Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2010, 14:05
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Het gaat met hele kleine stapjes, maar de controlewereld van Orwell komt steeds dichterbij. Of denk je nou echt dat FEMA camps zijn ingericht voor die anderhalve terrorist en dat de peperdure RFID chip technologie is ontwikkeld om weggelopen poezen weer veilig thuis te brengen?

Tien jaar geleden waren heel veel dingen die we nu al normaal vinden nog ondenkbaar. Europese Grondwet met mogelijkheid voor het afkondigen van een noodtoestand? OV-chipkaart? (Over een paar jaar niet meer anoniem, wat ik je brom) EPD? Bewaarplicht van telecomgegevens? Internet 2 (met allerlei mogelijke filters) is in ontwikkeling. Hoe denk je dat het over nog eens tien jaar zal zijn?

Als je hier het patroon niet in ontdekt heb je echt een alu hoedje op. Eentje die het nadenken hindert.
En dan vergeet je nog dat we nu ultra high troughput DNA sequencing beginnen te krijgen wat over een paar jaar de mogelijkheid biedt om binnen een paar uur voor een habbekrats iemands genoom te analyseren en misschien zelfs te manipuleren enter the matrix.

Nee echt, kun je met een goed argument komen ipv iedereen die het patroon niet ziet dom te noemen?

En je vergeet natuurlijk het rekeningrijden met een kastje in je auto dat weet wanneer je waar bent en waarom en smartphones!
Oud 11-02-2010, 19:40
juno
juno is offline
Misschien dat al die leuke uitvindingen primair uitgevonden zijn als zegen voor de mensheid, maar het gevaar van misbruik ligt nu eenmaal al snel op de loer als de mogelijkheden ertoe zo prachtig aanwezig zijn. Als er een ding is wat de geschiedenis ons heeft geleerd is dat het wel.

Maar goed, blijf vooral optimistisch en hoop dat het zo'n vaart niet zal lopen. Ik hoop met je mee.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 20:12
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Het zou m.i. een evolutionaire stap zijn, het lijkt me alleen sterk dat de gevestigde belangen dat toe willen staan juist om de door jou aangekaarte privileges te behouden.
Het is wellicht lichtelijk off-topic, maar is het niet onbegrijpelijk dat zelfs in een 'mondige' maatschappij als Nederland, dergelijke privileges bestaan en zelfs verder uitgebreid worden?

Laatst gewijzigd op 11-02-2010 om 20:17.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 23:20
Joostje
Joostje is offline
Elke uitvnding kun je gebruiken danwel misbruiken.
Oud 12-02-2010, 06:38
De Veroorzaker
Citaat:
Misschien dat al die leuke uitvindingen primair uitgevonden zijn als zegen voor de mensheid, maar het gevaar van misbruik ligt nu eenmaal al snel op de loer als de mogelijkheden ertoe zo prachtig aanwezig zijn. Als er een ding is wat de geschiedenis ons heeft geleerd is dat het wel.

Maar goed, blijf vooral optimistisch en hoop dat het zo'n vaart niet zal lopen. Ik hoop met je mee.
Eh ja sommige mensen gebruiken douches om zich te wassen anderen om joden te vergassen, hihi dat rijmt. Maar om bij elke vorm van vooruitgang te roepen dat big brother ons nu toch echt te pakken heeft vind ik een beetje flauw zeker omdat bijna niemand schijnt te weten wie big brother nu precies is.

Maar meer ontopic: je zou een grens kunnen stellen, betalingen van meer dan bijvoorbeeld 100 euro niet meer contant. Krijg je toch al een beetje met pin en snelkassa's.
Oud 12-02-2010, 06:50
hookee
hookee is offline
Citaat:
.. je zou een grens kunnen stellen, betalingen van meer dan bijvoorbeeld 100 euro niet meer contant. Krijg je toch al een beetje met pin en snelkassa's.
Dat gebeurt nu toch al grotendeels? Ik heb in ieder geval zelden meer dan €50 op zak.Tenzij we het over bijvoorbeeld marktplaats.nl hebben, dan pin ik wat ik nodig heb.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 12:32
HTID
HTID is offline
Ondanks alle technologieën die er ontwikkeld worden denk ik niet dat totale controle mogelijk is. Er zijn bijvoorbeeld nu al (makkelijk te maken) apparaten die RFID chips kapot kunnen maken.

Ik denk wel dat wij ons recht op privacy als volk moeten verdedigen, omdat politieke partijen daar vaak geen waarde aan hechten (zie de privacy barometer). Als wij niet met een grote groep een grens stellen en bereid zijn om die te verdedigen kunnen we dat recht langzaam verliezen. Ik maak me er toch wel enigsinds zorgen om, omdat de meerderheid van ons volk bestaat uit 'ik heb toch niets te verbergen' mensen.
Oud 13-02-2010, 13:28
juno
juno is offline
Als er geen contant geld meer bestaat, en je banksaldo is gekoppeld aan je RFID chip, dan maak je die RFID chip echt niet kapot.

Geld is het controlemiddel bij uitstek, en toegang tot electronisch geld kan gemanipuleerd worden. Contant geld bljft buiten bereik van controlerende instanties, want dat is in de handen van miljoenen individuen. Schaf contant geld af, en je hebt een machtsfactor van enorme omvang tot je beschikking. Want wie niet meewerkt, kan niet bij zijn geld. Denk je eens in hoe volgzaam je mensen daarmee kunt maken met een paar muisklikken!

Overheden en instanties en ook de individuen daarbinnen zijn altijd slechter en corrupter dan je denkt, en macht die zich eenmaal gevestigd heeft, heeft de neiging haar machtspositie uit te breiden en zeker te stellen. Denk maar aan de DDR. Dat was nog maar zo kort geleden en echt heel dichtbij. Wie garandeert mij dat dat niet nog eens zal gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 13:52
arPos
arPos is offline
Citaat:
Maar wisselkoersen kunnen verschillen van tijd tot tijd.
Dat zeg ik, dat is dus ingewikkelder en dus economisch en technisch minder efficiënt.

Citaat:
Natuurlijk is de gek in e eerste plaats de garantor, maar als een land gekken collectief niet in staat blijkt om een schuld te voldoen, neemt een regering automatisch die verantwoordelijkheid over. Zie IJsland.
Vrijwel alle staten hebben schuld, een implicatie van trickle down economics, het probleem is niet zozeer dat de staten geen schulden zouden kunnen aflossen met andere schulden, het probleem doet zich voor in onvermijdelijke recessies dat staten de onterechte rente niet kunnen opbrengen.

Citaat:
En weer een stap richting Big Brother samenleving is gezet...

Contant geld valt niet te controleren of te beheersen. Een saldo in een computer valt te manipuleren. Dat is de werkelijke reden achter de stap om cash af te willen schaffen. Wie de geldvoorraad beheerst, beheerst namelijk de wereld. Zolang er een contante schaduweconomie bestaat is die macht niet compleet.

Ik vind dit een zeer zorgwekkende ontwikkeling.
natuurlijk, behalve als eenieder het recht heeft het saldo te manipuleren.
Citaat:
(wie, balkenende? de joden? de grote bedrijven die allemaal tegen ons samenspannen?)
Samenspannen, nee gewoon 98% van de wereld arm houden tot het minimum, ten behoeve van hun eigen kaste-denken, En dat is makkelijker als je elke beweging registreert.

Het is niet zozeer de politiek of het bedrijfsleven, ik ken ondernemers die zo niet in de wereld staan, maar zulke mensen herken je toch altijd, degene die over lijken gaan.

Citaat:
Het is wellicht lichtelijk off-topic, maar is het niet onbegrijpelijk dat zelfs in een 'mondige' maatschappij als Nederland, dergelijke privileges bestaan en zelfs verder uitgebreid worden?
Absoluut en zeer waarschijnlijk zelfs.

Als dat gebeurt zal dat m.i. uitmonden in een vrij bloederig fenomeen.

Het is dus beter als mensen collectief monetaire waarde als een goede grap gaan beschouwen die ons wel technologisch verder kan helpen, als we willen.

Laatst gewijzigd op 13-02-2010 om 14:03.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 13:07
De Veroorzaker
Citaat:
Ondanks alle technologieën die er ontwikkeld worden denk ik niet dat totale controle mogelijk is. Er zijn bijvoorbeeld nu al (makkelijk te maken) apparaten die RFID chips kapot kunnen maken.

Ik denk wel dat wij ons recht op privacy als volk moeten verdedigen, omdat politieke partijen daar vaak geen waarde aan hechten (zie de privacy barometer). Als wij niet met een grote groep een grens stellen en bereid zijn om die te verdedigen kunnen we dat recht langzaam verliezen. Ik maak me er toch wel enigsinds zorgen om, omdat de meerderheid van ons volk bestaat uit 'ik heb toch niets te verbergen' mensen.
Ja maar wat gaat er dan gebeuren? We hebben het over de overheid, niet een of andere goed georganiseerd bedrijf. De mannen die kraakbare de ov-chipkaart invoerden, de noord zuidlijn probeerde te maken, de belastingdienst die honderdduizenden elektronische aangiftes kwijtraakte. Denk je nu echt dat die als ze het zouden willen ons zouden kunnen controleren? Dat er geen bedrijven dan wel individuen zijn die de middelen die ze zouden willen gebruiken binnen twee minuten kunnen slopen?

Heb je echt zoveel vertrouwen in De Balk en zijn vriendjes?

Om ook maar even net als Juno een argumentloos maar wel lekker lopend stukje hier te plempen.
Oud 14-02-2010, 13:09
De Veroorzaker
Citaat:
Wie garandeert mij dat dat niet nog eens zal gebeuren?
Ik. Er is veel te veel informatie beschikbaar, waarom denk je dat de overheid in China zo krampachtig het internet probeert te controleren? Echt de geest is uit de fles en die gaat er nooit meer terug in.
Oud 15-02-2010, 12:08
juno
juno is offline
Google eens op "Internet 2".....Het huidige internet is nog redelijk vrij, maar de opvolger zit stampvol filters.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 18:10
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dat zeg ik, dat is dus ingewikkelder en dus economisch en technisch minder efficiënt.
Voor wie? Voor landen kan het heel voordelig zijn om met wisselkoersen te spelen om oververhitting / werkeloosheid tegen te gaan.
Oud 16-02-2010, 16:25
De Veroorzaker
Citaat:
Google eens op "Internet 2".....Het huidige internet is nog redelijk vrij, maar de opvolger zit stampvol filters.
oja het ipv6 spook was ik even vergeten
Oud 16-02-2010, 18:29
arPos
arPos is offline
Citaat:
Voor wie? Voor landen kan het heel voordelig zijn om met wisselkoersen te spelen om oververhitting / werkeloosheid tegen te gaan.
Voor de technologische en dus welvaartsvooruitgang van de mens.
Dat een fractional reserved banking system en z'n 2% aan 'benefitters' er minder aan hebben tja.

De werkloosheid oplossen zou in een beter gestructureerde samenleving geen punt zijn, dat is een resultaat van het gegeven dat we te veel mensen hebben dan wel te weinig arbeid te doen hebben, wat ook steeds minder wordt dankzij technologische vooruitgang.

de oplossing daarvoor is wederom technisch en deels sociaal van aard en niet politiek of monetair van aard, sterker een monetair systeem zoals we het nu kennen is gebouwd op een zekere mate van werkloosheid en armoede.
Idealiter krijgt eenieder een inkomen waar men comfortabel van kan leven (zonder voorbehoud) en werkt men vrijwillig of een zeer beperkt aantal uren voor een betere verdeling van de arbeid en voordelen globaal.

Ook oververhitting van een economie zou niet voorkomen als er geen monetaire waarde maar slechts een rekensysteem voor omzet is gerealiseerd.

Ik heb daar al eerder een betoog over gehouden dus als je een diepere uitleg wil adviseer ik te zoeken.

monetaire waarde is een technologische uitvinding om het probleem van communicatie over de lange afstand te overbruggen, hetzij in goederen hetzij in papier hetzij in pokerchips, tegenwoordig bestaat dat probleem niet meer en is de monetaire waarde van blaadjes papier dan wel onmaterialistische computerdata onzinnig en een blok aan het been van de globale samenleving
Reageren

Regels voor berichten