Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2009, 22:33
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
verhaal over zorgtoeslag 2007
De belastingdienst geeft jou nu op papier 108 euro terug, nadat je bezwaar is toegekend.

Echter, hebben ze je eerst 108 euro in rekening gebracht. Ik ga er even van uit dat je die nog niet hebt terugbetaald
Bij het bedrag wat ze je op papier terug gaan betalen, kijken ze niet eerst hoeveel ze nog van je tegoed hebben. Bij de berekeningen kijken ze alleen maar naar wat er in de vorige berekening als eindbedrag stond aan totale zorgtoeslag voor 2007 en wat er uit de nieuwe berekening komt. Het verschil is in jouw geval 108 euro, terug te betalen door de belastingdienst.

Omdat je nog een belastingschuld hebt staan van 108 euro (namelijk het bedrag wat je volgens hun vorige berekening moest terugbetalen) ga jij er uiteindelijk niet op vooruit.
Wat je NU direct moet doen, is kijken of er ergens op de brief met het te ontvangen bedrag staat of dit bedrag wordt verrekend met eventuele oudere belastingschulden. Als er NIET staat dat dit bedrag verrekend wordt met oude belastingschulden en je krijgt inderdaad 108 euro teruggestort, dan blijft de eerdere rekening waarbij je 108 euro moest terugbetalen ook gewoon staan! Dus als je wel geld terugkrijgt en niet de rekening betaald, kom je gewoon te boek te staan als wanbetaler.
Advertentie
Oud 08-10-2009, 06:03
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
De algemene heffingskorting is 2007 euro. Als je dus zó weinig verdient dat je in een jaar niet aan de 2007 euro belasting komt, hoef je geen belasting te betalen (kort door de bocht, want je betaalt altijd wel íets).

Belasting is over het algemeen zo'n 33% van je salaris, tenzij je behoorlijk gaat verdienen en in een volgende box komt. Even uitrekenen: 2007 : 0.33 = 6081
Heb je hem nog, het betekent: over de eerste 6081 euro die je verdient, hoef je geen belasting te betalen. Dit is per jaar. Verdien je in een jaar méér dan dat, dan hoef je alleen over hetgeen wat je boven de 6081 euro verdient, belasting te betalen.

Als je loonheffingskorting toepast, dan houden ze daar maandelijks al rekening mee. 6081 : 12 = 506 euro. Dus verdien je minder dan 506 euro per maand, dan betaal je geen belasting. Verdien je meer dan 506 euro, dan betaal je belasting over hetgeen je meer verdient dan 506 euro.
Dit gaat in elk geval op voor een stabiel salaris. Of ze het ook zo doen met wisselend aantal uren weet ik niet.

Je kan er niet mee spelen door minder of meer uren te werken, want belasting wordt uiteindelijk toch weer uitgerekend per jaar. En als je 5 euro boven dat bedrag van 6081 uit komt, betaal je dus alleen belasting over die 5 euro.
Dankjewel voor de duidelijke uitleg
Ik zie dan wel hoe het uiteindelijk gaat lopen en wat ik volgend jaar dan weer terug kan vorderen. Ik denk niet dat ik aan die 6000 euro kom, aangezien ik nu nog maar drie maanden part-time ga werken en de rest van het jaar vanwege mijn buitenlandreis niet veel gewerkt heb. Dus dat is mooi, mag ik alles houden
Oud 15-10-2009, 12:19
burner19
burner19 is offline
Hallo,

Ik heb 2 banen, en nu heb ik gehoord dat je maar voor een van die man in aanmerking komt voor heffingskorting. met beide banen samen verdien ik minder dan 5000 euro per jaar, en ik heb ergens gelezen dat je dan bij beide banen heffingskorting kan krijgen.
Mijn vraag is of dat klopt.

Mvg,

Burner
Oud 15-10-2009, 12:27
Verwijderd
Ik heb ook 2 banen en voor zover ik weet kan je maar bij 1 werkgever loonheffingskorting toepassen, het beste is om dat te doen bij de baan waar je het meest verdient.
Je kan wel achteraf geld terugvragen als blijkt dat je te weinig loonheffing hebt gekregen.
Oud 15-10-2009, 13:00
burner19
burner19 is offline
Citaat:
Ik heb ook 2 banen en voor zover ik weet kan je maar bij 1 werkgever loonheffingskorting toepassen, het beste is om dat te doen bij de baan waar je het meest verdient.
Je kan wel achteraf geld terugvragen als blijkt dat je te weinig loonheffing hebt gekregen.
ja maar achteraf heb ik er niets aan, ik heb vaste lasten die elke maand betaald moeten worden.
Oud 15-10-2009, 13:03
Verwijderd
Kort doch krachtig:
Nee, je kunt loonheffingskorting niet bij twee banen tegelijkertijd toepassen. Dat wil zeggen, het kán wel, maar het is niet verstandig. Je mág namelijk maar bij 1 baan tegelijkertijd loonheffingskorting toe laten passen. Doe je dat niet bestaat de kans dat je een naheffingsaanslag krijgt van de BelastingDienst, inclusief rente (van 5,25% per kwartaal).
Oud 15-10-2009, 13:10
Balance
Balance is offline
@Dittrich: maar van een naheffingsaanslag is geen sprake als hij/zij onder de 5000 blijft.
Dus de vraag is dan of er een soort van boete bestaat ofzo voor het toepassen van loonheffingskorting bij 2 banen. Naar mijn weten niet.
Oud 15-10-2009, 13:16
Verwijderd
Nou ja, in het ergste geval wordt het gezien als fraude en krijg je de FIOD-ECD op je dak. In het gunstigste geval laten ze 't lopen, al zal je met 2 baantjes waarop je LHK toepast vrijwel altijd handmatig worden gecontroleerd en is het risico op boetes e.d. dus ook logischerwijs groter.
Edit:
Al zal het risico op boetes oid met 2x 200 wel verwaarloosbaar zijn.

Laatst gewijzigd op 15-10-2009 om 13:28.
Oud 15-10-2009, 13:23
burner19
burner19 is offline
Citaat:
Kort doch krachtig:
Nee, je kunt loonheffingskorting niet bij twee banen tegelijkertijd toepassen. Dat wil zeggen, het kán wel, maar het is niet verstandig. Je mág namelijk maar bij 1 baan tegelijkertijd loonheffingskorting toe laten passen. Doe je dat niet bestaat de kans dat je een naheffingsaanslag krijgt van de BelastingDienst, inclusief rente (van 5,25% per kwartaal).
Ik verdien 200 bij de een baan en 200 bij de ander, als ik voor allebei de banen heffingskorting krijg, maar hoeveel hou over als ik maar voor 1 baan in aanmerking kom voor loonheffingskorting?
Oud 16-10-2009, 10:54
Balance
Balance is offline
Dan hou je bij de één ongeveer 200 over en bij de ander ongeveer 132.
En het jaar erop kun je dan het gemiste geld weer terugkrijgen.

@Dittrich: ik heb zelf ook een hele korte periode 2x loonheffingskorting gekregen en daar nooit wat van gehoord. Maar ik denk dat het inderdaad aan dat bedrag lag, want ook toen ging het om zeer kleine getallen.
Oud 21-10-2009, 10:44
Starling
Starling is offline
Ik heb een vraagje met betrekking tot de loonheffingskorting.

Sinds kort werk ik bij de Thuiszorg als Alfahulp. Iedere week 1 ochtend van 3 uur.
Ook sinds kort heb ik een baantje op de Universiteit. Aangezien ik hier veel meer verdien heb ik hier de loonheffingskorting aan laten zetten.

Maar nu weet ik niet zeker of ik het dubbel aan heb staan en of de loonheffingskorting bij de Thuiszorg wel van toepassing is. Ik heb hier nooit iets over gehoord, maar in mijn contract staat het volgende (weet niet of dit van toepassing is):

"Op grond van de geldende belastingwetgeving behoeft de client geen loonbelasting op de beloning van de helpende in te houden. De helpende dient zelf aangifte te doen van het inkomen aan de Belastingdienst. Een eventuele aanslag inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen is voor rekening van de helpende. De helpende verricht op niet meer dan twee dagen per week werkzaamheden van uitsluitend huishoudelijke aard".

Moet ik nu de Thuiszorg opbellen en hier mijn loonheffingskorting met terugwerkende kracht uitzetten. Of krijg ik die nu niet eens?
Oud 21-10-2009, 10:50
Verwijderd
Ik zal eerst je vraag op de goede plaats zetten
Oud 21-10-2009, 12:20
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik heb een vraagje met betrekking tot de loonheffingskorting.

Sinds kort werk ik bij de Thuiszorg als Alfahulp. Iedere week 1 ochtend van 3 uur.
Ook sinds kort heb ik een baantje op de Universiteit. Aangezien ik hier veel meer verdien heb ik hier de loonheffingskorting aan laten zetten.

Maar nu weet ik niet zeker of ik het dubbel aan heb staan en of de loonheffingskorting bij de Thuiszorg wel van toepassing is. Ik heb hier nooit iets over gehoord, maar in mijn contract staat het volgende (weet niet of dit van toepassing is):

"Op grond van de geldende belastingwetgeving behoeft de client geen loonbelasting op de beloning van de helpende in te houden. De helpende dient zelf aangifte te doen van het inkomen aan de Belastingdienst. Een eventuele aanslag inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen is voor rekening van de helpende. De helpende verricht op niet meer dan twee dagen per week werkzaamheden van uitsluitend huishoudelijke aard".

Moet ik nu de Thuiszorg opbellen en hier mijn loonheffingskorting met terugwerkende kracht uitzetten. Of krijg ik die nu niet eens?
Ik krijg uit de tekst eerder de indruk dat er helemaal geen belasting wordt ingehouden op je werk als alfahulp. Dus dat zou dan betekenen dat je niet eens loonheffingskorting kúnt hebben en wanneer je aangifte doet, je nog alle belasting over de beloning moet betalen, die je hebt ontvangen.

Maar goed ik zie geen papieren en weet niet of je salarisspecificaties ontvangt? Overigens staat op een specificatie of loonheffingskorting wel of niet verrekend wordt, heb je de korting aangevraagd, dan wordt dit aangegeven met code 1.
Oud 21-10-2009, 20:06
Balance
Balance is offline
Zo te lezen betaal je inderdaad geen belasting en heb je feitelijk de loonheffingskorting daar dus aan staan. Alleen noemen ze het niet zo, want ze leggen de verantwoordelijkheid van belasting betalen gewoon bij jou neer.
Hen bellen om de korting uit te zetten, is niet mogelijk zo te lezen. Dat wil dus zeggen dat je hem bij de uni uit moet zetten.
Oud 06-11-2009, 22:38
Verwijderd
Dit is niet moeilijk, zorg gewoon dat je alles afhaalt (33,5 procent) voor de fiscus en als je einde van het tijdvak zit, dus 31 december of verwacht dat je geen loon meer geniet, bereken je de loonheffing, arbeidskorting ect ect.
Oud 07-11-2009, 11:35
Briseïs
Briseïs is offline
Heeft iemand goeie ervaringen met de belastingtelefoon? Bellen ze ooit wel eens terug? Ik heb nou inmiddels 4 keer gebeld en elke keer zeggen ze dat ze terugbellen maar dat doen ze dus niet. De laatste keer wel, maar toen kwam het mij op dat moment heel slecht uit dus ik vroeg of ze een kwartiertje later terug konden bellen maar dat hebben ze dus nooit meer gedaan! Stelletje sukkels...
Oud 07-11-2009, 11:37
Verwijderd
Dat komt omdat het niet de BelastingTelefoon is die jou terugbelt, maar de BelastingDienst en die mensen hebben wel wat beters te doen dan jou terugbellen wanneer het jou uitkomt
Oud 07-11-2009, 15:41
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Dat komt omdat het niet de BelastingTelefoon is die jou terugbelt, maar de BelastingDienst en die mensen hebben wel wat beters te doen dan jou terugbellen wanneer het jou uitkomt
Ja dan moeten ze niet zeggen dat ze terugbellen. Ik krijg zo nooit wat geregeld omdat het nooit kan als ík bel.
Oud 07-11-2009, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Ja dan moeten ze niet zeggen dat ze terugbellen. Ik krijg zo nooit wat geregeld omdat het nooit kan als ík bel.
Dat komt omdat je dan iemand met beslissingsbevoegdheid nodig hebt (anders wordt je überhaupt al niet teruggebeld) en die werken nou eenmaal niet bij de BelastingTelefoon. Dat ze je dan niet terugbellen is wel een beetje jammer, maar de meeste zaken kun je ook prima (of eigenlijk zelfs beter) per brief afdoen (verzoek om een ontvangstbevestiging in die brief).
Oud 07-11-2009, 16:07
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Dat komt omdat je dan iemand met beslissingsbevoegdheid nodig hebt (anders wordt je überhaupt al niet teruggebeld) en die werken nou eenmaal niet bij de BelastingTelefoon. Dat ze je dan niet terugbellen is wel een beetje jammer, maar de meeste zaken kun je ook prima (of eigenlijk zelfs beter) per brief afdoen (verzoek om een ontvangstbevestiging in die brief).
Ja, brieven heb ik ook geprobeerd, maar daar reageren ze ook niet op. Dat is juist de reden dat ik belde
Oud 07-11-2009, 16:10
Verwijderd
Nou ja, dan zul je moeten blijven bellen. Het is niet anders.
Oud 07-11-2009, 19:26
Verwijderd
Briseis? over wat gaat het? had je dan vragen of iets over de aanslag die je opgelegd krijgt?
Oud 08-11-2009, 10:36
Verwijderd
Wat gebeurt er eigenlijk met mijn huurtoeslag als ik straks 23 word.
Mijn inkomen blijft hetzelfde (maximaal iets van 3000 euro per jaar), ik blijf zelfstandig wonen, alleen ik word 23.

Of maakt dat voor een zelfstandige woning niet uit?
Oud 08-11-2009, 17:49
Balance
Balance is offline
Als jij nu al huurtoeslag krijgt verandert er niks volgens mij.
Als je nu geen recht hebt op huurtoeslag, kan het zijn dat je op je 23ste er wel recht op hebt.
Oud 08-11-2009, 23:16
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Briseis? over wat gaat het? had je dan vragen of iets over de aanslag die je opgelegd krijgt?
Meerdere dingen, het belangrijkste een bezwaar waar niet op is gereageerd.
Oud 09-11-2009, 09:03
Verwijderd
Citaat:
Meerdere dingen, het belangrijkste een bezwaar waar niet op is gereageerd.
Na 6 weken is er niet gereageerd: kan je beroep intekenen bij de belastingrechter in de buurt(weet niet waar je woont). Er is geen termijn aan gebonden waarneer je het moet doen.

Ze kunnen zich ook niet beroepen op dat het niet ontvangen is want men heeft doorzendplicht volgens de awb.
niet bellen, direct handelen als termijn verstreken is.
Oud 09-11-2009, 09:41
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Na 6 weken is er niet gereageerd: kan je beroep intekenen bij de belastingrechter in de buurt(weet niet waar je woont). Er is geen termijn aan gebonden waarneer je het moet doen.

Ze kunnen zich ook niet beroepen op dat het niet ontvangen is want men heeft doorzendplicht volgens de awb.
niet bellen, direct handelen als termijn verstreken is.
Ik woon niet in Nederland, dus dan wordt dat misschien lastig?
Ik heb sowieso nog een beroep gestuurd, dus ik wilde eerst even afwachten hoe daarop wordt gereageerd. Alleen bedenk ik me nu dat je volgens mij binnen twee weken een ontvangstbevestiging moet krijgen, en die heb ik nog niet gehad terwijl het al drie weken geleden is...
Oud 09-11-2009, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Ik woon niet in Nederland, dus dan wordt dat misschien lastig?
Ik heb sowieso nog een beroep gestuurd, dus ik wilde eerst even afwachten hoe daarop wordt gereageerd. Alleen bedenk ik me nu dat je volgens mij binnen twee weken een ontvangstbevestiging moet krijgen, en die heb ik nog niet gehad terwijl het al drie weken geleden is...
beroep doe je bij de rechtbank . maar woon je niet in nederland? dat maakt eigenlijk in feite niet uit, 6:14 zegt, dat ze een onvangstbericht moeten sturen, over de ontvankelijkheid en daarnaast gebeurd dit meestal binnen 2 weken, volgens beleid.

maar waar woon je dan?
Oud 09-11-2009, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Als jij nu al huurtoeslag krijgt verandert er niks volgens mij.
Als je nu geen recht hebt op huurtoeslag, kan het zijn dat je op je 23ste er wel recht op hebt.
Ik heb nu al huurtoeslag ja.
maar het bedrag blijft ook hetzelfde?
Oud 09-11-2009, 17:51
Balance
Balance is offline
Volgens mij wel, want volgens mij is het 23-jarige gedeelte alleen van belang voor of je huurtoeslag krijgt en niet voor hoeveel huurtoeslag je krijgt.
Maar probeer het eens uit op de site van de belastingdienst, daar kun je een proefberekening maken. Gewoon een jaartalletje veranderen.
Oud 09-11-2009, 18:18
Verwijderd
Ik beantwoord de vraag wel, heb de belastingwettenbundel bij de hand toevallig:

een huurtoeslag wordt slechts toegerekend aan meerderjarige(8 WoH)
een huurtoeslag wordt ten aanzien berekend van de draagkracht(7Woh).

Er is een maximumgrens en staat ook de uitzonderingen, wanneer je hem wel krijgt; 13 woh beschrijft hem eigenlijk helemaal. Google gewoon eventjes op

Stel: je gaat verhuizen, moeten omstandigheden eigenlijk wijzigen qua woning of prijs. Als alsnog aan de voorwaarden zijn voldaan om huurtoeslag te kunnen krijgen, krijg je gewoon de huurtoeslag(23 Woh). Het veranderd overigens wel, stel, je hebt een goedkopere huis ofzo, dan lijkt het mij inderdaad logisch dat het qua bedrag veranderd

Eisen van de woning staan omschreven in artikel 11 WoH gaat over de soort woning.

Als deze eisen voldoen, krijg je huurtoeslag.
Wel wordt meerderjarig verstaan in juridische begrippen onder de BW 1, dus 18 jaar of ouder, tenzij je jonger bent dan 18 en meerderjarig verklaart wordt door de rechter.

Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel.
Over wat je krijgt: Wat balance zegt. Ik zie ook de berkening hier voor mijn neus liggen, maar is overeenkomstig met het programma dat de fiscus heeft verstrekt ter beschikking voor de belastingplichtige/gerechtigde

Laatst gewijzigd op 09-11-2009 om 18:26. Reden: jaja
Oud 09-11-2009, 18:32
Balance
Balance is offline
Je geeft toch helemaal geen antwoord op haar vraag zo, behalve met 'wat Balance zegt'?
De rest is niet op haar van toepassing aangezien haar baan en woning niet veranderen.
Oud 09-11-2009, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Je geeft toch helemaal geen antwoord op haar vraag zo, behalve met 'wat Balance zegt'?
De rest is niet op haar van toepassing aangezien haar baan en woning niet veranderen.
Ik praat je eigenlijk na maar dan kom ik wel met artikellen(L)
haha...
de helft dan weet haar feiten en omstandigheden neit precies eigenlijk zo goed.
Oud 09-11-2009, 19:47
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
beroep doe je bij de rechtbank . maar woon je niet in nederland? dat maakt eigenlijk in feite niet uit, 6:14 zegt, dat ze een onvangstbericht moeten sturen, over de ontvankelijkheid en daarnaast gebeurd dit meestal binnen 2 weken, volgens beleid.

maar waar woon je dan?
Ik woon in Zweden. Wat zou ik dan volgens jou moeten doen?
Oud 09-11-2009, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Ik woon in Zweden. Wat zou ik dan volgens jou moeten doen?
Je moet sowieso iemand gemachtigd maken, dat hij namens jou kan optreden. Dat lijkt het handigst, als de rechter iemand wilt spreken.
Daarnaast wachten op de griffier eventjes. duurt 6 weken ingeval. althans..termijn start begint als men de post heeft ontvangen en heb je het naar de fiscus gestuurd per ongeluk, stuurt hij het door, vanwege de doorzendplicht.

Dan begint het proces; en dan kan de inspecteur zich verweren...ect ect.. maar dat komt later als het proces start. je kan sowieso zoveel agrumentatie doorsturen naar de rechtbank(t/m 10 dagen voor opening van zitting). Stel; je bent nog wat vergeten kan dit.
Oud 09-11-2009, 19:58
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Je moet sowieso iemand gemachtigd maken, dat hij namens jou kan optreden. Dat lijkt het handigst, als de rechter iemand wilt spreken.
Daarnaast wachten op de griffier eventjes. duurt 6 weken ingeval. althans..termijn start begint als men de post heeft ontvangen en heb je het naar de fiscus gestuurd per ongeluk, stuurt hij het door, vanwege de doorzendplicht.

Dan begint het proces; en dan kan de inspecteur zich verweren...ect ect.. maar dat komt later als het proces start. je kan sowieso zoveel agrumentatie doorsturen naar de rechtbank(t/m 10 dagen voor opening van zitting). Stel; je bent nog wat vergeten kan dit.
Eh sorry, maar ik kan hier niet echt uit opmaken wat ik nou volgens jou zou moeten doen...
Oud 09-11-2009, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Eh sorry, maar ik kan hier niet echt uit opmaken wat ik nou volgens jou zou moeten doen...
Je hebt bezwaarschrift gekregen? 6 weken voorbij? geen antwoord? beroepsschrift en dan is het gewoon afwachten.

En iemand machtigen, ook dit moet je na de rechtbank sturen, want je zit in zweden en je moet dan naar nederland als je wordt opgeroepen.

Daarnaast kan je ook een klaagschrift schrijven, maar wacht dit gewoon eerst af nu
Oud 09-11-2009, 20:00
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Je hebt bezwaarschrift gekregen? 6 weken voorbij? geen antwoord? beroepsschrift en dan is het gewoon afwachten.
Ja ok, hoe werkt zo'n beroepsschrift dan? Of ben ik nou dom
Oud 09-11-2009, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Ja ok, hoe werkt zo'n beroepsschrift dan? Of ben ik nou dom
Nou: je moet een briefje schrijven naar de rechtbank. Er zijn formele vereisten wat er zeker moet staan:
Naam en adres indiener
Dagtekening
omschrijving van het besluit waartegen beroep is gericht.
Gronden van beroep.

Daarnaast wel in vermelden, besluit over bezwaarschrift na 6 weken is uitgebleven.
Als er een gemachtigde is, even de rechtbank laten weten dat de gemachtigde namens jou mag optreden

Naar welke rechtbank, ligt er aan waar je het laatst gewoond heb en met welke sectorgedeelte je gezeur hebt bijv, omg. maastricht, omg. breda.

ik weet trouwens niet waar je bezwaar heb tegen gemaakt....
Oud 09-11-2009, 20:15
Verwijderd
Besluit op bezwaarschrift moet je volgens beleid binnen 8 weken hebben, maar puur theoretisch heeft de Dienst een jaar de tijd om te reageren.
Oud 09-11-2009, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Besluit op bezwaarschrift moet je volgens beleid binnen 8 weken hebben, maar puur theoretisch heeft de Dienst een jaar de tijd om te reageren.
Nee, dat is veranderd De awb is nu overeenkomstig van toepassing op dat gebied.
Dat was verleden jaar nog of 2 jaar geleden.

dus 6 weken

Laatst gewijzigd op 09-11-2009 om 20:24.
Oud 09-11-2009, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat is veranderd De awb is nu overeenkomstig van toepassing op dat gebied.
Dat was verleden jaar nog of 2 jaar geleden.

dus 6 weken
Sinds wanneer? Ik kan me niet voorstellen dat de Dienst dat zou veranderen ten nadele van zichzelf wanneer er al jurisprudentie is dat een termijn van 3 maanden ook nog redelijk is
Neemt overigens niet weg dat ik je niet geloof, maar het verbaast me gewoon
Oud 09-11-2009, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Sinds wanneer? Ik kan me niet voorstellen dat de Dienst dat zou veranderen ten nadele van zichzelf wanneer er al jurisprudentie is dat een termijn van 3 maanden ook nog redelijk is
Neemt overigens niet weg dat ik je niet geloof, maar het verbaast me gewoon
Ja, vanwege dat de belastingdienst toch binnen 6 weken kon terug beantwoorden. (90 procent van de gevallen). Daarnaast heeft de belastingdienst toch 3 jaar tijd om een aanslag op te leggen en moet gewoon goed onderzoek verrichten. Als de aanslag opgelegd is, kan men toch alsnog via de navordering(artikel 16 awr) een navorderingsaanslag opleggen vanwege dat er een nieuw feit is en bij aangifte een naheffingsaanslag(20 awr, zo uit mijn hoofd) en waar geen nieuw feit is vereist.

haha ik moet het juist weten als toekomstig fiscalist.

Overigens: de dienst beslist dat niet, maar de wetgever
Oud 17-11-2009, 16:59
Martiño
Martiño is offline
Naar aanleiding van dit artikel:
http://www.depers.nl/binnenland/3535...ld-liggen.html

Ik vul ieder jaar netjes mijn Tj-biljet in (aangezien ik een bijbaan heb), maar ik was me eigenlijk nooit echt bewust van andere aftrekposten, bijvoorbeeld voor mijn laptop, boeken en zorgkosten. Ik heb het Tj biljet voor 2008 al ingediend, ik las echter ergens dat je nog tot 5 jaar terug aangifte kan doen. Kan ik dat dan ook voor afgelopen jaar?
En mijn partner werkt fulltime (we wonen samen), welke invloed heeft dat op mijn aftrekposten (hoeveel mag ik bijvoorbeeld maximaal aftrekken)?
Oud 17-11-2009, 18:13
Balance
Balance is offline
Krijg je normaal altijd alles terug van de belastingdienst? Als dat zo is hebben extra aftrekposten namelijk al weinig zin.
Als dat niet zo is, dan is het nog maar de vraag in hoeverre het echt van invloed is. Voor dingen als boeken en overige studiekosten geldt namelijk een minimumbedrag vanaf wanneer het ook echt een aftrekpost wordt. Als jouw kosten gemiddeld zijn t.o.v. andere studenten zal je er niet veel aan hebben. Maar heb jij uitzonderlijk hoge kosten, dan kan het helpen. Zorgkosten ook, je mag bijvoorbeeld je basis thuiszorgmiddelen (denk aan paracetamol, betadine, etc) als aftrekpost indienen (wel met een maximum). Ook sommige overige kosten, zoals eigen bijdrage bij bijvoorbeeld steunzolen ofzo.
Oud 17-11-2009, 18:17
Balance
Balance is offline
Hoeveel je maximum mag aftrekken weet ik trouwens niet, maar als ik uit ga van logisch beredeneren dan zou ik zeggen: er is geen maximum. Kosten aftrekken geeft namelijk enkel aan dat je de kosten die je hebt gemaakt, af mag trekken van je verzamelinkomen. Het betekent dat je daardoor net iets minder loonheffing verschuldigd bent en dus meer terug krijgt (of minder hoeft te betalen). Als jij die kosten daadwerkelijk hebt gemaakt, dan mag je ze altijd invoeren. Het programma geeft zelf aan als er een maximum is (zoals bij die zorgkosten) of als je aan een minimum moet voldoen (zoals bij studiekosten). En als je geregistreerd staat als partners doe je volgens mij samen aangifte (?) en zou er dus automatisch rekening gehouden worden met jullie situaties.
Oud 18-11-2009, 10:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vanaf dit jaar mag je je zorgkosten niet meer opvoeren
Oud 18-11-2009, 14:15
Adore
Adore is offline
Je kunt inderdaad vijf jaar terug (dus nu nog 2004 - 2008) en daar mag je gemaakte zorgkosten opgeven, als je de bewijzen er nog van hebt tenminste (want deze kunnen worden gecontroleerd). Vanaf 2009 wordt de aangifte inderdaad sterk versoberd en zijn de meeste ziektekosten niet meer aftrekbaar.

Verder is alles zo ongeveer al gezegd.

Er is geen maximum aan op te geven zorgkosten, alleen de kosten die niet vergoed zijn en buiten je eigen risico vallen mag je opgeven. Alleen: je kunt in basis niet meer terugkrijgen dan je aan belastingen hebt betaald. Dus als jij inderdaad al aan het terugontvangen van je volledige loonheffing zit, dan heeft het opgeven van zorgkosten eigenlijk geen zin meer..

Ben je chronisch ziek (of je partner), dan kun je recht hebben op de regeling Teruggave Bijzondere Uitgaven (TBU). Maar hierover krijg je dan zelf bericht van de belastingdienst.

Je aangifte over 2008 mag je niet meer wijzigen als je al een definitieve aanslag hebt ontvangen! Dan heet het fraude.
Oud 18-11-2009, 14:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Je kunt inderdaad vijf jaar terug (dus nu nog 2004 - 2008) en daar mag je gemaakte zorgkosten opgeven, als je de bewijzen er nog van hebt tenminste (want deze kunnen worden gecontroleerd). Vanaf 2009 wordt de aangifte inderdaad sterk versoberd en zijn de meeste ziektekosten niet meer aftrekbaar.

Verder is alles zo ongeveer al gezegd.

Er is geen maximum aan op te geven zorgkosten, alleen de kosten die niet vergoed zijn en buiten je eigen risico vallen mag je opgeven. Alleen: je kunt in basis niet meer terugkrijgen dan je aan belastingen hebt betaald. Dus als jij inderdaad al aan het terugontvangen van je volledige loonheffing zit, dan heeft het opgeven van zorgkosten eigenlijk geen zin meer..

Ben je chronisch ziek (of je partner), dan kun je recht hebben op de regeling Teruggave Bijzondere Uitgaven (TBU). Maar hierover krijg je dan zelf bericht van de belastingdienst.

Je aangifte over 2008 mag je niet meer wijzigen als je al een definitieve aanslag hebt ontvangen! Dan heet het fraude.
Blijft die TBU wel gewoon bestaan ook al mag je ziektekosten niet meer opgeven? Zo ja, hoe gaan ze dat dan regelen? In de meeste gevallen kreeg ik via die regeling nog flink wat geld terug namelijk.
Oud 18-11-2009, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Naar aanleiding van dit artikel:
http://www.depers.nl/binnenland/3535...ld-liggen.html

Ik vul ieder jaar netjes mijn Tj-biljet in (aangezien ik een bijbaan heb), maar ik was me eigenlijk nooit echt bewust van andere aftrekposten, bijvoorbeeld voor mijn laptop, boeken en zorgkosten. Ik heb het Tj biljet voor 2008 al ingediend, ik las echter ergens dat je nog tot 5 jaar terug aangifte kan doen. Kan ik dat dan ook voor afgelopen jaar?
En mijn partner werkt fulltime (we wonen samen), welke invloed heeft dat op mijn aftrekposten (hoeveel mag ik bijvoorbeeld maximaal aftrekken)?
Je hebt fiscale partnerschap. Het ligt er aan wanneer je samenwoont/getrouwd ben of dergelijke.

Als je samenwoont en niet getrouwd ben, moet je verzoeken tot fiscale partnerschap. wel zijn er eisen een duurzame huishouden te hebben en 6 maanden samen te wonen in dat huis.

Je kan bijv, box 3 dubbele heffingskorting krijgen(40.000 ongeveer), bepaalde vermogen verschuiven naar je partner
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten