Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2009, 10:30
Languh
Languh is offline
Hallo allemaal,

Ik ga over een halfjaar samen met mijn vriendin op Kamers in Rotterdam.
Dit is even afhankelijk van hoe snel we iets vinden.

Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn wat we gaan tegenkomen ben ik alvast aan het bekijken wat ongeveer mijn maandelijkse lasten gaan worden.

Ik heb nu ongeveer alles uitgezocht, alleen de Gemeente Belastingen ontbreken nog.
Helaas kan ik nergens op het internet een goede indicatie vinden van dit bedrag.

Hierom dus mijn vraag of iemand mij kan vertellen wat een huurder van een 2 persoonskamer (met eigen voorzieningen enz) ongeveer op jaar of maandbasis kwijt is aan Gemeente Belastingen.

Nog als toevoeging: Een vriend van mij wist wel te vertellen dat je als huurder waarschijnlijk alleen voor afvalverwerking/rioolrecht en gemeentelijke belastingen.betalen moet.

Alvast dank voor jullie antwoorden!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2009, 11:31
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Daantje naamzoek!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 11:45
Verwijderd
Je hoeft als huurder alleen de gebruikskosten te betalen. Je krijgt hiervoor automatisch een aparte rekening. Hoogst waarschijnlijk komen jullie zelf in aanmerking voor vrijstelling voor de gemeentelijke belastingen, dus hoef je ze niet te betalen. Dit is het geval als je inkomen lager is dan bijstandsniveau en je eigen vermogen kleiner is dan 2000 euro.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 11:53
Languh
Languh is offline
Bedankt voor je antwoord!
Ik had inderdaad ook iets gelezen over kwijtschelding onder bepaalde voorwaarden..


Ik lees hier en daar mensen die het hebben over een bedrag van rond de 1000 euro per jaar.. Is dit veel of moet ik wel met een dergelijk bedrag rekening houden?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 11:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben nu op mijn werk dus kan het niet precies voor je uitzoeken. Ik zal vanavond thuis even kijken of ik meer kan vinden maar voor twee personen is het ongeveer 500 euro per jaar (gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting samen).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 11:59
Languh
Languh is offline
ok dan! onwijs bedankt voor je antwoord! Daar heb ik echt iets aan!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 16:03
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik kan me herinneren dat ik in Leeuwarden voor een eenpersoonshuishouden ook ongeveer 500 euro op jaarbasis kwijt was (rekening kwam altijd rond april/mei). Afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting en rioolheffing waren het volgens mij. Hier kon ik als student gewoon kwijtschelding voor aanvragen, heel gedoe, maar loont wel de moeite
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Hier kon ik als student gewoon kwijtschelding voor aanvragen, heel gedoe, maar loont wel de moeite
Hoe doe je dat?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 18:53
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Hoe doe je dat?
Op de site van je gemeente (digitaal loket) staat het uitgelegd, en eventueel ook de formulieren. Zoeken op kwijtscheldingen belastingen en heffingen

Citaat:
Wat houdt het in?
Als u een laag inkomen heeft (sociaal minimum) en weinig tot geen vermogen dan kunt u een verzoek tot kwijtschelding indienen. Aan de hand van strenge wettelijke normen wordt bepaald of u voor kwijtschelding in aanmerking komt. Een volledig overzicht van de geldende normbedragen vindt u door in de rubriek 'Handige links' rechts op deze pagina op 'normbedragen kwijtschelding belastingen (VNG)' te klikken.

De volgende belastingen komen in aanmerking voor kwijtschelding:
- de onroerende-zaakbelastingen
- de rioolheffingen
- de afvalstoffenheffing
- de hondenbelasting

Hoe regel ik het?
Op basis van door u in te voeren gegevens kunt u berekenen of u voor kwijtschelding in aanmerking komt. Klik hiervoor in de rubriek 'handige links' rechts op deze pagina op 'bereken uw recht'. Als het rekenmodel aangeeft dat u mogelijk in aanmerking komt voor kwijtschelding dan kunt u via het tabblad 'Ik wil kwijtschelding aanvragen' het formulier downloaden en afdrukken. U kunt het formulier desgewenst ook afhalen bij de balie van het Stadskantoor. Met dit kwijtscheldingsformulier kunt u dan kwijtschelding aanvragen van zowel de gemeentelijke heffingen als ook de waterschapslasten. U kunt het kwijtscheldingsformulier direct opsturen naar de gemeente of het Hefpunt, waar uw verzoek in behandeling wordt genomen.
Met het ingevulde formulier moet u de volgende zaken meesturen:

laatste bank- en/of giroafschrift;
uitkeringsspecificatie;
inkomenspecificatie (incl. bijverdiensten);
huurspecificatie;
beschikking huurtoeslag;
specificatie eventuele schulden;
voorlopige belastingteruggaaf (i.v.m. heffingskorting).
opgaaf premie zorgverzekering;
beschikking zorgtoeslag;

En indien van toepassing:
financieringscontract auto;
verklaring invaliditeit of invalidenparkeerkaart;
verklaring werkgever dat de auto nodig is.
Zodra het formulier is binnengekomen krijgt u uitstel van betaling en een ontvangstbevestiging.


De beoordeling van uw kwijtscheldingsformulier wordt gedaan door het Hefpunt. Uiteindelijk ontvangt u van de gemeente Leeuwarden een uitspraak betreffende de gemeentelijke heffingen en van het Hefpunt het besluit van de waterschapslasten.

De daadwerkelijke aanvraag moet binnen acht weken na de dagtekening van het aanslagbiljet ingeleverd zijn.

Echter als u uw aanslag voor 1 april 2009 moet betalen, maar hiervoor kwijtschelding wilt aanvragen dan dient u dit verzoek om kwijtschelding voor deze datum in te dienen. Dit om de kosten van een aanmaning te voorkomen.

[Dit gaat over Leeuwarden]
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Hoe doe je dat?
Dit staat meestal in de bijlage van de belastingvordering
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 18:09
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Op de site van je gemeente (digitaal loket) staat het uitgelegd, en eventueel ook de formulieren. Zoeken op kwijtscheldingen belastingen en heffingen
Maar dan mag je ook niet teveel op je spaarrekening hebben staan. Niet dat ergens duidelijk staat hoeveel overgens.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2009, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Maar dan mag je ook niet teveel op je spaarrekening hebben staan. Niet dat ergens duidelijk staat hoeveel overgens.
Iets van 2300 euro
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Maar dan mag je ook niet teveel op je spaarrekening hebben staan. Niet dat ergens duidelijk staat hoeveel overgens.
€2000,-.

Maar, als je niet maximaal bijleent, kan het zo zijn dat je verplicht wordt dat te doen om zo alsnog je belastingen te kunnen betalen. Zie hiervoor ook nu.nl artikelen over de uitspraken (meerdere) die Plasterk hierover heeft gedaan in de Kamer.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 21:35
Verwijderd
Citaat:
€2000,-.

Maar, als je niet maximaal bijleent, kan het zo zijn dat je verplicht wordt dat te doen om zo alsnog je belastingen te kunnen betalen. Zie hiervoor ook nu.nl artikelen over de uitspraken (meerdere) die Plasterk hierover heeft gedaan in de Kamer.
Ik kan zo snel niets vinden op nu. Het lijkt me stug namelijk aangezien hoge leningen ook reden kunnen zijn tot kwijtschelding en ze kijken naar eigen vermogen wat een lening niet is.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 22:42
Verwijderd
Hm, op nu vind ik 't ook niet zo 1,2,3, maar op sp.nl wel. Het is dan wel de sp, maar goed
http://www.sp.nl/onderwijs/nieuwsber...belasting.html
Met citaat reageren
Oud 09-06-2009, 05:34
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Je krijgt een waterschapsnota waar je kwijtschelding voor kan krijgen mits je niet al ergens anders kwijtschelding voor krijgt.

oja, en afvalstoffenheffing.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 09-06-2009, 06:57
Verwijderd
Citaat:
Je krijgt een waterschapsnota waar je kwijtschelding voor kan krijgen mits je niet al ergens anders kwijtschelding voor krijgt.

oja, en afvalstoffenheffing.
Kamerbewoners krijgen dat sowieso
Met citaat reageren
Oud 09-06-2009, 23:35
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Kamerbewoners krijgen dat sowieso
Nee er staat letterlijk op het aanvraagformulier waterschap dat je er automatisch vrijstelling voor krijgt tenzij; je al ergens anders vrijstelling voor heb gekregen.

in de praktijk komt dat neer op altijd voor kamerbewoners ja.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-06-2009, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Nee er staat letterlijk op het aanvraagformulier waterschap dat je er automatisch vrijstelling voor krijgt tenzij; je al ergens anders vrijstelling voor heb gekregen.

in de praktijk komt dat neer op altijd voor kamerbewoners ja.
Nee, want kamerbewoners krijgen ook soms vrijstelling voor de gemeentelijke belastingen. Dus het heeft niet met elkaar te maken. Kamerbewoners krijgen die vrijstelling, ongeacht wat dan ook. Je krijgt namelijk vrijstelling op grond van gedeelde voorzieningen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.