![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ik vraag me wel af of anderen meer voorzorgsmaatregelen nemen dan ik. Want laatst was ik niet helemaal lekker, maar ging ik gewoon naar mijn werk onder het mom van 'niet aanstellen'. Uiteindelijk werd ik ook helemaal niet ziek. Maar in mijn omgeving hoor ik ook mensen die in zo'n geval nu thuis blijven, voor het geval ze later die week toch nog ziek worden. Of mensen (zie ook dit topic) die enorm veel vaker hun handen was. Zo ben ik gewoon benieuwd hoe iedereen er mee om gaat.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
daarnaast is het probleem niet alleen levensgevaar, maar een mogelijke ontwrichting van de maatschappij als > 30% ziek wordt. bij een pandemie kan het wijselijk zijn om supermarkten, scholen en zelfs ziekenhuizen te sluiten. dan kun je wel niet in de risicogroep zitten, maar het is evengoed verdomd lastig ![]() meer besmettingen betekent daarnaast meer kans op mutaties van het virus, waardoor het weer wel gevaarlijker kan worden. overigens zijn voorzorgsmaatregelen niet alleen voor je zelf, maar ook voor de mensen om je heen. je kunt het virus ook overdragen als je zelf nergens last van hebt. tot slot ben ik liever gezond dan ziek in bed ![]() en nee ik ben geen doemdenker, echt niet ![]()
|
![]() |
Mehh... er sterven elk jaar mensen van de gewone seizoensgriep. Ik vind't allemaal 'n beetje overhyped
![]() Ontwrichting van de maatschappij? Een griepje duurt heus geen 2 maand hoor... Als iedereen gewoon braaf gaat werken als ze genezen zijn, lijkt dat mij niet echt'n gigantisch probleem. Ok er zal misschien effe een terugval zijn van het aantal werkkrachten maar ik geloof echt niet dat't een dramatisch effect zal hebben. Ik besteed weinig tot geen aandacht aan de mexicaanse griep. Als ik me grieperig voel, zou ik me wel meteen laten controleren. Niet voor mezelf maar wel om de zwakkere mensen rondom mij te beschermen. Voor de rest trek ik er mij niet echt veel van aan. Ben wel benieuwd wat het gaat worden als het schooljaar weer begint. Massale besmetting of zal het nog wel meevallen? ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Op het kinderdagverblijf waar ik werk worden geen extra dingen gedaan om verspreiding te voorkomen. Er is sowieso door het management (voor zo ver ik weet iig, maar ik ben invaller, dus heb mogelijk iets gemist) niks gedaan, qua informatie of het nemen van voorzorgsmaatregelen. Van een ander kinderdagverblijf heb ik juist weer begrepen dat ouders niet meer de groep op mogen en de kinderen dus af moeten geven om besmetting tegen te gaan.
Zelf doe ik eigenlijk niet veel meer. Mijn handen wassen deed ik al vrij vaak dus dat doe ik nog steeds. Er wordt best wel gesnotterd dus verspreiding kan bij ons nogal snel gaan denk ik. Maar ik ben er niet bang voor geloof ik. Nou moet ik zeggen dat ik geen mensen ken met deze griep dus alleen maar vanuit het nieuws hoor hoe het verloopt. De griep zelf klinkt niet heel ernstig, wel vervelend natuurlijk en lastig als straks heel veel mensen het hebben. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik maak me er echt niet druk om hoor, ook al val ik dan in de 'risicogroep' (chronische ziekte enzo). Ik ben al sinds groep 7 niet meer echt ziek geweest. Ja, eind juni een keer een paar dagen, nadat ik terug was van een festival. Misschien was dat de Mexicaanse griep wel. Nou ik leef nog hoor
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() de WHO spreekt van een pandemie en ook al is het niet levensbedreigend voor de meesten van ons hier, het is gewoon niet hetzelfde als de seizoensgriep. seizoensgriep valt in niveau 1 of 2; dit is niveau 6. (Voorafgaand aan de Mexicaanse griepuitbraak stond het niveau op 3 (sinds 2005) in verband met de sluimerende vogelgriep. Ik vind het vreemd dat de bezorgdheid over de vogelgriep soms groter was dan nu met de Mexicaanse.) ik vind het fijn dat de geruststellende berichten uit het nieuws zo breed worden omarmd, maar roepen dat het "niet gevaarlijk is" (met uitroepteken) vind ik onzin. Alsof je elkaar lekker in het gezicht kan blijven niezen als je 's avond maar een kopje kamillethee drinkt ![]() ![]() ps. ik baseer me op informatie en adviezen van de WHO en International SOS.
|||||
Citaat:
Tamiflu is ook een geneesmiddel, wat in feite net zo is als andere geneesmiddelen. Het zal gewoon niet altijd werken zoals we zouden willen, dat is helaas gewoon inherent aan het feit dat het een geneesmiddel is. Ik vind dat niet zo schokkend en ligt het gewoon eigenlijk in lijn der verwachting. Citaat:
Citaat:
Het is gewoon de vraag wat redelijk is. Daarbij vind ik het soms ook een enorm halfslachtig beleid. Van de ene organisatie moet je binnenblijven, van de andere niet en ga zo maar door. Citaat:
|
Hij smijt toch niet met zijn expertise? Het is niet eens zijn expertise, maar dat van de WHO en SOS.
Volgens mij heet dat bronvermelding ![]() En volgens mij zeggen jullie ook nog eens nauwelijks iets anders, alleen verwoorden jullie het verschillend.
||||
![]() |
Citaat:
het enige dat ik volgens mij gezegd heb: a) ik heb al aangegeven dat ik niet paniek en dat ik paniek niet nodig vind, maar ik vind dat mensen er erg licht over denken ("ik kan er niet aan dood gaan, dus het zal me worst wezen"). basale voorzorgsmaatregelen zijn heel eenvoudig te nemen en het kan een aanzienlijk verschil maken voor jezelf en de mensen om je heen. Citaat:
b) ik heb ook al aangegeven dat "dood gaan" niet het enige gevaar is van een pandemie. sociale, economische én fysieke problemen kunnen een rol gaan spelen. ook al gaat er niemand dood, als 40% van de beroepsbevolking thuis zit, winkels niet meer voorzien worden en er geen chauffeurs zijn voor ambulances en openbaar vervoer dan gaan ook de gezonde mensen daar heel erg last van krijgen. (nogmaals: dat zijn niet de scenario's die ik zelf verzin) Citaat:
voordat mensen zeggen dat ik me aanstel of zo, geef ik even de bronvermelding. het lezen van informatie van een officieel orgaan dat adviezen geeft, noem ik niet per se expertise. zal ik volgende keer dan maar roepen dat ik het allemaal zelf verzonnen heb? jij hebt ook met de nodige feitenkennis gegooid in je posts, maar daar hoor je me toch ook niet over piepen? heb je de Spaanse griep (gisteren 22:24) zelf onderzocht dan? en ja, nu ben ik ook geïrriteerd als ik zo word "aangevallen" ![]()
Laatst gewijzigd op 15-08-2009 om 14:51. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
daarnaast kan het virus zich door een grote besmettingsgraad eerder "vermengen" met meer dodelijke varianten; dus je wil besmetting voorkomen. er kan een moment komen dat het wijselijk is om mens-tot-mens contact zo veel mogelijk te voorkomen (net zoals bij dierziektes complete vee-bedrijven worden geruimd om erger te voorkomen. mensen "ruim" je niet, maar zou je dan moeten isoleren.) trouwens: haal maar eens plotsklaps 40% vd beroepsbevolking uit het "systeem", dan heb je binnen die week al problemen. (denk aan sectoren waar personeel ook gespreid op vakantie moet). als de griep uitbreekt in een bejaardenhuis met 400 patienten en het personeelstekort wordt nog eens opgevoerd met 40%, dan loop je het risico op 400 ernstig zieken. (en nogmaals: niet uit paniek, maar bekijk de opties zodat je je er tegen kunt wapenen)
Laatst gewijzigd op 15-08-2009 om 15:09. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ga vanaf eind september stagelopen op een infectiologie-afdeling met veel HIV-patiënten. Die wil ik niet besmetten, dus ik laat me wel vaccineren en als ik me grieperig zou voelen zou ik thuis blijven (maar voorlopig heb ik vakantie, dus ik kan het beter nu krijgen ofzo
![]() Ik denk dat het in het algemeen wel belangrijk is om er voorzichtig mee te zijn, maar geen reden om paniekerig te gaan doen. |
![]() |
|
Ik maak me niet echt druk om de Mexicaanse griep. Ik heb nog een week vakantie en dan ga ik weer aan het werk op een basisschool. Omdat dit een nieuwe werkgever is, weet ik nog niet hoe zij omgaan met de griep en eventuele uitbraak op school. Ik denk wel dat als ik me grieperig zou voelen, ik me ziek zou melden, om de kinderen uit de klas niet te besmetten. En misschien dat ik nu iets eerder geneigd ben om een kind wat zich ziek voelt, door papa of mama op te laten halen van school.
Voorzorgsmaatregelen als handen wassen neem ik, sinds ik in het basisonderwijs werk, altijd al, voor wat voor ziektes dan ook. |
![]() |
|||||
Citaat:
Neem nu de mondkapjes waar je nu mensen ineens mee ziet lopen, die gaten die er daarin zitten om bijvoorbeeld te kunnen ademen zijn als een voordeur die openstaat terwijl een vliegje (het griepvirus) naar binnen/buiten wil. De vraag is hoe realistisch dat allemaal is. Kwesie van gewoon niet overdrijven en je kunnen als mensheid ook niet overdrijven. Citaat:
Daarbij is de ziekte an sich voor een individu niet erger dan een gewone griep als je hem krijgt. Het gedoe van je kan er dood aan gaan is ook zo van ja, aan de gewone wintergriep gaan elk jaar ook mensen dood, maar daar hoor je nooit iemand over. Citaat:
Het zou kunnen dat het grootste deel van de mensen uitvalt omdat ze ziek worden en dan niet kunnen werken, maar is de 'oplossing' dat iedereen maar thuis blijft om niet ziek te worden dan zoveel beter? Of thuisblijft omdat ze denken dat ze griep hebben om dan geen andere mensen te besmetten? Veel mensen noemen een gewone verkoudheid al griep (en aangezien de herfst eraan komt gaan die ook weer veel meer rond) Citaat:
Maar die laatste zin uit mijn vorige post was niet de beste in duidelijk maken wat ik bedoelde, excuses hiervoor.
|
Mijn zus (woonachtig in Mexico, Playa del Carmen) Heeft 'de griep' gehad. Naar de dokter, tamiflu en binnen 3 dagen was het gedaan.
Wat ik mij afvroeg ![]() Verder werkte de tamiflu in sommige gevallen niet meer omdat die mensen uit voorzorg al tamiflu namen terwijl ze toen nog geen griep hadden. Bot gezegd dus hun eigen schuld. Ik denk dat zolang je 'gezond' leeft je je geen zorgen moet maken en dat we min of meer bang worden gepraat door 'de mannen van de SOS/WHO/weet ik welke stichting' zodat zij ook 'weer eens in het nieuws komen'. Ik zal wat tamiflu halen voor ik naar Mexico ga in oktober ![]() |
![]() |
|
Griep wordt genoemt naar waar de variant het eerst ontdekt wordt. Zo heb je dus spaanse griep, hong kong griep etc. Dus nu het voor het eerst in mexico ontdekt is is het dus mexicaanse griep. Alleen heeft de overheid er daar bezwaar tegen gemaakt en heet het iets in de trant van "nieuwe influenza H1N1" (maar dat hebben ze ook alweer een paar keer aangepast). Enorm onduidelijk, iedereen weet wat je bedoeld met mexicaanse griep, dus als het zo genoemt wordt in de volksmond is dat eigenlijk de meest duidelijke naam.
Het is wel een hele complothteorie dat de Amerikanen het expres naar Mexico gebracht zouden hebben, lijkt me een onwaarschijnlijk. Het aantal besmettingen nu zegt weinig over waar het begon. De grootste kans op een nieuwe variantgriep bestaat overgens als mensen en dieren heel dicht op elkaar leven, je ziet wel eens gebieden op tv waar mensen en dieren onder 1 dak slapen, dat is opzich het meest link. Zo heb je oa vogelgriep, varkensgriep en mensengriep dicht op elkaar en is de kans op een nieuwe variant die ook gevaarlijk is voor mensen groter. Tamiflu is opzich overbodig als je gezond bent, je wordt vanzelf wel weer beter.
||
![]() |
Citaat:
![]() aansluitend op de vraag van TS heb ik alleen gezegd dat een beetje nadenken over zaken als hygiëne alleen maar voordeel op kan leveren. en dat ik dat daarom doe. daarnaast heb ik gezegd dat er een mogelijkheid is op rampscenario's, en dat veel Nederlanders daar niet op voorbereid zijn of over nadenken. als het dan zo ver komt, vrees ik dat er paniek komt, terwijl je die kan voorkomen door nu even nuchter jezelf op de hoogte te stellen van mogelijke problemen en basale voorzorgsmaatregelen. als mijn nuancering niet overkomt, dan bij deze: de kans op zo'n scenario is <<1%, maar niet 0. ![]() "better safe than sorry" zeggen de Engelsen ![]()
||
Citaat:
Ze heeft daar bij elke vlucht (in totaal 4) eerst een verklaring moeten opschrijven, toen met een arts moeten praten en toen langs een warmtescanner moeten lopen. Verder stond er overal langs de wegen politie die je warmte scannen (gewoon als je aan het rijden bent) en wanneer je te warm blijkt, word je aan de kant gezet voor verder onderzoek. En op het strand was geen hond te vinden, omdat al die Mexicanen niet meer naar buiten durfden ![]()
|
![]() |
Mijn zusje heeft de Mexicaanse griep in Spanje opgelopen. Naar de Eerste Hulp, mondkapje en al..
Ze zei dat ze heel erg ziek is geweest, ze heeft sowieso altijd al problemen met haar longen en luchtwegen, maar uiteindelijk is ze toch elke nacht tot 5 uur op stap gegaan. Ik kan je wel vertellen; als ik zelf een vette buikgriep heb, kán ik dat niet eens. Al met al: je voelt je kut, maar echt niet zodanig dat je een week plat ligt. Die griep is zoooo overrated. Met koeienletters op TeleText: EERSTE DODE IN NEDERLAND DOOR DE MEXICAANSE GRIEP!!! Ja, hallo, zet er dan gelijk even bij dat die gast al hartstikke ziek wás. ![]() Ik was mijn handen wat vaker en ik ga het virus ook niet bewust opzoeken bij een besmet persoon, maar als ik het krijg: so be it. Er zijn wel ergere dingen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() een buikgriep is ook heel iets anders dan een influenza. bij een goede buikgriep kun je sowieso niets anders meer dan op de wc zitten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Buikgriep is zeker anders (en erger, vind ik), maar ziek is ziek. Met een 'gewone' griep ben je ook echt veel zieker geloof ik. Mexicaanse griep is meer te vergelijken met een heel erge verkoudheid. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
hoewel ik een buikgriep wel zou prefereren boven een gewone griep. hoewel ik de laatste nog nooit heb gehad, duurt hij me te lang. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() De clou van het verhaal is dus dat de Mex griep mild is, en dat je je hooguit een paar dagen écht slecht voelt. Volgens mij is de overheid met al haar achterlijke campagnes en waarschuwingen alleen maar bang voor het economisch nadelige aspect mocht er een pandemie uitbreken. Echt niet zo zeer omdat die griep zo vreselijk is. ' Oh shit, dan worden er zoveel mensen ziek en dan gaat de economie misschien wel helemaal naar de klote dus zaai maar flink wat paniek zodat mensen denken dat het een ernstige, dodelijke ziekte is'. Natuurlijk is het allemaal erg vervelend en ook zeker nadelig voor de economie, maar ik denk dat men dat ondertussen allemaal wel wéét. Er valt toch niks aan te doen verder. Gewoon goed handjes wassen en niet andere mensen met je Mexicaanse bacillen besproeien. En verder gaat het zoals het gaat. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mexicaanse griep is gewoon even ernstig of mild als andere griep hoor. Dat betekent dat over het algemeen, iemand met een zwak immuunsysteem er weken flink ziek van is, en iemand met een normaal immuunsysteem er 4-8 dagen redelijk ziek van is. Dat jouw zus het niet zo ernstig had is fijn voor haar, dan is ze vast goed gezond verder, maar het zegt niet zo veel over de ernst van het virus zelf, want je zus is maar 1 persoon.
Verder heb je wel gelijk hoor, dat er geen reden tot paniek is zo lang je maar oplet dat je het niet te veel verspreidt ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ze mag niet bij de dokter langs, omdat dat 'niet nodig' is. Ja hoor, ze rochelt als een gek! Ze zijn gewoon bang voor besmetting ![]() Maar je hebt wel gelijk, het zal echt per persoon verschillen ![]() |
![]() |
|
Ik heb ergens gelezen dat de enige griep die nu heerst de mexicaanse griep is en dus dat als je griep krijgt deze zomer je de mexicaanse griep hebt. Ik heb deze zomer al een vrij zware griep gehad. Of het echt de mexicaanse griep is geweest weet ik niet. Maar ik werk op een vliegveld en heb al meerdere vliegtuigen gehad waarin mensen zaten waarbij was geconstateerd dat ze de mexicaanse griep hadden. En tja, ik heb nog steeds niks. Niemand op het vliegveld heeft ergens last van en dat terwijl de vliegtuigen dan echt niet worden gedesinfecteerd ofzo, het wordt behandeld als elke andere griep. Dus een paar keer extra je handen wassen. Mondkapjes hebben ook geen zin (gaat er dwars doorheen) dus veel meer wordt er niet gedaan. Het is verder ook niet dat alle stewardessen besmet zijn. Sterker nog, ik ken op het moment geen enkele steward(ess) die besmet is. Terwijl ze wel regelmatig besmette mensen vervoeren en dus ook vaak naar landen gaan waar er veel besmettingen zijn.
Dus ja, er is dan misschien wel een pandemie, maar volgens mij is de 'normale' griep veel ernstiger. |
![]() |
|
![]() |
elk jaar is de griep weer anders, gemuteerd. maar griep is griep en de verschijnselen zijn dus altijd vrijwel gelijk. afhankelijk van je eigen gesteldheid kan een griep mild of heftig zijn.
het lijkt me trouwens sterkt dat 'er nu alleen maar mexicaanse griep heerst'. waar zijn alle andere griepvirussen dan in ene gebleven ![]() |
![]() |
|
![]() |
Mja die bacillen die muteren, en dan gaan ze van mens tot mens. Op een gegeven moment komen ze dan aan bij iemand met een zwakke gezondheid en die wordt er dan ziek van en zo gaat dat lekker verder. Dat gebeurt gewoon.
En die andere griepen zijn heus niet weg, maar iedereen die nu de griep krijgt, noemt het automatisch Mexicaanse griep terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn natuurlijk. |
![]() |
|
Ik ben net een paar dagen geleden bijgekomen van de Mexicaanse griep. Heb er zelf weinig last van gehad, twee dagen koorts en een rare hoest die wat lang bleef aanhouden. Verder heb ik me niet anders gevoeld dan bij iedere andere griep.
Ben wel een week bij m'n bijbaan weggebleven. Aangezien ik op een verpleegafdeling werk, maar daar werd er ook niet anders mee omgegaan dan met andere griep virussen. Een griep is een griep en nou eenmaal gevaarlijk in een ziekenhuis. Maar verder mogen bezoekers ook nog steeds in en uitlopen en hoeven ze geen mondkapjes oid te dragen. Echte voorzorgsmaatregelen worden er niet genomen dus het zal wel meevallen.
||
Citaat:
Althans, zoiets zei laatst zo'n viroloog op televisie ![]()
|
![]() |
hooi,
mijn pa zit in deze branche en wordt helemaal gek van artsen die hem keer op keer bellen over de griep. dit is een doodgewone griep die je gewoon moet uitzieken. en er gaan ieder jaar mensen dood aan de griep dus geen paniek. en daar is de overheid iets te laar achter gekomen |
![]() |
|
![]() |
Ik ga deze week op vakantie, dus ik zit niet echt op die griep de wachten (ook niet op iets anders natuurlijk). Maar ik word schijtziek van dat gezeik over die griep. Allemaal opgeblazen gedoe in de media, laat ze eens ergens anders over zeuren.
|
Ik denk dat ik op het moment een soort van griep te pakken heb. Ik kan 't niet met zekerheid zeggen, maar het voelt erger dan de hevige verkoudheden die ik heb gehad.
En ik had het na het eten van taco's. (Mexicaans eten is dus ook gevaarlijk!) Gisteren heb ik vrijwel heel de dag op m'n bed/op de bank gelegen, ik was echt constant moe en kreeg geen hap door m'n keel. Ik voel me duf en m'n keel doet echt pijn. Alsof er een mes insteekt. meh. Nu heb ik iets meer energie dan gisteren, maar dat kan ook komen door de strip pijnstillers die ik ineens vond. Vooraf was ik totaal niet bang voor de griep en vond ik het allemaal dikke onzin. Nu nog steeds wel, maar ik snap nu wat meer dat het gevaarlijk kan zijn voor zwakkere mensen. Ik vind 't iig allemaal rete-irritant. Ik mis de hele eerste studieweek hierdoor en als 't nog lang aanhoudt moet ik me ook ziek melden op m'n werk, en dat haat ik echt. Fingers crossed.
||
Citaat:
Maar had je die taco's gegeten 2 tot 4 dagen voordat je ziek werd? Want de incubatietijd van de Mexicaanse griep is 2 tot 4 dagen. Dan weet je of het logisch is of je het hebt of niet. |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Opvallend nieuws #1 Kitten | 500 | 22-04-2010 19:07 | |
Lichaam & Gezondheid |
mexicaanse griep prik!! Charissa1996 | 53 | 21-11-2009 21:42 | |
De Kantine |
Waar ben jij nou echt helemaal niet zo blij mee? Verwijderd | 500 | 30-10-2009 14:20 | |
De Kantine |
Waar heb je om moeten lachen? #6 Verwijderd | 500 | 29-10-2009 20:26 | |
Lichaam & Gezondheid |
Jongeren en griep? Tripp | 6 | 15-09-2009 18:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Mexico sluit scholen wegens supergriep Verwijderd | 98 | 12-06-2009 13:29 |