Als je naar de universiteit wil zonder diploma dan moet je inderdaad een toelatingstoets doen. Dit heet colloquium doctum (ga maar googlen

). In principe houdt het in dat je voor een aantal vakken een examen doet en als je die allemaal haalt, dan kun je je inschrijven. De toets is specifiek per universiteit en per opleiding, dus je moet wel vantevoren kiezen wat je wil gaan doen. In welke vakken je examen moet doen, hangt natuurlijk af van de opleiding waar je voor kiest. De universiteit kan je hier meer over vertellen.
Soms is het mogelijk om vrijstellen te krijgen van een vak als je al een certificaat of diploma hebt behaald waaruit blijkt dat je het niveau hebt. (Ik heb zelf een colloquium doctum gedaan en heb bijv vrijstelling voor Engels gekregen omdat ik een Cambridge Certificate of Proficiency in English had)
Hoe het precies zit met lotingstudies weet ik niet. Ik neem aan dat je daarvoor ook een colloquium doctum kunt doen en dan meeloten. Maar dat weet ik niet precies. Ook is het zo dan een colloquium doctum certificaat maar 1 of 2 jaar geldig is, dus als je uitgeloot wordt, is dat natuurlijk minder. Maar ook deze informatie kun je bij de universiteit waar je wilt studeren krijgen.