Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2010, 12:32
Ayanaa.
Ayanaa. is offline
Ik vroeg me af .. kan je beter keuzes maken gebaseerd op het verstand of op het gevoel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2010, 12:41
Verwijderd
Combinatie. Of meestal hangt het van de situatie af, eigenlijk. Wat voor keuzes bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2010, 13:15
Verwijderd
Het voelt goed om iets te doen dat verstandig is. En het is verstandig om die dingen te doen, waardoor je je op zowel korte als lange termijn goed zult voelen. Dus ik snap het verschil nooit zo.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2010, 14:41
silentbob
silentbob is offline
ik denk ook dat ze verbonden zijn
uiteindelijk gaat alles om gevoel, namelijk dat je je goed voelt
maar om dat gevoel te bereiken gebruik je je verstand, zo kun je bijv. met je verstand redeneren dat je je nu wel ff minder goed voelt door je besluit, maar dat dat in de toekomst juist oplevert dat je je dan langer beter voelt dan je nu gedaan zou hebben
Met citaat reageren
Oud 27-02-2010, 21:38
Verwijderd
Ik denk dat je uiteindelijk de beste keuzes maakt met je verstand.
Keuzes op gevoel zijn meestal slecht (maar kunnen je soms ook een hoop ellende besparen).
Met citaat reageren
Oud 27-02-2010, 21:47
WAT
WAT is offline
andersom is ook heel goed mogelijk, keuzes gemaakt op verstand kunnen je soms nog jaren lang ellende veroorzaken, omdat je niet altijd alles duidelijk kunt zien op het moment dat je kiest.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2010, 08:33
Spiral
Spiral is offline
Mijn ervaring is om goed naar mijn gevoel te luisteren. Ik heb ook regelmatig dat gevoel genegeerd en met mijn verstand een andere keuze gemaakt, waarna later toch bleek dat mijn gevoel vanaf het begin af aan goed is geweest. Maar je kunt niet één van deze twee uitsluiten. Ze beïnvloeden beiden je beslissingen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2010, 08:51
Verwijderd
In de praktijk zie je vaak dat mensen bij besluitvorming belanden in een satisficing proces. Voor de beste beslissing moet je vaak - met je verstand - alle aspecten van een situatie bestuderen, alle voor- en nadelen van alle mogelijke keuzes tegen elkaar afwegen, om zodoende tot de meest optimale keuze te komen.

Omdat de meeste mensen daar het geduld en / of de tijd niet voor hebben, worden alternatieven meestal in grote lijnen tegenover elkaar afgewogen om niet tot een optimale, maar een acceptabele keuze te komen waar men vrede mee heeft. Die beslissing wordt meestal - op gevoel - gedaan met argumenten als "het is een goed merk", "die mensen hebben er wel verstand van", enzovoorts.

Wat het beste is, hangt volledig af van de situatie en de keuze die gemaakt moet worden.. in de wetenschap wordt satisficing gezien als een beperking van de menselijke besluitvorming. Maar ja, of je nu gelukkig wordt als je van alles een volledige analyse gaat maken?

Bovenstaande is overigens de bestaansreden van allerlei vergelijkingssites en informatiesystemen die reiken van intelligente bevoorradingssystemen bij grote bedrijven tot en met een TomTom die zegt dat je beter rechtsaf kan gaan (in theorie).

Laatst gewijzigd op 28-02-2010 om 09:18.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 11:02
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
In de praktijk zie je vaak dat mensen bij besluitvorming belanden in een satisficing proces. Voor de beste beslissing moet je vaak - met je verstand - alle aspecten van een situatie bestuderen, alle voor- en nadelen van alle mogelijke keuzes tegen elkaar afwegen, om zodoende tot de meest optimale keuze te komen.

Omdat de meeste mensen daar het geduld en / of de tijd niet voor hebben, worden alternatieven meestal in grote lijnen tegenover elkaar afgewogen om niet tot een optimale, maar een acceptabele keuze te komen waar men vrede mee heeft. Die beslissing wordt meestal - op gevoel - gedaan met argumenten als "het is een goed merk", "die mensen hebben er wel verstand van", enzovoorts.

Wat het beste is, hangt volledig af van de situatie en de keuze die gemaakt moet worden.. in de wetenschap wordt satisficing gezien als een beperking van de menselijke besluitvorming. Maar ja, of je nu gelukkig wordt als je van alles een volledige analyse gaat maken?

Bovenstaande is overigens de bestaansreden van allerlei vergelijkingssites en informatiesystemen die reiken van intelligente bevoorradingssystemen bij grote bedrijven tot en met een TomTom die zegt dat je beter rechtsaf kan gaan (in theorie).
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Volgens mij komt gevoel ook wel een beetje voort uit dingen waar je onbewust over na hebt gedacht. Dingen die je in je onderbewustzijn hebt bekeken. Hoe je het noemen wil.

Ik heb immers vaak genoeg bijvoorbeeld dat ik na afweging met m'n verstand op keuze A kom, maar dat keuze B beter voelt. En achteraf is het dan toch nog logisch te verklaren waarom keuze B ook echt beter was.

Met die onbewuste afweging kan je ook een foute keuze maken natuurlijk. Dan zeg je achteraf had ik nu maar naar m'n verstand geluisterd.

De conclusie is imo dan ook dat je in beide gevallen gewoon hebt nagedacht, alleen in het ene geval bewust, in het andere geval onbewust. Er is dan ook niet echt een verschil. Het maakt niet uit waar je naar luistert. Meestal zijn verstand en gevoel ook gewoon in overeenstemming. Tsja, en zo niet moet je de gok nemen

EDIT: ik zie nu dat onze posts elkaar niet hoeven uit te sluiten. Misschien is het dan wel gewoon zo dat je onbewust meer meeneemt, maar nog steeds niet alles.
Oud 02-03-2010, 15:21
Vera_vdb
Vera_vdb is offline
ligt inderdaad bij waar het om gaat
bij de liefde zou ik zeggen gevoel
bij een gs-proefwerk zou ik zeggen verstand
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 16:29
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Op logica, altijd, in elke situatie.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 17:36
Verwijderd
Citaat:
rofl
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 19:49
jerometje
jerometje is offline
Citaat:
owja???
dus als een meisje die jij al fking lang leuk vind jou uit vraagt ga jij eerst heel goed nadenken of dat wel verstandig is?

ik neem (bijna) al mijn keuzes via mijn gevoel omdat dat voor mij het beste werkt en omdat ik een heel sterk geweten heb
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 20:32
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
owja???
dus als een meisje die jij al fking lang leuk vind jou uit vraagt ga jij eerst heel goed nadenken of dat wel verstandig is?
Daar zit een rationele gedachtegang achter hoor. Je vind haar leuk, dat is je gevoel. Je logica bepaald dat je haar mee uit vraagt, maar ook hoe je dat doet.

Het is niet zozeer de keuze of je haar uit moet vragen, maar er valt wel logica toe te passen in hoe je dat doet. Het uitvoeren ervan op gevoel zal doorgaands slechter uitpakken dan wanneer je eerst helder en objectief de situatie bekijkt.

Tenzij je in een film speelt natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 20:36
martijn1985
martijn1985 is offline
Hier is onderzoek naar gedaan. Het blijkt dat keuzes gemaakt op gevoel vaak beter, en in elk geval niet slechter zijn dan keuzes gemaakt op ratio. De verklaring ervoor is dat je voor keuzes gemaakt op ratio aandacht moet hebben voor een groot deel van de variabelen van de verschillende opties. Doordat het menselijk werkgeheugen beperkt is, is dit niet goed mogelijk. Onbewust kun je echter wel heel veel variabelen tegelijkertijd verwerken. Als je dat gebruikt dan komt alleen het resultaat van de vergelijking in je bewustzijn, en wel als een goed gevoel.
Oud 02-03-2010, 22:18
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
Daar zit een rationele gedachtegang achter hoor. Je vind haar leuk, dat is je gevoel. Je logica bepaald dat je haar mee uit vraagt, maar ook hoe je dat doet.

Het is niet zozeer de keuze of je haar uit moet vragen, maar er valt wel logica toe te passen in hoe je dat doet. Het uitvoeren ervan op gevoel zal doorgaands slechter uitpakken dan wanneer je eerst helder en objectief de situatie bekijkt.

Tenzij je in een film speelt natuurlijk.
dat bedoelik dus ook met dat ze zo verweven zijn dat je altijd beide gebruikt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten