed kan ik uit eigen ervaring zeggen). Maar als je al last hebt van partitioneringen en dergelijke, raad ik je ten stelligste af met die drivers te gaan beginnen knoeien (want hoewel dat helemaal Windows is, moet je goed weten wat je doet). De makkelijkste manier is dus gewoon vanuit Linux.
Partities en dergelijke zijn spijtiggenoeg iets dat niet zo simpel is alsj e er voor de eerste keer mee prutst; dat is ook geen probleem in Linux (wat wel een probleem is, is dat de installer van Ubuntu hier niet echt veel hulp biedt over wat er aan het gebeuren is; dus het kan zijn dat wat je wil direct werkt, maar het kan even goed zijn, dat je zoals nu dus in de problemen komt). Je hebt trouwens geen recovery-cd nodig, maar een cd van XP of Vista. Een recovery-cd bevat over het algemeen software en images voor een bepaalde computer (of een bepaalde reeks van een fabrikant). Daarmee ben je dan ook vaak al je documenten e.d. kwijt in Windows.
|
fixmbr is idd de truc om weer 'gewoon' windows te kunnen booten na het formatteren van de schijf waar je Ubuntu (of een andere Linux-distro) op hebt geïnstalleerd
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Welke OS (Operating System) draai jij? Elwin01 | 116 | 26-11-2009 00:08 | |
Software & Hardware |
Welke OS/Besturingssysteem gebruik jij? vinniedas | 42 | 13-09-2008 13:24 | |