Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2000, 13:24
commandante
commandante is offline
Ik zoek de vertaling vd latijnse tekst ''De roof van de sabijnse meisjes'' zoals hij in de NIEUWE(voorlopige) versie van Tablinum staat.
Ik heb surf.to/latijn al bezocht maar daar hebben ze alleen de oude versie van tablinum.
Kan iemand mij plz helpen want woensdag hebben wij daar mondeling van !!??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2000, 18:07
commandante
commandante is offline
kan iemand mij hier aub ns helpen want ik heb mij suf gezocht naar die tekst
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 10:29
Willie
Willie is offline
Snel groeide de stad Rome en weldre was ze opgewassen tegen de naburige steden door de oorlog. Maar er ontbraken vrouwen in de stad. Daarom zond R. afgezanten naar de naburige steden om te vragen om vrouwen voor het nieuwe volk. Nergens werden de gezanten vriendelijk aanhoord Sommigen keken immers neer op het nieuwe volk, omdat ze het een toevluchts oord van rovers vonden, Anderen vreesden om het groeiende dreigende gevaar voor zichzelf en voor hun nageslacht. Romulus verdroeg dat met moeite, en besloot tenslotte geweld te gebruiken

En zo beval hij om grote prachtige spelen voor te bereiden en de buurtvolkeren uit te nodigen op het spektakel. Ze kwamen van overal, vooral de Sabijnen, met kinderen en echtgenoten, niet alleen voor despectaculaire spelen, maar ook om de nieuwe stad te bezichtigen, Nadat ze gastvrij ontvangen werden, bezochten ze de stad, en verwonderden zich erover dat op zo'n korte tijd de stad R. gegroeid was. Vervolgens werden ze naar de spelen gelokt. Maar terwijl de ogen en geesten van allen op het spektakel gericht waren,plots, na het gegeven teken, grepen de Romeinse jonge mannen zoveel mogelijk vrouwen met zich mee.De tumult werd toen groot. Het spel werd door hen verlaten. Van overal ondstond geroep van mannen en geschreeuw van moeders en meisjes.De vaders en zonen probeerdenn om de meisjes en zussen te verdedigen, maar ongewapend en minder in aantal konden de Romeinen hen makkelijk terugdwingen

Zo dit is alles wat ik heb, verder kan ik jullie niet helpen
Reageren

Regels voor berichten