Beetje offtopic, calyx wat is dat precies dat Carambola?
ziet er wel apart uit!!!
Spoiler
Averrhoa carambola Oxalidaceae
Herkomst
Carambola komt van oorsprong uit Indonesië. Tegenwoordig wordt de vrucht met name geïmporteerd vanuit Maleisië, Brazilië en tropisch Afrika. De carambola groeit aan een kleine sierlijke boom met fijne bladeren.
Omschrijving
Carambola’s zijn vijfhoekige, 8 tot 12 centimeter lange, groengele vruchten, enigszins doorschijnend of glazig. De vrucht heeft sappig geel doorschijnend vruchtvlees met een enkel zwart eetbaar pitje.
De kleine groene carambola uit Brazilië kleurt lichtgroen wanneer hij rijp is en is iets zuurder van smaak dan de grotere, zoetere carambola uit Maleisië, die geelgroen wordt als hij rijp is.
Bewaren & houdbaarheid
Bewaar de rijpe carambola in de groentelade van de koelkast. Zo is de vrucht ruim een week houdbaar. Onrijpe vruchten kunnen het best bij kamertemperatuur bewaard worden.
Bewaar carambola niet onder de 5ºC.
Schoonmaken
Was de vrucht onder stromend water. Zuig de vrucht uit of trek het vliesje met een mesje van de
uitstekende ribben.
De uiteinde van de carambola eraf snijden, deze zijn bitter. Het is niet nodig de vrucht te schillen.
Smaak & toepassing
Carambola, ook wel sterfruit genoemd, heeft een fris, zoetzure smaak met een aangenaam aroma.
Snijd de carambola dwars over de ribben in schijfjes. Gebruik de stervormige schijfjes in salades, taarten, jam, gelei, cocktails of als garnering bij vlees- of visgerechten.
Tip
• Hoe groter de vrucht, des te zoeter de smaak.
• De carambola is bij uitstek geschikt voor garnering.
• Carambola is dorstlessend.
Honingdrop vindt ik mwoah, eigenlijk eet ik drop alleen als ik een zere keel heb en thuis thuis ben.
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.