STAP 1:
Als altijd: borstelen! Want zoals bij de meeste kapsels, is het het makkelijkst stijlen met klitloos haar. Goed borstelen meisjes!
STAP 2:
Een scheiding maken door het midden. Hij moet helemaal doorlopen naar achter; je haar moet echt in twee delen gesplitst worden. Dat mag met een puntkam, maar het is vooral belangrijk dat je haar in twee gelijke delen wordt verdeeld, zo strak hoeft het nou ook allemaal niet.
STAP 3
Nou heb je wel net netjes een scheiding gemaakt, maar in het uiteindelijke kapsel moet je helemaal geen scheiding zien. Daarom pak ik hier een plukje haar van bovenop mijn hoofd, van de linkerhelft van mijn haar, en dat doe ik bij de rechterhelft van mijn haar. (Dat mag ook andersom, van rechts op links, maar het gaat erom dat dat plukje dan over de scheiding valt! En inderdaad, ik heb mijn scheiding al zo slordig gedaan dat hij niet te zien is, want ik kan geen scheidingen maken, maar het gaat om het principe!)
STAP 4
Dan bind je één helft van je haar aan de kant.
dit is trouwens een van mijn zelfgemaakte elastieken, zie vraag&aanbod
STAP 5
De helft die niet weggebonden is, mag je nu vlechten. Geen ingevlochten vlecht; gewoon een vlecht vanuit je nek. Het is belangrijk dat hij echt in je nek hangt, dus naar achter, en niet vlak achter je oor, dus aan de zijkant.
STAP 6
Als de vlecht aan de ene kant klaar is, dan maak je een vlecht in de andere helft van je haar (de helft die weggebonden was dus). Deze vlecht moet eveneens in je nek hangen, en niet achter je oor!
STAP 7
Als het goed is, hangen je vlechten nu niet verder uit elkaar dan zo ver:
STAP 8
Nu pak je een stokje (dit mag een chinees eetstokje zijn, of een haaknaald, of een breinaald, of een potlood, of een pin die er ook echt voor gemaakt is, of een hoedenspeld... dit soort pinnen zijn speciaal voor dit soort kapsels:

)
Het stokje weef je onder je vlechten door. Je mag het er ook gewoon insteken, maar als je het weeft dan blijft het wat beter zitten.
STAP 9
Nu heb je een stokje in je haar.
STAP 10
Kruis nu je vlechten. Haal ze achter het stokje langs (aan de kant van je hoofd) naar boven toe. Dat klinkt echt veel moeilijker dan het is.
STAP 11
Boven het stokje kruis je de vlechten opnieuw, en haal je ze weer naar beneden. Bij mij is het haar dan op, maar als je langer haar hebt dan wikkel je net zo lang je vlechten symmetrisch om het stokje heen tot je haar 'op' is.
STAP 12
Als je haar dan, na tot in den treure stokjes omwikkelen, op is, trek je de eindjes een beetje aan en verstop je die onder de buitenste omwikkeling. Daar zet ik ze vast met die lieve kleine klemmetjes, maar het kan ook goed met schuifspeldjes. In principe zit het goed vast als je de eindjes vast hebt gezet, maar je mag natuurlijk helemaal rondom net zo veel speldjes gebruiken als jij denkt nodig te hebben om je lokken in toom te houden, of gewoon omdat je graag een kapsel wil waar een heel pak speldjes ingaat.
STAP 13
Ik vind het altijd wel belangrijk om mijn haar daarna nog even te versieren met een vlindertje. Maar dat hoeft natuurlijk niet. In ieder geval moet het er ongeveer zo uitzien:

En als je langer haar hebt, dan is de knot groter, en als je korter haar hebt (dan heb ik respect dat het je toch gelukt is en) dan is de knot kleiner.
Nou, veel succes!
Liefs,
Fizzle