Advertentie | |
|
![]() |
|
(Hoe kun je nou zeggen dat 'het niet zo veel uitmaakt natuurlijk'?
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() En, ehm, ik zal je commentaar opslaan en als ik ga herschrijven, over een dag of twee, dan neem ik het zeker mee. Die streepjes storen mij bij nader inzien ook, in elk geval, en het interpunctie-verhaal geeft stof tot nadenken. En dankje @ FA, maar heb je helemaal geen verbeterpuntjes? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik persoonlijk vind de zuivere inhoud van het gedicht het enige wat er voor mij toedoet. al dat technisch gedoe met termen waarvan ik hun betekenis zelfs al lang vergeten ben... Gooi gewoon wat letters op het blad, zolang ze maar recht uit je hart komen zeg ik dan. Maargoed ja, ik ben dan ook de punker van het geschreven woord he. ![]() @Quis: het is jouw gedicht. Ik denk dat als jij er voor jezelf tevreden mee bent, dat al het halve werk is. Ik persoonlijk vind die 'ze zworen op hun lief' een beetje er verloren bij staan. Maar wie ben ik nu om andermans gedicht te beoordelen he? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Versta mij niet verkeert hoor, ik kan heus wel hier als een stoffige papzak zitten een gedicht stuk voor stuk uit elkaar halen, het in het daglicht houden en dan op het eind met een rapport komen van: Ja dat vind ik goed en dat vind ik slecht. Maar zeg nu zelf, wat voor waarde heeft dat? Toch nauwelijks meer, dan mijn gebruikelijke uitspraken van dat de Belgische kust een klote oord is, enkel goed voor op teensletzen slenterende aangebrande fishsticks. Of dat de letterkundige wereld vol zit met bekrompen, haast fascistoïde, gefrustreerde zielen. Misschien zelfs nog minder waarde. ![]() Dus nee, in de plaats zeg ik gewoon eerlijk of het mij geraakt heeft of niet. En of ik het eventueel zou lenen/kopen moest het in een bundel verschijnen. Volgens mij een antwoord waar je véél meer aan zal hebben. ![]() Twee keer ja dus. ![]() |
![]() |
|
Maar zo zal niemand ooit beter leren schrijven, toch? Het is heel waardevol om te horen te krijgen welk stuk uit je gedicht goed is en welk stuk wat minder sterk is, dat je inzicht krijgt in wat je schrijft, daar leer je van en zo ga je steeds mooier schrijven, dat is in elk geval het idee, dat is waarom mensen hier hun gedichten posten. Commentaar heeft veel meer waarde dan een mening over de Belgische kust, want wij hebben niets met de Belgische kust te maken en het kan ons niet schelen wat jij daarvan vindt omdat wij persoonlijk daar toch niets aan kunnen veranderen, maar een gedicht kun je nog wel verbeteren en in je eentje kun je dat niet, dat is maar één mening en nog een subjectieve ook.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wel wil ik even kort zeggen dat het hele technische van het gedicht, niet meer dan het 'show' gedeelte is. Als het veel te korte en veel te strakke jurkje van de studente die moet haar mondeling examen doen. ![]() Het oog wil ook wat inderdaad, maar ik persoonlijk kijk in de eerste plaats naar de boodschap. Als die boodschap mij persoonlijk aanspreekt, dan ben ik tevreden. En aan manier van vertellen van die boodschap... Goed ja, je kan daar inderdaad heel veel aan sleutelen. Maar anderzijds wordt het ook heel snel een kwestie van smaak... Dus nee, ik persoonlijk hou me niet bezig met rijmschema's en precieze woordkeuze. En zelfs als ik dat wel zou doen, dan vind ik niet dat ik de geschikte persoon zou zijn daar advies over te gaan geven. Wat weet ik daar nu van he. ![]() Maar deze spreekt mij dus aan. Moge de geest achter de woorden, het gewoon beschouwen als de waardering van de doorsnee lezer die nu en dan graag eens een gedicht leest. Ik neem aan, dat zo iets ook van belang is. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Volgensm ij zijn we hier nooit offtopic bezig geweest.
![]() als het toch over de stijl moet gaan: 'hoe ze zongen van kwelling en geluk' is een strofe die misschien net iets té cliché in de oren komt. Ik zou hebben geschreven "een lied van wrok en hartstocht" Maar dan zijn we nu dus over schrijf smaak bezig, en dat is een onderwerp waar ik dus liever met de vingers afblijf. ![]() |
![]() |
|
Omdat Quis het zo lief vraagt ga ik maar niet in op FA.
OT: Quis, ik vind dat je met interpunctie veel meer bereikt zou kunnen hebben, maar dat moet je maar even negeren. Ik ben een komma-gek. Zoals FA zegt staat 'Ze zworen op hun lief' er inderdaad een beetje hopeloos bij. Dat met samenzwering zijn, daar zou ik misschien wat extra aandacht aan besteden. De streepjes staan er een beetje vreemd bij en het woordje 'een' zou eigenlijk ook 'verborgen' moeten zijn. Want je kunt niet 'een samen zijn' zijn. (Edit: Misschien als je er 'samen(zwerend) zijn' van maakt? Dan moet je 'een' wel weghalen.) Mij lijkt de dubbele herhaling een beetje te veel (herhaling van dagen en zongen). Wat jij? Het gedicht is qua diepzinnigheid erg goed, maar ik heb gedichten van je gelezen die qua 'dichterigheid' mooier zijn.
|
FA, je geeft meermalig aan dat je geen advies kan en wil geven. Prima, maar doe dat dan ook niet. Quis vraagt om feedback, en dan is het offtopic om te posten dat je eigenlijk geen feedback wil geven maar het uiteindelijk toch maar wel doet.
Als je wat wil zeggen over het gedicht, doe dat dan, als je er liever met je vingers van af blijft, blijf er dan met je vingers van af.
|
Mijn Feedback nog even:
Want bomen dromen ook Een ode aan de doden want ze vielen Ze vielen ons niet af ze vielen voor ons Neer ze vielen en ze vlogen Hoor nu nog het ruisen en geknisper hoe ze rondom -gehurkt- een vuur een samen-zwering-zijn en zongen van de dagen de dagen die ze loofden hoe ze zongen van kwelling en geluk Herhaling van 'de dagen' vind ik moeilijk. Ze zworen op hun lief het ruisen van de bomen kaatst de laatste lettergrepen terug En als de vogels vliegen zingen zij van toen van wat zij zagen en ze zingen hun lofzang zachtjes want de bomen dromen ook Ik mis toch wel de komma's en punten. Niet dat ik ze graag overal heb staan, maar ze zijn gewoon nergens.
Laatst gewijzigd op 25-02-2010 om 20:35. |
![]() |
|
Ik, net als Dingaantouwtje, mis ook gewoon de komma's en punten. Ik raak er van in de war om een hoofdletter te zien, maar nergens een punt. Het leidt mij enorm af bij het lezen, waardoor ik ook eigenlijk verder niet zoveel commentaar te geven heb.
![]()
|
Verwijderd
|
Ik persoonlijk durf al graag eens leestekens toevoegen aan mijn gedichten, maar er zijn bij mijn weten wel veel dichters die zonder leestekens werken.
De gedichten worden er wat cleaner door denk ik. Al zijn leestekens wel altijd goed om wat houvast te hebben. ik zou schrijven: 'en zongen van de dagen en de dagen die ze loofden' Door die simpele en toe te voegen, bevorder je het lezen hardop. ![]() @forumbaas: zolang ik hier niet begin te praten over mijn eindeloze serie ex'n of mijn verzameling sokken en stropdassen -zoals ik elders al eens durf doen- vind ik van mijzelf dat ik hier nog redelijk goed ontopic ben gebleven. Bovendien heb ik uiteindelijk commentaar gegeven, netjes zoals de eigenaar gevraagd heeft. Krijg ik nu een medaille? ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Bedankt voor jullie reacties, ik neem ze mee in mijn herschrijfproces.
Overigens, interpunctie: ik ben nogal van het doorslaan. De ene keer gebruik ik te veel en krijg ik daar commentaar op, de andere keer ben ik -blijkbaar- te minimalistisch. Heeft er denk ik ook mee te maken dat ik het me niet goed kan voorstellen hoe een ánder iets dat ik schrijft leest. (Zelf heb ik natuurlijk precies duidelijk waar de klemtoon van de zin ligt, etc, met of zonder interpunctie.) |
![]() |
|
Want bomen dromen ook
Een ode aan de doden want ze vielen. Ze vielen ons niet af ze vielen voor ons, neer. Ze vielen en ze vlogen, hoor nu nog het ruisen en geknisper hoe ze rondom -gehurkt- een vuur een samen-zwering-zijn en zongen van de dagen, de dagen die ze loofden, hoe ze zongen van kwelling en geluk. Ze zworen op hun lief het ruisen van de bomen kaatst de laatste lettergrepen terug. En als de vogels vliegen, zingen zij van toen. Van wat zij zagen en ze zingen hun lofzang zachtjes want de bomen dromen ook. Dit is zoals ik het had gedaan.
|
Nee nee, geen komma na 'voor ons', daar moet juist gewoon eventjes leegte zijn, die enter is de komma al! Verder ben ik het helemaal eens met Dingaantouwtjes interpunctiesuggesties, behalve dat ik achter 'lief' gewoon een punt zou zetten en 'het' weer met een hoofdletter zou doen. Ik denk dat je óf helemaal geen interpunctie moet gebruiken, maar dan ook geen hoofdletters, zodat je inderdaad een 'cleaner' gedicht krijgt, óf je gebruikt wel interpunctie en hoofdletters (heeft gewoonlijk mijn voorkeur), maar dan wel op een manier zoals je dat normaal ook zou doen, dus zonder allerlei rare streepjes en weet ik veel wat. Maar dat komt vanzelf goed hoor Quis, je bent er gewoon even mee aan het klooien, maar dat gaat vanzelf beter. Het is op zich jouw zaak ook niet hoe andere mensen je gedicht lezen, laat ze maar even puzzelen, als het gedicht goed genoeg is, snappen ze ook zonder streepjes hoe het het best gelezen kan worden.
Nu ik het gedicht nog eens herlees, die eerste twee strofes blijf ik echt geweldig vinden ![]()
|
Verwijderd
|
Poging twee!
Want bomen dromen ook (2) Een ode aan de doden want ze vielen. Ze vielen ons niet af, ze vielen voor ons neer. Ze vielen en ze vlogen. Hoor nu nog het ritselen en geknisper hoe ze rondom -gehurkt- een vuur een samenzwering zijn en zongen van de dagen, en nachten die ze loofden, hoe ze zongen van kwelling en geluk. Ze zworen op hun lief, het ruisen van de bomen kaatst de laatste lettergrepen terug. Nachten vind ik cliché klinken, maar aangezien ik de herhaling van ''dagen'' per se weg wilde (het was me niet eens opgevallen tot Dingaantouwtje het zei. ![]() Laatst gewijzigd op 02-03-2010 om 15:46. |
![]() |
|
En als je het door 'weken' of 'maanden' vervangt, zou dat geen optie zijn? Vind deze versie stukken beter, al is de interpunctie hier en daar nog steeds wat raar (waarom 'hoe' met een hoofdletter als daarvoor een komma staat?).
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Wow, Quis! Wat een goed gedicht! Ik ben het met Vogelvrij eens dat het misschien wel je beste gedicht is hier tot nu toe, voorzover ik gelezen heb - afgezien van die kusten misschien. Alleen snap ik de enter achter 'Voor ons' niet zo goed, maar als je daar een reden voor hebt, waarom niet?
'Ze zworen op hun lief' komt op mij niet verloren over, eerder stilzwijgend, alsof dat heel belangrijk is; niet doodgaan, maar liefhebben. Alleen die 'vogels' op het einde zijn een beetje vreemd. Waar komen die vandaan? Of staan ze voor verloren dromen? Enfin, zoals mijn muzieklerares zegt: Als je een keuze in de kunst goed kan uitleggen, is hij haast nooit fout' ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vond die herhaling van 'dagen' juist zo mooi. het pastte voor mijn gevoel goed (omg ik schreef goet ipv goed, misschien moet je mijn commentaar maar niet serieus nemen) in de sfeer van het gedicht, het deinende ritme. Ik vind nachten in ieder geval een stuk minder mooi klinken.
Laatst gewijzigd op 04-03-2010 om 07:19. |
![]() |
|
![]() |
Ik vond eigenlijk het gedicht mooi zoals het was, de zinnen vind ik niet dermate lang of ingewikkeld dat ze interpunctie nodig hebben en de herhaling van dagen vond ik wel mooi, voor mijn gevoel stond het er ook expres twee keer en ik vind het wel passen bij de sfeer van het gedicht.
Verder vind ik het begin mooi neergezet. De rest is ook goed, maar het is niet echt mijn soort gedicht. (feedback waar je niks aan hebt) Ik vind wel dat het gedicht qua metrum heel sterk en dromerig is, hierdoor vind ik het een beetje jammer van deze zin "-gehurkt- een vuur een samen-zwering-zijn." Voor mijn gevoel verstoort dit het geheel nogal.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Fleur & Meike Anneee | 110 | 08-09-2004 13:23 | |
Verhalen & Gedichten |
Dreamland, deel 1 Verwijderd | 28 | 23-05-2004 18:35 | |
Verhalen & Gedichten |
de boom voor mijn slaapkamerraam Halogeen | 14 | 11-05-2004 19:27 | |
Liefde & Relatie |
Hoe langer de afstand telt, hoe meer je samensmelt Fortuynist | 40 | 08-01-2004 19:01 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Boekverslag meisje niemand.... HELP! flipkip | 2 | 13-06-2003 08:41 |