Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben tegen het invoeren van de doodstraf!
![]() Mensen die bijv. Pim Fortuyn of voor het zelfde geld je buurmen hebben vermoord zijn ziek, dat zie ik ook in. Maar door die doodstraf komen ze er lekker makkelijk vanaf. Ook heeft iedereen recht om te leven, en ook moet je de kans krijgen om je leven te verbeteren. Met de doodstraf krijgt je daar geen kans voor!
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Ik vind dat een democratische staat absoluut niet het machtsmiddel mag bezitten om haar eigen burgers het leven te ontnemen.
A) Het is te veel macht voor de overheid B) Het is een onderwerp waar de overheid geen zak mee te maken heeft C) Het is een onderwerp waar de overheid niet objectief genoeg is.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
De redenatie tegen de doodstraf is simpel. De overheid moet het leven van burgers beschermen, niet nemen. Een overheid die zijn eigen burgers doodt, is geen goede overheid: burgers zouden het namelijk nooit eens zijn met het risico dat zij zélf gedood zouden kunnen worden als zij een strafbaar feit plegen. Het voert hier te ver om hele pleidooien tegen de doodstraf op te hangen, die vallen toch op dovemansoren. Voor de wat serieuzer geïnteresseerden raad ik aan: 'Auschwitz en de doodstraf' door J.M. van Bemmelen, Nederlands Juristenblad 16-03-1946, nr. 11) en 'De mens in het strafrecht' door W.P.J. Pompe, verschenen in RM Themis (1957). |
![]() |
|
![]() |
Maar laten we eerlijk zijn de huizen van bewaring lopen vol en puilen uit en zo maar je hebt ook wel gelijk ook maar toch blijf ik het maf vinden dat als .... laat ik een voorbeeld geven
Iemand wordt verkracht dader wordt gepakt krijgt 2 jaar cel waar van 1 voor waardelijk na 1 jaar is die dus weer vrij en gaat ie degene lopen stalken enzo die gene die verkracht is gaat naar de politie en die kunnen niks doen. het heeft wel niks met de doodstraf te maken maar ik vind gewoon dat Nederland toch te tolerant is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat gewauwel over 'een man verkracht iemand en krijgt 2 jaar cel' slaat werkelijk NERGENS op. Dat is ÉÉN uit je duim gezogen voorbeeld, beïnvloed door media en je eigen fantasie. Het is gewoon dom gelul, meer niet. Er worden per jaar duizenden strafrechtelijke vonnissen gewezen. Ik geloof niet dat jij daar ook maar ééntje van hebt gelezen. Je zegt dat Nederland te tolerant is (ik neem aan op het gebied van straffen). Maar jij bent het zoveelste slachtoffer van een vaag, onbestemd gevoel van onvrede wat je niet goed kunt definïeren. Je zegt dat de straffen te laag zijn, maar denk jij dat er door het hoger straffen minder strafbare feiten worden gepleegd? Denk je dat door hogere straffen de vermoorde mensen weer tot leven komen, of de verkrachte kleine meisjes ineens weer gelukkig kunnen leven? Natuurlijk niet. Het is allang bewezen dat die domme roep om wraak nergens op slaat. Mensen die slachtoffer zijn geworden van een misdrijf vinden de straf voor de verdachte áltijd te laag, hóeveel jaar hij ook krijgt. Daarom moeten slachtoffers niks te zeggen hebben in het strafproces. Daar komt nog bij dat er gewoon legio redenen zijn waarom iemand minder straf zou krijgen. Als een geestelijk gestoorde iemand verkracht, in hoeverre kun je die persoon dan een verwijt maken? Zo iemand heeft niet of nauwelijks een eigen wil, is het slachtoffer van zijn biologisch bepaalde karakter. Kun je zo iemand in koelen bloede vijftien jaar in de gevangenis stoppen? Natuurlijk niet. Zo iemand moet je proberen te verbeteren, door therapie, door medicatie, door trainingen. Niet door hem in de gevangenis te stoppen, want daar leert hij niks van. Het enige wat je daarmee bereikt is dat de slachtoffer(s) van het misdrijf enigszins bevredigd zijn. Maar dat is niet het doel van het strafproces. Kom ik aan het volgende punt, en read my lips: het doel van het strafproces is niet om de wraakgevoelens van het volk te bevredigen. Het doel van het strafproces is het reguleren en beoordelen van het gedrag van mensen die de normen overschrijven die wij, indirect als wetgever, stellen. Niet om tegemoet te komen aan primitieve bloedlust, maar om de samenleving te reguleren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een inhoudelijke reactie op jouw voorbeeld: Op verkrachting staat in het Nederlandse Wetboek van Strafrecht in artikel 242 “een gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie” (art. 23 Sr, =45000 euro). Dus geen twee jaar waarvan één wordt kwijtgescholden. Alleen in bijzondere gevallen kan het voorkomen dat iemand minder straf krijgt. Verder sluit ik mij geheel aan bij het verhaal van nare man. Hij heeft wel door wat de Nederlandse wetgever wil met het Wb. v. Sr. en Wb. v. Sv. Moraal van het verhaal: kom niet met een impulsieve uitspraak over iets waar je niets van weet en wat je ook niet kan beargumenteren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Toevoeging: Een mens doden om de wereld te redden, redt de wereld niet. (Spreuk, in een of ander boekje gelezen) En dan ff in mn eigen woorden: Iemand doden omdat diegene iemand heeft gedood, is in mijn ogen een neerwaartse spiraal. Want dan is diegene die gedood heeft, ook weer schuldig aan moord..en dan zou je zo wel eindeloos door/dood kunnen gaan.. Ik vind het gewoon moord, die doodstraf.. En ik vind het absurd als iemand daar serieus voor is... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het was schokkend dat bij mij het merendeel van de mensen uit de klas voor de doodstraf was ![]() Religieus: Het is niet aan ons mensen om het leven van een ander in onze handen te nemen. En als wij hetzelfde doen als de moordenaars, dan zijn we velen malen erger, omdat we het bij ons volle bewustzijn doen en weten dat er iemand sterft zodra we een paar knopjes+handelingetjes uitvoeren. Ik snap niet dat er iemand zo bruut en barbaars kan zijn om iemand het leven te nemen. Er zijn mensen dat er bij moordenaars een steekje los zit, nou dan zit er bij alle mensen die voor de doodstraf zijn ook zeker een steekje los. Economisch: Doodstraf schijnt duurder te zijn dan levenslang. Ik vind echter wel dat levenslang ook echt levenslang moet zijn, en niet maar 20 jaar. Maak er dan op z'n minst 40-50 van. Ethisch: Dat heeft met het religieuze standpunt te maken. En zoals ik dus al zei, een mens doden om de wereld te redden, red de wereld niet. Oog om Oog, tand om tand is geen goede methode. Ik vind die Nawijn echt een gestoorde gast om voor de doodstraf te zijn, en iedereen die er voor is met hem. Ja, het is erg wat er allemaal in ons land gebeurd. Maar als jij iets aan de wereld wilt veranderen, dan helpt dat zeker niet door die mensen maar te vermoorden. Heeft iemand jullie wel eens verteld dat als je iets wilt oplossen dat het niet werkt om het dus maar gewoon kapot te maken. Je kan ook proberen het weer te helen.. |
![]() |
||
Citaat:
Je kleine lettertjes-argument ![]() REIE
||
Citaat:
waarom zou je onderbouwen, aan het begin staat: "Ben je voor of tegen?" De kritische fundering maakt enkel de mening geldig. REIE
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik herhaal het nog maar even weer: Bij berechting van mensen gaat het om hen in te laten zien dat wat ze gedaan hebben verkeerd is en niet weer moet gebeuren. Alleen zo verbeter je de maatschappij. Wraakgevoelens moeten nimmer in berechting voorkomen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
REIE
|
zijn 'warmbloedige' moordenaars niet gevaarlijker, Feyenoordfiguur, of hebben die in ieder geval niet een hogere kans op recidivie?
(moordenaars dus zonder voorbedachten rade, moordenaars die moordden omdat ze hun beheersing verloren, omdat ze even woedend waren, voorbeeld: Khalid L.)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
levenslange oplsluiting is erger.
ik heb hier al meerdere keren presentaties en werrkstukken over gehouden, TE vaak is er sprake van racsisme ( in amerika iig) TE vaak is er sprake van onschuldige mensen (1 is al te veel) die als ze geluk hebben na 10 jaar alsnog worden vrijgelaten met een lullig excuus. En er zijn zelfs mensen die elke dag in angst zitten wanneer het gaat gebeuren en in extreme gevallen er 35 jaar op wachten! bovendien heeft de doodstraf een averechts effect, het aantal moorden, echt ernstige delicten gaan omhoog enzo verhardt de maatschappij. de rest van mn argumenten is ff kwijt, maar elke van deze redenen vind IK al genoeg om het NOOIT in te voeren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() oja ![]() |
![]() |
||
Citaat:
no plan is full-proof' perfectie bestaat niet, je kan het nooit 100% zeker weten ook al is het bewezen met DNA of een camera er zullen altijd gevallen zijn waarbij het niet klopt en daarom en om vele andere redenen TEGEN de doodstraf
|
![]() |
ik heb gelezen dat de rechtstaat er vooral is om misdadigers humaan te straffen en een algemeen niveau van beschaving te bewerkstelligen
.hiermee bedoelen ze dat de burger best zelf boeven konden opsporen, maar dat ze deze dan zouden vermoorden en de politie er is om alle ordentelijk te laten verlopen en het recht zijn beloop te laten hebben. voorbeelden: als er niet gemoord mag worden ; waarom zou dan de overheid dan wel het recht mogen hebben zijn eigen burgers te vermoorden? (Hoeft de overheid zich soms niet aan haar eigen opgestelde wetten te houden?) een overheid die het recht heeft haar eigen burgers te doden heeft hiermee een grote macht die gemakelijkker kan gebruikt worden om politieke tegenstanders uit de weg te ruimen. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb alle replies bekeken en hieruit blijkt dat de doodstraf toch de beste oplossing is:
Inrichting voor gevangene Re: De gevangene kan ontsnappen. Re: Het geld kan besteed worden aan betere dingen, zoals de gezondheidszorg. Levenslang Re: Het geld kan besteed worden aan betere dingen, zoals de gezondheidszorg. Re: De gevangene kan ontsnappen. Met de doodstraf zijn ze te snel uit hun lijden verlost. Re: Maar dan ben je er wel 100% zeker van dat hij niemand meer zal doden. Waarom zou de burger niet mogen doden en de staat wel? Re: Omdat hij zelf al iemand heeft vermoord, moet hij zelf ook vermoord worden. Als wij moorden, dan moeten wij ook gestraft worden, vermits wij consequent willen blijven... Re: Dan zou je dus ook de staat moeten straffen wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving van al die criminelen in de gevangenis. Doodstraf is duurder. Re: beter een dure doodstraf dan een goedkope levenslange opsluiting waarmee de dader nog iemand kan doden. De overheid mag nooit beslissen tussen leven en dood. Re: dus de gezondheidszorg moet worden afgeschaft? De dader kan kijken naar zijn fouten Re: Wanneer iemand de doodstraf krijgt, kan diegene er niet over nadenken wat hij nou echt fout heeft gedaan. Hij hoeft niet te lijden. (RE betekent weerlegging=tegenargument) |
![]() |
||
Citaat:
|
ik ben tegen, trouwens: wie zegt dat de doodstraf de ergste straf is? de rest van je leven opgesloten zitten is ook geen pretje hoor! Je kan trouwens toch bijna nooit zeker weten dat iemand schuldig is. Maar levenslang, ik vind dat dat dan ook echt levenslang moet zijn. 35 jaar is natuurlijk ook lang, maar als iemand die 35 jaar heeft gekregen zo maar weer de maatschappij instapt...
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|