Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2009, 19:19
elmoow
elmoow is offline
Hallo,

Ik doe nu 5 HAVO en doe het profiel NT. Ik scoor heel goed voor vakken als Natuurkunde Scheikunde Wiskunde etc. (rond de 9) en voor andere vakken als Nederlands en Engels ook wel goed (rond de 7 - 8).

kleine lettertjes niet lezen als je niet van lezen houd :
Ik heb gekeken naar verschillende HBO en universitaire opleidingen. en ik denk dat een universitaire opleiding toch beter bij me past. Dan zit ik nog te twijfelen tussen wiskunde, of elektrotechniek.

Nu kun je natuurlijk niet gelijk na HAVO naar de universiteit, hiervoor zijn (zover ik weet) 2 mogelijkheden. Namelijk VWO gaan doen, dan begin ik weer bij 5VWO en dit duurt dus totaal 2 jaar. Of ik kan mijn propedeuse halen op het HBO, ik zat hierbij te denken aan de studie ''embedded systems engeneering". Het halen van een HBO propedeuse duurt meestal 1 jaar.

Met deze propedeuse wordt ik zonder aanvullende eisen aangenomen voor elektrotechniek aan de universiteit. Voor wiskunde aan de universiteit zit dit wat lastiger. Daar willen ze dat ik deelcertificaten haal voor wiskunde en natuurkunde en de doorstroom is ook niet helemaal lekker.
Met VWO wordt ik uiteraard bij beide opleidingen zonder problemen aangenomen.

Nu lijkt het me niet heel erg interessant om nog 2 jaar VWO te gaan doen. Dit omdat ik weer in vwo 5 begin en hier heel veel herhaling krijg van stof die ik toch al niet heel erg moeilijk vond.
Mijn propedeuse op hbo halen lijkt me ook niet heel erg leerzaam/nuttig en daarbij komt ook nog eens dat de aansluiting op WO wiskunde niet erg goed is.

Nu zat ik er aan te denken om dus een jaar in het buitenland te gaan studeren, maar ik kan niet zo goed vinden wat hiervoor precies de mogelijkheden zijn.
Het mooiste zou zijn als ik 1 jaar in bijvoorbeeld Engeland of USA kan studeren en na dit jaar in Nederland te kunnen beginnen aan een universitaire opleiding.
Dit lijkt me een leuke ervaring en zo kan ik mijn engels gelijk wat verbeteren.

Maar is dit mogenlijk?
En ben ik er nog op tijd mee?

Ik zou graag horen of iemand weet wat de mogelijkheden zijn en mischien zelfs wat ervaringen van mensen die al zoiets gedaan hebben.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2009, 13:44
Lilything
Lilything is offline
Je zou eens kunnen informeren, maar het lijkt mij vrij onmogelijk eigenlijk. Ik zou kiezen om vwo te doen via het volwassenenonderwijs (bij een ROC). Bij Hbo is het zeker niet vanzelfsprekend dat je een propedeuse in 1 jaar haalt.
Oud 04-03-2009, 14:32
elmoow
elmoow is offline
Mijn natuurkunde leraar heeft zijn propedeuse in 3 maanden gehaald zij die , en op de open dag op HBO vertelde ze mij ook al dat het in 6 maanden mogelijk was, dus mijn propedeuse halen in een jaar lijkt me wel mogelijk dus.

Volwassenenonderwijs lijkt me niet echt een optie, dan doe ik liever 2 jaar vwo of probeer ik om mijn propedeuse te halen.

Is er nog iemand anders met een ideetje of zo ? Ik heb al wel gelezen dat ik in Engeland iets kan doen wat 2 jaar duurt, en daarna kan ik universiteit doen. Maar 2 jaar in het buitenland lijkt me weer zo lang.

edit:

Ik zit er nu ook aan te denken of ik misschien een deel van mijn propedeuse in het buitenland kan doen, ik denk dat ik dit even ga navragen.

Laatst gewijzigd op 04-03-2009 om 14:41.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 14:50
Verwijderd
Het probleem is dat je over het algemeen niet de goede diploma's kunt halen in de VS/Engeland om hier na een jaar in te kunnen stromen op de uni.

Als je goed kunt leren (wat zo lijkt te zijn met de cijfers die je hebt), je tijd niet verdoet aan teveel zaken om je studie heen, en geen grote problemen hebt/krijgt die in de weg staan, is er geen reden waarom je je propedeuse niet gewoon in een jaar zou halen.

In theorie zou ik de hbo-propedeuse gaan doen van waaruit je de universitaire studie kunt doen die je wil, maar als die er niet echt is, is vwo misschien toch slimmer.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 16:10
elmoow
elmoow is offline
oke ,

ik kan in het buitenland dus geen goede diploma's halen waarmee ik hier verder kan.

Het halen van mijn propedeuse moet ook geen probleem zijn dan. Maar er is niet echt een studie die goed aansluit op de universitaire studie Wiskunde (lerarenopleiding op hbo komt het dichtst in de buurt, maar dit lijkt me niks). Bij elektrotechniek is dit geen probleem.

Dus ik moet misschien toch even kijken welke universitaire studie me nou het leukste lijkt. Want als ik WO Wiskunde wil gaan doen wordt het lastig via hbo .

De enige optie voor een jaartje buitenland is dan een jaar buitenland doen zonder dat ik er hier iets mee opschiet, maar wel veel andere dingen leer. Of mijn propedeuse in 1/2 jaar of mischien zelfs 1,5 jaar halen , en dan een half jaartje iets in het buitenland.

Het is zo jammer dat als ik wiskunde ga studeren ook niet makkelijk een deel van mijn studie of een stage in het buitenland kan doen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2009, 09:32
Verwijderd
Waarom niet? Ik weet niet precies hoe het met uitwisseling en wiskunde zit, maar ik ben vrij zeker dat dat óveral op de wereld gestudeerd wordt Dan moet je toch prima tijdens je studie een half jaar of een jaar vakken kunnen volgen in het buitenland? Dat móet echt kunnen hoor. Stage misschien niet, maar vakken...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 23:14
elmoow
elmoow is offline
oow , dat lijkt me wel wat ^^. Ik ga binnenkort weer even naar een open dag kan ik daar weer los barsten met al mijn vragen haha

hartstikke bedankt in iedergeval voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 22:35
Chrisny
Chrisny is offline
Je gaat er nu al van uit dat je WO wilt gaan doen, terwijl het verschil tussen havo en vwo echt enorm is, en de meeste vwo'ers kunnen wo niet eens aan.
Als ik jou was, zou ik eens een dag meelopen, en me echt gaan verdiepen.
Studeren in buitenland ( VS ) is trouwens ontzettend duur
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 22:37
Chrisny
Chrisny is offline
aangezien je punten op havo echt goed zijn, zou het voor jou geen probleem moeten zijn
Met citaat reageren
Oud 10-03-2009, 16:12
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Is het geen optie om vwo jaar 5 en 6 in één jaar te doen? Dan heb je toch je VWO en doe je er maar één in plaats van twee jaar over Ik weet niet of dit ook mogelijk is op een reguliere school? Anders wordt het volgens mij een ROC.
Oud 16-03-2009, 10:46
FeyRegy
FeyRegy is offline
Je hebt van die programma's waarin ze nederlandse studenten 1 jaar laten 'proeven' aan het studeren in USA/UK. Heb hier zelf ook over nagedacht toen k stopte met middelbare school(shame), maar uiteindelijk niet gedaan. Zal eens kijken of k die site nog kan vinden.

Edit: Studyworld of EF
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:14
KiMZz
KiMZz is offline
Je kunt ook 5 en 6 vwo in een jaar doen, een vroegere schoolvriendin van me heeft dit ook gedaan na de havo. Bij het Luzac college weliswaar en dat is particulier dus best duur, maar hier in Den Bosch heb je bijvoorbeeld ook het Koning Willem 1 college waar je ook je vwo-opleiding in 1 jaar kan doen en dat is gewoon een MBO school...
Reageren

Regels voor berichten