Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben vorig jaar naar Australië geweest en ik kan het van harte aanraden!
![]() In 5,5 maanden heb ik geprobeerd zoveel mogelijk van het land te zien. Dat is dus veel reizen en veel rondtrekken, maar zo krijg je wel een goede indruk van het land. Ik heb nu ontzettende heimwee - ik wil weer terug!! Voor je het land in mag, heb je een visum nodig. Voor een jaar is het Working Holiday visa het beste - daarmee mag je tot een jaar na aankomst in het land blijven en je mag er ook werken. Bovendien mag je dan ook Nieuw-Zeeland in op een toeristenvisum - ook een must! Meer informatie over het Working Holiday visa: http://www.immi.gov.au/e_visa/working-holiday.htm Wat het Engels betreft: ik had net een Engelstalige studie afgerond, dus dat verbeterde niet meer. Maar ik weet wel van anderen dat je daar een stuk beter de taal leert spreken. Dat komt vooral omdat je wel móet (ook al zijn er een hoop Nederlanders daar!). Het klinkt als een ontzettend cliché, maar je leert jezelf echt kennen op zo'n reis. Je hebt de vrijheid om te doen en laten wat je wilt, maar je moet ook ineens dingen zelf regelen in een land dat, ook al is het westers, niet helemaal hetzelfde werkt als Nederland. Iedereen die ik heb gesproken heeft er wel iets uit gehaald. Je kunt natuurlijk alles zelf regelen, maar er zijn ook bedrijven die dat voor je doen. Ikzelf ben met Travel Active geweest. Zij regelen voor een redelijk bedrag je vliegreis, helpen je bij het visum (wat niet nodig is, want zo moeilijk is het niet) en regelen de eerste dagen in Sydney. Ook geven ze ondersteuning bij het vinden van werk (voornamelijk in Sydney en Melbourne) en kunnen ze reizen boeken. Ik weet niet wat je precies wilt doen daar en waarvoor je gaat, dus ik kan ook niet zeggen wat je móet zien of doen. Maar weinig mensen gaan naar de westkust, maar daar ben ik juist verliefd op geworden. De oostkust vond ik zelf minder, maar het is wél mooi - echt een vakantieparadijsje. Sydney en Melbourne zijn prachtige steden en de Outback is een múst. Maar zoals gezegd: het ligt eraan wat jij wilt doen. En je kunt toch niet alles van tevoren plannen - je moet ook gewoon je opties open houden. ![]() Als je nog vragen hebt, dan lees ik het wel. Je mag me natuurlijk ook een PM sturen. ![]() Als laatste een schaamteloze plug voor mijn weblog/reisverslag: http://www.fuzzytravel.com/ericinoz/ |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben een jaar weggeweest (waarvan 7 maanden in Australië), en ik vond het geweldig! Ik heb het niet voor school gedaan, maar samen met mijn vriend een auto gekocht en gewoon rond gereisd (en 2 maanden gewerkt). Ik zou het zo nog een keer doen, en ik heb er nooit spijt van gehad. Mijn Engels was al goed, dus dat is er niet heel veel meer op vooruit gegaan. Maar als je nu nog niet zo goed Engels spreekt, zal dat na een jaar zeker beter zijn!
Als je veel van het land wil zien, zou ik dat school/gastgezin voor een half jaar doen, en dan ook een half jaar reizen. Ik denk dat je meer van een land ziet als je er doorheen reist, dan wanneer je vanuit de plaats van je gastgezin dag of weekend-tripjes doet.Sowieso moet je er rekening mee houden dat Australië énorm groot is, en je met af en toe een dagje vrij echt niet het hele land kunt zien, omdat je die afstanden gewoon niet in zo'n korte tijd kunt afleggen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nee, helemaal niet. Sowieso kom je de meeste gevaarlijke beesten vooral in de Outback tegen, op een paar na. Maar zelfs in de outback heb ik er niet zo veel gezien. Eens een keer een gevaarlijk spin, en een krokodil.
Ik heb wel heel veel beesten gezien buiten de outback, zoals gigantische spinnen en kakkerlakken en supergrote sprinkhanen. Hoewel ik die allemaal doodeng vind, zijn ze niet giftig. Ow, en box jellyfish, die zitten op veel plekken, maar daar waarschuwen ze als het goed is altijd voor. |
![]() |
|
Ik vertrok toen ik net 18 was ook voor een jaar naar Australie, en denk dat het tot nu toe het moeilijkste, maar vooral het mooiste jaar geweest is.
Moeilijk omdat je ineens alles zelf moet regelen. Ging sowieso niet met een organisatie, dus de voorbereiding deed ik zelf (naar mijn idee voegt een organisatie weinig toe; je kan makkelijk alles zelf regelen), maar vooral daarna in Australie. Het was de eerste keer dat ik het huis uit was, en dus alles zelf moest doen. Woonde de eerste paar weken in een hostel, vond daarna samen met iemand die ik in Australie had leren kennen een kamer in een huis waar we in konden trekken; bleken de andere 2 die er woonden (een stel dat verloofd was) verslaafd te zijn aan softdrugs, had het meisje net haar verloofde verlaten om daarna toch weer bij hem/ons in te trekken omdat ze zwanger was, en renden de kakkerlakken het hele huis door... Tja, om even over een wereld van verschil te spreken... Maar zoals gezegd; het was ook een ongelofelijk mooi jaar. Er op terugkijkend denk ik zeker dat ik een stuk volwassener ben geworden, en heb gewoon heel veel mooie ervaringen gehad. Van de mensen die ik er heb leren kennen (met uitzondering van de 2 bovengenoemde huisgenoten ![]() En zoals hierboven gezegd werd: de Westkust is echt geweldig mooi, en zeker het bezoeken waard. Als ik ooit terugga (en hopelijk gebeurt dat ooit), dan zou ik zeker meer van de Westkust willen zien. Oh, en mijn Engels is zeker beter geworden. Hoewel ik altijd goed was in Engels op de middelbare school, is zeker het Engels praten veel beter geworden. Op school zijn het toch vaak van die namaak-gesprekjes, waar je 10 minuten de tijd krijgt om te bedenken wat je wilt zeggen, terwijl als je eenmaal in Australie bent, je bijna 24 uur per dag Engels zult horen, en het ook continu moeten spreken zonder uren na te kunnen denken over hoe je iets wilt zeggen.
||
Citaat:
![]() Ik weet nog helemaal niet naar welke steden ik wil enzo... deze week ben ik er pas echt goed over na gaan denken. Binnenkort ga ik ook naar een informatiedag van EF en ik zal wat brochures aanvragen. Het is vandaag trouwens de dag dat ik het mijn moeder ga vertellen. Ik wilde haar nog wel een leuk en gezellig paasweekend gunnen. ![]() Mijn vader weet het al en staat volkomen achter me. Mijn moeder zal er veel moeite mee hebben. Maar ik denk dat ik spijt krijg als ik het niet zou doen.
|
Verwijderd
|
Ik denk ook dat een organisatie voordelen heeft. Wij zijn met een organisatie meegegaan die de eerste 5 dagen voor ons geregeld hebben: slaapplaats, een dagtrip naar de Blue Mountains, een surfcursusje, maar ook hebben ze ons geholpen met medicare, een bankrekening openen, en een tax file number aanvragen.
Ik ben het met Breg eens dat het allemaal niet moeilijk is om te regelen, zodra je weet hoe het moet. Maar het is toch ook wel heel fijn als je het begin van je reis gewoon rustig kunt beginnen, zonder dat je je al zo druk moet maken om dingen die je nog moet regelen. Dat komt na die 5 dagen meteen wel hoor, daar niet van, maar toch. En met die organisatie waren we met een grotere groep, en je leert meteen mensen kennen waar je later nog eens mee af kunt spreken. En voor alleen-reizigers was het helemaal fijn denk ik. Wij hebben de oostkust gedaan, toen naar Darwin, naar het zuiden, Adelaide en Melbourne, en weer terug naar Sydney. Van de westkust zijn we alleen in Perth geweest. De oostkust heeft een aantal hele mooie dingen, maar het is ook veel toeristischer en best een hoog percentage zuipende en feestende backpackers. Het westen is minder bevolkt en ook minder backpackers. Ik vind het jammer dat we geen tijd hebben gehad voor meer van de westkust, maar ik ga zeker ooit nog eens terug om ook langs de hele westkust te reizen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
"Vriendin" gaat 5 maanden naar Australië NEUT | 43 | 07-01-2008 19:59 | |
Studeren |
Gestopt met studie/jaar er tussenuit of wat nieuws... Joopiedegekste | 29 | 18-09-2007 13:44 | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-Je-Hart Topic #98 Miracle | 496 | 05-06-2007 14:16 | |
Vrije tijd |
[F1] Grand Prix van Australie Mr.Oizo | 17 | 04-04-2006 17:53 | |
Algemene schoolzaken |
Backpacken in Australie??? Lindezeemeermin | 2 | 04-11-2003 14:20 | |
Algemene schoolzaken |
een jaar australie evathatsme | 14 | 03-12-2001 03:42 |