Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Verkiezingen 2010

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2010, 11:10
Gatara
Gatara is offline
Plaats hier alle blunders die je tegen komt tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Zie je politieke partijen nog stiekem je stem te winnen vlak voor het stemmen? Zijn de potloden niet geslepen? Heb je kunnen stemmen zonder je legitimatie te laten zien? Waren de biljetten niet in orde? Zijn er mensen op de vuist gegaan? Meldt het hier
Oud 03-03-2010, 11:10
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Stemmen Amsterdams stadsdeel mogelijk opnieuw

AMSTERDAM - De gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam-Zuidoost moeten mogelijk overgedaan worden.De stembiljetten zijn niet compleet, omdat de lijstduwer van de VVD is weggevallen.

Dat heeft een woordvoerster van de Dienst Persoons- en Geo-informatie woensdag gezegd.

Het centraal stembureau van het stadsdeel Zuidoost bepaalt volgende week of de oude biljetten ongeldig moeten worden verklaard en er dus herstemming nodig is, aldus de woordvoerster.Het stembureau kijkt hierbij onder meer naar het opkomstpercentage 's ochtends en 's middags.

Vervangen

De biljetten worden zo snel mogelijk op alle stembureaus in het stadsdeel vervangen. Woensdagmorgen worden de nieuwe biljetten gedrukt.

Het is de verwachting dat ze in de loop van de middag in de stemlokalen liggen. De oude worden op dit moment nog wel gebruikt en er kan gewoon gestemd worden, aldus de woordvoerster.
http://www.nu.nl/politiek/2197296/st...k-opnieuw.html
Oud 03-03-2010, 14:28
Gatara
Gatara is offline
Ik vind het eigenlijk niet kunnen, protestacties zo dichtbij de stemlokalen. Je mag best protesteren, maar houd je fatsoen en doe het wat meer verderop. Dus daarom noem ik het maar een blunder.

Citaat:
Boerenzakdoek als protestmiddel in Den Haag

DEN HAAG - Ruim honderd vrouwen en enkele mannen protesteerden woensdag in Den Haag bij het stembureau aan de Riviervismarkt tegen de wens van de PVV om het dragen van hoofddoekjes te verbieden in alle openbare gebouwen.

Moslima's vonden die hoofddoekjes op die autochtone koppies wel grappig. ''Dit is een actie voor godsdienstvrijheid, voor de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van expressie en tegen het uitsluiten van bevolkingsgroepen.''

Iedere deelnemer heeft zo zijn eigen redenen om te protesteren tegen de wensen van de PVV. Philip Peters vindt dat je wat moet doen. Daarom tooide hij ook een doek om zijn hoofd.

Geen aandacht geven

Volgens een van de organisatoren krijgt het initiatief veel navolging in andere plaatsen in Nederland, waaronder Almere waar de PVV ook meedoet aan de verkiezingen. De deelnemers willen vooral geen aandacht voor Geert Wilders en de zijnen, maar erkennen dat het met deze 'hoffelijke actie' erg moeilijk is.

''Het is in ieder geval een positief geluid, want alles rond Geert Wilders is al zo negatief'', licht mede-initiatiefneemster Christie van der Haak toe.

Burgeroorlog

De demonstratie is volgens haar geen pleidooi voor de hoofddoek. ''We willen laten zien dat er in ieder geval Nederlanders zijn die er anders over denken dan Geert Wilders.'' Elly Winkel draagt een boerenzakdoek omdat ze vindt dat met de wensen van Wilders geen problemen worden opgelost. ''Hij maakt ze alleen maar groter en zeker als hij bepaalde groepen het land wil uitzetten. Dat leidt tot een burgeroorlog.''

Moslima Zara Alwash uit Leidschendam ziet het tafereel met een glimlach aan, maar gesteund voelt ze zich. ''Ik vind het vooral leuk omdat het allemaal autochtone vrouwen zijn.'' Ze zegt zich niet bedreigd te voelen door Wilders, maar ervaart wel de negativiteit rondom de hoofddoekjes. ''Ik merk dat vooral bij sollicitaties. Je weet het nooit zeker, want ze vertellen het natuurlijk niet, maar ik ben zo vaak afgewezen bij sollicitaties omdat ik een hoofddoek draag.''
http://www.nu.nl/raadsverkiezingen/2...l-in-haag.html
Oud 03-03-2010, 15:11
ganralph
ganralph is offline
ach ja, het is al verboden om in het stemlokaal nog reclame te maken of te protesteren. om dan nog een straal van zoveel meter in de openbare ruimte in te stellen, vind ik wat ver gaan. daarbij denk ik niet dat iemand die pvv wil stemmen zich hierdoor ineens bedenkt. eerder het tegenovergestelde vrees ik.
Oud 03-03-2010, 15:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Elf ouderen konden niet stemmen

Op het stembureau Flevohuis in de Indische Buurt waren elf ouderen die niet konden stemmen vanwege een verlopen identiteitsbewijs.

Bij de meesten ging het om identiteitsbewijzen die afliepen op 1 maart. veel ouderen hadden de herinnering om het bewijs te verlengen nog niet ontvangen of over het hoofd gezien.
www.at5.nl
Oud 03-03-2010, 15:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ach ja, het is al verboden om in het stemlokaal nog reclame te maken of te protesteren. om dan nog een straal van zoveel meter in de openbare ruimte in te stellen, vind ik wat ver gaan. daarbij denk ik niet dat iemand die pvv wil stemmen zich hierdoor ineens bedenkt. eerder het tegenovergestelde vrees ik.
Dat laatste zou kunnen kloppen, maar het is gewoon niet netjes.

Weet je hoeveel meter het is btw?
Oud 03-03-2010, 15:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Weet je hoeveel meter het is btw?
wat bedoel je precies? het reclame-verbod geldt alleen in het stemlokaal zelf. ik weet niet hoe ver de demonstranten buiten de deur staan
Oud 03-03-2010, 15:58
Verwijderd
Ik heb het gevoel dat die hoofddoekactie de PVV veel stemmen gaat opleveren. Ben in elk geval heel benieuwd.
Oud 03-03-2010, 16:34
Verwijderd
Ik denk niet dat het nog iets uit maakt, mensen die op weg zijn naar het stembureau denken door zo'n protest echt niet ineens 'och, laat ik eens PVV stemmen' of 'och ja, laat ik toch maar geen PVV stemmen'. (Ze zullen eerder denken 'jee, wat een sukkels' of 'helemaal mee eens!' ) Mja, ik voel zelf niet de behoefte om bij een stembureau te gaan protesteren over iets wat een bepaalde partij vindt, maar als anderen dat wel voelen, prima
Oud 03-03-2010, 19:51
Hawahaai
Hawahaai is offline
In Zevenaar hadden ze aan het begin van de dag stembiljetten van Wageningen, hoorde ik op de radio. De drukkerij had ze naar de verkeerde plaats verzonden.
Oud 04-03-2010, 12:22
Verwijderd
Ik hoorde dat een of andere hoogleraar iets over gordijntjes voor de stemhokjes had gezegd, dat vond ik wel interessant (niet dat dat van mij moet ofzo, maar ik kon me van vroeger herinneren dat er idd altijd een gordijntje voor het hokje hing).

Verder verschillende dingen in Rotterdam die raar waren, zoals mensen die samen in 1 hokje stonden te stemmen en ik geloof dat er ook een voorzitter van een stembureau is vervangen... dus dat liep ook allemaal niet zo lekker daar.
Oud 04-03-2010, 12:24
Martiño
Martiño is offline
Ik heb in Helmond ook twee mensen samen in een hokje zien staan. Stom dat ik er niks van gezegd heb, want ik vind dat echt niet kunnen. Daar moet wel streng op worden toegezien vind ik.
Oud 04-03-2010, 12:37
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik hoorde dat een of andere hoogleraar iets over gordijntjes voor de stemhokjes had gezegd, dat vond ik wel interessant (niet dat dat van mij moet ofzo, maar ik kon me van vroeger herinneren dat er idd altijd een gordijntje voor het hokje hing).
tja, ik kon bij de mensen voor me gewoon zien waar ze op stemden omdat de hokjes zo breed en de stemformulieren zo groot zijn.

ach ja, ik ken iemand die bij vorige verkiezingen op het stembureau werkte:
mensen die hun naam op het formulier schrijven;
mensen die bij elke partij hun favoriet aangeven;
analfabeten die aan de stembureauleden vragen waar een bepaald persoon staat;
kinderen die voor pappa of mamma (die geen Nederlands spreekt) de lijst voorlezen;
stembureauleden die niet kunnen tellen (goddank voor de dubbelchecks)...

ik zeg: tijd voor internationale waarnemers uit Zimbabwe of Afghanistan of zo
Oud 04-03-2010, 13:39
Martiño
Martiño is offline

Oud 04-03-2010, 15:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
tja, ik kon bij de mensen voor me gewoon zien waar ze op stemden omdat de hokjes zo breed en de stemformulieren zo groot zijn.

kinderen die voor pappa of mamma (die geen Nederlands spreekt) de lijst voorlezen;

Ja, dat vroeg ik me nog af, hoe kun je stemmen als je blind of analfabeet bent? Moet je dan altijd iemand machtigen?
Oud 04-03-2010, 15:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Voor die lui is dit een goed idee (en wellicht is het handig om een telefoon klaar te zetten bij de stemlokalen voor deze mensen):
Citaat:
Kieslijsttelefoon helpt blinde stemmers
Blinden en slechtzienden kunnen vanaf woensdag in 25 gemeenten met de Kieslijsttelefoon bellen om te horen op wie ze kunnen stemmen op 3 maart. Dat maakte netwerkorganisatie van mensen met een visuele beperking Viziris bekend.

De proef met de Kieslijsttelefoon is een initiatief van Viziris en het ministerie van Binnenlandse Zaken. Blinden en slechtzienden bellen met het telefoonnummer 0800-4444443 waarna de kieslijsten worden voorgelezen.

De 22 grootste Nederlandse gemeenten doen mee en ook Ede, Oosterhout en Vught. In die laatste drie gemeenten vindt tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart ook een proef plaats met de Stemhulp, een mal waarin het stemformulier wordt gelegd.

Blinden en slechtzienden tellen vervolgens uit welk vakje ze in welke rij rood moeten kleuren. Waterdicht is het systeem niet, geeft Roel van Houten van Viziris toe. ,,Je moet echt goed tellen.’’
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws...linde-stemmers
of dit:
Citaat:
Stemhulp voor blinden en slechtzienden

RENKUM – Staatssecretaris Bijleveld (Binnenlandse Zaken) presenteert vrijdag de eerste stemhulp voor blinden en slechtzienden in Het Schild in Renkum, een centrum voor blinde en slechtziende personen. Met de stemhulp kunnen blinden en slechtzienden tijdens de komende verkiezingen zelfstandig een stem uitbrengen. „De andere optie is stemmen bij volmacht”, betoogt Mireille Beentjes van het ministerie.

Probleem is dat met het afschaffen van de stemautomaten de mogelijkheden voor blinden en slechtzienden, om zelfstandig een stem uit te brengen, ook zijn verdwenen. Beentjes erkent dat mensen met 20 tot 30 procent gezichtvermogen nog wel uit de voeten kunnen met een loep of vergrootglas.

De stemhulp is een mal, waarin de medewerker van het stemlokaal het stembiljet plaatst. Hij checkt of de gebruiker begrijpt hoe de mal werkt en deze kan daarna op de tast de juiste lijst en de juiste kandidaat kiezen. Die keuze moet wel vooraf zijn gemaakt. „De gebruiker moet bijvoorbeeld weten of ze lijst 5, nummer 17 moet hebben, en dat kan heel eenvoudig een vakje rood gemaakt worden.”

Deze methode is volgens Beentjes volstrekt veilig. De privacy is voor 100 procent gegarandeerd, omdat de blinde of slechtziende daarna zelf het stembiljet uit de mal haalt, dichtvouwt en in de stembus gooit. De stemhulp wordt vooralsnog getest in Renkum, Vught en Oosterhout.

Partijen in Goes mogen pas praten over collegevorming op de middag na de verkiezingen. Dat hebben de zes fractievoorzitters en de nog niet vertegenwoordigde SP afgesproken, nadat vier jaar geleden commotie ontstond over het zogeheten biddagakkoord. In Goes ontstond de commotie destijds donderdagmorgen toen er al een akkoord was tussen CDA, VVD en SGP/ChristenUnie, nog voor andere politieke partijen de kans hadden zich te uiten. De PvdA bleef daardoor als grootste partij buiten het college.

De SP in Sneek heeft de banden met haar werkgroep in de Friese gemeente Skarsterlân verbroken. Vorige week bleek dat de leden in Skarsterlân hadden valse handtekeningen hadden gezet voor het indienen van de kandidatenlijst voor de verkiezingen. De gemeente Skarsterlân overweegt aangifte te doen tegen de SP-werkgroep.
http://www.refdag.nl/artikel/1461000...htzienden.html
Ben benieuwd hoe dit heeft uitgepakt.
Oud 04-03-2010, 16:04
ganralph
ganralph is offline
ik dacht dat in het geval van een medische toestand mensen toch geholpen mochten worden, maar dat weet ik niet zeker...
Oud 04-03-2010, 16:56
Gatara
Gatara is offline
Niet echt een blunder, maar wel grappig:

Oud 04-03-2010, 17:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hertelling van stemmen in Geldrop-Mierlo

In de Brabantse gemeente Geldrop-Mierlo worden alle stemmen van de gemeenteraadsverkiezingen herteld. In zes stembureaus zou iets zijn misgegaan met het tellen.

De verschillen tussen de partijen zijn zo klein dat een paar stemmen meer of minder van invloed kunnen zijn op de zetelverdeling in de raad. Wat er bij het tellen precies fout is gegaan, wil de gemeente niet zeggen.

Volgens de voorlopige uitslag heeft de Democratische Groepering Geldrop 21,5 procent van de stemmen behaald. CDA en de combinatie PvdA/GroenLinks kregen allebei 21,2 procent.

Uitslag
Een woordvoerder van Geldrop-Mierlo zegt dat de gemeente daarom het zekere voor het onzekere wil nemen en alle uitgebrachte stemmen opnieuw laat tellen. In Geldrop-Mierlo wonen 38.000 mensen. De uitslag wordt om vijf uur vanmiddag verwacht.
http://nos.nl/artikel/141494-hertell...ropmierlo.html
Oud 04-03-2010, 19:20
Verwijderd
Citaat:

[afbeelding]
Nouja, dat ruikt toch echt naar een blunder. Het getal 666 op zich is geen blunder, zoveel stemmen voor de SGP wel.
Oud 04-03-2010, 20:35
Verwijderd
Citaat:

Met de stemmachine hadden we altijd gehele privacy. Met de potlood de vorige keer, zaten de medewerkers gewoon aan de kant van onze ruggen, eentje stond nog dus die kon zo meekijken. :')
Oud 04-03-2010, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Voor die lui is dit een goed idee (en wellicht is het handig om een telefoon klaar te zetten bij de stemlokalen voor deze mensen):

of dit:

Ben benieuwd hoe dit heeft uitgepakt.
Verbazingwekkend dat zulke initiatieven nu pas van de grond komen, ipv van 50 jaar geleden.
Oud 04-03-2010, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Met de stemmachine hadden we altijd gehele privacy. Met de potlood de vorige keer, zaten de medewerkers gewoon aan de kant van onze ruggen, eentje stond nog dus die kon zo meekijken. :')
Hier ook, met die stemmachines bouwden ze altijd een klein doolhofje zodat je dus privacy had, maar nu met 't potlood stond je gewoon naast die medewerkers en konden mensen in de rij ook zien wat je inkleurde.
Oud 04-03-2010, 22:15
Martiño
Martiño is offline
In Helmond hield iedereen gewoon netjes een paar meter afstand van het hokje.
Oud 04-03-2010, 23:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Maastricht gaat stemmen hertellen

MAASTRICHT - De gemeente Maastricht gaat de woensdag uitgebrachte stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen opnieuw tellen. ''Nadere analyse leert dat er een fout is gemaakt met de verwerking van de stemmen van een stembureau. Hiermee zijn twijfels ontstaan over de verkiezingsuitslag'', liet Maastricht donderdagavond weten.

De tijdens de verkiezingsavond gepresenteerde zetelverdeling (zeven zetels voor zowel het CDA als de PvdA) week af van de voorlopige uitslag, zoals donderdag bekend gemaakt door het hoofdstembureau.

Volgens deze uitslag zou het CDA acht, de PvdA zes zetels krijgen in de nieuwe raad.

CDA

Het CDA heeft om hertelling van de stemmen gevraagd. Burgemeester Mans heeft daartoe inmiddels besloten, mits dat mogelijk is.

De gemeente neemt hierover contact op met de Kiesraad. Vrijdag worden tijdens een openbare zitting van het hoofdstembureau de volgende stappen bekend gemaakt.

Zweem

Volgens de wet moet de uitslag vrijdag definitief zijn. Mans wil van de Kiesraad genoeg tijd krijgen om tot hertelling over te gaan. ''Anders blijft de komende jaren een zweem hangen van: is dat allemaal wel goed gebeurd'', lichtte een woordvoerder van de gemeente donderdagavond toe.

Hertelling moet duidelijk maken of de zetelverdeling tussen CDA en PvdA al dan niet gecorrigeerd moet worden.
http://www.nu.nl/politiek/2198792/ma...hertellen.html
Oud 04-03-2010, 23:35
Martiño
Martiño is offline
Is dit een blunder?
Oud 05-03-2010, 08:58
Verwijderd
Nou ja, echt een blunder is het niet, maar wel onhandig.
Oud 05-03-2010, 09:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Op de radio zeiden ze dat er in Maastricht één stembureau twee keer was geteld en eentje helemaal niet, dat lijkt me wel een blunder. Maar dat van Geldrop-Mierlo ook, en dan willen ze dat 'mijn' dorp bij die gemeente komt, ik ben tegen
Oud 09-03-2010, 12:46
Saddamie
Saddamie is offline
Citaat:

[afbeelding]
Ik vind hem wel geniaal, weten we zeker dat hun die zwarte kous over de kop trekken van schaamte
Oud 09-03-2010, 16:25
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
AMSTERDAM - Alle stemmen in de gemeente Rotterdam moeten opnieuw worden geteld. Dat heeft burgemeester Ahmed Aboutaleb dinsdag gezegd.
Peper en Opstelten: stemmen Rotterdam opnieuw tellen
PvdA verslaat Leefbaren in Rotterdam
Aboutaleb heeft de commissie Onderzoek Geloofsbrieven nu geadviseerd ‘om over te gaan tot een integrale hertelling van alle uitgebrachte stemmen voor de gemeenteraad’. Voorzitter Remco Oosterhoff verwacht dat zijn commissie het advies overneemt.

De commissie komt dinsdagavond bijeen om waarschijnlijk direct al een besluit te nemen over het advies van Aboutaleb. Ondertussen heeft de burgemeester opdracht gegeven om alle voorbereidingen te treffen om zo snel mogelijk te kunnen beginnen met een volledige hertelling.

Onafhankelijk toezicht
Die hertelling vindt plaats in de openbaarheid en in het bijzijn van ambtenaren die woensdag niet betrokken waren bij het tellen van de stemmen. Ook komt er onafhankelijk toezicht. Aboutaleb zei dinsdag dat hij vrijdag als voorzitter van het Centraal Stembureau de juiste beslissing heeft genomen om toen niet tot hertelling over te gaan omdat daar geen reden voor was.

‘Sindsdien zijn er signalen binnengekomen die onjuistheden betreffen in de telling van de uitslagen. Daardoor is maatschappelijke onrust ontstaan over de betrouwbaarheid van de uitslag van de raadsverkiezing. Die twijfel wil ik voor eens en altijd uitsluiten. De uitslag van de raadsverkiezing moet ondubbelzinnig aangeven hoeveel stemmen er zijn uitgebracht en op wie. Als voorzitter van de raad en als burgemeester wil en kan ik daar geen twijfel over laten bestaan’, aldus Aboutaleb.

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van vorige week woensdag liet de PvdA Leefbaar Rotterdam nipt achter zich. Leefbaar eiste echter een hertelling van de stemmen nadat in enkele stembureaus onrechtmatigheden zouden zijn geconstateerd.

Legitimatie
Zo zouden mensen in enkele stembureaus zonder legitimatie hebben gestemd. Ook zouden mensen tegen de regels in met twee tegelijk in een stemhokje hebben gestaan. Lijsttrekker Marco Pastors van Leefbaar Rotterdam voelt zich slachtoffer van die praktijken en drong aan op een hertelling en een onafhankelijk onderzoek naar de stembusgang.

Aboutaleb heeft eerder dinsdagmiddag demissionair staatssecretaris Ank Bijleveld op de hoogte gebracht van het advies aan de commissie. Binnenlandse Zaken beschouwt de uitslag van de verkiezingen een zaak van de gemeente zelf, zo kreeg Aboutaleb te horen. Overigens denkt de burgemeester dat de telling geen invloed zal hebben op de defnitieve uitslag.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...n_in_Rotterdam
Heeft die aboutaleb toch nog zijn kop uit het zand getrokken
Oud 09-03-2010, 18:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Heeft die aboutaleb toch nog zijn kop uit het zand getrokken
Ik snap alleen niet goed wat een hertelling nu voor zin heeft als onder de ongeregeldheden ondermeer naar voren kwam dat sommigen twee keer (en misschien zelfs drie keer) hadden kunnen stemmen.

Herverkiezingen lijken me logischer.
Oud 09-03-2010, 19:46
Verwijderd
Dus bij hertelling zijn die legitimaties er opeens wel?

Ik hoop trouwens dat na die hertelling leefbaar nog minder stemmen heeft, hoe kan die Pastors nou weten dat hij daar het slachtoffer van is.
Oud 09-03-2010, 23:45
Soundwave
Soundwave is offline
Citaat:
Dus bij hertelling zijn die legitimaties er opeens wel?

Ik hoop trouwens dat na die hertelling leefbaar nog minder stemmen heeft, hoe kan die Pastors nou weten dat hij daar het slachtoffer van is.
Omdat al bewezen is dat een stembureau stemmen van Leefbaar Rotterdam 'vergeten' te tellen is

Ik hoop op herverkiezingen en een monsterzege voor de leefbaren. Dat achterbakse PvdA moet kapot
Oud 09-03-2010, 23:55
Verwijderd
ah, dat is wel een kwalijk.
Ik hoorde een ander bericht op de radio vandaag, over meerdere mensen in één stemhokje enzo. heb dit bericht niet goed doorgelezen.
Oud 10-03-2010, 08:28
De Veroorzaker
Citaat:
Ik snap alleen niet goed wat een hertelling nu voor zin heeft als onder de ongeregeldheden ondermeer naar voren kwam dat sommigen twee keer (en misschien zelfs drie keer) hadden kunnen stemmen.

Herverkiezingen lijken me logischer.
Ach als je bij 1 stembureau na een onafhankelijke hertelling opeens 100 stemmen voor leefbaar rotterdam "gevonden" worden lijkt me toch wel dat er iets zou kunnen veranderen, maar misschien moet je dan inderdaad niet van een hertelling maar gewoon van de eerste eerlijke telling spreken, dat voorkomt verwarring.
Oud 10-03-2010, 08:30
De Veroorzaker
Citaat:
Ik hoorde een ander bericht op de radio vandaag, over meerdere mensen in één stemhokje enzo. heb dit bericht niet goed doorgelezen.
Waarbij het dus zo zou moeten zijn dat de mensen die het stembureau beheren daar een proces verbaal voor (laten) opmaken en de stemmen ongeldig worden verklaard. Maar gelukkig zitten daar alleen maar onafhankelijke mensen echt als dit in Iran gebeurt spreken we van een schande en een dictatuur en nu roepen we maar dat het toch geen invloed heeft op de zetelverdeling, nee lekker dan
Oud 10-03-2010, 10:08
Verwijderd
Ik ben het met je eens, maar ik vond het een rare keus om daarvoor opnieuw te gaan tellen.
Oud 10-03-2010, 11:05
Soundwave
Soundwave is offline
Citaat:
Waarbij het dus zo zou moeten zijn dat de mensen die het stembureau beheren daar een proces verbaal voor (laten) opmaken en de stemmen ongeldig worden verklaard. Maar gelukkig zitten daar alleen maar onafhankelijke mensen echt als dit in Iran gebeurt spreken we van een schande en een dictatuur en nu roepen we maar dat het toch geen invloed heeft op de zetelverdeling, nee lekker dan
We spreken er niet van, wat in Rotterdam gebeurt = dictatuur. Daarom lijkt het mij gepast dat er een herstemming komt met de PvdA uitgesloten. Zij zagen ten slotte niks onregelmatigs en beschuldigden iedereen van partij politiek. Nu is bewezen dat zij het ook allang wisten maar niks wilden veranderen omdat zij de winnaar waren.
Oud 10-03-2010, 23:49
Gatara
Gatara is offline
Den Haag:

(PVV laat zien op hun youtube account: )

Je hoeft alleen maar de beelden bekijken.

Wat er te zien is, dat kan natuurlijk niet, he.... Een persoon moet individueel de vrijheid hebben om te stemmen en een eigen oordeel te geven en uit te brengen. Dat is nu net het hele principe van 1 persoon in het stemhokje.

Den Haag wilt ondanks bovenstaande filmpjes niet overgaan tot actie (met een nogal duf argument, vind ik).

Citaat:
Geen onderzoek stembusgang Den Haag
Uitgegeven: 10 maart 2010 15:21
Laatst gewijzigd: 10 maart 2010 18:04
DEN HAAG - Er komt geen onderzoek naar de stembusgang in Den Haag van een week geleden. De gemeente Den Haag liet woensdag weten dat er geen reden is voor onderzoek, omdat het stemmen in Den Haag goed is verlopen.
© ANP

Daarmee reageerde ze op de eis van PVV-fractieleider Sietse Fritsma dat er een onderzoek moet komen naar de gang van zaken tijdens het stemmen omdat er sprake zou zijn van onregelmatigheden

Volgens een woordvoerder van de gemeente is het niet meer mogelijk om nu nog te onderzoeken of het stemmen wel goed is gegaan, want de nieuwe raad is al vastgesteld.

Bezwaar maken

''De uitslag van de verkiezingen is afgelopen vrijdag vastgesteld tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau. Daarbij was gelegenheid om bezwaar te maken, ook door de heer Fritsma die hierbij aanwezig was. Dit is niet gebeurd'', zo liet de gemeente woensdag weten.

De PVV heeft woensdag een aantal filmpjes op YouTube gezet waarin volgens de partij onder meer te zien is dat in Haagse stembureaus meerdere mensen tegelijk in een stemhokje stonden, er een lid van een stembureau naast een stemmer in een hokje stond en dat er iemand rondliep met meerdere stembiljetten in zijn handen.

Te laat

De burgemeester legde het verzoek van de PVV woensdag naast zich neer. Ook hij liet weten dat er niets is misgegaan met de Haagse verkiezingen en dat de PVV te laat is met haar bezwaren.

De camerabeelden zijn volgens Van Aartsen bovendien onder valse voorwendselen gemaakt. De maker zei dat hij namens de Kiesraad kwam filmen, wat volgens Van Aartsen gelogen was.

Daarbij is er op de filmpjes niets strafbaars te zien, zegt de burgemeester. Een medewerker van het stembureau verleende in het stemhokje bijstand aan een stemmer en stapte toen naar buiten. De wet staat dat toe, aldus van Aartsen.

Fritsma

Fritsma wil niet zeggen hoe de PVV aan de beelden komt. ''Het is voor ons vooral van belang dat het verifieerbaar en controleerbaar Haagse stembureaus zijn waar de problemen zich hebben voorgedaan'', stelt hij. De fractieleider neemt de onregelmatigheden heel hoog op.

De partij wil ook niet zeggen hoe lang de beelden al in haar bezit zijn. ''Maar als we ze vorige week woensdag al hadden gehad, hadden we niet zo lang gewacht om ze naar buiten te brengen'', stelde Fritsma.
http://www.nu.nl/algemeen/2202261/ge...gang-haag.html
Wat als een week "te laat" zou hebben gebleken dat er stemmers waren die met een pistool op hun hoofd hadden moeten stemmen? Was dat dan ook te laat voor consequenties?
Er waren onregelmatigheden. Daar is bewijs voor. Dan is er geen "te laat", maar dan is er iets serieus mis en is een onderzoek het minste dat je kan verwachten.

Ik hoop iig dat de parlementsverkiezingen soepeler gaan verlopen en dat er meer controle komt rond de stemhokjes (niet rond gaan lopen met stembiljetten, geen campagne voeren binnen een straal van x meter, niet met meer dan 1 stemgerechtigd persoon in stemhokje, geen poespas met verkeerde stemkaarten uitdelen (en mocht die fout ontstaan, dan moet er dubbel opgelet worden dat er niet twee keer gestemd gaat worden door dezelfde persoon), altijd legitimeren en goed tellen). Hoe moeilijk kan dat nou zijn ?

Citaat:
Daarbij is er op de filmpjes niets strafbaars te zien, zegt de burgemeester. Een medewerker van het stembureau verleende in het stemhokje bijstand aan een stemmer en stapte toen naar buiten. De wet staat dat toe, aldus van Aartsen.
ik vraag me serieus af over welk filmpje hij het heeft. Iemand enige suggestie?
Oud 10-03-2010, 23:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
zie mijn post hierboven
Oud 11-03-2010, 07:45
Joostje
Joostje is offline
Het Openbaar Ministerie gaat onderzoek doen naar het werven van volmachten voor de gemeenteraadsverkiezingen door Leefbaar Rotterdam. Want de vraag is of dat volgens de Kieswet wel mag. Ernst Pols van het Openbaar Ministerie in Rotterdam reageert.

http://nos.nl/audio/143049-ernst-pol...rotterdam.html

Ik zie niet echt wat hier verkeerd kan zijn gegaan. Wel handig zo'n mediamoment voor de PvdA in Rotterdam nu, natuurlijk.
Oud 11-03-2010, 12:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Het Openbaar Ministerie gaat onderzoek doen naar het werven van volmachten voor de gemeenteraadsverkiezingen door Leefbaar Rotterdam. Want de vraag is of dat volgens de Kieswet wel mag. Ernst Pols van het Openbaar Ministerie in Rotterdam reageert.

http://nos.nl/audio/143049-ernst-pol...rotterdam.html

Ik zie niet echt wat hier verkeerd kan zijn gegaan. Wel handig zo'n mediamoment voor de PvdA in Rotterdam nu, natuurlijk.
Ik zie het verschil niet met Leefbaar Rotterdam:
Citaat:
Het raadslid zegt onder andere in de mail zo’n „vijftig betrouwbare Rotterdammers te hebben die bereid zijn om de overtollige volmachten in te leveren op het stembureau. Heb je dus volmachten die je zelf niet kwijt kunt bij familie of vrienden, graag direct contact opnemen met Ronald Buijt”. In de mail staat ook: „Als ze zelf geen zin hebben om te gaan stemmen maar wel sympathie voor jou of Leefbaar hebben, probeer ze dan te bewegen tot het afgeven van een volmacht”.
en de PvdA:
Citaat:
Stemmen bij volmacht

Als u zelf niet kan stemmen, kunt u met de stempas ook een ander uit de gemeente Tholen machtigen om voor u te gaan stemmen.

Voor deze onderhandse volmacht kunt u gebruik maken van het volmachtbewijs op de achterzijde van de Stempas. De gemachtigde kan een volmachtstem uitsluitend tegelijk met de eigen stem uitbrengen! Maximaal twee volmachten per persoon.

U weet niet zo gauw iemand aan wie U Uw stem wilt toevertrouwen en U wilt PvdA stemmen? Neem contact op met het PvdA secretariaat 0166-602939.
(en wtf... ik kan die website niet meer bereiken...)
http://www.tholen.pvda.nl/nieuws/nie...+volmacht.html
Censuur! Typisch... Gelukkig hebben we de cache nog.
http://74.125.77.132/search?q=cache:...&ct=clnk&gl=nl

Regels voor berichten