Advertentie | |
|
![]() |
|
Quis, wat vind je hiervan?
-- Gevangen in een eeuwige jeugd Het is koud, en zo voelt het bushok-bankje door mijn broek heen ook. Mist als dauw op alle stille levens en nu grijs waar eens de witte wolken woonden. Ondanks dat de auto's langsvliegen in stoplicht- kuddes, ook twee stroompjes in de weg zitten, en dat de mist mijn zicht wat minder maakt, is daar zijn plekje. Met alle eenden die er thuishoren. En hier is mijn plekje. Hoe hij jongleert met stukjes brood, en hoe zijn handen -ondanks het vele trillen- toch nog lijken te bewegen met een zekere zekerheid. De koppigheid van wél de zwanen voeren maar zelf niet eens meer douchen kunnen. De arme weduwnaar heeft vast nog kleren aan die zijn vrouw eens voor hem uitgekozen heeft. Je kent de bolhoed en de lange beige jas: Kleren die dankzij mottenballen de tand des tijds hebben overleeft. De bus zal onderhand wel bijna arriveren, maar toch vind ik 't gevogelte interessanter. Ze pikken het brood niet alleen meer van de grond, maar durven inmiddels ook uit des mans hand te eten. Dit doet hem lachen, en als in een reclame zie ik even zijn kunstgebit glinsteren. De man lijkt een belichaming van vele legendes te zijn. Hij geniet van de nevel, zijn haren hebben zelfs dezelfde kleur. zijn huid straalt ook dof grijs licht uit, meneer is zelf de mist gelijk. En als hij boven alle ganzeveren even mijn kant op kijkt, val ik op mijn knieën. Op dat moment rijdt mijn bus voorbij, maar dat doet er niet meer toe. Ik sta nog lang niet in de schoenen van de man en heb nog tijd voordat ik de vogels sta te voeren, een verhaal dat wel afgelopen, maar nog niet uitgeblazen is.
|
Maar Dingaantouwtje, als je wilt dat we beoordelen of het goed gaat overkomen als je het voorleest, kun je dan niet een opname posten?
![]() ![]() Ik vind het een van je betere gedichten, het einde is mooi en de strofe over het zwanen voeren ook. Ik vind ''t gevogelte' raar, waarom niet gewoon 'de vogels', die hele strofe vind ik sowieso wat minder, met 'des mans' en zo. Nog even over die vogels, je hebt het dus misschien niet eerst over ganzen, maar wél over zwanen, als je daar nu eens gewoon ganzen van maakt, is het een stuk consistenter. En ik zie nu pas dat je het einde hebt veranderd, maar dat is dus echt een verbetering ![]()
|
Oke. Het stomme is is dat er dus allemaal eendjes, zwanen, ganzen en meeuwen rond die man waren dus ik wou het eigenlijk allemaal noemen. Heb je misschien ideeën om dat te doen zonder het verwarrend te maken? Ik vind de Zwanen en de Ganzen het belangrijkst.
|
De rode stukjes vind ik zelf nog niet zo mooi
-- Het is koud, en zo voelt het bushok-bankje door mijn broek heen ook. Mist als dauw op alle stille levens en nu grijs waar eens de witte wolken woonden. Ondanks dat de auto's langsvliegen in stoplicht- kuddes, ook twee stroompjes in de weg zitten, en dat de mist mijn zicht wat minder maakt, is daar zijn plekje. Met alle eenden die er thuishoren. En hier is mijn plekje. Hoe hij jongleert met stukjes brood, en hoe zijn handen -ondanks het vele trillen- toch nog lijken te bewegen met een zekere zekerheid. De koppigheid van wél de zwanen voeren maar zelf niet eens meer douchen kunnen. De arme weduwnaar heeft vast nog kleren aan die zijn vrouw eens voor hem uitgekozen heeft. Je kent de bolhoed en de lange beige jas: Kleren die dankzij mottenballen de tand des tijds hebben overleeft. De bus zal onderhand wel bijna arriveren, maar toch vind ik 't gevogelte interessanter. Ze pikken het brood niet alleen meer van de grond, maar durven inmiddels ook uit des mans hand te eten. Dit doet hem lachen, en als in een reclame zie ik even zijn kunstgebit glinsteren. De man lijkt een belichaming van vele legendes te zijn. Hij geniet van de nevel, zijn haren hebben zelfs dezelfde kleur. zijn huid straalt ook dof grijs licht uit, meneer is zelf de mist gelijk. En als hij boven alle ganzeveren even mijn kant op kijkt, val ik op mijn knieën. Op dat moment rijdt mijn bus voorbij, maar dat doet er niet meer toe. Ik sta nog lang niet in de schoenen van de man en heb nog tijd voordat ik de vogels sta te voeren. Eeen verhaal dat wel afgelopen, maar nog niet uitgeblazen is.
|
De paarse stukjes heb ik veranderd. Dat rode stukje klinkt nog wel eens als "blijkt" en dat klopt niet!
-- Het is koud, en zo voelt het bushok-bankje door mijn broek heen ook. Mist als dauw op alle stille levens en nu grijs waar eens de witte wolken woonden. Ondanks dat de auto's langsvliegen in stoplicht- kuddes, ook twee stroompjes in de weg zitten, en dat de mist mijn zicht wat minder maakt, is daar zijn plekje. Met alle ganzen die er thuishoren. En hier is mijn plekje. Hoe hij jongleert met stukjes brood, en hoe zijn handen -ondanks het vele trillen- toch nog lijken te bewegen met een zekere zekerheid. De koppigheid van wél de zwanen voeren maar zelf niet eens meer douchen kunnen. De arme weduwnaar heeft vast nog kleren aan die zijn vrouw eens voor hem uitgekozen heeft. Je kent de bolhoed en de lange beige jas: Kleren die dankzij mottenballen de tand des tijds hebben overleeft. De bus zal onderhand wel bijna arriveren, maar toch vind ik de eendjes interessanter. Ze pikken het brood niet alleen meer van de grond, maar durven inmiddels ook uit de handen van de man te eten. Dit doet hem lachen, en als in een reclame zie ik even zijn kunstgebit glinsteren. De man lijkt een belichaming van vele legendes te zijn. Hij geniet van de nevel, zijn haren hebben zelfs dezelfde kleur. En de rimpels van meneer hebben zelfs een eigen schaduw op zijn huid, hij is de mist gelijk. En als hij boven alle ganzeveren even mijn kant op kijkt, val ik op mijn knieën. Op dat moment rijdt mijn bus voorbij, maar dat doet er niet meer toe. Ik sta nog lang niet in de schoenen van de man en heb nog tijd voordat ik de vogels sta te voeren. Eeen verhaal dat wel afgelopen, maar nog niet uitgeblazen is. -- Ik vind een opname posten een beetje eng! ![]()
||
Dingaantouwtje, dit gedicht wordt steeds beter!
Citaat:
En je zou kunnen overwegen 'te zijn' weg te halen, is een beetje overbodig. En de herhaling van 'plekje' in de tweede strofe klinkt ook wat minder tijdens het voorlezen.
|
Het is koud, en zo voelt het bushok-bankje
door mijn broek heen ook. Mist als dauw op alle stille levens en nu grijs waar eens de witte wolken woonden. Ondanks dat de auto's langsvliegen in stoplicht- kuddes, ook twee stroompjes in de weg zitten, en dat de mist mijn zicht wat minder maakt, is daar zijn plekje. Met alle ganzen die er thuishoren. En hier is mijn plekje. Hoe hij jongleert met stukjes brood, en hoe zijn handen -ondanks het vele trillen- toch nog lijken te bewegen met een zekere zekerheid. De koppigheid van wél de zwanen voeren maar zelf niet eens meer douchen kunnen. De arme weduwnaar heeft vast nog kleren aan die zijn vrouw eens voor hem uitgekozen heeft. Je kent de bolhoed en de lange beige jas: Kleren die dankzij mottenballen de tand des tijds hebben overleeft. De bus zal onderhand wel bijna arriveren, maar toch vind ik de eendjes interessanter. Ze pikken het brood niet alleen meer van de grond, maar durven inmiddels ook uit de handen van de man te eten. Dit doet hem lachen, en als in een reclame zie ik even zijn kunstgebit schitteren. De man lijkt een belichaming van vele verloren legendes. Hij geniet van de nevel, zijn haren hebben zelfs dezelfde kleur. En de rimpels van meneer hebben een eigen schaduw op zijn huid, hij is de mist gelijk. En als hij boven alle ganzeveren even mijn kant op kijkt, val ik op mijn knieën. Op dat moment rijdt mijn bus voorbij, maar dat doet er niet meer toe want ik kan alleen maar blij zijn. Ik sta nog lang niet in de schoenen van de man en heb nog tijd voordat ik de vogels sta te voeren. Een verhaal dat wel afgelopen, maar nog niet uitgeblazen is.
Laatst gewijzigd op 26-02-2010 om 15:29. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ga het niet uit mijn hoofd doen, te kortdag. En jullie zijn allemaal uitgenodigd natuurlijk! ![]() Zondag a.s. in de Lawei te Drachten.
|
Fijn dat je precies de dingen rood had aangestreept die ik zelf ook wat minder vond, je gedicht is al echt verbeterd zo! Denk nog steeds dat je het beter alleen over ganzen kan hebben, maar goed. Je thema verwoordt je in elk geval goed, dat zie je er duidelijk in terug. En bedankt voor de uitnodiging, maar Drachten is hartstikke ver weg en bovendien heb ik zelf ergens een optreden (maar dat wordt lang niet zo leuk, daar ben ik zeker van). Heel veel succes!
Waarom moest glinsteren trouwens weg, dat vond ik veel beter. Schitteren, dat klinkt als iets positiefs en ook een beetje als iets engs, een schitterend kunstgebit ![]()
|
![]() |
|
Ik vind dat tussen de laatste en de één na laatste strofe nog een strofe moet. Het gaat nu te snel naar mijn mening.
Edit: ik denk dat dit het oplost: En als hij boven alle ganzeveren even mijn kant op kijkt, val ik op mijn knieën. Op dat moment rijdt mijn bus voorbij, maar dat doet er niet meer toe want ik kan alleen maar blij zijn. Ik sta nog lang niet in de schoenen van de man en heb nog tijd voordat ik de vogels sta te voeren. Een verhaal dat wel afgelopen, maar nog niet uitgeblazen is.
|||
Citaat:
Je zou zoiets kunnen doen: Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
Hij doet het nu nog niet, Vogelvrij, maar hier een filmpje:
http://froeks.tv/2010-03-03/kb10-jochem-van-der-woude Mijn naam met een e >>
|
Je gaat inderdaad behoorlijk snel! En je wiebelt op een gegeven moment zo op je voeten, dat doe ik ook soms, valt meestal niet zo op omdat je meestal achter een katheder staat, maar dat was hier dus niet. En je hebt nogal een accent, maar dat zal ze daar wel niet zo zijn opgevallen (is sowieso niet echt iets negatiefs, viel me gewoon op)
![]()
|
Echt niet? Je 'g' is duidelijk noordelijk en je 'o' en 'au' en 'ij' zijn best wel... gediftongeerd, je 'ij' klinkt soms bijvoorbeeld nogal als een 'aai'. Ik weet niet heel veel van Fries, maar kan me voorstellen dat het daardoor komt
![]()
|
Wat ik mij bedacht tijdens het kijken is dat het heel goed is voor eenieder om je gedicht eens hardop voor te lezen in plaats van alleen te lezen. Ik weet niet of je dit ook doet tijdens het schrijven. Maar het viel me nu in ieder geval op dat sommige stukjes metrisch of phonetisch niet echt lekker lopen. Verder is voordragen een kunst op zich. Ik houd wel van het staccato gedistantieerde van je stem (per ongeluk of expres), maar op een podium mogen dingen vaak wel een beetje extremer. Verder bravo dat je het toch hier hebt willen delen ^^
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wanneer stoppen met tanken? kalinho | 356 | 17-06-2008 18:06 | |
Liefde & Relatie |
Het meisje achter de abriposter in het bushokje Verwijderd | 18 | 02-12-2006 00:50 | |
De Kantine |
Wacht jij altijd in of buiten het bushokje? Bob de Beer | 77 | 13-02-2006 15:09 | |
Verhalen & Gedichten |
An Ordinairy Girl Schrijfstertje | 6 | 05-05-2004 09:35 | |
Verhalen & Gedichten |
Lord Of The Mouwophouders. HeiNZ | 22 | 24-07-2003 16:49 | |
Seksualiteit |
Waar is het tongen nu gebleven??? Oen | 16 | 30-05-2002 09:23 |