| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moet in deze kwestie een abstractiestap maken die iets verder gaat dan het wel of niet kiezen van cola. Het gaat namelijk om het volgende: als god alwetend is, kan hij voorspellen wat alle mensen gaan doen. Ooit waren er geen mensen en zijn die (volgens de christenen) geschapen. Bij de schepping van de mens moest god wegens zijn alwetendheid al vastleggen wat iedereen gaat doen. Dan is ieder mensenleven dus een bepaald goddelijk plan dat afloopt. Daarom is vrije wil niet te verenigen met een alwetende god. Als ik nu bijvoorbeeld mijn moeder zou vermoorden, zou god dat al vóór de schepping van de mens hebben geweten - het is dan ook gods wil (immers, dat was de schepping ook) en ook het begrip "zonde" is niet meer te verenigen met een alwetende god. |
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Alleen om je geld, want op een of andere manier is hij altijd platzak. En alwetendheid heeft niets te maken met wat de voorkeur van het kind is. Dat is een stukje kennis uit eerdere ervaringen, want dat weet je nou eenmaal als ouder. Zodra je bijvoorbeeld weet wanneer hij dood gaat, hoe hij dood gaat en waar hij dood gaat, dan ben je alwetend. Misschien een beetje cru voorbeeld, maar je snapt m'n punt.
|
|
||
|
Citaat:
Wat is dan het nut van God Wat is trouwens het doel van dit topic? Wat schiet je er nou mee op om mensen over te halen niet in God te geloven? Heb je er dan minder 'last' van? Of doe je iets goeds voor die mensen? |
||
|
|
|||
|
Citaat:
wel heb je menselijke helden met een grote functie. in mijn filosofisch beschouwing is god enerzijds te beschouwen als een cyclisch proces waaruit op daarna verdere cycli ontstaan, voor processen is "weten" geen vereiste, weten is overigens een erg menselijke eigenschap en dan met name d.m.v. kopiëren. Het nut van god zou ik enigszins creatief omschrijven als: "het scheppen van schijnbare stabiliteit waarvan leven afhankelijk is in een op zichzelf instabiel systeem" God is hierbij het systeem op zich en alles wat er in bevindt. zowel immanent als transcendent. Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Dus je zou denken dat hij van alles al kennis heeft. Kennelijk niet dus. Daarom is God niet zozeer een persoon, hij kan in mijn ogen niet echt 'gewoontjes' zijn. Hij heeft namelijk kennelijk dingen gedaan waar wij nooit van hebben kunnen dromen. Dat brengt mij toch een ander beeld op dan een of andere nozem die God zou kunnen zijn. Niet echt een prettig denkbeeld. Doet me trouwens denken aan een anekdote. "Volgens mij zei God niet dat 't goed was. Volgens mij zei hij "Het is wel goed zo.""
|
|
||
|
Citaat:
voor het scheppen van zeg; galaxies, sterrenstelsels, zonnestelsels, planeten, leefbare planeten, leven is m.i. dus kennis ook niet een vereiste. Sterker kennis lijkt me erg menselijk en schept vooral vooroordelen, net zoals jaloezie erg ongoddelijk. Verder zie ik ik ook niet echt almacht als iets wat met de orde van het universum te maken zou moeten hebben
|
|
||
|
Citaat:
![]() Als God alwetend is dan ga je er ook van uit dat hij de mens beter kent dan de mens zichzelf kent en dus moet hij niet kunnen vanuit de ervaring, maar kent hij de smaken etc. gewoon. Misschien heeft hij niet zo zeer vastgelegd wat iedere mens gaat doen, maar heeft hij als het ware de ziel geschapen van ieder mens die dan via het lichaam gematerialiseerd wordt. En dan wordt er eigenlijk als het ware een proces op gang gezet waarin je kan zeggen: als persoon A zo denkt, etc, dan zal persoon A handeling A doen en zo van iedere mens. Dus zo weet hij alles dat er zal gebeuren. En wat niet voorspelbaar is voor ons, is dat wel voor hem omdat hij ons beter kent dan wij want hij heeft ons geschapen. Eigenlijk het idee van iedere persoon handelt volgens zijn persoonlijkheid, en dus op die manier ben je eigenlijk slaaf van je eigen persoonlijheid en kan je vinden dat je geen vrije wil hebt - maar ik denk niet dat iemand het gevoel heeft dat hij slaaf is van zijn eigen persoonlijkheid? |
||
|
|
||
|
Citaat:
Bijvoorbeeld een anatomische tekening behoeft wel enige kennis van de menselijke anatomie, anders krijg je een heel scheef mens. Ik probeer het ook niet uit te breiden naar het universum, meer het feit dat wij mensen te 'gewoontjes' zijn om zomaar als God aangewezen te kunnen worden. Sommige creaties behoren ook geen voorkennis, wij zijn kennelijk uit 't niets verschenen. Maar als wij zijn gemaakt naar God's evenbeeld, dan is er ook zat mis met God. Is creativiteit dan goddelijk? Of orginaliteit? God kán normaal zijn, maar dan is hij in mijn ogen geen God. "Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?" -Epicurus Ook al is dat een atheistische denkwijze en neig ik zelf meer naar het Agnosticisme, ik vind dat er wel een zekere waarheid in zit.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||||||||
|
Citaat:
Citaat:
ik suggereer hier dat afstand noch tijd van enig belang is voor haar de schepster het "universum" Citaat:
Mythologisch echter kan een god verderop in de scheppingsmythe weer nieuwe functies aannemen om wederom nieuwe onderdelen van het universum te scheppen. Citaat:
De uitspraak klopt maar is een filosofische veronderstelling en gaat niet over ons uiterlijk maar over onze psyche en zo je wilt onze psyche en (bewust)zijn/ziel. Citaat:
ik neem aan dat je bedoelt "god kan eruit zien als een mens"? Nee dat is onmogelijk, een god kan hoogstens getekend zijn als mens of dier maar wederom betreft het hier een interpretatie op basis van gestelde regels. de functie van een godheid scheppen (eenmaal gebeurt dit in de mythologie vanuit een enkele godheid en vervolgens wanneer 2 godheden "samenkomen") en de daaruitvoortvloeiende eigenschappen van het universum maken het onmogelijk dat een mens god is of visa versa. Citaat:
I.a.w. om goed (relatief) te laten bestaan moet kwaad (relatief) ook bestaan. Dus omdat schepping bestaat bestaat ook destructie. Citaat:
God of mythologie is m.i. niet hetgeen wat fout is, het is eerder de menselijke neiging zichzelf god te vinden wat verwijtbaar is.
|
|
|
|
Het is verdomd simpel. De bewijslast ligt bij de theïsten; hoewel men dat aan alle kanten probeert om te draaien wegens de menselijke geschiedenis tot dusver.
En als het aankomt op hard bewijs blijft er niets over. Ergo: tot men met verifieerbaar bewijs over de brug komt is er geen enkele reden om aan te nemen dat god bestaat, in wat voor vorm dan ook. Q.E.D.
|
|
|
|
om even op de eerste post terug te komen voor de geïnteresseerden:
http://video.google.com/videoplay?do...1119879192379# The greatest story ever told, een documentaire over de symbolische betekenis van Jezus en zijn oorsprong in eerdere religies. |
|
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
maar goed het gaat in dit topic niet zo zeer om god of godheden maar waarom het christendom fundamenteel als geloof kant noch wal raakt en het zelfs als pure religie zichzelf ontkracht.
|
|
||
|
Citaat:
Of zie jij ergens in de bijbel staan dat Jezus op 25 december is geboren en dat er 3 wijzen op bezoek kwamen? Anders kan je hierbij de eerste 10 minuten al doorspoelen
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Bijvoorbeeld, Pilatus zou als gouverneur, al helemaal vanuit zijn militaire achtergrond, geen moment twijfelen om iemand die van oproerkraaien beschuldigd werd ter dood te veroordelen. Hij had de Joodse priesters nodig om het volk onder de duim te houden, dus hun vijanden zijn zijn vijanden. Daarnaast, überhaupt, oproerkraaiers wil je als gouverneur altijd van af, en in die tijd boeide onschuldig tot het tegendeel is bewezen niet. En dan komt nog een stuk flink nep tijdens het proces. Daar zou het volk spontaan hebben geroepen dat zijn bloed over hen kwam. Yeah right, vast wel. Dat is er gewoon later bij verzonnen als referentie naar het oude ritueel in het oude testament, waar als een dode werd gevonden in de wildernis, het dichtstbijzijnde dorp in ongeveer dezelfde bewoording schuld moest ontkennen om wraakacties te voorkomen. Ik heb geen idee of die film op zich van kwaliteit is, maar dat het bijbels gezien niet klopt is geen argument tegen de accuraatheid ervan.
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
Want als ik het lees verbaasde Pilatus zich over Jezus zijn houding en kwam zijn vrouw bij hem vertellen dat ze over Jezus gedroomd heeft. Je kan mij niet vertellen dat dat niks met Pilatus doet en hij net zo klakkeloos om gaat met Jezus als met anderen. |
|||
|
|
|||
|
Citaat:
het gaat in op populair geloof van christenen welk al dan niet klopt met hun eigen boekwerk, en dan met name het populair geloof van Amerikaanse christenen. Op dit forum weten we ook wel dat de christenen mid-december en alle tradities hebben gekaapt om jezus te "eren" (overigens nog iets wat tegen de bijbel ingaat) Citaat:
hoezo zou iemand zich eigenlijk anders gaan gedragen omdat zogenaamd zn vrouw ligt te dromen over andere mannen? werkelijk je bent erin geslaagd het verhaal nog minder aannemelijk te maken.
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Hoe wat zou gaan gebeuren dat het Romeins imperium te pas en te onpas andere volkeren gingen onderdrukken en daarbij van kruisigingen gebruik maakten? Citaat:
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
En verder mag ik toch wel wat propaganda in mijn posts zetten
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Daarnaast kan je, afhankelijk van de beschrijving, heel makkelijk een voorspelling doen. Voorbeeld: Je gaat in je leven een keer iemand tegen komen met dezelfde voornaam en dezelfde verjaardag. Gaat het gebeuren? Je hebt geen idee tot je dood. Misschien is het waar, misschien niet. Misschien kom je wel iemand tegen, maar weet je het niet. Op vele manieren kan dit waar zijn. Dit geldt net zo goed voor een persoon als Jezus. Volgens mij zijn er wel 100 mannen geweest die zich tot profeet hebben uitgeroepen, of zelfs meer. De kans dat er ooit iemand over een Jezus gedroomd heeft en deze vervolgens tegen komt, is eigenlijk best groot. Je hoort nooit over al die gevallen waarin mensen niet kregen wat ze dachten. Ik denk dat er toch, ook in bijbelse verhalen, veel mensen voorkomen die met een verhaal komen dat mooier lijkt dan het is.
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Aangezien wij zelf ook niet weten of iets waar is of niet over de grote man daarboven. Je kan overdrijven, maar je kan ook moeilijk zeggen dat wat jij, of een ander, zegt de waarheid is als het aankomt op religie. Maar goed, kennelijk is dit irrelevant.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovig? LauraJansen | 500 | 01-01-2011 13:25 | |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 23:20 | |
Hoe sta jij in je geloof als christen? Miekje* | 285 | 25-11-2008 20:22 | |
tegenargumenten retorische oefening filosofie Bladerendans | 29 | 15-03-2004 08:14 | |