Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2002, 21:59
Passenger
Passenger is offline
Het valt me op dat ik de laatste tijd een beetje een afkeer begin te ontwikkelen TEGEN het christendom. Ik kom uit de Alblasserwaard, en dat is toch wel een gebied in Nederland waar het meerendeel van de bevolking christelijk is, en naar de kerk gaat. Ik zit op een christelijke middelbare school, en ongeveer 85% van mijn klas gaat naar de kerk.

Ik ben altijd opgevoed met christelijke normen en waarden. Zo vond ik het ook altijd vrij normaal om te bidden vóór het eten, en te danken ná het eten. Maar daar ben ik eens over na gaan denken, en daar begon het mee...
WAAROM eigenlijk bidden en danken voor het eten? Het is eigenlijk niets meer dan een zinnetje opzeggen wat je jaren geleden uit je hoofd hebt geleerd, en het heeft verder geen betekenis. Hé, als het geen betekenis heeft, waarom zou je zoiets dan doen? En zo is het met veel gewoontes.

Maar ik heb het idee dat ik niet de enige ben die dit doet.. Ik dacht laat ik mn ouders es op de proef stellen, dus ik vroeg mn ma: "Waarom bidden wij eigenlijk voor het eten?"... Antwoord: "Tja, dat hoort nu eenmaal zo"...
Nou, lekker duidelijk.. "Het hoort nu eenmaal zo"...

Ik merk in mijn omgeving dat echt VEEL mensen zo denken, en dat het vooral veel christenen zijn die zo denken. Ze doen dingen "omdat het zo hoort", maar niet omdat ze het geloof en de verbondenheid met God zelf ook echt ERVAREN!
Ze hobbelen maar achter de rest van de christelijke gemeenschap aan, "omdat iedereen dat nou eenmaal doet"... Waar ben je dan eigenlijk nog mee bezig? Geloof moet toch uit jezelf komen? En niet omdat een ander dat toevallig doet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2002, 22:02
John-17
John-17 is offline
Ik ben het helemaal met je eens
het Christendom is echt een geloof dat van ouder op kind generaties lang wordt en is doorgegeven (al 2000 jaar), maar waarvan veel mensen de betekenis eigenlijk niet meer weten. Veel mensen hebben nooit de kans gekregen om anders te denken en hebben daar ook nooit aan gedacht, zij zijn immers zo opgevoed. Echt weinig mensen kunnen zich maar van het geloof losmaken, vooral ook omdat zij ermee op zijn gevoed. Blinde meelopers is misschien een verkeerde term, omdat een zekere domheid en onnozelheid uitstraalt. Ik denk niet dat je een kind echt kunt verwijten dat hij dit van zijn ouders zo leert. Nederland is wat dat betreft nog nuchter en doet over het algemeen niet zo ongelooflijk veel meer aan geloof. De enige geloofsgemeenschappen zijn vaak kleine dorpen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 06:29
Regalk
Regalk is offline
En dat is nou net waarom de profeet Mohammed kwam om het geloof nieuw leven in te blazen, en boven alles: het af te maken.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 20:58
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Regalk schreef:
En dat is nou net waarom de profeet Mohammed kwam om het geloof nieuw leven in te blazen, en boven alles: het af te maken.
Das zo lang geleden, ik zou maar nog een profeet sturen als ik God/Allah was... t geloof staat in een moeilijke positie
Oud 04-01-2002, 21:02
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Das zo lang geleden, ik zou maar nog een profeet sturen als ik God/Allah was... t geloof staat in een moeilijke positie
Nee, tis te laat! Er zijn te weinig mensen over van het echte geloof om mensen te overtuigen dat iemand een profeet is!
Zonder geloof ook geen wonderen toch? God is dus dood

Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 21:14
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Geloof me regalk , er zijn ook islamieten die zo denken .
Hopelijk krijg jij ook is het besef dat waarin je gelooft beetje onzinnig is

[Dit bericht is aangepast door mitsj (04-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 22:13
John-17
John-17 is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Das zo lang geleden, ik zou maar nog een profeet sturen als ik God/Allah was... t
Bin Laden? Ik vind hem vergelijkbaar met Jezus en Mohammed...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 23:20
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
John-17 schreef:
Bin Laden? Ik vind hem vergelijkbaar met Jezus en Mohammed...
Ik niet...
Oud 05-01-2002, 10:05
~Miracle~
~Miracle~ is offline
Tu-Tone, er is toch wel een reden om voor het eten te bidden, het antwoord dat jouw moeder geeft vind ik een beetje onzinnig, maar net als moslims, doen ze dat om God te bedanken voor het eten, er even bij stilstaan dat er voedsel op je bord ligt, dat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. En tja, een nieuwe profeet? Ik weet niet, misschien loopt er wel een rond, we moeten er nog achter komen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 10:12
mitsj
mitsj is offline
nieuwe profeten komen er niet want men is gestopt met het schrijven van Koran Tora Bijbel dus hoef men ook geen nieuwe leuke profeten erbij te halen om een leuk sprookje te verzinnen .
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 11:34
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
mitsj schreef:
nieuwe profeten komen er niet want men is gestopt met het schrijven van Koran Tora Bijbel dus hoef men ook geen nieuwe leuke profeten erbij te halen om een leuk sprookje te verzinnen .
valt het jou ook op dat jij steeds 'oorzaak' en 'gevolg' door elkaar haalt?

Oud 05-01-2002, 11:40
Internationalist
Internationalist is offline
ja, velen zullen meelopers zijn. Alleen is dat niet christelijk gerelateerd, het is menseigen. Ongelovigheid is bij velen ook een vorm van meelopen.

Alleen moet meelopen wel in de context gezien worden. Ik tracht geloeven dus niet te vergelijken met een kleding stijl oid (waarbij ook veel mensen meelopen).
Oud 05-01-2002, 12:24
Rhinus
Rhinus is offline
Hoeveel van 'ons' atheisten zijn meeloper?
Ook veel.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 12:25
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Ook veel.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 15:36
Breath
Breath is offline
Ik heb op een christelijke basisschool gezeten en zit nu ook nog op een christelijke school. Toch ben ik niet christelijk meer. Ik begon net zo als de beginner van dit topic na te denken: "waarom dit? Waarom dat?"
Toen besloot ik voor mezelf dat wat christenen voor waarheid nemen nog niet meteen mijn geloof is. Ik denk dat als iedereen bij zichzelf nadenkt, dat hij het niet helemaal eens is met wat de pastoor , priester of welke andere godsdienstleider dan ook zegt. het hele kerkgebeuren is dus eigenlijk meelopen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 15:40
Witch Lover
Witch Lover is offline
cisten zijn geeft veel mensen steun. alleen daardoor kan het ermee door. voor de rest bn ik ertegen.

mother earth rules everything around me
Oud 05-01-2002, 16:29
Madita
Madita is offline
ik ben het er niet mee eens dat christenen meelopers zijn... Ik heb ook een paar jaar op een christelijke middelbare school gezeten en nogwel in een christelijke wijk, en toen de mentor vroeg wie er elke zondag naar dekerk gaat, was ik de enige die mijn vinger opstak... Ik denk dat op geen enkele school in nedeland het "in" is om christen te zijn... Opzich heb ik er nooit problemen mee gehad, de mensen respecteren je wel, maar je moet wel sterk in je schoenen staan, en het kost moeite.. Als je zaterdag niet tot ver in de nacht uitgaat, omdat je zondag naar de kerk wilt. Als je vriend met je naar bed wilt, maar jij niet, moet je toch wel karakter hebben om nee te zeggen..
Kijk maar, er zijn zat mensen die zich nu niet meer christen noemen, en wel gedoopt zijn, vaak omdat ze het te moeilijk vonden, en om het maar goed te praten zeiden ze dat ze niet konden geloven, om zich goed te praten...
Echte christenen in deze tijd, en vooral jongeren zijn zeker geen meelopers, je moet daarvoor toch tegen de menigte ingaan.

En met christen zijn bedoel ik dus geen mensen die met de kerst naar de kerk gaan en voor het eten bidden.. dit noem ik hypocriet en nep!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 17:10
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Madita schreef:
Als je vriend met je naar bed wilt, maar jij niet, moet je toch wel karakter hebben om nee te zeggen..
Moet je daar christelijk voor zijn dan?

Citaat:
Kijk maar, er zijn zat mensen die zich nu niet meer christen noemen, en wel gedoopt zijn, vaak omdat ze het te moeilijk vonden, en om het maar goed te praten zeiden ze dat ze niet konden geloven, om zich goed te praten...
Yeah, fucking, right.

Citaat:
Echte christenen in deze tijd, en vooral jongeren zijn zeker geen meelopers, je moet daarvoor toch tegen de menigte ingaan.
Dat hangt erg af van welke menigte je bedoelt...

Citaat:
En met christen zijn bedoel ik dus geen mensen die met de kerst naar de kerk gaan en voor het eten bidden.. dit noem ik hypocriet en nep
Ah, want jij bent natuurlijk de enige echte objectieve maatstaf
Oud 05-01-2002, 17:24
~**FrAncEs**~~
~**FrAncEs**~~ is offline
Citaat:
Witch Lover schreef:
cisten zijn geeft veel mensen steun. alleen daardoor kan het ermee door. voor de rest bn ik ertegen.

mother earth rules everything around me
ik snap iets niet..hóe kan je in hemelsnaam tegen het christendom zijn.dat je er niet in gelooft, ok, dat kan,maar értegen zijn.er staat helemaal nix in de bijbel, wat verkeerd is, wat andere mensen kan beledigen,of wat verkeerd is..jah als je voor haat,ruzie,oorlog, enz bent, dan snap ik het,maar ik neem aan dat je dat niet bent...?

*linkin park roeleert=nu frances*
Oud 05-01-2002, 19:51
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
~**FrAncEs**~~ schreef:
ik snap iets niet..hóe kan je in hemelsnaam tegen het christendom zijn.dat je er niet in gelooft, ok, dat kan,maar értegen zijn.er staat helemaal nix in de bijbel, wat verkeerd is, wat andere mensen kan beledigen,of wat verkeerd is..

Oud 11-01-2002, 21:15
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
mitsj schreef:
Islam is de ware religie van Jezus, herleeft door een nieuwe openbaring en geperfectioneerd om alle aspekten van de menselijke activiteiten en relaties te kunnen dekken en om leiding te geven aan alle mensen van alle tijden en naties.
Een nieuwe openbaring is dus overbodig.

=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 21:45
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef:
Islam is de ware religie van Jezus, herleeft door een nieuwe openbaring en geperfectioneerd om alle aspekten van de menselijke activiteiten en relaties te kunnen dekken en om leiding te geven aan alle mensen van alle tijden en naties.

*zucht*

Groetjes
Ben(die het jammer vind dat er zoveel kuddedieren zijn binnen religies

Oud 11-01-2002, 23:56
Pilgrim
Pilgrim is offline
Citaat:
~**FrAncEs**~~ schreef:
ik snap iets niet..hóe kan je in hemelsnaam tegen het christendom zijn.dat je er niet in gelooft, ok, dat kan,maar értegen zijn.er staat helemaal nix in de bijbel, wat verkeerd is, wat andere mensen kan beledigen,of wat verkeerd is..jah als je voor haat,ruzie,oorlog, enz bent, dan snap ik het,maar ik neem aan dat je dat niet bent...?

Uhm, misschien moet je de bijbel dan nog eens doorlezen maar er zijn echt wel genoeg voorbeelden te vinden.
Oud 12-01-2002, 00:14
soulless
soulless is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef:
Zo dachten de Joden en Christenen er ook over, maar dan een stapje terug. Denk jij er wel eens aan dat je in hetzelfde schuitje zou kunnen zitten?
Oud 12-01-2002, 00:18
soulless
soulless is offline
Het Christendom, en dan bedoel ik ook ALLEEN her nieuwe testament, is best mooi.

Volgens mij was Jezus zeker weten een heel wijs persoon. Hij had een hele fijne, mooie filosofie over verdraagzaamheid en liefde, hij maakte van "wat je zelf niet wilt, doe dat ook een ander niet" het fantastische "wat je zelf wilt, doe dat een ander".

Ik geloof niet in de verhalen over hemel, God, svhepping, het oude testament staat me absoluut niet aan, en volgens mij dacht Jezus er stiekem net zo over.

Ik kan Jezus heel best zien als iemand die inzag dat hij zijn denkbeelden alleen kon verspreiden door ze te doordrenken met de mystiek en kracht van een al bestaand geloof. Omdat mensen daar nou eenmaal behoefte aan hebben/hadden.
Oud 12-01-2002, 12:54
Seneca
Seneca is offline
Blindelings geloven is per definitie slecht. Het getuigt, zoals de gelovigen zelf het zo mooi kunnen zeggen, van 'het ware' geloof, maar ergens voor altijd en eeuwig aan vasthouden zonder reflectie daarop is niet echt goed. Je mag geloven wat je wilt, maar niet alleen omdat dit je is aangeleerd of omdat je het tien jaar geleden zo hebt besloten. Als je gelooft moet je iedere dag weer opnieuw bekijken of je het er nog steeds mee eens bent, of je je geloof ook echt vanuit jezelf belijdt en uitdraagt, etc., of het geen inhoudsloze gewoonte is geworden (want dat is bidden voor en danken na het eten vaak). Dit is de consequentie van gelovig zijn. Ik bedoel, als we allemaal als domme, makke schapen achter elkaar aan gaan lopen omdat het nu eenmaal wel makkelijk is dat je die papa daar in de lucht verantwoordelijk kunt houden en altijd op Hem/Het/Haar kunt vertrouwen, tja... waar zijn we dan nog mee bezig. Ik denk dat wel geloven moeilijker is dan niet geloven, omdat je elke dag weer met zoveel andere geloven geconfronteerd wordt en allemaal dingen die indruisen tegen het 'almachtige boek'. Maar ik blijf erbij dat er ook hele mooie dingen uit het geloof te halen zijn, zolang je maar openstaat voor andere dingen. Als geloven betekent dat je je krampachtig ergens aan vast moet houden en daar nooit van af mag wijken, geen nuanceringen voor jezelf aan mag brengen, niet mag zeggen: maar met dat gedeelte ben ik het niet eens... Dan pas ik. En daar zouden mensen over na moeten denken. Er was een tijd dat de wereld voor mensen niet groter was dan hun eigen dorp. Die mensen konden dus niet in aanraking komen met andere religies, hoe kan die Ene dan juist zijn? (terwijl in het andere dorp precies hetzelfde gebeurt, maar dan met een ander geloof als basis). Zoveel vragen, waarop geen antwoord te vinden is in het grote boek, tenzij je genoegen wilt nemen met 'vertrouw op de Heer, uw God Almachtig'. Amen
Oud 13-01-2002, 20:24
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
soulless schreef:
Zo dachten de Joden en Christenen er ook over, maar dan een stapje terug. Denk jij er wel eens aan dat je in hetzelfde schuitje zou kunnen zitten?
-Offtopic-

De Joden hebben Jezus NOOIT geaccepteerd. Volgens het Jodendom is Jezus nu aan het branden in hel!En of ik in hetzelfde schuitje zit? Nee, ik weet zeker van niet.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 01:00
soulless
soulless is offline
Maakt het uit of de Joden Jezus accepteerden?

De Islam vetrouwd in Mohammed.

De Christenen in Jezus.

De Joden in eerdere profeten (JOhannes, Mozes etc).

Punt is dat ze er allemaal van overtuigd zijn dat ze gelijk hebben. Als jij blindelings aanneemt dat JOUW geloof per definitie waar is ben je al een meeloper wat deze posts ook direkt weer on-topic maakt.

Oud 14-01-2002, 10:14
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
soulless schreef:
Maakt het uit of de Joden Jezus accepteerden?

De Islam vetrouwd in Mohammed.

De Christenen in Jezus.

De Joden in eerdere profeten (JOhannes, Mozes etc).

Punt is dat ze er allemaal van overtuigd zijn dat ze gelijk hebben. Als jij blindelings aanneemt dat JOUW geloof per definitie waar is ben je al een meeloper wat deze posts ook direkt weer on-topic maakt.

Wat is dat nou voor een achterlijke redenatie.
Als je er van overtuigd bent dat jouw geloof de ware is, dan ben je per definitie al een meeloper?

Leg mij eens uit... Ik lees de Koran, ik ben ervan overtuigd dat de Islam het ware geloof is. Waarom ben ik nu een meeloper? Of laten we het echt ontopic maken, ben ik ook een blindelings meeloper?

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 10:43
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Ook veel.
Lijkt me niet. Atheisme is veel vaker een overtuigde keuze terwijl een geloof gewoon cultureel is bepaald. Mensen worden dom gehouden en mensen houden hun kinderen dom. Zo blijft een religie voortbestaan.

En ga nu niet zeggen dat mensen bewust voor een religie kiezen. Want hoe verklaar je het dan dat van de autochtone gelovige Nederlanders bijna iedereen christen is en van de gelovige Marokkanen bijvoorbeeld bijna iedereen moslim is. Dat is geen toeval meer. Voor hetzelfde geld was Nederland door de Moren veroverd, en zaten al die zwarte kouden uit Epe nu in de Moskee.
Oud 14-01-2002, 15:04
soulless
soulless is offline
Citaat:
Regalk schreef:
Wat is dat nou voor een achterlijke redenatie.
Als je er van overtuigd bent dat jouw geloof de ware is, dan ben je per definitie al een meeloper?

Leg mij eens uit... Ik lees de Koran, ik ben ervan overtuigd dat de Islam het ware geloof is. Waarom ben ik nu een meeloper? Of laten we het echt ontopic maken, ben ik ook een blindelings meeloper?

Je bent in ieder geval geen BLINDELINGSE meeloper. Je hebt je ogen wijd open (en dat maakt jou in mijn mening levensgevaarlijk maar dat terzijde).

Je bent echter wel een meeloper met je hele cultuur. Je ziet het toch? Jij zegt 'ik lees de Koran en ben er van overtuigd dat de islam het ware geloof is'.

Hetzelfde zinnetje met twee veranderingen kan
door elke andere gelovige uitgesproken worden. Jouw keuze is cultureel bepaald, als je ergens anders was geboren had je precies hetzelfde over een ander geloof gezegd.
Reageren

Regels voor berichten