Advertentie | |
|
17-03-2009, 16:57 | |
ooit gehoord van een goed vakkenpaket kiezen als jij in de 4e zit heb je je vakkenpaket al gekozen. dan is het dus eigenlijk je eigen schuld als je vindt dat je alleen maar onzinvakken hebt. kijk als je dat denkt wanneer je in de 3e zit ok. maar als je ni de 4e zit had je voor het grootste deel de vakken die jij 'onzin' vindt kunnen laten vallen
|
17-03-2009, 19:08 | |
@31337 Sorry, ik had het ff heel snel getypt en ik ben teveel gewend aan msn Ik ben normaal degene die de fouten opmerkt Maar ik heb wel een beetje op google gezocht, maar daar kan ik vrij weinig vinden, omdat het dan alleen maar gaat over speciaal onderwijs voor juist zwak begaafden...
@honkballertje: Zoals ik net al zei, had ik het ff snel getypt, wat dus betekent dat ik ook niet alles had kunnen vertellen(ookal heb ik flink wat tekst getypt). Maar ik heb het goede vakkenpakket gekozen voor mezelf, maar de grootste problemen zijn de gemeenschappelijke vakken. Nja, vooral die vakken, want de profielvakken en keuzevakken zijn ook wel een beetje het probleem, want dat vind ik eigenlijk ook gewoon te simpel. Een nog simpeler pakket kiezen had niet echt geholpen @kopmuntkip: Ik heb dus heel goed gespresteerd altijd... Het probleem is dat de docenten niet presteren en misschien dat ik wel te goed presteer voor mijn school, voor het niveau dat ik nu doe... @Laaal: Daar heb ik dus aan gedacht, maar zoals ik al had gezegd in mijn eerste post, is dat niveau ook nog te laag. En als dat niet zo is, is het in ieder geval geen speciaal soort onderwijs, wat ik wil. Ik wil in mijn tempo werken enzo... En van die vakken, weet je het al, want dat heb ik hierboven al gezegd: het zijn vooral de gemeenschappelijke vakken. De profielvakken zijn ook wel een beetje een probleem, omdat het gewoonweg te simpel is, maar er zit in ieder geval een beetje niveau in. Een simpeler profiel kiezen had niet geholpen... Maar hier is ff een voorbeeld van het slechte onderwijs: Voor Nederlands hadden wij vandaag een toets over een boek en over 60 literaire begrippen. Die begrippen had ik in 5 minuten geleerd, omdat het simpele waren, zoals 'open einde'. Die literaire termen leer je natuurlijk sneller als je ze allemaal op een rijtje op een papier hebt staan, ipv verspreid over heel je boek. Wij kregen dus 3 lessen om alle begrippen over te schrijven met de betekenis erachter. Zo'n lijst maken had je misschien iets van 5 tot 10 minuten gescheeld, met leren, terwijl je er 3 lessen aan had gewerkt. 3*50=150 min... Heel de klas vond het onzin, en ik had, net als iemand anders, niks op papier gezet. We kregen een aantekeningXD Maar om het nog erger te maken, zou de docente ons allemaal via de mail haar zelfgemaakte lijst sturen. Nou hadden we niet 140 min niks gedaan, maar 150. |
17-03-2009, 19:21 | |
volgens jou zijn onzinvakken moeilijke vakken? ik zat bij onzinvakken altijd te denken aan tekenen handvaardigheid CKV KCV en zulk soort dingen maargoed je had gewoon maar direct je goede profiel moeten kiezen met vakken die je wel interesseren. op een speciale school zul je toch ook echt bepaalde vakken moeten doen vrees ik voor je
(mensen die zeggen dat het te makkelijk is maar die wel een onvoldoende staan gaan niet echt samen je zult toch eerst je best moeten doen voordat een speciale school je uberhaupt wilt aannemen ) |
17-03-2009, 19:42 | |
Je hebt helemaal gelijk. Onzinvakken zijn beeldende vorming, CKV en KCV en die soort dingen. Ik zeg ook helemaal niet dat ik de 'moeilijke' vakken nutteloos vind. Ik zeg juist, dat dat de nuttigste vakken zijn. Ook zei ik dat ik ook het goede profiel heb gekozen, met de vakken die me interesseren Oke, dat ik op die speciale school die vakken ook moet volgen begrijp ik, maar dat is het probleem niet(ik ben over dat stadium heen vind het nog wel erg, maar daar kan ik echt niks aan veranderen). Maar het probleem is dus dat we tijdens lessen helemaal niks (nuttigs) doen.
Ik sta (nog) geen onvoldoendes, maar het probleem is dat ik wel die richting op ga Mijn best heb ik al genoeg gedaan om te laten zien dat ik het kan. Iedereen, zelfs de docenten, heeft een beeld van mij, dat ik vreselijk slim ben... Als zelfs alle docenten dat zeggen, heeft die school genoeg redenen om mij aan te nemen. Maar ik kan mijn best niet meer doen. Het is zoiest ongeveer: ik wil (natuurlijk) wel mijn best doen, maar door mijn school ben ik zó gedemotiveerd, dat ik het niet meer kan... Nou probeer ik mezelf eigenlijk om de tuin te leiden, door naar een andere school te gaan, zodat mijn motivatie weer terug komt... |
17-03-2009, 20:09 | |
Heb je je intelligentie wel eens laten testen? Want alvorens je gaat zoeken naar een school voor hoogbegaafden, is het handig om te weten of je uberhaupt in aanmerking komt voor zo'n school. Dat je jezelf slim vindt en dat mensen in je omgeving jou gevat vinden, betekent uiteraard niet direct dat je hoogbegaafd bent..
Daarnaast vind ik jouw verhaal nogal standaard puberig overkomen. Welke 15-jarige jongen vindt zijn docenten nou daadwerkelijk slim? En dat geldt niet alleen voor een gymnasiast, ook een vmbo'er heeft het idee dat zijn leraar nog dommer is dan hij. Op sommig gebied zal jij inderdaad meer weten dan je docent, op ander gebied overschat jij jezelf misschien wel. Wie zal het zeggen. Dat je school niet leuk én niet nuttig vindt, hoort ook bij je leeftijd. Zolang je nog niet op een alternatieve school zit, probeer zelf dan eens de motivatie in je schoolwerk terug te vinden. Daag jezelf uit, waar liggen nog leerpunten voor jou? Waar kun je nog lol uit halen? Wat wil je straks voor vervolgopleiding gaan doen en kun je, met dit in je achterhoofd, in het bijbehorende vak alvast een voorsprong behalen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
17-03-2009, 20:51 | |
Ik heb mijn intellegentie weleens laten testen en ik ben dus wel hoogbegaafd, maarja, dat was dan wel in groep 3. Het was zeg maar een momentopname, wat dus betekent dat het nu hoger of lager is(of gelijk misschien). Maar het is niet dat ik mezelf slim vind, want ik vind mezelf weleens dom Maar omdat ik heel mijn leven met mijn intellegentie om ben gegaan, is het normaal voor mij... Maar anderen vinden mij zeker wel slim ja.
Maar ik begrijp precies wat je bedoelt met dat puberaal gedoe. Ik vind dat mensen die zeuren over school vaak niet gelijk hebben, omdat ze dan.......niet gelijk hebben Ze zeuren dan onterecht, maar ik zeur serieus terecht(kan ik makkelijk zeggen) Ik zeg ook niet dat mijn docenten dommer zijn dan ik(ik zeg ook niet van niet), maar mijn probleem is dus dat ik veel meer kan dan ik nu doe. Dat wil zeggen dat ik veel betere punten kan halen dan ik nu doe, maar ook dat ik veel verder de stof in kan gaan dan ik nu moet doen op school. Zeg maar dat het niveau te laag is. Ook heb ik het probleem dat we de tijd niet nuttig besteden. Soms zegt een docent bijv: ga maar allemaal HUISwerk doen. Aan het einde van de les heeft niemand iets gedaan... HUISwerk kan je veel beter thuis doen, omdat je daar niet 25 man om je heen hebt, die heel de tijd lopen te praten... Vooral niet handig als je zelf ook niet weinig praat, maar dat is dus het probleem |
17-03-2009, 21:21 | ||
Citaat:
Dat je cijfers omlaag gaan is dus wel logisch te verklaren als je weinig wilt doen. Het is inderdaad nutteloos door het hele boek begrippen op te zoeken, maar het is bedoeld om de context rond het begrip beter te begrijpen. Misschien heb jij dat niet nodig, maar anderen misschien wel. Helaas is het onderwijs niet voor elke individue specifiek ingericht. Als je uitdaging mist kun je zelf uitdaging zoeken. Vraag extra stof, werk vooruit, kijk vanaf 5 vwo eens rond bij een universiteit bij je in de buurt of ze een soort pre-college-traject aanbieden voor 5/6-vwo'ers. Door luiheid zaken soms slimme mensen af naar bv. de havo, terwijl ze prima universiteit zouden kunnen doen. |
18-03-2009, 07:46 | ||
Citaat:
|
18-03-2009, 07:59 | |
Nou, dat is dus het probleem: ik wil dus een school, waar je nuttige dingen doet in de les. Huiswerk maken gaat veel sneller alleen, dan met 25 mensen om je heen... Nja, hoe zou ik de lessen nuttiger in willen vullen... Zoals ik al zei is het verschil tussen thuis en school de docenten. De docenten kunnen je dingen uitleggen als je iets niet begrijpt. Dus zouden ze alleen maar vragen hoeven te beantwoorden en dingen uit te leggen. Als een leerling zijn vraag heeft gesteld, zou hij dan eigenlijk mogen gaan, omdat er geen nut meer voor hem/haar is om te blijven. Daarom was ik ook tegen de 1040 uur Je doet niks in de lessen...
Dat mijn cijfers nu pas omlaag gaan valt trouwens nog wel mee, want ik heb gewoon vanaf groep 1 gehad dat ik meer wilde, omdat alles te makkelijk was. Daar heb ik ook vaak om gevraagd, maar als ik extra werk kreeg bijv, was het nog makkelijk... Ik heb me dus vanaf groep 1 helemaal kapot geergerd, dus dat ik er nu pas problemen mee krijg is eigenlijk iets wat ik niet had verwacht... Maar oke, het is bedoeld voor de context... Hoe denk je dat wij dat doen? Dat begrip staat dikgedrukt, en daar gaan we opaf. We lezen de zin die er voor of achter staat, waar de betekenis in ieder geval in staat en we schrijven het over. Als we gewoon uit het boek hadden geleerd, hadden we de dikgedrukte begrippen opgezocht, en hadden we de zin ervoor of er achter gelezen, en hadden we die even onderstreept misschien.... In principe geen verschil. En dan nog. Mensen die het nodig hadden gehad, hadden ook wel zo'n lijst gemaakt, maar dan in een half uur in plaats van 3 lesuur... En niet iedereen had dat nodig, dus is er heel veel tijd verloren. Het onderwijs is niet op een individu gericht, dat klopt. Maar ik had dus in het begin van dit topic gevraagd of er dus ergens een normale school is met een beetje fatsoenlijk onderwijs. Ik wil daar trouwens nog wel antwoord op |
18-03-2009, 18:41 | |
als je echt hoogbegaafd bent, kun je bijvoorbeeld naar een school met een speciale afdeling voor hoogbegaafde kinderen: http://www.volkskrant.nl/binnenland/...r_hoogbegaafde. google is dus best nuttig
|
18-03-2009, 18:43 | |
Ja, die had ik al gezien ja. Maar ik wil dan wel ff info hebben van zo'n school. Dat kan ik dus nergens vinden. Ik heb ergens een mail gestuurd naar zo'n scholengemeenschap ofzo, maarja... Het moet trouwens ook nog bij mij in de buurt zijn als het kan, dus dan wordt het zoeken nog lastiger
|
21-03-2009, 00:19 | |
Kun je anders een gesprek met je mentor aan gaan over het aanpassen van de lesstof voor jou? Bijvoorbeeld dat er aanvullende eisen worden gesteld bij de wijze waarop jij met lesstof om gaat? Misschien mag je bepaalde stukken van je huiswerk wel overslaan, als je daar een diepgaand werkstuk tegenover zet. Dat geeft jou de gelegenheid om je bezig te houden met iets wat je écht interessant vindt (dieper op de stof in gaan) en dat is vanuit het oogpunt van school toch ook niet onwenselijk.
Ik denk dat je met overleg best nog wel wat zou kunnen realiseren. Zo weet ik van een meisje dat hoogbegaafd was en op de basisschool zat, dat zij een onderwerp mocht kiezen wat ze interessant vond. Dat onderwerp zou dan een tijdelijk vak worden voor haar en met dat vak mocht ze zich bezig houden op momenten dat de lesstof voor haar heel oninteressant was. Máár, wat ze ook koos, het zou beoordeeld worden als zijnde een écht vak. Zij ging bijvoorbeeld striptekenen, maar moest ook wel goed kwalitatief werk afleveren, net als bij tekenen. En daarna Spaans: ze moest laten zien zich echt verdiept te hebben en kreeg ook een overhoring bijvoorbeeld, net als bij Engels.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
Ads door Google |
21-03-2009, 15:53 | |
Het is wel een goed idee, maar toch denk ik niet dat ik dat ga doen... Ik heb namelijk 4 extra vakken(vraag me niet waarom), en dan heb ik daar misschien niet genoeg tijd voor...
Pfff... Ik weet het allemaal niet jongens, ik heb wel iets op internet gevonden over van die scholen, maar sowieso is het niet dichtbij en ik wil ook niet weg bij mijn vrienden die ik nu op school heb, en om het nog erger te maken wil ik niet tussen al die nerdjes zitten Ik moet denk ik ff een gesprek hebben met mijn teamleider, die mij waarschijnlijk op deze school wil houden, en dan zie ik wel... |
21-03-2009, 17:18 | |
Ja, idd. ANW heb ik dan nog nooit gehad(CKV trouwens ook niet), maar er zijn zeker vakken die afgeschaft moeten worden: beeldende vorming(leuk vak, maar voor sommige mensen niet. Zou eigenlijk in de eerste de keuze moeten krijgen of je het wilt volgen of niet), KCV, CKV, ANW(volgens jou), LO(kan zelf ook sporten, alleen nodig als er erg veel dikke kinderen zijn), maatschappijleer en godsdienst. Maar er zijn ook vakken met bepaalde onderwerpen die geen nut hebben: bijvoorbeeld literatuur bij nederlands enzo...
|
21-03-2009, 18:12 | ||
Citaat:
|
21-03-2009, 21:19 | |
Oke, daar heb je dan gelijk in, maar de andere vakken zijn zeker wel vreselijk nutteloos. Serieus man, ik zat net te leren voor een SE voor kcv en ik ben halverwege gekomen, en met de rest ga ik morgen verder, als ik het kan opbrengen om het te leren. Echt zulke onzin... Nja, is maar een SE Slaat echt nergens op joh, ik heb zelfs me boek staan slaan lol. Ff een vraag he, weet iemand hier wat het nut is van kcv?
|
22-03-2009, 09:37 | |
Ja, je kunt ook niet altijd een uitdaging aangereikt krijgen. Zelfs op de universiteit zijn er momenten dat je met je handen in het haar en je kaak op de grond je zit af te vragen waarom ze het uitleggen in plaats van als bekend te veronderstellen.
Maar goed, zorgen dat je gymnasium cum laude haalt is nu eenmaal het hoogst haalbare was de formele papierwinkel betreft. Dat sluit helemaal niet uit dat je je buiten (of tijdens) school bezig houdt met andere dingen die wel een uitdaging bieden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
22-03-2009, 10:31 | ||
Citaat:
|
22-03-2009, 14:34 | ||
Citaat:
@duivelaartje(sorry Balance, nog ff 1 post): Dat begrijp ik, maar er wordt zover op bepaalde dingen ingegaan, dat je een groot deel van de stof nooit meer in je leven terug ziet. Het is inderdaad wel handig om bijvoorbeeld te weten wat met politiek links en rechts is bijvoorbeeld, maar verder hoef je er niet op in te gaan. Je mag er wel verder op in gaan, maar doe dat dan in ieder geval niet bij N&T en N&G!!! Owja, en godsdienst... Dat is gewoon onzin. Als je gelooft in God, of Allah of een andere god, dan weet je van die godsdienst, wat jij vindt dat nodig is. Nu leer je heel veel onzin erbij. En als je niet in een god gelooft, dan maak je zelf de keuze om niks van die godsdiensten af te weten, of juist wel, maar de school moet zich er niet mee bemoeien. Als je iets wil weten: internet... En literatuur bij Nederlands is ook niet erg nuttig. Je leest al genoeg. En wat heb je eraan om 12 boeken uit je hoofd te gaan leren(dat moeten wij dus in de 6e)? |
23-03-2009, 06:25 | |
12 boeken uit je hoofd leren gaat een beetje ver want je moet ze als ik goed opgelet heb alleen maar lezen en een paar vragen over beantwoorden. om te voorkomen dat je alleen ff de samenvatting leest niet allen mensen lezen trouwens genoeg. als ik geen werkstuk voor nederlands hoef te maken lees ik ook geen boek. simpelweg omdat ik geen fan ben van boeken lezen
|
23-03-2009, 12:37 | ||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
23-03-2009, 15:16 | ||
Citaat:
|
23-03-2009, 19:03 | |
Hahahaha, ik heb hetzelfde... Ik HAAT boeken lezen. Ik stel het ook zo lang mogelijk uit altijd, en ik lees nog traag ook Laatst moesten we Twee Vrouwen lezen, en ik was 2 dagen van te voren begonnen. Voor de meesten valt dat wel mee, maar niet voor mij
Maar ik bedoel dus dat het geen nut heeft om allemaal details te weten voor dat mondeling gebeuren. Als ik een boek heb gelezen, weet ik twee weken later niet meer hoe de hoofdpersoon heet(terwijl ik dus een geheugen heb waar je niet goed van wordt). En sowieso heeft het geen nut om dat allemaal te lezen, want je leest al genoeg in schoolboeken. Het is dan geen literatuur, maar wat heb je eraan om literatuur te lezen, terwijl je na je school nooit meer een boek leest? |
24-03-2009, 18:05 | |
Middelbare scholen doen hun best, maar ik kan me heel goed inleven in je standpunten, DBZ. Het zou prettig zijn om uitgedaagd te worden op school. En ik kan me goed voorstellen dat het niet echt motiverend werkt als je het gevoel hebt beziggehouden te worden.
Zijn er trouwens dingen die je wél leuk vindt? Zeg maar, waar je op school mee aan de slag bent geweest, waar je graag verder de diepte over zou willen. Gisteravond een leuke documentaire die wel aardig op dit soort dingen ingaat: http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ngen/41571707/ Valt me verder op dat er veel zuurpruimerige reacties worden gegeven. Begrijp niet helemaal waar dat vandaan komt.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
|
24-03-2009, 20:03 | |
Hahaha, dat werd tijd: iemand die begrip heeft
Ik begrijp wel dat middelbare scholne hun best doen(behalve die van mij denk ik), maar dan zijn ze niet erg slim als ze nog geen redelijk resultaat hebben... Nou ja, ik heb wel het gevoel dat ik beziggehouden wordt, maar soms ook alsof ik in een freaking isoleercel zit ofzo De laatste jaren valt dat wel mee, omdat ik nu alleen maar praat tijdens de lessen, en vroeger was ik dus te stil Maarja, je stelt nu echt een moeilijke vraag... Er zijn elke keer bij scheikunde bijvoorbeeld wel leuke dingen, gewoon dat je weet waarom bepaalde dingen zo zijn, maar dat is het dan. Dat is dan ff 1 ding. Maar we hebben nooit echt een leuke opdracht gehad ofzo. Trouwens, vorig jaar moesten we de rijkswaterstaat helpen: omdat ze zelf geen oplossingen konden bedenken voor het overschot aan water in de winter en het watertekort in de zomer, moesten wij dat doen-_-''. Dat was wel leuk, alleen een soort van onmogelijke opdracht(de enigerealistische oplossingen waar ongeveer 5 scholen op konden komen, bestonden al). Dit was wel leuk voor tussendoor. ''Waar is onderwijs eigenlijk voor bedoeld?'' Hahaha, dat vraag ik me ook weleens af En verder over die documentaire: ze hebben gelijk, het probleem is gewoon de uitdaging. En je moet er ook vroeg bij zijn(sommige mensen die geen uitdaging hebben, gaan het al snel verprutsen). Het probleem is dat de docenten er niks aan doen |
25-03-2009, 14:37 | |
Je kan toch zelf uitdagingen zoeken? Eerst maar eens op eigen kracht je scheikunde/natuurkunde/wiskunde/biologie boeken doorwerken, of gewoon direct het centraal examen maken (http://examen.kennisnet.nl/vwo/oefenexamens ) de vragen die je niet snapt gaan over iets dat je nog niet weet. Dat kan je opzoeken en leren.
Verder mag je er vanuit gaan dat 2e fase docenten een universitaire opleiding in hun vak hebben afgerond en dus meer weten dan jij. Helaas zijn sommigen wat vastgeroest doordat ze al >30 jaar hetzelfde verhaaltje jaar na jaar afdraaien, maar ze zijn in staat met wat leeswerk in een uurtje meer te weten over hun vak dan jij in je hele middelbareschooltijd te weten zult komen. |
Ads door Google |
25-03-2009, 20:39 | |
Mja, ik kan me er wel iets bij voorstellen van je verhaal. Sowieso, als je met niks doen ook een voldoende haalt werkt dat niet echt motiverend om veel te doen voor misschien één of twee (of misschien drie) punten hoger. Maar inderdaad wat de anderen hier ook zeggen, zoek zelf uitdagingen en overleg eventueel met je mentor of hij/zij daar ook mee kan helpen.
Ik vind wel dat het hele tweede-fasegedoe sowieso een beetje dubbel. Aan de ene kant word je geacht om veel zelfstandig te werken en alles, maar toch heb je dat verplichte aantal uren. Ik had in de vierde (en nu nog steeds, maar goed) ook vaak het idee wel zelf te weten welke uren nuttig waren en welke niet. Maar goed, de zelfstandigheid om dat zelf in te schatten krijg je dan weer niet. Logisch natuurlijk, want lang niet iedereen zal daar goed mee om kunnen gaan, maar ik vond/vind dat heel frustrerend toch
__________________
Hoi! - Soija.nl
|
26-03-2009, 13:57 | |
Ga met je conrector praten. Er zijn echt 10000000000000 dingen te verzinnen om het leuker te maken. En scholen voor hoogbegaafden zijn er niet - ze zijn bezig met dat ontwerpen voor basisscholen, maar afaik wordt het nog niet uitgebreid naar middelbare scholen. Er zijn wel extra projecten. Je hebt gelijk dat een hoop vakken kul zijn, maar als je minder kritisch bent en meer open staat voor die kul, dan blijkt iets als kcv/ckv of geschiedenis verschrikkelijk leuk te zijn, aangezien je je een eigen mening kunt vormen, je kunt praten & discussiëren en daar is school ook voor.
En als je echt echt intelligent bent, dan is niets op de middelbare school moeilijk (kort door de bocht, althans). Take it or leave it. Je kunt er niet zoveel aan doen, hoogstens jezelf oppeppen met moeilijke(re) dingen (denk aan practica, zelfstandig onderzoek, dingen buiten de normale lesstof om etc). Ik heb jaren met jouw probleem gezeten dus als je meer wilt weten moet je vooral dingen vragen, ik weet nog wel wat te verzinnen. En trouwens! - het probleem zijn niet die docenten. Ben je al eens met ze gaan praten? Als je laat zien dat je het kunt door hoge cijfers te halen, kunnen ze heel soepel zijn. Ik heb heel lang alleen maar muziek geluisterd & opgaven gemaakt tijdens wis/nat/sk/bio, omdat ik de uitleg van de docent niet bezig had. Dat maakt school al veel leuker jaja! (Offf ga een boek lezen.)
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
|
26-03-2009, 16:09 | ||
Citaat:
Verder is 40 uur door de week 8 uur per dag terwijl je 14 uur per dag wakker bent. Geeft je dus 58 uur per week aan tijd die je niet op school hoeft door te brengen. |
27-03-2009, 06:48 | |
@Roosje: Ik heb al met mijn teamleider gepraat, maar die neemt mij niet serieus Iedereen haat haar ook, dus het ligt denk ik niet aan mij Maar ik was dus van plan opnieuw met haar te gaan praten of met iemand anders, die wel aardig is Maar het is nu toetsweek, en ik krijg ze allebei niet te pakken Maarja, muziek is bij mij op school ook geen oplossing: je mag helemaal niks... Zelfs als je op de gang loopt, en zo'n docent ziet een verhoging in je broekzak, wat mogelijk betekent dat je een telefoon bij hebt, ben je hem al een week kwijt. Dat is ook met mp3 spelers enzo... En een boek lezen.... Dan luister ik liever naar de docent
Maar vertel maar eens een paar dingen die jij hebt gedaan om het leuker te maken. @honkballertje: klopt @cartman666: Bij ons is er helemaal niks vrij ingericht. Maar als ik mijn hw afheb, mag ik van mijn docenten niet iets anders gaan doen-_-'' Misschien dat ik dat op sommige momenten wel mag, maar er zijn altijd van die momenten, waar ik moet opletten van de docenten. Maar het hw is trouwens ook een probleem: bij sommige vakken heb je van dat huiswerk, bijvoorbeeld bio, dat je een stuk tekst hebt en dat je dan een vraag krijgt, die je letterlijk uit de tekst kan halen. Je onthoudt in een half uur hw maken misschien wat je 2 minuten had geleerd... En zo zijn er meer dingen.... |
28-03-2009, 08:45 | |
Overleg met je mentor dat jij wél iets anders mag gaan doen als je je huiswerk af hebt (wat moet je dán doen? voor je uit zitten staren? wie wordt dáár beter van?), zolang dat iets de andere leerlingen niet stoort (en natuurlijk niet terwijl de docent aan het praten is).
Schrijf je in voor een schriftelijke cursus of schriftelijke MBO-opleiding. Ik weet niet wat je leuk vindt, maar er is vanalles, talen of informatica of dierverzorging, noem maar op. Daar werk je dan aan als je in de klas niets te doen hebt, eventueel met een laptop. En op die manier word je thuis ook nog bezig gehouden. Het is namelijk wel handig om te leren om zelfstandig te werken, dat zul je bij je eindexamen en daarna toch ook moeten. |
28-03-2009, 12:30 | |
@ DBZ: Dan moet je misschien ervoor zorgen dat je teamleider je serieus gaat nemen. Voor mijn part stap je naar de directeur, maar jij hebt recht (vind ik!) op onderwijs dat je uitdaagt en waar je iets van leert. "iedereen haat haar ook" is in elk geval geen goede reden om maar niet serieus door haar te worden genomen. Je kunt een hoop regelen op scholen, is mijn ervaring, maar dan moet je er wel iets voor willen doen, een serieuze werkhouding hebben, hoge cijfers halen, etc. Docenten staan een stuk welwillender tegenover je zodra jij in je schoolresultaten laat zien dat je het wel kúnt. En ik weet niet of je het echt kunt, je zegt dat je hoogbegaafd bent maar aan zo'n loze opmerking hebben je schoolleiders niets, snap je? Je moet het kunnen bewijzen.
Wat ik heb gedaan: In mijn eerste vier jaar deed ik draaideurproject, een speciaal project voor hoogbegaafden op onze school, waarbij je elke week drie à vier uur uit de klas mocht om zelfstandig aan een onderzoek te gaan werken. Ik heb bijles gegeven aan jongere leerlingen (1e, 2e klas). Ik heb de laatste twee jaar van het vwo in één jaar gedaan omdat ik de middelbare helemaal zat was. Ik heb veel gespijbeld (onder de noemer van 'draaideurproject', want er was nul communicatie tussen leraren dus ik kon zó uren weg blijven als ik dat wilde). Ik heb in al mijn lessen verhaaltjes geschreven, omdat ik van verhaaltjes schrijven houd en het vaak nuttiger was dan scheikunde. Ik heb gekloot met klasgenoten jaja maar op zo'n manier dat je je leraren er niet mee lastig valt. Ik heb verschrikkelijk veel examens geoefend in plaats van opgaven gemaakt. (Dat werkt! Examens maken is leuk <3 ) Je zou evt. al kunnen beginnen aan je profielwerkstuk. Of twee profielwerkstukken maken. Of iets heel ingewikkelds. Wat vind je leuk om te doen? Moeilijkere lessen krijg je toch niet. En trouwens, wegrotten op school ligt geheel aan jouw instelling. Je kunt ook spijbelen en in het park gaan liggen met je homies, maar daar mis je een hoop mee. Als jij je actief inzet voor Spannende Dingen en je laat je leraren zien dat je gemotiveerd bent en graag wilt leren, zijn ze veel eerder geneigd om dingen door de vingers te zien of je extra ingewikkelde dingen te geven. @ Honkballertje: ik deed ook niet alleen maar muziek luisteren, ik maakte opgaven terwijl ik muziek op had. Dat scheelt al heel veel.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
|
28-03-2009, 15:31 | ||
Citaat:
Maar in carrièrezin: hij zou het kunnen gebruiken voor een goedbetalend bijbaantje tijdens zijn studietijd, en om later aan werkgevers te zien dat hij bereid is om meer te doen dan het noodzakelijke. |
28-03-2009, 17:41 | |
@blablatje: dat is in principe wel een goed idee, maar dan kan ik beter naar een speciale school(want die bestaan blijkbaar. Ik ga komende week met mijn teamleider praten, want afgelopen week kon ik haar niet bereiken, omdat het toetsweek was), want dan kan ik in mijn eigen tempo gaan werken en ervoor zorgen dat ik uiteindelijk mijn universiteit(want die ga ik denk ik ook wel versneld doen) al vroeg heb afgerond, zodat ik daarna misschien nog 'diepere' studies kan doen. Dat is denk ik beter dan verbreding van mijn kennis, want dan krijg je twee mogelijkheden: of ik ga iets doen, wat ik leuk vind, wat dus ook mijn universitaire opleiding gaat worden, zodat ik dat toch allemaal weer tegenkom, of ik doe iets wat ik minder leuk vind, wat niet leuk is dus. Ook is het iets, waar ik misschien nooit meer iets mee te maken krijg, dus had ik beter naar die speciale school kunnen gaan.
@Roosje: hmmm, ik denk dat jij beter naar een speciale school had kunnen gaan, zodat ook jouw talenten beter ontwikkeld konden worden. Sommige dingen als examens maken, de laatste twee jaar in één jaar doen en dat draaideurproject waren dan wel nuttig, maar aan spijbelen, bijles geven, kloten en verhaaltjes maken heb je niks(oke, verhaaltjes maken is wel goed voor bepaalde ontwikkelingen). Ik denk niet dat ik zelf ook zoiets ga doen. Ik ben vragen naar extra opdrachten ook wel beu, want dat heb ik dus heel de basisschool door gedaan, en ik zat dan misschien een halfuur per dag iets anders te doen dan de rest, samen met een paar anderen. Dat was als ik extra werk kreeg, want ik had het maar 3 van de 6 jaar gehad, terwijl ik er elk jaar om vroeg... Wat jij zegt, dat ik moet laten zien dat ik het kan(nu doe ik dat trouwens nog wel een beetje, ik sta voor geen één vak een onvoldoende...nog niet), kan ik niet meer. Het gaat steeds slechter en dat kan alleen veranderen als ik dus eerst uitdaging krijg. Ik weet zelf heel goed hoe belangrijk het is om een goede opleiding te volgen enzo, maar als ik hw zit te maken, kan ik het echt niet (serieus) maken bij sommige vakken. Ook kan ik het gewoon niet opbrengen om op een manier te leren dat ik het goed ken en in de klas kan ik het ook niet opbrengen om op te letten. |
28-03-2009, 20:31 | ||
Citaat:
|
29-03-2009, 12:20 | |
Verwijderd
|
Beste Richard,
Of je nu werkelijk zo geniaal bent of niet, het is nu eenmaal zo dat de middelbare school niet bedoeld is voor zeer slimme leerlingen. Maak gewoon je gymnasium af, heb lol zoals een normale puber en ga een bèta-studie doen na je middelbare school voor wat uitdaging. |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Bang voor de andere school Verwijderd | 7 | 12-11-2012 16:28 | |
Algemene schoolzaken |
negatief over een school daphne1995 | 5 | 22-05-2012 06:50 | |
Algemene schoolzaken |
Slechte school Yasminalove | 19 | 17-05-2010 21:26 | |
Psychologie |
Niet naar school, geen werk, >18 jaar, mag dit wel? *Ster* | 38 | 08-03-2005 12:27 | |
Algemene schoolzaken |
de geschiedenis van het speciaal onderwijs? bloemkool | 3 | 14-09-2004 19:36 | |
Algemene schoolzaken |
Wat vind jij van zwarte scholen? Co | 71 | 14-03-2004 20:34 |