Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2010, 19:08
marrel
marrel is offline
Hallo,

Mijn creativiteit is op dus hier een kreet om hulp. Bij aanschaf van mijn laptop was de indeling een C schijf en een D recovery schijf. Ik wil graag een nieuwe partitie bijmaken voor mijn data. Hiervoor heb ik easeus Partition master home edition gedownload. Eerst ruimte gemaakt door de C te verkleinen en toen had het blokje new partition moeten oplichten maar.... helaas daar stopte het. Ik krijg (in elk geval met dit programma) geen enkele manier gevonden om een partitie bij te maken en snap ook niet goed waarom. Iemand idee?

Ohja heb windows 7 voorzover dat nog uit maakt.
Oud 25-02-2010, 19:27
jacobdb
jacobdb is offline
ik gebruikte altijd onder windows partitionmagic. weet niet of het nog bestaat maar die werkte altijd heerlijk. (de laatste keer dat ik windows serieus gebruikte was meer dan 6 jaar geleden om maar even het te verduidelijken) een tip. aan de recoveryschijf NIKS veranderen. anders kun je waarschijnlijk opzoek naar een nieuwe windows7 cd. voor de rest ken ik geen partitieprogramma's voor windows. (wel wat live cds mocht je daar wat aan hebben)

trouwens, heeft windows 7 zelf geen partitieprogramma?
Oud 25-02-2010, 19:53
M@rco
M@rco is offline
Windows 7 (Vista ook, volgens mij) kan inderdaad zelf partities verkleinen, vergroten etc. Kwestie van naar Disk management/Schijfbeheer gaan (zoeken via de zoekfunctie in het Startmenu brengt je daar).

Waarom wil je eigenlijk een aparte partitie voor je data? Partities zijn ondingen, ze zijn altijd te groot of te klein.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2010, 08:27
marrel
marrel is offline
Citaat:
Windows 7 (Vista ook, volgens mij) kan inderdaad zelf partities verkleinen, vergroten etc. Kwestie van naar Disk management/Schijfbeheer gaan (zoeken via de zoekfunctie in het Startmenu brengt je daar).

Waarom wil je eigenlijk een aparte partitie voor je data? Partities zijn ondingen, ze zijn altijd te groot of te klein.
Wat ik begreep van google, was dat je geen partities kunt bijmaken met windows geïnstalleerd op je pc maar zal nog eens kijken dan
Ik vind zo'n partitie voor het overzicht wel handig, m'n harde schijf is voorlopig dusdanig groot dat ik er geen problemen mee verwacht eigenlijk.

Ik zal eens gaan kijken wat ik er met deze tips van kan maken
Oud 27-02-2010, 08:38
freyk
freyk is offline
Citaat:
Wat ik begreep van google, was dat je geen partities kunt bijmaken met windows geïnstalleerd op je pc maar zal nog eens kijken dan
Tuurlijk kan dit wel, zolang het maar buiten het besturingsysteem gebeurt.
(ik hoorde dat het bij windows 7 nu ook kan, met behulp van zijn pxe omgeving. Dit zal ik eens op een virtueel testsysteem testen.)
jacobdb (bij een andere topic) en ik raden je aan om dit via een partitiemanager op een bootable cd of linuxlivecd dit te regelen.
Tot nu toe heb ik alleen maar goede resultaten weten te boeken met gparted die op parted magic en andere linux livecd's staat.

Daarnaast moet je heel goed uitkijken met de recovery partitie, want als je die verplaatst of verkleint, kan je met de bijgeleverde recoverycd je systeem niet meer herstellen. Maar daar zijn weer andere manieren voor.

Laatst gewijzigd op 27-02-2010 om 08:52.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2010, 10:34
jacobdb
jacobdb is offline
je recovery partitie simpel weg niet veranderen. anders kun je opzoek naar een nieuwe copy van windows 7. gparted is iid wel aan te raden. die ben ik helemaal vergeten. voor de rest heeft knoppix volgens mij ook wat paritite tools.
Oud 27-02-2010, 21:58
freyk
freyk is offline
Is toevallig die "recovery schijf" toevallig 100 a 200 mb groot en staat er niks op wanneer je daar een schijf-letter aan geeft? Zo ja, dan hoort dit bij windows 7.
Is hij groter, dan ben ik benieuwd wat voor bestanden daar op staan.
Oud 28-02-2010, 10:50
freyk
freyk is offline
Citaat:
Tuurlijk kan dit wel, zolang het maar buiten het besturingsysteem gebeurt.
(ik hoorde dat het bij windows 7 nu ook kan, met behulp van zijn pxe omgeving. Dit zal ik eens op een virtueel testsysteem testen.)
Dit vandaag ff onder windows 7 via schijfbeheer getest en dat lukte zonder problemen.
(maar inhoud van het verklein-venster, zou je als beginner moeilijk begrijpen. MS zou eens naar gparted moeten kijken)

Offtopic: Wow, microsoft is ontzettend technisch "gegroeid" met win 7
Oud 28-02-2010, 11:04
marrel
marrel is offline
Ik snapte zelf ook dat het niet de bedoeling was aan m'n recovery schijf te veranderen, mijn nieuwe schijf moet van de C afsplitsen.

Freyk, de recovery is 40G, waarvan 11 is gebruikt door de mappen driver, recovery en tools.

Ik ga het toch eens proberen dan vanmiddag onder windows 7... Kleine tips om te beginnen? Moet ik de schijfruimte die ik vrij heb gemaakt eerst weer terug maken aan C of mag ie vrij blijven en hoe kom ik in de omgeving
Oud 28-02-2010, 11:38
freyk
freyk is offline
in het filmpje hieronder wordt gedemonstreerd hoe je schijf in windows 7 verkleint:
partitioning your hard drive using vista and windows 7 built in partitioning app

Tips:
  • Maak een backup van jouw persoonlijke bestanden.
  • Defragmenteer de schijf die je wil gaan verkleinen.
  • Zorg dat je geen andere programma's open hebt staan.
  • Zorg ervoor dat je c-partitie nog wel wat vrije ruimte heeft
De recovery partitie zou je ook weg kunnen halen. En hoe je dat het beste aan kan pakken, bespreken wij wanneer je succesvol je c-schijf hebt verkleint en de niewe partitie hebt verwelkomt.

Laatst gewijzigd op 28-02-2010 om 11:53.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2010, 13:09
inod
inod is offline
Natuurlijk kan dat. Zoals eerdere antwoorden al zeiden, is dat ingebouwd in zowel Windows 7 als Vista.

Klik op Start, rechts-klikken op Computer, dan Manage (Beheren, geloof ik), dan Disk Management (Schijfbeheer?), en ga je gang...

Het kan in XP overigens ook (heb in m'n netbookje met XP SP3, die met C en D kwam van beiden 80 GB, C verkleint naar 35 GB en een nieuwe partitie, S, gemaakt, voor Windows 7).
Met citaat reageren
Oud 28-02-2010, 16:34
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
De recovery partitie zou je ook weg kunnen halen. En hoe je dat het beste aan kan pakken, bespreken wij wanneer je succesvol je c-schijf hebt verkleint en de niewe partitie hebt verwelkomt.
Daar zou ik wel mee oppassen. Volgens mij leveren fabrikanten tegenwoordig geen Windows-CD meer mee maar moet je het doen met een recovery-partitie. Als je die dus kwijt bent kun je Windows opnieuw installeren ook wel vergeten (of je moet ergens een Windows CD 'verkrijgen').
Met citaat reageren
Oud 28-02-2010, 18:17
jacobdb
jacobdb is offline
idd. (wat ik behoorlijk dom vindt aangezien als je HD naar de klote is je bent
Oud 28-02-2010, 19:04
freyk
freyk is offline
En daarom ben ik benieuwd naar de bestanden die op de recovery partitie staan.
De meeste fabrikanten plaatsen ghost-image van de hd, op de hd. Kan je die dan echt niet verplaatsen en weer terugzetten wanneer het nodig is?

Offtopic: Geef mij maar een recovery cd, in plaats dat ze een gedeelte van mijn harde schijf innemen.
(ze zouden bij de sites van de fabrikanten aan moeten geven, dat ze altijd een stukje van je hd afpakken).
Oud 28-02-2010, 19:46
jacobdb
jacobdb is offline
ben ik het ook volledig mee eens. zo heb ik nog gewoon windows xp cd s liggen. (en heel veel linux distro's. vanaf 04 denk ik ) vindt ik ook dom van de fabrikanten. want stel dat je een nieuwe hard disk wil. weg windows. ook kun je de recovery partitie niet zien in je OS alleen als je op f11 drukt wordt ie geactiveerd. wat dom is. want sommige mensen verwijderen hem dus gewoon.
Oud 14-03-2010, 14:18
marrel
marrel is offline
Nou ik ben er iig achter waarom het me niet lukt: Ik heb 4 partities en dat schijnt het maximum te zijn.
- C schijf
- Recovery
- naamloze OEM partitie
- naamloze NTFS partitie

Google gelovende kan ik de laatste 2 beter niet/niet makkelijk verwijderen dus ik vermoed dat ik me er maar bij ga neerleggen mits geniale ideeen.
Oud 14-03-2010, 14:41
jacobdb
jacobdb is offline
wat staat er precies op de OEM partitie??
Oud 14-03-2010, 15:43
freyk
freyk is offline
Citaat:
Ik heb 4 partities en dat schijnt het maximum te zijn
Ja, 4 primaire partities, maar daar kan je misschien 1 van weghalen en andere partitie soorten (extended en logische) aan toevoegen. Of je hangt er een tweede hardeschijf aan
Oud 14-03-2010, 18:02
marrel
marrel is offline
Citaat:
wat staat er precies op de OEM partitie??
Niks denk ik, 1,00GB 100% beschikbaar
Oud 15-03-2010, 05:51
freyk
freyk is offline
Misschien is de inhoud van deze schijfen wel voor windows verborgen.
Als ik jouw was, zou ik toch even goed naar de inhoud van de schijfen kijken, met behulp van een linux livecd, voordat je een schijf verwijderd.
Of breng je systeem ff langs bij de plaatselijke buurtnerd.
Oud 15-03-2010, 14:45
jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
Of breng je systeem ff langs bij de plaatselijke buurtnerd.
dat werkt waarschijnlijk nog het beste. anders kun je natuurlijk ook verborgen bestanden in windows uitzetten. (staat ergens bij mapopties>daar staat dan een helelijst en daar ergens onderaan staat dan verborgen bestanden en mappen weergeven)
Oud 15-03-2010, 15:25
M@rco
M@rco is offline
Of je bespaart je al die moeite en maakt géén partitie bij. Een partitie "voor het overzicht" is IMO ook vrij onzinnig, als je overzicht wil creëren moet je gewoon alles fatsoenlijk in mappen zetten
Reageren

Regels voor berichten