Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2009, 11:12
Balance
Balance is offline
Voor je studie

Of als je al klaar bent: hoeveel jaar had je nodig?

En hoeveel jaar staat er normaliter voor die studie?

Als je hem sneller doet: doe je een verkort traject? Of op eigen initiatief?
En bij vertraging: hoe komt dat? Bewust een jaar eruit geweest, te moeilijk of te weinig gedaan?
Oud 23-01-2009, 11:14
Balance
Balance is offline
Ik heb er zelf 4 jaar en 1 maand over gedaan, bij een 4-jarige studie

Die ene maand vertraging was het gevolg van een overvol masterprogramma. Men gaf zelf al aan dat het eigenlijk een master van 1,5 jaar was, maar dat ze dat ivm subsidie van de overheid, in 1 jaar hadden gepropt. En dat het daardoor nauwelijks haalbaar was. Uiteindelijk heb ik, om mezelf te sparen, besloten niet al in juli of augustus af te studeren maar in september.
Oud 23-01-2009, 11:17
Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn 4-jarige voltijd studie heb ik afgerond in 4 jaar en 1 maand, omdat mijn scriptiebegeleiders op vakantie waren in augustus en ik daardoor de definitieve versie pas in september in kon leveren.
Mijn 2-jarige deeltijd studie heb ik afgerond in exact 2 jaar. Net na de start werd al gezegd dat je eigenlijk moest rekenen op 2,5 jaar, omdat het amper haalbaar was in 2 jaar. Ik heb toch alles op alles gezet om binnen die 2 jaar af te kunnen studeren, en dat is gelukt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2009, 11:58
ac3000
ac3000 is offline
Mijn bachelor duurt 3 jaar en ik zit nu in het 3e jaar prima op schema. Ik ga ervan uit dat ik dus mijn bachelordiploma dit studiejaar haal.
Dan start ik een 1-jarige master in september en ik ga ervan uit dat ik daar ook niet al te lang over doe
Met citaat reageren
Oud 23-01-2009, 11:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een vier jarige opleiding (HBO biologie en medisch laboratoriumonderzoek) gedaan in drie jaar en drie maanden. Ik volgde een verkort programma van drie jaar omdat ik als vooropleiding vwo had gedaan in plaats van havo. Ik heb uiteindelijk drie maanden studievertraging opgelopen omdat ik op mijn eerste afstudeerplaats niet op mijn plek zat en het totaal niet naar mjn zin had. Ik heb toen besloten om na twee maanden te stoppen en een andere stageplaats te zoeken. Die had ik na een maand gevonden waardoor ik drie maanden vertraging opliep. Ik ben daarom afgestudeerd in november in plaats van in juli of augustus. Ik ben heel blij dat ik ervoor gekozen heb om toch een andere stageplaats te zoeken en dan maar drie maanden langer bezig te zijn. Uiteindelijk maken die drie maanden echt geen bal uit en heb ik wel acht maanden op een stageplek gezeten waar ik het wél naar m'n zin had en ik ben uiteindelijk alsnog sneller klaar dan de vier jaar die er voor staan
Oud 23-01-2009, 13:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb in drie jaar mijn driejarige bachelor gedaan en doe nu een eenjarige master. Ik weet niet of het lukt om mijn scriptie op tijd af te ronden, maar ik denk (vrees) dat ik in elk geval voor 2010 wel klaar moet kunnen zijn.
Oud 23-01-2009, 14:07
Femic
Femic is offline
Ik heb een driejarige bachelor in drie jaar afgerond, alleen mijn diploma nog niet ontvangen, omdat ik er nog een jaar aan vast heb geplakt om via het Erasmusprogramma een jaar in Cambridge te kunnen studeren (waar ik dus nu zit). Dus op papier doe ik vier jaar over m'n bachelor, alleen als ik hier alles haal, dan haal ik dus wel 60 ECTS meer dan de benodigde 180 voor m'n bachelor.
Hierna ga ik een eenjarige master doen, waarvan ik verwacht 'm ook gewoon binnen een jaar af te ronden. Alleen ik begin een half jaar later (dus in februari 2010), omdat ik eerst nog twee maanden stage ga lopen op Curacao en nog een maand of twee in Zuid-Amerika wil reizen.
Dus al met al doe ik op papier 5,5 jaar over een vierjarige opleiding, maar dat is wel een bewuste keuze (en ik zie het ook niet echt als studievertraging, meer als studie-uitbreiding ).

Laatst gewijzigd op 23-01-2009 om 14:08. Reden: typefout
Met citaat reageren
Oud 23-01-2009, 14:44
Nyawa
Ik ben nu derdejaars en met een beetje geluk (moest één vak herkansen, maar loop verder op schema en heb mijn bachelorscriptie al geschreven en gehaald, dus hoef nu alleen nog maar wat losse vakjes) haal ik mijn bachelor binnen drie jaar. Ik ben wel van plan iets langer over mijn master te gaan doen, omdat ik graag langer stage wil lopen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2009, 15:14
remy476
remy476 is offline
nog een half jaar (tot juni) en dan nog de nieuwe studie (4jaar)
Oud 23-01-2009, 17:20
Verwijderd
Ik heb 5,5 jaar HBO gedaan (een half jaar een studie, twee jaar een studie en drie jaar een studie -> twee keer tussentijds gestopt (één keer vanwege dyslexie en één keer vanwege gezonsheidsproblemen), één keer de tijd die er voor stond erover gedaan (toen in het tweede jaar ingestroomd)). Universiteit heb ik in 1 jaar en 11 maanden gedaan (pre-master en master, stonden twee collegejaren voor).
Met citaat reageren
Oud 23-01-2009, 18:55
Verwijderd
Er staat zes jaar voor, ik ben nu halverwege mijn vijfde jaar en nog precies op schema. Ik heb wel geluk gehad met wachttijden overigens, daar heb je niet echt invloed op en dan kun je het sowieso al niet meer binnen zes jaar halen.
Ik weet niet echt wat ik volgend jaar wil, misschien loop ik daar nog wat vertraging in op. Maar ik ben wel gemotiveerd om het gewoon binnen de termijn af te ronden, vind het lang zat.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2009, 22:37
Verwijderd
Als alles goed loopt haal ik mn bachelor in juli en heb ik er 3 collegejaren over gedaan. Dan nog een master van 1 of 2 jaar.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2009, 23:54
Verwijderd
Nog een half jaar Dan heb ik in totaal 6 jaar gestudeerd, maar daarin heb ik wel een propedeuse illustratie gehaald, een bachelor Nederlands, en een master Engels. Dus het is eigenlijk allemaal nog sneller gegaan dan logisch is
Met citaat reageren
Oud 24-01-2009, 00:28
Ieke
Ieke is offline
Iets minder dan 2 jaar te gaan denk ik, verwacht namelijk nog wel wat vertraging ivm wachttijd in het laatste co-schap. Maar opzich loop ik wel redelijk op schema en de vertraging die ik nu heb (2 maanden) komen ook puur en alleen door wachttijd op mijn co-schappen. Mijn doctoraal (4 jaar) heb ik in 4 jaar en een maand (officieus, de datum die erop staat is wat later omdat dat de officiele uitreiking was en die maar eens in de zoveel tijd)
Het gaat dus lekker en bijna op schema. Het jaar dat ik een andere studie gedaan heb heb ik ook mijn P gewoon gehaald.
Oud 24-01-2009, 09:01
Kitten
Kitten is offline
Ik ben na precies 6 studiejaren klaar als het zo gaat. Van een 5-jarige studie
Oud 24-01-2009, 11:49
M@rco
M@rco is offline
Ik doe een 4-jarige studie. Mijn bachelor heb ik netjes in 3 jaar gehaald, alleen mijn master is wat problematischer Doe er nu al een half jaar langer over dan gepland en moet nog met mijn scriptie beginnen. Niet dat ik het niet kan, maar ik ben een beetje lui en ongedisciplineerd, en er was wat gedoe vorig studiejaar waardoor ik er niet zo'n zin in had.
Oud 24-01-2009, 12:11
duivelaartje
duivelaartje is offline
Nog 1,5 jaar en dan heb ik m'n bachelor. En dan misschien nog een jaar iets anders en dan 2 jaar master. Ik loop prima op schema, maar eigenlijk gaat me dat te snel dus ik bouw liever 'vertraging' in.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2009, 12:23
Verwijderd
Ik verwacht in juli af te studeren en dan heb ik vijf jaar gedaan over een normaliter vierjaar durende studie. (heb gekozen het derde jaar over te doen en heb daar nooit spijt van gehad).
Met citaat reageren
Oud 24-01-2009, 14:01
Verwijderd
Ik ben nu 4,5 jaar bezig en wil aan het eind van dit jaar al m'n vakken hebben en m'n literatuuropdracht. Dan volgend jaar m'n stage en scriptie nog en dan wil ik er in totaal 6 jaar mee bezig zijn. De nominale duur is 5 jaar, maar het gemiddelde ligt op 7,5 jaar dus dan ben ik wel tevreden. Zeker omdat ik ook nog 5 garantiemaanden bij de TU heb, dus in feite mag ik er nominaal 5,5 jaar overdoen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2009, 14:50
marrel
marrel is offline
Mijn opleiding duurt 4 jaar. De eerste 3,5 jaar heb ik volledig volgens schema afgerond en ik was dat met het afstuderen eigenlijk ook van plan.
Oud 24-01-2009, 15:04
Verwijderd
Ik studeer nu voor mijn 2e jaar, vorig jaar een andere studie gedaan maar dat levert mij inprincipe maar een half jaar "vertraging op".

Ik ga 4 jaar over een 3 jarige bachlor doen waarbij ik mijn minor (eerste helft derde jaar) vrijgesteld heb gekregen omdat ik mijn propedeuse heb gehaald van mijn vorige studie. In dat half jaar ga ik misschien naar het buitenland of iets anders leuks doen maar wel iets waarbij ik mezelf kan verrijken. Het is helaas niet mogelijk om eerder bacheloropdracht te doen omdat er ook een project aan gekoppeld zit, maar ik ga wel kijken wat de mogelijkheden zijn

Daarna nog een 1 of 2 jarige master, dat hangt van mijn toekomst plannen af. (En ik wil een jaar bestuur doen, maar hoe en wat, dat weet ik nog niet precies)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2009, 15:08
Roosje
Roosje is offline
Ghehe.
Nou. Mijn opleiding duurt vier jaar en als ik ermee doorga, fix ik dat wel. Zo moeilijk is het niet.
Maar ik denk niet dat ik ermee doorga, en dan ga ik volgend jaar iets supercools studeren (?) en ik wil zoveel, ik wil nog naar het buitenland en misschien bestuur van mn studentenvereniging dus ik ga een hoop vertraging oplopen maar /care. Ik leer er veel van & ik vermaak me dik & ik wil niet al op m'n eenentwintigste klaar zijn met studeren. Want, oh ja, ik ga ook nog vijftien masters doen en promoveren. Ik ga nooit stoppen met studeren.
Oud 24-01-2009, 21:54
Verwijderd
Ik zit in het derde jaar en lig nog op schema om dit jaar de bachelor te halen. De planning is in ieder geval om daarna ook in 1 jaar de master te doen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 10:21
Lilium
Lilium is offline
Ik heb een half jaar vertraging opgelopen bij bachelor 1 en bij bachelor 2 loop ik precies op schema. Ik verwacht voor mijn 2-jarige master nog 2 jaar nodig te hebben.

Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 10:15.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 11:16
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik verwacht in juli af te studeren en dan heb ik vijf jaar gedaan over een normaliter vierjaar durende studie. (heb gekozen het derde jaar over te doen en heb daar nooit spijt van gehad).
Misschien een rare vraag: Hoe kan je een jaar 'over' doen? Ik heb altijd het idee dat je studie gewoon een samenhangend pakket van keuze en verplichte vakken is waarbij je vakken volgt wanneer je ze volgt. Dus als je maar de helft van je vakken haalt in een jaar, moet je het jaar daarop wat meer herkansingen doen.

Of werkt dat bij jullie anders?
Oud 25-01-2009, 21:41
Verwijderd
Jazeker werkt dat bij ons anders. We hebben een klas waarmee je enkel verplichte vakken volgt en je kunt geen vakken afronden ofzo, waar je andere niet hebt afgerond. Wanneer je een vak niet haalt, krijg je met een beetje geluk een overstijgende herkansing (volgend jaar het vak wel halen, dan krijg je je studiepunten alsnog), of het hele jaar overdoen.
Daarnaast is er gewoon helemaal geen tijd en ruimte om niet gehaalde vakken er het jaar erna erbij te doen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 07:55
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Jazeker werkt dat bij ons anders. We hebben een klas waarmee je enkel verplichte vakken volgt en je kunt geen vakken afronden ofzo, waar je andere niet hebt afgerond. Wanneer je een vak niet haalt, krijg je met een beetje geluk een overstijgende herkansing (volgend jaar het vak wel halen, dan krijg je je studiepunten alsnog), of het hele jaar overdoen.
Daarnaast is er gewoon helemaal geen tijd en ruimte om niet gehaalde vakken er het jaar erna erbij te doen.
Ah, ok. Hier in Wageningen mag je in principe vakken eindeloos herkansen zonder ze opnieuw te doen. Wel wordt het je vaak na 2 niet gehaalde herkansingen aangeraden. Daarnaast mag je vakken doen wanneer je wil, zolang je het introductievak maar als eerste hebt gedaan en bepaalde vakken hebt afgerond voor je in een bepaalde fase terecht komt.

(Je moet bijvoorbeeld 'Orientatie op de Biologie' afgerond hebben voor je bij je 'Bachelor Scriptie' aankomt)
Oud 28-01-2009, 14:18
Sens.
Sens. is offline
Binnen 1,5 jaar (als alles goed gaat) heb ik mijn bachlor diploma. Nadien wil ik graag mijn master halen, maar daarvoor moet ik dus eerst een schakeljaar volgen. Dus dat is nog zeker 3 jaar

Ik ben ook aan het twijfelen of ik geen avondschool kan volgen rond gezinsgericht of contextgericht werken, aangezien het nu mijn enige kans is denk ik. (Ik vrees dat ik dat volgend jaar niet ga kunnen, aangezien ik dan lang stage heb. En de omschakeling naar unif zal voor mij waarschijnlijk al moeilijk genoeg zijn zonder dat ik nog een extra cursus volg. )
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 17:24
Little Sister
Little Sister is offline
Ik hoop er 6 jaar over te doen, het is een 4 jarige studie overigens. Ik doe nu een parttime bestuursjaar, wat me een keer ong een half jaar vertraging oploopt en daarnaast ben ik niet het toonbeeld van discipline. Dit is mijn tweede jaar en ik haal dit jaar waarschijnlijk mijn propedeuse.

Ik ben namelijk op mijn 17e begonnen met studeren en het idee dat ik op mijn 21ste 'burger' ben en moet gaan werken kan ik niet helemaal aan. Dus ik ga volgend jaar studeren/stagelopen in het buitenland en ik gooi er nog wat commissies tegenaan. En vrije tijd dat ook. Feestje
Oud 01-02-2009, 11:17
fib
fib is offline
Mijn hbo-opleiding duurt 4 jaar. Ik heb 1/2 jaar 'vertraging' omdat ik nog eventjes een andere opleiding heb gevolgd. Daarnaast heb ik nog een 1/2 jaar vertraging omdat ik nu bezig ben mijn mijn 2e minor.

Ik hoop hierna pre-master en master te kunnen doen. Ik denk dat ik het niet binnen de reguliere 2 jaar ga halen. Al met al hoop ik over 3,5 jaar klaar te zijn met studeren.
Oud 01-02-2009, 14:49
Nona
Nona is offline
Ik verwacht nog vier maanden bezig te zijn, en er moeten gekke dingen gebeuren wil dat uitlopen. Twee en drie juni zijn verdedigingen van master's theses, en elf juni is de afstudeerceremonie.
Dan heb ik zes jaar gedaan over een opleiding van vijf jaar (want een onderzoeksmaster duurt twee jaar in plaats van één). Het jaartje vertraging had ermee te maken dat ik halverwege mijn bachelor de kolder in de kop kreeg en over wilde stappen naar een andere universiteit. Daar heb ik geen spijt van gehad.
Oud 02-02-2009, 00:11
fractuur
fractuur is offline
Ehm..

1 jaar Geschiedenis, maar daar ben ik mee gestopt. Nu zit ik in mijn derde jaar geneeskunde en ik verwacht nog wel wat vertraging voor mijn bachelor (ik doe tegelijkertijd een bestuursjaar), vooral omdat ik nogal wat practica moet inhalen. Tentamentechnisch gezien valt het wel mee. Sowieso loopt mijn bestuursjaar tot oktober en daarna moet ik waarschijnlijk nog wachten op plaatsing voor mijn co-schappen. Mocht ik eenmaal geplaatst zijn kan ik dus eindelijk beginnen, maar tussen de co-schappen zal hier en daar ook nog wel wat vetraging zitten. Al met al denk ik zo'n zeven jaar (ruim genomen) over mijn studie te doen. Op zich niet slecht, als je ziet wat ik er allemaal naast doe/gedaan heb.
Oud 02-02-2009, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Ehm..

1 jaar Geschiedenis, maar daar ben ik mee gestopt. Nu zit ik in mijn derde jaar geneeskunde en ik verwacht nog wel wat vertraging voor mijn bachelor (ik doe tegelijkertijd een bestuursjaar), vooral omdat ik nogal wat practica moet inhalen. Tentamentechnisch gezien valt het wel mee. Sowieso loopt mijn bestuursjaar tot oktober en daarna moet ik waarschijnlijk nog wachten op plaatsing voor mijn co-schappen. Mocht ik eenmaal geplaatst zijn kan ik dus eindelijk beginnen, maar tussen de co-schappen zal hier en daar ook nog wel wat vetraging zitten. Al met al denk ik zo'n zeven jaar (ruim genomen) over mijn studie te doen. Op zich niet slecht, als je ziet wat ik er allemaal naast doe/gedaan heb.
Opzich niet slecht? Volgens mij is het erg netjes als je 6 jaar in 7 jaar doet. Dat doet een normale student vaak al lijkt mij?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 11:52
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Opzich niet slecht? Volgens mij is het erg netjes als je 6 jaar in 7 jaar doet. Dat doet een normale student vaak al lijkt mij?
Ja, vooral omdat er wachttijden zijn voor de co-schappen, de meeste mensen toch nog practica laten liggen of nog een tentamen moeten halen. Daarnaast wordt het moment tussen bachelor en master vaak aangegrepen om een paar maanden te reizen of geld te verdienen.
Oud 02-02-2009, 20:52
light fighter
light fighter is offline
Ik ben nu vijfdejaars. Maar heb meerdere studies niet afgerond dus zodoende. Zit nu in mijn tweede jaar, propedeuse keurig in één jaar gehaald dus ik loop op schema, verwacht ook dat te blijven doen. Schuif wel wat vakken voor me uit maar denk dat ik die kan inhalen en anders loop ik hooguit een paar maand vertraging op. Dus nog tweeënhalf jaar
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 20:24
Drez
Drez is offline
Ik heb vier jaar gedaan over mijn bachelor geschiedenis, toen in 1 jaar een soort doorstroombachelor kunsten, cultuur & media (kcm) richting film gedaan en nu ben ik dus zesdejaars en bezig met mijn master kcm/filmwetenschappen en daar ben ik in augustus mee klaar als het goed is.
Oud 04-02-2009, 23:24
PV
PV is offline
dat zullen er wel 10 worden, als ik het haal
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 23:31
Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb vier jaar over mijn bachelor gedaan. Had het makkelijk in drie jaar kunnen doen, maar heb er een half jaar aan vast geknoopt omdat ik graag stage wilde lopen. Toen heb ik mn stage verknald en vanwege mijn eigen stommiteiten er nog een half jaar langer over gedaan. Ik ben nu halverwege mijn 1,5 jarige master en die verwacht ik op tijd te gaan halen. Maar daarna wil ik nog wel verder studeren denk ik, ik ben nog lang niet klaar om te gaan werken. Maar wat dan?
Oud 05-02-2009, 11:50
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Ik denk op het minst 4 jaar, maar zou wel langer worden, want ik moet nog beginnen.
Reageren

Regels voor berichten