Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2009, 22:44
BigBoss
BigBoss is offline
Ik heb dus bijna examen en ik heb een beetje last van concentratieproblemen, vooral bij het lezen van een text kan ik niet geconcentreerd lezen. Weten jullie misschien een paar pillen die ik kan gebruiken om goed te kunnen concentreren.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 08:35
duivelaartje
duivelaartje is offline
Je kunt naar de huisarts gaan om pillen op recept mee te krijgen, maar je kunt ook valeriaan proberen. Gewoon te koop bij de drogist.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 11:08
Verwijderd
Valeriaan werkt toch juist rustgevend? Handig bij stress, maar ik weet niet of het ook een positief effect heeft op je concentratie (er vanuitgaand dat het gebrek daaraan niet komt door teveel stress)?

Ik heb er geen ervaring mee, maar je hoort veel over ginkgo biloba.

Zelf nam ik wel eens een red bull...maakte me in ieder geval wakker.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 11:35
Kommunist
Kommunist is offline
als je je extra wil kunnen concentreren moet je juist geen valeriaan nemen, daar wordt je idd juist rustig ( sloom) van

n energiedrank met cafeïne en/of taurine kan wel s werken, moet je wel n sterke maag hebben ( ik ga dr zelf nogal van aan de diarree)

ik heb wel goede ervaringen met voedingssupplementen met ging seng, haalde ik altijd bij t Kruidvat van eigen merk, ik zelf nam er wel veel meer dan voorgeschreven, je krijgt t dan wel n beetje warm, en gaat wat zweten, alles in je lichaam gaat echt op volle toer zeg maar

ik gebruikte t tijdens t leren en tijdens het maken van tentamens, ik raad t je niet aan t voor t eerst tijdens een toets te gebruiken, probeer t eerst thuis een paar keer, zodat je weet hoe en wat , en hoeveel goed voor jou is
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 12:48
duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh haha, daar hebben jullie wel gelijk in. Daar had ik niet aan gedacht. Ik kon me op de middelbare school nooit goed concentreren door 'stress' bij leestoetsen, maar dat kwam niet door concentratieproblemen. Dus geen valeriaan nemen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 12:49
Balance
Balance is offline
Wat is de reden dat je je niet kan concentreren? Raak je afgeleid door je eigen gedachten, raak je afgeleid door wat er om je heen gebeurt? Raak je afgeleid door achtergrond geluiden, etc?

En wat is de reden dat het nu pas een probleem gaat vormen? Ik snap dat je examens er aan komen, maar er zijn toch al veel meer belangrijke toetsen geweest waarbij je moest lezen? En je hebt toch ook al wel oefenexamens gedaan? Hoe heb je dat in het verleden aan gepakt?
Oud 23-04-2009, 13:26
BigBoss
BigBoss is offline
Citaat:
Wat is de reden dat je je niet kan concentreren? Raak je afgeleid door je eigen gedachten, raak je afgeleid door wat er om je heen gebeurt? Raak je afgeleid door achtergrond geluiden, etc?

En wat is de reden dat het nu pas een probleem gaat vormen? Ik snap dat je examens er aan komen, maar er zijn toch al veel meer belangrijke toetsen geweest waarbij je moest lezen? En je hebt toch ook al wel oefenexamens gedaan? Hoe heb je dat in het verleden aan gepakt?
Als ik thuis mijn boeken open doe en begin te lezen ben ik heel vaak na 5 minuten mijn concentratie kwijt. En ik heb vaak het probleem dat ik helemaal niet veel dingen kan opslaan in mijn hersenen ,, misschien dat het wat met mijn concentratie te maken heeft.

De reden dat het nu pas een probleem vormt is dat ik dolgraag mijn examen wil halen en niet weer een jaartje 5havo ga doen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 13:41
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Als ik thuis mijn boeken open doe en begin te lezen ben ik heel vaak na 5 minuten mijn concentratie kwijt. En ik heb vaak het probleem dat ik helemaal niet veel dingen kan opslaan in mijn hersenen ,, misschien dat het wat met mijn concentratie te maken heeft.

De reden dat het nu pas een probleem vormt is dat ik dolgraag mijn examen wil halen en niet weer een jaartje 5havo ga doen.
ene toetslokaal is wel wat anders dan thuis.
word je misschien afgeleid doordat je weet dat je een computer, tv of andere hobby binnen handbereik hebt? op school heb je meestal minder afleiding dan op je kamer.

je laatste opmerking wijst ook richting faalangst. maak je je misschien te veel zorgen dat je het niet haalt?
Oud 23-04-2009, 16:23
Hulk
Hulk is offline
Gewoon paar ritalinnetjes slikken. Verkrijgbaar bij elk adhd patientje
Oud 23-04-2009, 16:34
Verwijderd
Alleen jammer dat ritalin bij niet-ADHD-patiënten vaak een ander effect heeft dan bij wel-ADHD-patiënten...

Bovendien zou ik niet zomaar medicijnen van iemand anders gaan slikken...en zeker geen ritalin...je weet nooit wat de effecten zijn en voor je het weet ben je nog verder van huis...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 17:49
Hulk
Hulk is offline
Inderdaad! Beter eerst een keertje testen tijdens de voorbereidingen dus.
Oud 23-04-2009, 18:20
Verwijderd
Beter helemaal niet doen...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 18:43
Balance
Balance is offline
Citaat:

En als je op school een leestoets maakt?
Oud 23-04-2009, 18:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Beter helemaal niet doen...
Beter niet zo happen
Oud 23-04-2009, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Beter niet zo happen
Happen en reageren zijn nog steeds twee verschillende dingen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 04:20
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Beter niet zo happen
Oud 24-04-2009, 08:39
Verwijderd
Zelf kan ik dergelijke opmerkingen nog wel inschatten, het rotte is alleen dat er mensen zijn die dergelijke 'adviezen' echt uit gaan proberen. En dat lijkt me niet zo wenselijk. Vandaar dat ik er dan toch op reageer met dat het beter is het niet te doen. In de hoop dat mensen dan in overweging nemen dat het misschien toch niet zo'n goed idee is ipv een dergelijk 'advies' zonder er verder over na te denken op gaan volgen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 13:12
Hulk
Hulk is offline
Haha het grappige is dus eigenlijk dat ik het best wel serieus bedoelde Ik kan dus echt the harm niet inzien van sporadisch een paar ritalinnetjes en niemand die me daar ooit van zal kunnen overtuigen
Oud 24-04-2009, 15:23
ecrivaine
ecrivaine is offline
Tja, klooien met pilletjes.. Doet me denken aan een medestudent die de avond voor zijn tentamen niet kon slapen en bij gebrek aan slaappillen maar de spierverslappers van z'n moeder probeerde. De volgende dag kwam hij niet opdagen omdat hij letterlijk zijn bed niet uitkwam Echt...

Maar on topic: zorg tijdens het leren voor structuur, geen afleiding en een goed leerschema. Tijdens je examens suiker en red bull, dan kom je toch al een heel eind hoor.
Oud 24-04-2009, 20:42
hahaha
hahaha is offline
Suikers moet je nu net vermijden want daardoor daalt je concentratie.

Gewoon studeren aan een leeg bureau met enkel het broodnodige (pen, kladpapier, cursus, fluostift). Niet aan een raam zitten en liefst van al de deur dicht.

Verder 45min a 60min goed studeren en dan 10 a 15min pauze en zo steeds opnieuw. Probeer ook op tijd te gaan slapen en om elke dag op hetzelfde uur op te staan zodat je een goed ritme krijgt.
Eet veel fruit en groenten en drink genoeg water (minstens 2,5 liter) en gewoon doorzetten.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 22:30
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Suikers moet je nu net vermijden want daardoor daalt je concentratie.
Is dat zo? Ik kan niet bedenken waarom dat zo zou zijn, zeker omdat suikers in Dextro etc. snel worden opgenomen en dus weinig energie kosten om te verteren.
Voor de rest met je eens though. Zorg voor een goede voorbereiding zonder afleiding en dan komt dat examen ook wel goed.
Oud 25-04-2009, 00:28
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Suiker geeft even een piek (veel energie) en daarna kak je heel snel in (word je duf). Dat lijkt me dus niet verstandig als je je wilt concentreren. Beide bijwerkingen zijn niet echt gewenst
Oud 25-04-2009, 09:46
Lorelei
Lorelei is offline
Ik kan me thuis ook nooit langer dan een kwartier concentreren maar als ik in de bieb studeer (waar ik nou eenmaal niets anders te doen heb) of tijdens een toets kost het veel minder moeite om gefocust te blijven.

Regels voor berichten