Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2010, 18:23
Grapig
Grapig is offline
DUBAI - De emir van Dubai heeft maandag de Burj Khalifa ( Khalifa-Toren) geopend. Met 828 meter is de toren het hoogste gebouw ter wereld, zo werd tijdens de opening bekendgemaakt.

Ongeveer duizend veiligheidsfunctionarissen waren voor de opening opgesteld rondom het gebouw. Rond de toren gold een totaal parkeerverbod.
Sjeik Mohammad bin Rashid al-Maktoum (60) viert met de ceremonie tevens dat hij het Arabische emiraat maandag vier jaar regeert. Er werd bij de festiviteiten afgezien van optredens van internationale artiesten, op aandringen van buuremiraat Abu Dhabi.

Dubai heeft meer dan 50 miljard euro schuld en moest eind vorig jaar de aflossing hiervan uitstellen. Alleen met financiële hulp van Abu Dhabi kon een grote crisis worden voorkomen.

Appartementen
In de Khalifa-Toren kunnen twaalfduizend mensen wonen. De kosten voor een van de 1044 appartementen lopen op tot 3 miljoen euro. Daarnaast zijn in de Burj Khalifa luxe kantoren, chique restaurants en een hotel gevestigd. In de ondergrondse parkeergarage is plaats voor drieduizend auto's. De bouw begon in 2004.
De werkzaamheden aan de toren hebben meer dan vijf jaar geduurd. Op een gegeven moment werkten er 12.000 arbeiders tegelijk, vooral uit India en Pakistan. Zij kregen per dag niet meer dan 2,80 tot 5,60 euro betaald.

Glaspanelen
Zij verwerkten onder meer ruim 31.000 ton staal en 26.000 glaspanelen. Hun bouwwerk is bij helder woestijnweer van een afstand van 95 kilometer te zien, aldus lokale media.
Architect van de ''verticale stad'' is Adrian Smith uit Chicago in de VS. Zijn naar boven toe smaller wordende constructie herinnert sommige waarnemers aan schilderijen van de bijbelse Toren van Babel, symbool van de hoogmoed van de mens.
http://www.nu.nl/buitenland/2155329/...d-geopend.html

Wat vinden jullie nou van deze wedloop om het hoogste gebouw ter wereld te hebben? Kunnen ze dit geld niet veel beter gebruiken om hun financiële toestand op te krikken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2010, 18:51
Verwijderd
Dubai ;x
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 18:52
Verwijderd
Wat hadden ze moeten doen, zodra de crisis begon, alle werkzaamheden maar stil zetten? Het is niet alsof dit gebouw de laatse maanden pas gebouwd is.

Het ziet er uit als een erg mooi gebouw, maar ik ben sowieso een liefhebber van wolkenkrabbers
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 19:07
Grapig
Grapig is offline
Citaat:
Wat hadden ze moeten doen, zodra de crisis begon, alle werkzaamheden maar stil zetten? Het is niet alsof dit gebouw de laatse maanden pas gebouwd is.
Dat suggereer ik ook niet maar meer dat ze het in de toekomst niet meer moeten doen, in Maleisië toch niet 1 van de rijkste landen in de wereld heeft ook zo'n hoog gebouw terwijl er veel armoede in het land is...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Dat suggereer ik ook niet maar meer dat ze het in de toekomst niet meer moeten doen, in Maleisië toch niet 1 van de rijkste landen in de wereld heeft ook zo'n hoog gebouw terwijl er veel armoede in het land is...
Dubai en Kuala Lumpur (hoofdstad van Maleisië) zijn twee grote internationale bussiness centra, daar horen nu eenmaal grote wolkenkrabbers bij, om internationale bedrijven aan te trekken. Ook als grond duur is, is het verstandig in de hoogte te bouwen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 21:23
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Economisch gezien zullen het vast goede investeringen zijn die uiteindelijk meer opleveren dan het koste lijkte me.
Oud 04-01-2010, 22:45
Gatara
Gatara is offline
oeoe een raket. die hebben ze nog niet in het midden-oosten!
Oud 05-01-2010, 08:08
T_ID
T_ID is offline
Oh, dus een rijk decadent ministaatje dat selectief leeft in de 21e eeuw en de middeleeuwen, heeft een gebouw neergezet? Nou dat is echt extreem interessante en boeiende informatie.
Oud 05-01-2010, 08:30
Mobius
Mobius is offline
Dat gebouw is vies. Ik wacht op de eerste basejumper.
Oud 05-01-2010, 09:03
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Die Sjeik had zijn werknemers wel iets meer mogen betalen. Verder interesseert het me niet zo veel. Het gebouw ziet er wel mooi uit, maar net als de rest van dat land vond ik het kil en sfeerloos. Het Empire State Building vind ik mooier.
Oud 05-01-2010, 09:23
hookee
hookee is offline
Och, beter nu gebouwd dan wanneer Indiërs en Pakistanen meer geld vragen, toch?
Alleen met slavernij kunnen wereldwonderen zoals Pyramides en dit gebouw nog gebouwd worden, zij het tegenwoordig zonder zweep en trommel.

Er staat overigens niets in of het gebouw wel of niet rendabel is/wordt. Alleen dat Dubai, als staat, schulden heeft, en die heeft Nederland ook al jaren...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 09:30
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Persoonlijk vind ik dat iemand met een dusdanig vermogen best wel wat extra's aan zijn werknemers mag geven. Ik heb gezien hoe bouwvakkers daar wonen, dat is gewoon een schande. Er waren niet voor niks rellen uitgebroken in Dubai voor betere werkomstandigheden.

Ik heb trouwens mijn twijfels of het rendabel wordt, het land heeft immers zo veel gebouwd dat er denk ik te weinig mensen zijn om dit allemaal te bevolken.
Oud 05-01-2010, 09:38
Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
Ik heb trouwens mijn twijfels of het rendabel wordt, het land heeft immers zo veel gebouwd dat er denk ik te weinig mensen zijn om dit allemaal te bevolken.
Bij de toren weet ik het niet, maar ik geloof dat de rest allemaal pas gebouwd werd wanneer er zoveel % huizen van verkocht was. Volgens mij is dat bijna altijd zo.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Persoonlijk vind ik dat iemand met een dusdanig vermogen best wel wat extra's aan zijn werknemers mag geven. Ik heb gezien hoe bouwvakkers daar wonen, dat is gewoon een schande. Er waren niet voor niks rellen uitgebroken in Dubai voor betere werkomstandigheden.
Helemaal waar. In Dubai ben je als gastarbeider een 2e of zelfs 3e rangs burger. Het trieste is alleen dat ze in hun eigen land nog minder verdienen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2010, 12:14
hookee
hookee is offline
Citaat:
Helemaal waar. In Dubai ben je als gastarbeider een 2e of zelfs 3e rangs burger. Het trieste is alleen dat ze in hun eigen land nog minder verdienen.
Had ze hier de Betuwelijn laten aanleggen voor een 10-tje per dag !
Win-win !
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 20:06
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Oh, dus een rijk decadent ministaatje
Oh je bent dus wel een voorstander van nivellering?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 20:07
Arachnia
Arachnia is offline
Typisch gevalletje van 'de mijne is groter dan die van jou'.
Oud 06-01-2010, 20:08
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Typisch gevalletje van 'de mijne is groter dan die van jou'.
De eigenaren van de voormalige hoogste toren zullen zich wel op hun pikkie getrapt voelen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 20:09
Arachnia
Arachnia is offline
Oud 06-01-2010, 21:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oh je bent dus wel een voorstander van nivellering?
Ik doel er meer op dat ze aanmerkelijk meer rijkdom dan beschaving hebben. Beetje triest, want grotere gebouwen verhullen geen grotere innerlijke leegte.
Reageren

Regels voor berichten