| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|
|
Ik vind gewoon niet dat twee mensen met een account mogen spelen. Je hebt een oneerlijk voordeel, je kunt met elkaar overleggen en theoriën delen, je vult elkaar aan, terwijl de rest het gewoon alleen moet doen. En ik wist niet dat Kazet en Pippeloen ooit onder een account hebben gespeeld, maar imo zou ik dat net zo goed oneerlijk vinden.
Als je het spel wil leren speel je maar gewoon een keer mee.
|
|
||
|
Ok, ik snap wat je hierboven bedoelt, maar ben het er niet mee eens. Zoals het ernaar uitzag heeft Dingaantouwjte alle theorieën bedacht en heeft Abzg vrij weinig gezegd/gedaan. Dat voordeel dat je hebt als beiden wél actief meedoen vind ik niet zo groot. Mensen die alleen mee doen kunnen ook hulp van buiten inschakelen zonder dat iemand het weet. Verder: * Ik vind het een wijs besluit van Archont om even een paar spellen helemaal niet mee te doen. * Ik zie inderdaad ook geen problemen als er een samenwonend stelletje meedoet (ieder apart). Ook niet als een stelletje onder één account meespeelt. Citaat:
Eigenlijk vind ik ook dat spelers dingen moeten mogen zeggen die niet controleerbaar zijn. Het is aan de medespelers dan om het wel of niet te geloven. Maar ik zie in waarom dit geen goed idee is en ik vind de regel dat alleen controleerbare argumenten aangehaald mogen worden prima.
|
|
|||
|
Citaat:
Ik ben het er niet mee eens. Ik vind het gewoon deel van de tactiek. En in dit geval werkte het blijkbaar goed genoeg want Archont werd niet opgegeten. Ik heb ook rustig in het topic gezegd dat ik een dorpeling was terwijl ik dat niet was. Beetje raar als dat opeens niet meer kan. En ervaring leert dat de bane vaak probeert te doen alsof hij ziener is zodat de wolven gaan happen. Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Dat mensen zo stom zijn om het klakkeloos aan te nemen, maakt het eerder een goeie tactiek dan een oneerlijke. Citaat:
Edit: ah je heb al gereageerd. Mja daar heb je op zich wel gelijk in maar ik heb eerlijk gezegd liever dat stelletjes onder 1 account spelen dan informatie uit het samenwonen kunnen halen. Over niet-stelletjes ben ik nog niet helemaal uit.
|
|
|
|
@ggcy: Ik vind ook dat mensen proberen de tactieken te ver proberen in te perken. Het enige wat ik wél een bezwaar vind is als 1 speler over de ander gaat zeggen dat hij/zij niet een wolf oid kan zijn omdat hij niet online was. Ik vind dat spelers hun eigen verweer moeten geven. Maar daarbij mogen ze best informatie gebruiken die voor anderen niet controleerbaar is..(zoals "ik was niet thuis" of "ik heb de spelleider gepmd) en daarbij mogen ze ook liegen (zoals archont over zijn functie). Maar het moet wel over hun eigen functie gaan.
|
|
|
|
ben het met oa. grl eens, deel van het spel is toch het bluffen, dat maakt het ook leuk!
maar vind ook dat je alleen over je eigen functie dingen mag zeggen. verder denk ik dat je beetje moet vertrouwen op dat mensen eerlijk spelen en het spel leuk willen houden met betrekking tot stelletjes die beide/samen meespelen.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Maar.. zijn dingens zoals ''ik kan nooit de wolf zijn, ik had er absoluut geen tijd voor. Vraag maar aan [Medespeler], die weet het wel!' toegestaan?
|
|
|
|
Mja.
Wat betreft het hinten naar / noemen van je eigen functie: als ik zeg huhuhu ik ben de ziener, dan word ik waarschijnlijk opgehangen of opgegeten. Dat is dus vooral in m'n eigen nadeel en nouja, dat is dus niet zo handig. Er kan wél keihard misbruik van worden gemaakt, doordat de ziener alle wolven weet en heel rustig post 'dit, dit en dit zijn de wolven, ik ben de ziener, ktnxbai'. In dat geval zouden er twee dingen kunnen gebeuren. Men gelooft diegene, hangt de wolven op, en men wint, de wolven hebben geen enkele kans meer. Of, de mensen geloven diegene niet (of twijfelen), hangen diegene op, zien dat diegene de ziener is, en hangen de wolven alsnog op (want men weet nu dat het de ziener was en die hoogstwaarschijnlijk niet loog over de wolven) en de wolven hebben geen enkele kans meer. (en bedenk goed dat de wolven de ziener ook niet meer kunnen opeten, want dan weet men alsnog dat diegene ziener is...) Ik weet dat als tegenargument gebruikt is 'ja maar de ziener kan ook zeggen "ja ik vind die en die HEEL VERDACHT', wat hetzelfde betekent', maar dat is niet waar. Sterker nog, ik heb spellen gespeeld waarbij de ziener de wolven zowat op een presenteerblaadje aanbood, en de wolven en verrader met héle slimme posts hebben gezorgd dat de wolven niet opgehangen werden. Zolang er nog mogelijkheid is om te manipuleren is de situatie nog niet kansloos voor de wolven. Hier komt de regel ook oorspronkelijk vandaan. Er valt gewoon misbruik van te maken door het kleine aantal wolven dat er is. Wat andere functies betreft.. ik vind het niet zo passend om te roepen wat je functie is. Dat je als er 3 mensen, waarvan 1 wolf en 2 good guys overblijft en roept dat jij écht de goede bent is prima, want dat kan de wolf ook doen, maar je functie weggeven, met bewijzen komen dat jij echt goed / x functie bent en dergelijke vind ik zelf nogal aan het spel afdoen. Tot slot, wat betreft het zeggen van oncontroleerbare dingen... je speelt voor jezelf. Alle andere mensen zijn mogelijke bondgenoten, en mogelijke vijanden. Zetten als 'vraag x maar', 'de spelleider zei', zouden niet moeten mogen. Als jij zegt dat je niet online kon zijn, prima, dan is het de taak aan anderen om het wel of niet te geloven. Op het moment dat jij zegt 'ja maar de spelleider heeft me zelfs een waarschuwing gegeven' of 'ja vraag x maar, die weet het ook' zit je de boel keihard op een (in mijn ogen (!) oneerlijke manier) te manipuleren. Speel gewoon voor jezelf, zo moeilijk is het ook weer niet... Samenvatting: - Je functie niet noemen of er naar hinten - Speel voor jezelf en betrek geen anderen erbij.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Archont deed zich voor als jager; om de wolven van zich af te houden. Uiteindelijk was hij een dorpeling, maar zelfs als je echt jager bent, is dat een tactiek om de anderen aan het twijfelen te krijgen over je functie. Biertank zei altijd "grom" oid, waardoor hij misschien hintte naar zijn wolf-zijn, maar misschien ook misleidde. Vandaar dat ik hinten naar je functie (of je voordoen als iets) een toegestane speltactiek vind. |
|
|
|
|
|
Ik heb me heel vroeger ook wel eens voorgedaan als leerlingziener, om te zorgen dat degene die tovenaar was niet opgehangen zou worden. (niet letterlijk zeggen dat ik ziener was, maar vrij dringend zeggen dat mensen diegene écht niet op moesten hangen). Daar doe je het spel verder geen kwaad mee (vind ik in ieder geval) en verpest het niet voor mensen. Terwijl wat Minke zegt wél waar is, dat verpest het gewoon voor veel / de meeste mensen. Het is al eens gebeurd, en daar waren de meeste mensen niet echt blij mee.
Wat wel en niet mag blijft een kwestie van interpretatie, maar ik zou niet aanraden dat je eigen functie vertellen enz. mag.
|
|
|
|
Als je een functie claimt moet je anderen nog wel zo ver krijgen dat ze je ook echt geloven. En als je ziener claimt, maak je jezelf wel lekker wolven-voer, zeker als de tovenaar het niet direct gelooft of niet direct opmerkt. En dat komt ook vaak genoeg voor.
En wat betreft roepen dat iemand wolf is. Ik herinner me een spel waar dat geroepen is over een legendarische speler genaamd Trass, waarover bijna vanaf het begin fel werd geroepen dat ze wolf is door de ziener en ze het tot het einde heeft overleefd. Zelfs nadat de ziener halverwege het spel dood ging en het er nogal dik bovenop lag dat ze gezien werd. Daarom vraag ik me af of het niet toch wel enigszins mogelijk is voor de wolven om de woorden van de ziener te verdraaien.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
Manipulatie is een van de meest geniale dingen die er bestaan. Mensen zo gek weten te krijgen dat ze vijf minuten voor het einde van een weerwolfspel hun stem veranderen. Dat is waar het spel om draait.
Mensen zijn capabel of incapabel genoeg om voor zichzelf te kunnen beslissen of ze iemand wel of niet geloven. Mijn screenshotpost was op het randje (en sindsdien eroverheen, mocht ik het nog een keer doen). Ik roep vaak dat ik wolf ben. Zoals de discussie nu verloopt, zou dat inhouden dat ik: - Wel mag roepen dat ik wolf ben als ik het niet ben - Niet mag roepen dat ik wolf ben als ik het wel ben Dit kan niet de bedoeling zijn. Mijns inziens moet je kunnen bluffen en zeggen wat je wil en wanneer je wil. Het is dan aan anderen om dit op waarheid te controleren. Dat er dan een keer een idioot is die galmt dat hij/zij ziener is en de wolven zonder enige moeite oplepelt, valt weinig aan te veranderen. Die vallen bij mij onder de incapabelen. Die is iedereen volgens mij liever kwijt dan rijk. Soms heb je ze echter in een spel zitten. Dat is kut voor de rest van de deelnemers, maar het gebeurt soms. Hetzelfde met de pm's die onderling verstuurd worden. Je kan het niet controleren. Wel ontneem je een stukje spelbeleving weg voor jezelf op die manier. Je kunt echter geen van beide dingen gaan verbieden, ben ik bang.
![]() |
|
|