Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2002, 11:44
pienie
Iedereen is zowat heilig overtuigd van wat hij/zij vind of denkt, daar is niks mis mee vind ik...
Maar ik zou graag willen weten hoe jullie denken hoe de bijbel is ontstaan...

Zelf heb ik wel een aantal ideeen en misschien dat ik ze ook nog hiero uittyp...

Leef je uit ...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2002, 11:45
Rhinus
Rhinus is offline
Het zelfde als alle andere boeken..
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 11:54
Silindistani
Silindistani is offline
Ik geloof( ) dat het gewoon een stelletje filosofen zijn geweest die hun visie op de wereld hebben opgeschreven en dat er toen een gast was die er een verband in zag en het toen heeft samengevoegd.

Dat wil nog niet zeggen dat ze geen gelijk hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 11:59
Gods zoon
Gods zoon is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Ik geloof( ) dat het gewoon een stelletje filosofen zijn geweest die hun visie op de wereld hebben opgeschreven en dat er toen een gast was die er een verband in zag en het toen heeft samengevoegd.

Dat wil nog niet zeggen dat ze geen gelijk hebben.
Jezus, was slechts een filosoof.
Oud 31-01-2002, 17:58
pienie
Ik bedoel;hoe heeft het zich ontwikkeld, als jullie heilig overtuigd zijn dat er geen God is, moeten jullie toch ook wel een ID hebben hoe deze mensen wel zijn gaan geloven, niet?!...

Hoe de bijbel is ontstaan en hoe de ontwikkelingen daarna zijn geweest...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 18:01
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Het zelfde als alle andere boeken..
Alleen het verschil is dat er hier veel zieltjes bij verwonnen zijn...en veel indoctrinatie.

Groetjes
Ben(die de bijbel nog niet gelezen heeft
Oud 31-01-2002, 18:19
pienie
Citaat:
Gods zoon schreef:
Jezus, was slechts een filosoof.
En waarom weet je dat zo zeker?...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 18:42
slisje
slisje is offline
de bijbel is het zelfde als een wettenboek...
ga zelf maar na hoe wetten zijn ontstaan...
ik stel voor dat je maar eens Plato leest ofzo...
Oud 31-01-2002, 18:44
pienie
Citaat:
slisje schreef:
de bijbel is het zelfde als een wettenboek...
ga zelf maar na hoe wetten zijn ontstaan...
ik stel voor dat je maar eens Plato leest ofzo...
Ongeveer mijn antwoord maar net iets anders...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 18:55
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
pienie schreef:
Ik bedoel;hoe heeft het zich ontwikkeld, als jullie heilig overtuigd zijn dat er geen God is, moeten jullie toch ook wel een ID hebben hoe deze mensen wel zijn gaan geloven, niet?!...

Hoe de bijbel is ontstaan en hoe de ontwikkelingen daarna zijn geweest...
Ik zei helemaal niet dat er geen God bestaat. Ik zei alleen dat een aantal filosofen hun visie op de wereld hadden opgeschreven. Dat wil nog niet zeggen dat die visie niet van God komt.

Hoe het zich heeft ontwikkeld? Hetzelfde als dat het communisme van Karl Marx tot stand is gekomen. Veel discussieren met andere mensen, een stelling innemen, die toetsen, de stelling aanpassen enz. Uiteindelijk schrijft een filosoof een verhaal. Als meerdere filosofen dat traject volgen en op ongeveer hetzelfde uitkomen, dan hoef je niet zo bijster slim te zijn om tot de conclusie te komen dat je er best een groot boek van kan maken.

Ik weet helemaal niet zeker of ie niet bestaat, maar ik geloof niet in een perfecte God. Hetzelfde als dat jij ook niet zeker weet dat ie bestaat, maar er wel in geloofd.

Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 19:04
slisje
slisje is offline
trouwens lees eens dit forum door, hier staan al tig miljoen van deze vraag stukken over.
Oud 31-01-2002, 21:23
micha
micha is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Groetjes
Ben(die de bijbel nog niet gelezen heeft

En toch kom ik overal jouw mening tegen het christendom tegen? je weet dus niet eens waar het om draait?
Oud 31-01-2002, 21:33
pienie
Citaat:
slisje schreef:
trouwens lees eens dit forum door, hier staan al tig miljoen van deze vraag stukken over.
En dit in mijn quistion is dat zo vervelend?...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 21:37
pienie
Citaat:
Silindistani schreef:
Ik zei helemaal niet dat er geen God bestaat. Ik zei alleen dat een aantal filosofen hun visie op de wereld hadden opgeschreven. Dat wil nog niet zeggen dat die visie niet van God komt.

Hoe het zich heeft ontwikkeld? Hetzelfde als dat het communisme van Karl Marx tot stand is gekomen. Veel discussieren met andere mensen, een stelling innemen, die toetsen, de stelling aanpassen enz. Uiteindelijk schrijft een filosoof een verhaal. Als meerdere filosofen dat traject volgen en op ongeveer hetzelfde uitkomen, dan hoef je niet zo bijster slim te zijn om tot de conclusie te komen dat je er best een groot boek van kan maken.

Ik weet helemaal niet zeker of ie niet bestaat, maar ik geloof niet in een perfecte God. Hetzelfde als dat jij ook niet zeker weet dat ie bestaat, maar er wel in geloofd.

wie heeft jou verteld dat ik 9eloof?...
Ik heb mijn ei9en ideen en daar hou ik het liever bij, daarnaast probeer ik zoveel mo9elijk van de 9elovi9en te weten te komen zodat ik hun standpunt beter zal be9rijpen...

Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 22:13
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
micha schreef:
En toch kom ik overal jouw mening tegen het christendom tegen? je weet dus niet eens waar het om draait?
MOet ik de bijbel lezen om te weten wat er verkeerd aan is, tijdens opvoeding, waar het vandaan komt? Waar het schuldig aan is? Nee, niet echt.

Ik heb heus wel wat stukken gelezen(er is een on-line bijbel), klinkt allemaal heel erg leuk, maar niet geloofwaardiger dan een sprookje.

Ik weet genoeg om me er een mening van te vormen, anders had ik dat ook niet gedaan namelijk. Dat geldt voor zo'n beetje alles wel.

Groetjes
Ben(die dus best een mening kan vormen
Oud 01-02-2002, 11:04
slisje
slisje is offline
Citaat:
pienie schreef:
Als je poogt interresant te doen met engelse worden er tussen zorg dan in de eerste plaats dat je ze goed heb Question
En ja dit is vervelend, vroeger werden zulke topics gesloten, maar aangezien hier zelde een forumbaas actief is laten ze het maar lekker staan.

Citaat:
pienie schreef:
wie heeft jou verteld dat ik geloof?...
Ik heb mijn eigen ideen en daar hou ik het liever bij, daarnaast probeer ik zoveel mogelijk van de gelovigen te weten te komen zodat ik hun standpunt beter zal begrijpen...

Dan stel ik je toch eerst voor om eerst de bijbel te lezen, voordat je in het wilde weg vragen gaat lopen schieten, en als je hem al heb gelezen, stel ik voor dat je hem nog een keer leest...

Citaat:
Demon of Fire schreef: Moet ik de bijbel lezen om te weten wat er verkeerd aan is, tijdens opvoeding, waar het vandaan komt? Waar het schuldig aan is? Nee, niet echt.

Om te weten wat er aan verkeerd is zou je het toch eerst echt moeten hebben gelezen, want hoe kan je iets beoordelen als je er niet in verdiept ben, dan kijk je nogal subjectief...

Citaat:
Ik heb heus wel wat stukken gelezen(er is een on-line bijbel), klinkt allemaal heel erg leuk, maar niet geloofwaardiger dan een sprookje.
Dat vind ik ook, maar je zegt er een magische woord bij geloofwaardiger... je geloof ontbreekt dus waarom zou het dan geloofwaardig zijn, overigens de bijbel is niks anders dan een lees boek om het volk te amuseren en te vertellen van het leven en geloof, dus het moet ook zo zijn dat het volk het leuk vind...
Het moet vooral begrijpelijk zijn, en waar begin je, juist van kinds af aan...
Oud 01-02-2002, 15:08
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
slisje schreef:
Het moet vooral begrijpelijk zijn, en waar begin je, juist van kinds af aan...
En dit is dus mijn bezwaar. Dit noemen we ook wel indoctrinatie.

Groetjes
Be(die er genoeg van weet om een mening over te vormen, zoals hij al eerder zei.)
Oud 01-02-2002, 15:15
micha
micha is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
MOet ik de bijbel lezen om te weten wat er verkeerd aan is, tijdens opvoeding, waar het vandaan komt? Waar het schuldig aan is? Nee, niet echt.

Ik weet genoeg om me er een mening van te vormen, anders had ik dat ook niet gedaan namelijk. Dat geldt voor zo'n beetje alles wel.

Groetjes
Ben(die dus best een mening kan vormen

Oke, maar dan moet je dus niet zeggen dat je de Bijbel niet gelezen hebt als je er wel stukken uit gelezen hebt.
En de Bijbel is overigens nergens schulden aan (zo schrijf jij het namelijk) maar de mensen zelf.
Oud 01-02-2002, 15:21
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
micha schreef:
Oke, maar dan moet je dus niet zeggen dat je de Bijbel niet gelezen hebt als je er wel stukken uit gelezen hebt.
En de Bijbel is overigens nergens schulden aan (zo schrijf jij het namelijk) maar de mensen zelf.

Ik vind de bijbel schuldig aan onderdrukking. Omdat het mensen dingen verbied waar helemaal niks aan mankeert.
Sex voor het huwelijk...waar maak je je druk om.
Mensen moeten hun energie verspillen aan de onderdrukking van onschuldige gevoelens, gebaseerd op iets waar helemaal niks van klopt.(het is subjectief, hoe je het ook went of keert...er zit geen logica in. het feit dat er 2 versie over het ontstaan van eva zijn, de aarde plat, of 5600 jaar oud of er moeten je hersenen ontbreken )

Groetjes
Ben(die zo weer even gaat lezen
Oud 01-02-2002, 17:42
pienie
[quote]slisje schreef:
[b]
Citaat:
pienie schreef:
Als je poogt interresant te doen met engelse worden er tussen zorg dan in de eerste plaats dat je ze goed heb Question
En ja dit is vervelend, vroeger werden zulke topics gesloten, maar aangezien hier zelde een forumbaas actief is laten ze het maar lekker staan.

Citaat:
pienie schreef:
wie heeft jou verteld dat ik geloof?...
Ik heb mijn eigen ideen en daar hou ik het liever bij, daarnaast probeer ik zoveel mogelijk van de gelovigen te weten te komen zodat ik hun standpunt beter zal begrijpen...

Dan stel ik je toch eerst voor om eerst de bijbel te lezen, voordat je in het wilde weg vragen gaat lopen schieten, en als je hem al heb gelezen, stel ik voor dat je hem nog een keer leest...

Ten eerste deed mijn 'G' het niet meer op mijn toetsenbord vandaar dat ik het woord 'vraag' niet kon typen...

Ten tweede, waar bemoei jij je meej?!...
Als ik dit soort dingen leuk vind, gewoon om te kijken hoe andere mensen ergens over denken, hoe andere mensen het zien, is het dan zo erg om bepaalde mensen te ondervragen?!...

Misschien zou jij je een keer wat meer open moeten stellen aan andere mensen hun denkwijze...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 18:01
micha
micha is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Ik vind de bijbel schuldig aan onderdrukking. Omdat het mensen dingen verbied waar helemaal niks aan mankeert.
Sex voor het huwelijk...waar maak je je druk om.
Mensen moeten hun energie verspillen aan de onderdrukking van onschuldige gevoelens, gebaseerd op iets waar helemaal niks van klopt.(het is subjectief, hoe je het ook went of keert...er zit geen logica in. het feit dat er 2 versie over het ontstaan van eva zijn, de aarde plat, of 5600 jaar oud of er moeten je hersenen ontbreken )

Groetjes
Ben(die zo weer even gaat lezen

Het feit is dat de Bijbel door de mensen die er in geloven niet als onderdrukking word beschouwd. De enige mensen die dat soort dingen zeggen geloven er niet eens in, dus waar maak je je dan druk om?
En dan volgende vragen:
2 versies?
aarde plat?
5600 jaar?
graag iets uitleg hierbij.
Oud 01-02-2002, 18:09
slisje
slisje is offline
Citaat:
pienie schreef:
Ten eerste deed mijn 'G' het niet meer op mijn toetsenbord vandaar dat ik het woord 'vraag' niet kon typen...

Ten tweede, waar bemoei jij je meej?!...
Als ik dit soort dingen leuk vind, gewoon om te kijken hoe andere mensen ergens over denken, hoe andere mensen het zien, is het dan zo erg om bepaalde mensen te ondervragen?!...

Misschien zou jij je een keer wat meer open moeten stellen aan andere mensen hun denkwijze...
waar haal je dat vandaan, ik heb nergens iets in die richting geschreven, dit is puur weer persoonsgericht...

Volgens mij heb je nog niet eens het minste uit me reply gehaald, en ik vraag me dus ook af of het wel enig nut heeft om jou iets te leren, want je wil simpel weg niks aan nemen.

Chrisje vind dat pienie niet bij de naam slisje gelijk de negatieve aspecte er bij moeten denken
En dan heb jij het er over dat ik subjectief ben...
Oud 01-02-2002, 18:18
pienie
Citaat:
slisje schreef:
waar haal je dat vandaan, ik heb nergens iets in die richting geschreven, dit is puur weer persoonsgericht...

Volgens mij heb je nog niet eens het minste uit me reply gehaald, en ik vraag me dus ook af of het wel enig nut heeft om jou iets te leren, want je wil simpel weg niks aan nemen.

Chrisje vind dat pienie niet bij de naam slisje gelijk de negatieve aspecte er bij moeten denken
En dan heb jij het er over dat ik subjectief ben...
1, ik wil wel dingen leren, maar ik kies ze zelf...
2, je hebt die tekst geschreven...
3, je laat me negatief over je denken...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 11:46
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
nou ehm...
ik ben geen gelover maar ik denk dat de bijbel is opgericht om een soort van 'orde' te maken in chaos. Een soort van eenheid creeeren. Vroeger was dat hartstikke handig. Toen kon je regeren als koning of dictatuur maar altijd was het zow dat je nooit echt de 'complete' macht had. Met een 'perfect' persoon (god dus) konden ze een veel grotere groep maken en die richting opduwen die ze wilden. Het is een soort van 'vroegere' leiding-gevend gedoe die vroeger veel machtiger was en nooit afgezet kon worden. Je vocht ervoor en je ging dood ervoor

'Ideaal'

Zo is t eigenlijk... het is in deze tijd wel anders. Meer iets alleen nog maar voor het 'psychische'. Het geestelijk helpen van iemand en diegene laten weten dat die niet alleen is.

naja, dit denk ik duz..
Reageren

Regels voor berichten