Advertentie | |
|
![]() |
||||||||||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
zoals ik in mij vorige post, leg uit hoe de bijbel relevant is zonder planning (is nog best makkelijk hoor ik geef je een voorzetje .... en God zag dat ..... ) Verder: Hoe denk jij over judas. hebben mensen vrije wil. Hoe weet je dat de kruisiging van jezus een speciale was. ik wil je niet pesten ofzo, maar je schijnt nogal de indruk willen te wekken dat je er het een en ander vanaf weet, aangezien juist deze vragen enkele brandende zijn, waarvan heel de beoordeling van iemands geloof afhangt; zou ik er toch graag een antwoord van je op hebben.
|
Om antwoord te geven op de vraag. Ik ben christelijk opgevoed en volgens de stroming waarin ik ben opgevoed is Judas dood. Hij heeft ervoor gekozen jezus te verraden, daarna had hij berouw, en dat is een goed iets. Maar zelfmoord is dan weer slecht. Want alleen god beslist over leven en dood. Hij gaat niet naar de hemel en al helemaal niet naar de hel want die bestaat niet. Hij is dus dood.
Zijn rol om jezus te verraden was trouwens niet door god bedacht. Daar heeft hij zelf voor gekozen. Als hij het niet had gedaan had iemand anders het wel gedaan. Jezus had namelijk veel vijanden. Dat jezus het van te voren wist betekent niet dat het geplanned was door god. Het is net als dat je weet dat je partner die avond vreemd zal gaan. Dat is niet geplant. Dat weet je. Laatst gewijzigd op 16-01-2009 om 13:29. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Je bent zelf een waardeloos topic. Er is al diverse malen gereageerd door mensen die het wel begrijpen. Ik heb totaal niet de bedoeling een serieus onderzoek op te zetten, deze vraag kwam gewoon in me op en na wat geGoogle bleek het een bekend fenomeen te zijn. Nu ja, op een scholierenforum vind ik dat genoeg reden om er een topic over te openen en als je het daar niet mee eens bent ga je maar een eland aaien.
||
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kennelijk niet, jammer. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Natuurlijk vind ik het altijd fijn als populaire onterechte aannames uit de lucht worden geschoten maar sommige mensen kunnen het verhaal judas ook gewoon... boeiend vinden o.i.d.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Spoiler
|
Verwijderd
|
Of Judas naar de hemel of de hel is gegaan weet niemand.
De straf die Jezus op zn dak kreeg was niet alleen dat hij naar de hel moest, het was alle zonden van de hele wereld, en dat klinkt nogal vaag en dat is het ook want voor mensen is het niet te bevatten wat het inhoudt. maar ik stel me zo voor dat dat nogal zwaar is. God laat mensen zelf kiezen. het enige wat Hij doet is tja, een soort van gedachten influisteren als een soort van geweten. Hij zegt niet; ok nu moet Judas Jezus aangeven. En als Judas niets had gedaan was Jezus uiteindelijk alsnog de lul geweest want het zat er gewoon al aan te komen dat die farizeeen enzo Hem gevangen zouden gaan nemen. En Judas had vergeven kunnen worden bytheway, als hij erom had gevraagd. In plaats daarvan gooide hij zn bloedgeld terug en hing zichzelf op. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2) God laat mensen kiezen. Geloof of ik schiet. Da's geen keuze. 3) Vind je het raar dat Judas niet kon leven met het feit dat hij in feite god heeft verraden in zijn ogen. Kan je het hem kwalijk nemen dat hij door die psychologische druk zelfmoord pleegt? Nee. Waarschijnlijk zag hij geen uitweg, zoals zoveel suïcidale dat niet zien. Zeer onethisch om hem vervolgens te verdoemen tot een eeuwige foltering. (Dat geld trouwens voor de hel an sich.) |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
(Even tussen neus en lippen door. Opmerkelijk dat Jezus, een deel van god, twijfels heeft over het plan van zichzelf en vervolgens een gesprek met zichzelf heeft over het feit dat hij liever het niet zo wil maar het toch maar doet omdat een ander deel van hem zegt dat het niet anders kan. Raar? Meh. Misschien ligt het aan mij dat het lijkt alsof hij zwaar gestoord klinkt.) Goed, we gaan verder. God had een plan, ook al zijn ze ondoorgrondelijk, en om dat plan uit te voeren had hij een zondebok nodig. Judas dus. Jezus zelf had ook al voorspelt dat Judas hem zal verraden! Voorspelt? Of was het een complot, een afspraak met Judas dat hij hem zou 'verraden' om de mensheid te redden. Dat hij zelfmoord pleegde was waarschijnlijk omdat hij het niet aankon om god te hebben verraden, in de ogen van het volk. Waarschijnlijk stond hem een verschrikkelijk eind te wachten als hij er zelf niet een eind aan maakte. Sowieso, er was iemand nodig om Jezus te verraden. En wie gaat nu zijn eigen god verraden wetende dat je in de hel komt. Dat klopt niet. Waarom zou je bewust naar de hel willen? Als het nou iemand was die niet in Jezus geloofde, dan was het aannemelijker. En nog even wat anders. Jezus voorspelde dat Judas hem zou verraden, en dat noemen we ook wel een self fulfilling prophecy. Misschien dat Judas uit woede hem wel heeft verraden omdat hij zich verraden voelde door Jezus door deze uitspraak. Dit is natuurlijk de beste optie, want god bestaat natuurlijk helemaal niet. En in Jezus zijn tijd waren er velen 'messiasen' die kunsten deden en aanhang hadden. ![]() Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Favoriete quotes Verwijderd | 108 | 04-08-2008 22:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Judas knipoogt hmm-hmm | 2 | 14-02-2008 20:46 | |
Muziek |
[math/grind] Ed Gein - Judas Goats and Diesel Eaters Verwijderd | 15 | 18-01-2007 19:04 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het evangelie van Judas Verwijderd | 24 | 02-05-2005 19:55 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Visie op Judas AngelLena | 102 | 28-05-2004 19:59 | |
Muziek |
playlist-topic Tombooo | 27 | 12-03-2003 23:28 |