Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2009, 19:48
Verwijderd
Ja, dit zal vast wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom er ondanks Google niet echt uit.

Ik wil de twee stock case fans in mijn huidige kast gaan vervangen, maar in mijn zoektocht naar case fans die goed koelen, redelijk stil zijn en tóch lang meegaan (langer dan een doorsnee stock case fan, in ieder geval), ben ik op het fenomeen 'intake fans' en 'outtake fans' gestoten.

Ik begrijp hoe de functie in elkaar steekt van intake fans en outtake fans, dat is het probleem ook niet. Het probleem is dat als ik bijvoorbeeld naar de website van Arctic Cooling ga en daar hun case fans bekijk, ik afgaande op de afbeelding en specificaties er niet uit kan komen om wat voor soort case fan het nu gaat.

Kunnen jullie me helpen het onderscheid te maken (aan de hand van het uiterlijk en/of de specificaties)? Alvast hartelijk bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2009, 22:32
M@rco
M@rco is offline
Er is geen onderscheid. Een fan kan zowel als intake fan als als outtake fan dienen
Oud 01-09-2009, 23:03
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Je moet natuurlijk wel opletten welke kant je hem op laat blazen
Oud 02-09-2009, 00:00
Verwijderd
Citaat:
Er is geen onderscheid. Een fan kan zowel als intake fan als als outtake fan dienen
Ja, maar niet iedere fan blijkbaar - sommigen kunnen blijkbaar alleen op één manier gebruikt worden.

Citaat:
Je moet natuurlijk wel opletten welke kant je hem op laat blazen
Ja, moet ik ook nog even uitvogelen wat de blaasrichting van de fan is.

Trouwens, op Tweakers.net wordt bij iedere fan in de Pricewatch ook de luchtstroom per kubieke meter vermeld. Moet ik daarbij uitgaan van hoe hoger het getal voor de luchtstroom, hoe beter? Of is het juist het tegenovergestelde?

En de rotatiesnelheid, is dat ook hoe meer, hoe beter? 'k Kan me voorstellen dat hoe hoger de rotatiesnelheid is, hoe meer lawaai de fan maakt (maar hoe beter hij wel koelt). Zegt de rotatiesnelheid ook iets over de levensduur van een case fan?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 07:59
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Ja, maar niet iedere fan blijkbaar - sommigen kunnen blijkbaar alleen op één manier gebruikt worden.
Een standaard fan ziet er zo uit:

Je ziet aan beide kanten schroefgaten, je kunt hem dus op twee manieren monteren.

Citaat:
Trouwens, op Tweakers.net wordt bij iedere fan in de Pricewatch ook de luchtstroom per kubieke meter vermeld. Moet ik daarbij uitgaan van hoe hoger het getal voor de luchtstroom, hoe beter? Of is het juist het tegenovergestelde?
Daar zit wat in, maar toch niet helemaal. Er is namelijk geen lineair verband tussen luchtverplaatsing en koelvermogen. Je kunt dus niet zeggen dat een fan die 100 m3/h verplaatst twee keer zo goed koelt als een fan die 50 m3/h verplaatst. Hij verplaatst dan natuurlijk wel twee keer zoveel lucht, maar dat hoeft geenszins te betekenen dat de temperatuur in je kast dan ineens ook twee keer zo laag is.

Citaat:
En de rotatiesnelheid, is dat ook hoe meer, hoe beter? 'k Kan me voorstellen dat hoe hoger de rotatiesnelheid is, hoe meer lawaai de fan maakt (maar hoe beter hij wel koelt). Zegt de rotatiesnelheid ook iets over de levensduur van een case fan?
De rotatiesnelheid bepaalt mede hoeveel lucht de fan verplaatst. Je vergeet echter de andere factor daarbij, en dat is de grootte van een fan. Je hebt casefans van (grofweg) 80mm, 92mm en 120mm; daarbij geldt eigenlijk 'hoe groter, hoe beter'. Een 120mm fan zal immers een lagere rotatiesnelheid nodig hebben dan een 80mm of 92mm fan om een vergelijkbare hoeveelheid lucht te verplaatsen, en daarmee stiller zijn.

Het ligt er verder ook maar aan waar je ruimte voor hebt in je kast (niet alle kasten hebben plek voor 120mm fans) en hoeveel waarde je hecht aan een stille PC. Als je stille fans zoekt kan ik je de fans van dit lijstje aanbevelen!
Oud 02-09-2009, 08:45
WolterB
WolterB is offline
Op de fan zelf staan altijd (iig bij goede merken ) 2 pijltjes, eentje die de draairichting aangeeft en of hij als in- of outtake gebruit wordt.

Wil je hem als intake gebruiken, dan moet je het pijlje de kast in laten wijzen, bij outtake moet het pijltje de kast uit wijzen.
Oud 02-09-2009, 14:46
Verwijderd
Dank jullie wel, M@rco en WolterB! Ik weet weer genoeg.

Mijn kast heeft ruimte voor twee 120 mm case fans, dat is alvast een goede meevaller. Ik zat er aan te denken om er twee van het merk Papst te nemen (die zijn wel wat duur, maar schijnen heel goed te zijn en ook lang mee te gaan), maar misschien moet ik dat nog maar eens heroverwegen aan de hand van M@rco's lijstje.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 20:13
WolterB
WolterB is offline
Ik heb er laatst zelf 2 van Revoltec gekocht als vervanging van (naar mijn weten) merkloze 80mm-fans. En zefls de laatste hebben het zeker 5 jaar stil volgehouden waarvan 3 24/7 draaiend.
Oud 02-09-2009, 21:57
Koning
Koning is offline
Dat stond vast in de handleiding van je case. Ze maken daar alleen duidelijk welke plekken je als intake en welke als outtake fans moet gebruiken.
Reageren

Regels voor berichten