Advertentie | |
|
![]() |
|
Van bovenstaande vraag heb ik geen verstand, maar een handige site die zeker de moeite waard is:
www.couchsurfing.com
|
Kilroy
Als je een RTW ticket koopt is het belangrijk te letten op hoe flexibel het is: kan je data wijzigen, kan je de route veranderen (meestal niet, maar soms wel), kan je alleen voor vertrek wijzigen of ook als je onderweg bent, moet je wijzigingen telefonisch doorgeven of kan het per email, en hoeveel kost het om dingen te wijzigen. Zelf had ik een RTW-ticket waarvan ik de data kon wijzigen, maar kostte iets van 100 euro per wijizging. Als je je plannen 3x wijzigt loopt dat behoorlijk op. Hou er ook rekening mee dat je ticket vaak voor de goedkoopste vlucht-klasse zal zijn, waarvoor maar een paar stoelen beschikbaar zijn. Mocht je dus je ticket willen wijzigen, zal je dat vaak maanden van te voren moeten doen. Toen ik ooit met een RTW ticket een vlucht wilde verschuiven van juni naar juli en daarvoor contact opnam met de maatschappij in maart kon het al niet meer omdat er geen stoelen meer beschikbaar maken voor het bedrag dat ik betaald had. Lang verhaal kort: RTW zijn heel erg handig maar uiteindelijk vaak een stuk minder flexibel dan je zou willen. Reisadvies: - Minimaal 6 weken, maar iets van 2 maanden is beter, om Nieuw Zeeland te zien. Als je een soort 3-weekse tour doet mis je waarschijnljk heel veel moois. - je hoeft (bijna) geen georganiseerde tours in Australie en Nieuw Zeeland te doen. Er zijn heel veel hop on/hop off bus/tour-deals te krijgen, maar het openbaar vervoer komt zo'n beetje overal, dus daarvoor hoef je geen georganiseerde busreis te maken. Enige keer dat ik een georganiseerde tour gedaan heb was in de outback van Australie. - westkust van Australie is geweldig, had daar graag meer tijd doorgebracht.
||
Citaat:
+ Australie binnen gaan op een toeristenvisum voor 3 maanden maar er uiteindelijk achter komen dat je graag wilt werken en 10 maanden wilt verblijven is ook niet ideaal. Ik heb het tot nu toe bijna onmogelijk gevonden om echt gewoon ergens heen te gaan zonder ook maar iets te plannen met het idee van ik zie wel hoe het vergaat.
|
+ couchsurfen is ideaal: je leert vaak leuke mensen kennen, je bespaart geld en meestal krijg je zo de beste tips over wat leuk is om te zien en doen ipv naar de honderdste Irish pub/backpackers bar te gaan.
||
Citaat:
Ik ging naar Australie met het idee om 3 maanden ofzo in Sydney te blijven, daar een baantje te zoeken en daarna te gaan reizen. Uiteindelijk kwam ik in Nieuw-Zeeland, een paar weken voor ik naar Sydney zou vliegen een Australier tegen, die aanbood dat als ik Sydney niks zou vinden hij me een lift kon geven van Sydney naar Brisbane omdat hij daar zelf naartoe ging verhuizen. Ben daar op ingegaan en zodoende maar een week in Sydney geweest, maar wel een lange tijd in Brisbane met een stel Australiers waar ik nu (4 jaar later) nog contact meeheb. Uiteindelijk naar Perth gegaan om daar een baantje te zoeken en daarna aan de Westkust rond te reizen. In de stad was maar weinig werk dus uiteindelijk een baantje in een hotel/pub op het platteland aangenomen in een dorpje dat uit 3 huizen bestond, en waar alle klanten dus boeren uit de wijde omgeving waren. Ik heb mijn hele leven in Rotterdam gewoond, nooit echt wat met het platteland gehad, dus dat was echt compleet anders dan wat ik gewend was. Hoewel het soms lastig was (tja zonder rijbewijs in een gehucht waar de dichtstbijzijnde winkels ruim 60km verderop waren...), heb ik ook hele leuke en interessante ervaringen opgedaan; naar lokale boerenshows waar ze schaapscheer-competities hebben, festivals met lokale bands waar iedereen 's nachts gewoon achterin de pick-up truck slaapt, 's nachts met wat boeren op kangaroe jacht... Tuurlijk, Uluru en het Great Barrier Reef zijn mooi, Sydney en Melbourne zijn leuke steden, Nieuw Zeeland heeft een geweldige natuur, maar als ik nu terugkijk zijn mijn meer persoonlijke herinneringen van plaatsen (en vooral mensen) het mooist.
|
- Goed opletten voor welke landen je wel en welke landen je geen visum nodig hebt. Anders kan het nog weleens een duur grapje gaan worden.
- Voor bepaalde delen in Azie moet je malariapillen slikken, voor andere delen niet dus ga even langs de KLM health service, je huisarts of de GGD. - 6 maanden voor zoveel landen is trouwens best weinig. - Verder zou ik als je veel in Azie gaat reizen niet voor een RTW ticket kiezen, hier kun je namelijk goedkope vluchten regelen via bijvoorbeeld Airasia.com |
![]() |
|
![]() |
Hallo!
Nou aangezien dit een beetje een algemeen topic is geworden wil ik ook nog wel even reageren. Ik heb zelf een jaar in Nieuw-Zeeland rondgehangen en dat was echt fantastisch. De beste tips worden hier wel genoemd verder. Heb je ondertussen al wat concretere plannen gemaakt voor je reis? Zelf ben ik ook weer van plan om zo snel mogelijk weer weg te gaan en nu dus naar Australië. Heeft er iemand nog tips voor goedkope vliegtickets ofzo? En weet iemand of het lastig is om met een enkele reis het land binnen te komen? En hoe moeilijk het is om je jaarvisum met nog een jaar te verlengen? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Volgens mij moet je een retourvlucht (of in elk geval een vlucht het land uit) kunnen laten zien, en controleren ze dat ook. Voor een tweede jaarvisum geldt een leeftijdsgrens (zelfde als bij het gewone working holiday visum), en verder moet je iets van 3 maanden werken. Volgens mij moet dat werken ook nog in een bepaalde sector zijn, agrarisch of landbouw ofzo, ik weet niet zeker of 3 maanden in een hostel werken ook zou voldoen. Maar daar gaat dus ook wel weer wat papierwerk overheen enzo.
|
![]() |
|
Ik ben zelf in Australie geweest en heb daar ge WOOFF't. Dan ga je tegen kost en inwoning op een boerderij werken en hierdoor heb ik twee weken lang achter koeien aan zitten rennen en dat was echt een geweldige ervaring. Verder is het gewoon leuk om echt even een tijdje tussen de Australiers te zitten en even uit het backpackerswereldje te zijn (wat ook gezellig is hoor, maar je gaat natuurlijk niet voor niks naar het buitenland)
Als je een 2de jaarvisum wil moet je 3 maanden lang seizoenswerk doen, de enige twee dingen die ik van andere mensen heb gehoord dat je kon doen was fruit plukken of op een vissersboot werken. Maar ik heb ook gehoord dat soms mensen maar iets van een maand seizoenswerk deden en daarna de boer omkochten om hem te laten zeggen dat je er drie maanden had gewerkt. Ik heb zelf in totaal 5 dagen fruit geplukt en kon me echt niet voorstellen dat je die drie maanden vol zou kunnen houden ![]() Zelf had ik in Australie samen met een vriendin een auto gekocht en dat was echt een geweldige manier om het land te verkennen omdat je ook op veel mooie plekken kan komen die minder toeristisch zijn. Wij namen ook altijd mensen mee, dus als je niet in staat bent een eigen auto te kopen kan je in hostels altijd rondvragen of briefjes ophangen of je misschien met mensen mee mag rijden. Een paar mensen die tot nu toe alleen nog met de bus hadden gereisd waren helemaal enthousiast nadat ze met onze auto mee waren gereist om de rest van hun reis zo te doen ipv met de bus |
Advertentie |
|
![]() |
|
Tof topic. Ik heb zelf ook wel wat vragen wat iets andere aard. Ik ga over ongeveer een maand voor vier maanden naar Zuid-Amerika (Brazilië, Argentinië, Chili, Bolivia, Peru) en ben nog een beetje in dubio over wat allemaal mee te nemen enzo. Qua backpackbeveiliging dacht ik aan aan een transporthoes en slotjes. Verder natuurlijk moneybelt, geïmpregneerd muggennet en kopieën van alle belangrijke documenten. Maar verder aan praktische zaken?
Verder wil ik zo min mogelijk aan kleding meenemen. Ik denk aan 2 broeken (waarvan 1 aan), 1 korte broek, 1 rokje, 2 truien (waarvan 1 aan), 1 dun vestje en 1 dikker vestje en dan miss 4 shirtjes, 3 hempjes en en shirt me lange mouwen ofzo. Is dat een beetje reëel? Ik neem normaal een stuk meer mee, terwijl ik dan korter ga, maar dan ga ik minder die hard backpacken, dus hoef ik er niet zoveel mee te sjouwen. Alle tips en ervaringen zijn welkom!
|
Ik heb wel eens gehoord dat backpackers in zuid amerika hun rugzak beschermen met kippengaas oid, omdat er daar blijkbaar malloten rondlopen die met een mes je rugzak opensnijden en er dan snel vandoor gaan met wat ze zo snel kunnen grijpen. Ik weet niet of dat echt zo is, maar misschien moet je dat even een beetje uitzoeken!
|
Ja dat is misschien wel zo, maar stel dat het jou overkomt..een goede backpack is waarschijnlijk nog een stuk duurder. En dan nog maar hopen dat ze niks waardevols gejat hebben. Ik zou liever geen risico's nemen!
|
Waterdichte hoes voor je backpack kan handig zijn, soms zitten deze bij je backpack inbegrepen, anders kan je ze apart kopen. Slotje is altijd handig omdat veel hostels kluisjes hebben maar je vaak je eigen slot moet hebben.
Van dat kippengaas spul...tja, het kan handig zijn, maar ik heb altijd het idee dat door dit soort dingen mensen misschien juist gaan denken dat je waardevolle spullen bij je hebt. USB stick meenemen zodat je je foto's erop kan zetten? Ik heb dit 1x gedaan en 2 dagen daarna werd m'n camera gestolen en had zodoende toch bijna alle foto's nog. Verder is misschien zo'n wandelbroek die je af kunt ritsen of op kunt rollen handig. Ze zijn vaak niet echt charmant, maar wegen vaak weinig en/of drogen sneller dan bv. spijkerbroeken. Daarnaast is het natuurlijk makkelijk omdat het een lange & korte broek in 1 is. Denk verder dat je nog best veel kleding meeneemt. Je zal snel zien dat je toch vaak dezelfde dingen aantrekt. Zou zelf misschien 1 dun vest, 1 dunne trui/shirt met lange mouwen, 1 dikke trui of vest, 1 waterdichte jas meenemen, 2 t-shirts en 2-hempjes, 1 lange broek, 1 bovengenoemde korte/lange broek en een rokje meenemen. Of misschien 1 of 2 van de shirtjes/hempjes weglaten en in plaats daarvan jurkjes meenemen als je daar van houdt. En zou misschien een legging meenemen omdat je die onder rokjes kan dragen, onder een broek als het echt koud is, 's nachts als pyamabroek aan kan, en het bijna niks weegt. Tja, het ligt er grotendeels aan hoe vaak je wilt wassen, of je van plan bent grote afstanden met je backpack op je rug te lopen enzo om te bepalen of je liever wat meer of minder meeneemt. Daarnaast, mocht je te weinig bij je hebben, je zal meer dan genoeg mogelijkheden hebben om extra kleding ter plekke te kopen. Kopieen van alles is sowieso handig + ook kopieen van alles bij je ouders achterlaten. Muggennet hangt er vanaf wat je van plan bent, het kan handig zijn voor de jungle, maar veel hotels/lodges/hostels hebben muggennetten hangen. Anti-muggenspul met veel Deet erin is wel handig. Sowieso natuurlijk vaccinaties e.d. van te voren checken. Wat ben je verder van plan? Dagenlange treks door de bergen of meer van stad tot stad reizen? Jungle of hooggebergte, strand of binnenland, enz?
|
Oh en weet niet of je al een backpack hebt, maar ik heb er 4.5 jaar geleden 1 gekocht die toen iets van 150 euro kostte (volgens mij is het nieuwe model ondertussen alweer iets van 200 euro), maar ondertussen gaat ie al 4.5 jaar mee, is ie de halve wereld rond geweest en nog steeds in perfecte staat en kan ik er dagenlang mee rondtrekken zonder dat ie oncomfortabel is.
|
Verwijderd
|
Ik heb 5 maanden in bolivia gewoond en peru gereisd. Als jullie daar vragen over hebben hoor ik het wel
![]() Tassen met messen opensnijden gebeurt trouwens wel echt. Maar ook gewoon bij schoudertassen ed. Als ik die om had deed ik er altijd een vestje over (de band van de tas zat daar dan onder) en de tas goed vasthouden voor mijn buik. Het wordt trouwens echt heeel erg koud 's nachts in de bussen. Maar je kunt daar natuurlijk altijd nog dikke vesten van lama wol en dekens kopen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Leuke ervaringen en handige tips van iedereen! Top ![]() |
![]() |
|
![]() |
^^Ja, voorlopig alleen Australië. Ik zou graag ook naar zuid-oost Azië willen, of naar Bali, of Japan, nouja eigenlijk overal wel heen maar dat zit er financieel niet in. En ik ben gewoon te ongeduldig. Maar hopelijk kan ik daar genoeg geld opsparen zodat ik alsnog ergens anders heen kan.
Ik heb een working holiday visa voor een jaar en ik zie wel waar het schip strandt. Misschien kom ik wel eerder naar huis of probeer ik het te verlengen. Mijn ticket heb ik geboekt via Kilroy, dat was na enig zoeken de goedkoopste en de service is ook goed. Echt een aanrader dus. Ik zou wel op tijd je tickets boeken (als dat mogelijk is) want dat scheelt echt veel in prijs. |
![]() |
|
![]() |
Ik weet het, ik ben veel te jong om een wereldreis te maken nu. Maar ooit wil ik het wel doen. En op een nogal aparte manier vinden sommigen.
Ik wil namelijk ooit het echte avontuur opzoeken. Met een (paar) auto('s) naar China/ZO-Azie/Zuid-Afrika rijden ofzo. Gewoon dwars door de wildernis en dat dan afwisselen met steden. Bijvoorbeeld naar China via Istanbul, Iran, stan-landen, tibet etc. Dat lijkt me echt super vet om te doen. Veel leuker dan het vliegtuig iig, dan zie je zo weinig. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat hangt er nogal vanaf naar welk werelddeel je gaat, hoe je van plan bent te slapen, hoe je van plan bent te reizen, hoe lang je gaat... Hostels in Australië is een stuk goedkoper dan hotels, maar een stuk duurder dan guesthouses in Azië. Dus op die vraag kun je niet zomaar een antwoord geven.
Voor mijn reis (7,5 maand Australië, 2 maanden Nieuw Zeeland en 2,5 maanden Azië) waren we alles inclusief zo'n 12.000 euro per persoon kwijt. Hebben we eens uitgerekend. Maar het kan best ietsje goedkoper of ietsje duurder zijn geweest. Dat is dus inclusief vliegtickets, slapen, auto kopen/verkopen, benzine, eten, auto huren, echt alles. We hebben niet extreem zuinig gedaan, in Azië is het sowieso goedkoop maar we hadden stukken goedkoper kunnen doen als we wilden. In Australië sliepen we altijd in hostels en je kan in principe ook wel in je auto slapen, en in hostels hadden we ook wel regelmatig een tweepersoonskamer in plaats van een bed op een gedeelde kamer. We hebben in Australië en Nieuw Zeeland wel altijd zelf gekookt, maar dan wel gewoon goed en niet alleen spaghetti zonder groente of saus ofzo (en dat, of soortgelijk, heb ik veel mensen zien doen!). |
![]() |
|
In Australie gingen we uit van een budget van 30 euro per dag aan dingen als eten, benzine, onderdak, uitgaan, excursies enz. Met nog wat onverziene kosten als reparaties aan de auto erbij kwam ik uit op ongeveer 1000 euro per maand. Daarnaast hadden we nog de kosten van het vliegticket (1200) en het verlies dat we maakten bij het kopen/verkopen auto (500). Het ligt er natuurlijk zoals pebbles al zei ook aan hoe royaal je leeft. In de stad zaten we soms in een ietwat duur hostel en gingen we behoorlijk vaak uit en dan zaten we wel over de 30 euro heen, maar als we aan het kamperen waren, in onze eigen auto sliepen en zelf kookten en uit een 5 literpak wijn dronken dan kan je met 10-15 euro de dag wel door komen.
Ik ga zelf volgend jaar een semester in de VS studeren en wil als ik klaar ben in mei graag daar gaan backpacken waarschijnlijk aan de westkust, heeft iemand daar ervaringen of tips over? |
![]() |
|
Ik heb voor Zuid-Amerika 1000 euro per maand begroot, volgens mensen met ervaring in de landen waar ik heen ga, zou dat een goede schatting moeten zijn. Ga niet super royaal leven daar, maar wel gewoon in hostels slapen (wel dorms) en niet altijd zelf koken en natuurlijk leuke tripjes maken enzo.
||
Citaat:
Vooral het gedeelte tussen San Diego en LA ziet er echt heel erg typisch Californisch uit en lijkt me leuk om daar een beetje surfersplaatsjes enzo te bezoeken. Weet niet hoe de omgeving tussen LA en San Francisco is, maar weet wel dat de Highway 101 daar langs de kust gaat en echt een supermooie route schijnt te zijn. Op zich is backpacken per openbaar vervoer volgens mij goed te doen en veel hostels in bv San Francisco organiseren ook reizen van 1 of enkele dagen naar Yosemite National Park of bv wijngebieden in de regio. Maar aan de andere kant is de VS natuurlijk wel echt een autoland en zou het handig kunnen zijn om een auto te hebben om meer afgelegen plekken te bezoeken.
|
![]() |
voor jongeren reizen raad ik de volgende site aan.
Een groot aanbod ik kijk zo nu en dan op deze site http://lastminutes.a2f.nl/ |
![]() |
|
![]() |
Lekker een (ATWT) ticket kopen, dan heb je ook nog eens een doel tijdens je reis (het halen van je vluchten) En het is veeeel goedkoper! Zoek maar eens 4 tickets europa naar azie, nog een ticket in azie en dan terug van australie naar nl... Het kan wel maar dan moet je heel goed zoeken.
|
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Vrije tijd |
Wereldreis BabyBlueBerry | 11 | 15-07-2016 01:45 | |
Vrije tijd |
wereldreis wereldreis | 7 | 25-12-2013 14:26 | |
Vrije tijd |
Wat is het verschil tussen een vrouw op wereldreis en een man op wereldreis? floffy3 | 4 | 25-01-2012 20:06 | |
Studeren |
Wereldreis Zwimber | 7 | 15-10-2009 11:43 | |
Verhalen & Gedichten |
Op wereldreis voor jou Anno 1986 | 7 | 22-09-2004 19:21 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Geen titel Ieke | 0 | 05-04-2004 20:44 |