Advertentie | |
|
22-02-2009, 18:13 | |
@ILUsion
Sorry van mijn late reactie hoor, ik ben een tijdje weg geweest . Afgelopen week had ik vakantie en heb ik dus niks kunnen doen, (de leraar erover vragen bedoel ik). Ik denk dat ik ook wel slechtere onderdelen heb, maar ik denk niet dat dat het probleem is, want dan zijn de cijfers wel heel verschillend... Hoe ik me nu voorbereid? De samenvatting leren en gewoon m`n huiswerk maken. Maar ik zou er dus wel meer aan kunnen doen . In elk geval heel erg bedankt voor je tips! Ik denk dat ik er echt iets mee kan . |
22-02-2009, 21:21 | |
Verwijderd
|
Wat ILUsion zegt daar heb je niks aan. Die noemt zoveel dingen op waar het aan zou kunnen liggen, dat je er gewoon helemaal niks aan heb. De mogelijke juiste oorzaak van jouw probleem heeft ILUsion wel vermeld, alleen het zijn er zoveel dat je er nog niks mee opschiet.
Het is gewoon een kwestie van veel oefenenen en veel sommen maken. Aan samenvattingen lezen heb je niks. Dat werkt misschien nu nog in de eerste (dat is gewoon een beetje knippen en plakken), maar in de 2e werkt dat niet meer. Gewoon oefenen oefenen oefenen en oefenen door sommen te maken. GEEN SAMENVATTINGEN LEZEN. |
22-02-2009, 21:53 | ||||
Citaat:
Citaat:
Voor Engels zou ik dan concreet aanraden af en toe BBC op te zetten, als je onderzoek doet voor andere vakken gewoon in het Engels te zoeken (dus de Engelstalige WikiPedia i.p.v. de Nederlandstalige bv.), wat Engelse nieuwssites lezen, films kijken zonder ondertitels of met ondertitels voor slechthorenden in het Engels (dat laatste is zeker geen slecht plan, ik doe dat ook nog af en toe eens), of audiobooks luisteren. Als je van science-fiction en Britse humor houdt, kan ik je bv. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy aanraden; je kan die nog vrij makkelijk online vinden; en ikzelf heb er mijn laatste jaar Engels ook kostelijk mee geamuseerd en aan gemerkt dat mijn Engels beter geworden was (ze gebruiken genoeg zegswijzen die je uiteindelijk automatisch overneemt in het gebruik). Citaat:
Veel oefenen is inderdaad een oplossing, maar zelfs met veel oefenen en een vreselijke studiemethode gaat het niet lukken: als je steeds leert met de oplossingen naast je en steeds maar denkt 'ja, daar was ik ongeveer opgekomen', dan leer je uiteindelijk niets bij. Het is dan handiger om die slechte methode te vervangen door een betere methode; zodat je op minder tijd en moeite klaar bent met toch dezelfde kennis. Bv. als je honderd keer dezelfde 10 oefeningen maakt, ga je uiteindelijk niet trainen op het maken van gelijkaardige oefeningen maar ken je die oefeningen vanbuiten (natuurlijk afhankelijk van wat je nodig hebt, kan het beter zijn die vanbuiten te kennen (bv. verbuigingen van werkwoorden, vaak terugkerende berekeningen, ...) of dat je de werkwijze oefent (bv. vraagstukken, grotere oefeningen, ...)). Ofwel leer je het volledige (hoofd)stuk, ofwel leer je vanuit de samenvatting en terwijl bouw je eigenlijk het volledige stuk op met wat gegeven staat in de samenvatting. Bv. taalkundig het volledige sprookje Roodkapje (volledige stuk) kan je samenvatten met iets als "roodkapje bos pad wolf oma opeten jager". Als je Roodkapje kent, kan je die samenvatting opstellen, maar kan je vanuit die samenvatting ook het gehele sprookje ongeveer reconstrueren. Als iemand enkel de samenvatting heeft, weet die eigenlijk niet waar het over gaat (als je veronderstelt dat die persoon het sprookje niet kent). Hetzelfde natuurlijk met een ander onderwerp. Samenvattingen zijn dus wel handig als je ze goed gebruikt (zelfs op universiteit worden die nog gebruikt), maar je moet ze wel op een goede manier gebruiken (en dat is meestal het probleem). Wat ik daaromtrent ook zou aanraden is om zelf samenvattingen te maken als je op die manier wilt leren; het maken van een samenvatting is immers het moeilijkere werk omdat je zo de connecties legt tussen verschillende deelonderwerpen en alles op waarde schat. Samenvattingen van anderen kunnen in sommige gevallen wel handig zijn, maar je moet goed weten waarmee je dan bezig bent (ik heb zelf ook al samenvattingen gebruikt bij het studeren, trouwens, maar in combinatie met een volledige cursus). Je mag een samenvatting echter niet zien als een magische shortcut; maar als een hulpmiddel bij het overzien van een grote hoeveelheid informatie.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
23-02-2009, 13:40 | |
@ILUsion
Oké, is goed . @Commando Het probleem is ook niet dat het niet snap of niet in m`n hoofd kan krijgen. Thuis heb ik namelijk alles goed, met af en toe 1 of 2 fouten, maar ik kan het gewoon niet op repetities. Echt niet. Dan heb ik gewoon een black-out, want dan weet ik totaal niet waar ik mee bezig ben. Nogal vreemd dan als ik het thuis wel snap hè. En die gast van wiskunde heeft me ook vwo advies gegeven, dus hij denkt dat ik het wel kan, maar ik zelf alleen niet geloof ik. |
09-03-2009, 16:50 | |
Het probleem is dat je van jezelf denkt dat je de repetitie slecht gaat maken.
Als thuis alles goed gaat, zonder antwoordenboek uiteraard, zou het op de repetitie ook goed moeten gaan. Ik denk dat je gewoon de volgende repetitie met meer zelfvertrouwen de toets moet maken dan zul je zien dat het goed gaat |
12-03-2009, 07:09 | |
Als je last hebt van zulke 'blackouts' is het misschien ook handig om met je mentor of zo'n persoon hierover te praten. Misschien heb je last van faalangst, hier kan je dan vaak een cursus voor volgen. Hoewel je misschien niet aan alles wat er in zit wat hebt, kan het je misschien helpen om bv. te ontspannen voor repetities waardoor je dan wel gewoon kan doen waar je hard voor geleerd hebt!
|
12-03-2009, 13:35 | |
Sorry dat ik dit als gast post, zal zo even een accountje aanmaken..
Maar als er meerdere uit je klas zijn die thuis alles snappen maar op het proefwerk / repetitie niet, stel dan aan de leraar voor om de les voor de toets een "proeftoets" te maken, en deze dan te bespreken, dan weet je wat je nog niet helemaal beheerst Bij mij werkt dit altijd goed (zit inmiddels in 3 HAVO ) |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Profielkeuze wiskunde A Droppiex | 5 | 17-06-2013 21:13 | |
Studeren |
Van wiskunde A naar wiskunde B? xSanne_S | 8 | 31-01-2012 16:13 | |
Studeren |
WISKUNDE A of WISKUNDE B? EmilyDing | 12 | 30-06-2009 09:16 | |
Algemene schoolzaken |
Help wiskunde belgie NickyPWS | 1 | 08-12-2008 18:27 | |
Studeren |
Wiskunde D? liwei | 28 | 11-12-2007 15:19 | |
Algemene schoolzaken |
Voor het 2e jaar waarschijnlijk geen wiskunde meer na 1 feb. Verwijderd | 14 | 27-11-2003 15:28 |