Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2010, 19:47
xHoii
xHoii is offline
Hee,

Laatst had ik een boekenbespreking, en dat ging helemaal mis. Ik praatte te snel, en ik was helemaal buiten adem. Ga maar eens hard rennen, en dan praten: Je komt niet uit je woorden, en zo voelde het. Ik schaamde me kapot, maar de leerkracht wist dat ik het boek goed kende door middel van vragen te stellen.
Ik hyperventileerde, zoals dat heet...

Mijn leerkracht is hier van geschrokken, hij dacht dat ik flauw viel. Dat was niet zo.

't Probleem is:

De leerkracht heeft het idee dat ik nu ook sneller praat... En als ik, over een jaar, op het voortgezet onderwijs zit, krijg ik meer presentaties enzo.. En dat moet natuurlijk wel goed gaan!Dus ik moet niet meer hyperventileren, maar hoe?
En kan ik er iets tegen doen? En wie hebben dit probleempje ook?

xx
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 11:18
Mistraelle
Mistraelle is offline
De allerbelangrijkste oorzaak voor hyperventileren bij jongeren is een paniekaanval. Waarschijnlijk was je (on)bewust heel nerveus om voor de klas een presentatie te moeten geven. Het beste wat je kan doen is wat meer zelfvertrouwen krijgen in het presenteren, dit kan je doen door bijvoorbeeld eerst de presentatie aan je ouders te geven of aan een vriend en er voor te zorgen dat je goed voorbereid bent. Ik is het misschien handig als je een (online)cursus doet in presentatievaardigheden of gewoon vaak presenteren oefent, dan sta je van sterker in je schoenen en heb je ook iets meer zelfvertrouwen. Als dit allemaal niet wel helpen kan je altijd nog zogenaamde Beta-Blokkers gebruiken (dit zijn middelen die normaal gebruikt worden voor een hogebloeddruk maar hebben daarnaast ook een rustgevend effect; vaak gebruiken scholieren deze middelen ook als ze hun eindexamen moeten doen). Beta-Blokkers kan je niet zomaar zonder recept verkrijgen, dus je zal dan eerst naar de huisarts moeten gaan en jou situatie uitleggen.

xxx
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 11:52
Martiño
Martiño is offline
Ik denk dat je toch eerst eens moet gaan kijken of je het zonder medicatie kunt oplossen (dus oefeningen, presentatietraining, etc. etc.), voordat je aan de bètablokkers gaat.

Praat eens met je decaan of je mentor, wellicht kunnen zij je een cursus of coach oid aanraden, je bent vast niet de enige scholier met dit probleem.
Oud 14-04-2010, 12:01
xHoii
xHoii is offline
Bedankt voor de hulp. Ik zal eens gaan kijken wat ik kan doen!
Het vreemde vind ik: Met de spreekbeurt (Die een paar weken voor mijn boekenbespreking was) had ik nergens last van. En toen opeens wel...

Terwijl ik voor beide goed heb geoefend.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor de hulp. Ik zal eens gaan kijken wat ik kan doen!
Het vreemde vind ik: Met de spreekbeurt (Die een paar weken voor mijn boekenbespreking was) had ik nergens last van. En toen opeens wel...
Misschien was je spreekbeurt meer op je gemak / minder zenuwachtig, omdat die voor een klas was, met medeleerlingen die je goed kent. Dat heb ik iig, als ik iets voor een groep bekenden moet doen ben ik altijd redelijk relaxed, maar bij een paar onbekenden kan ik heel erg zenuwachtig worden.

Ik ben het met Martiño eens dat bétablokkers in eerste instantie geen goede oplossing zijn. En bij presentaties, mondelinge toetsen, etc. is ervaring erg belangrijk; dat heb je nu waarschijnlijk nog niet heel veel op dat gebied. Maar dat groeit met de tijd . Ik zou daarom gewoon afwachten en niet teveel tegen het voortgezet onderwijs opzien. Als het probleem blijft kun je, zoals Martiño aanraadt, met je mentor gaan praten en/of een cursus gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 13:43
xHoii
xHoii is offline
Die boekenbespreking was precies voor de zelfde klas..

Ik zit in groep 8 namelijk.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 13:56
Mistraelle
Mistraelle is offline
Ik ben er ook mee eens dat Bétablokkers niet de eerste keus moeten zijn, maar je hoeft er niet zo terughoudend op te zijn hoor. Ik denk dat het zeker kan helpen om je tot rust te brengen en als je op die manier inziet dat het eigenlijk helemaal niet zo erg is kan je de volgende keer weer zonder --> Klassieke conditionering heet dat ;-)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 14:17
Volk
Volk is offline
Ik denk dat je door de spanning verkeerd bent gaan ademhalen en dat dat is overgeslagen in hyperventilatie. Ademhalingsoefeningen en -technieken zouden je kunnen helpen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 16:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik ben er ook mee eens dat Bétablokkers niet de eerste keus moeten zijn, maar je hoeft er niet zo terughoudend op te zijn hoor. Ik denk dat het zeker kan helpen om je tot rust te brengen en als je op die manier inziet dat het eigenlijk helemaal niet zo erg is kan je de volgende keer weer zonder --> Klassieke conditionering heet dat ;-)
Ik denk dat je met medicatie altijd terughoudend moet zijn, zeker als het geen ernstige vormen aanneemt en er prima alternatieven voorhanden zijn.

Iedereen is wel eens nerveus voor presentaties en spreken in het openbaar, zeker als je zoals TS gewoon nog wat ervaring mist. Dat moet je in eerste instantie gewoon oplossen door te oefenen en ervaring op te doen en daardoor zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid te kweken, en niet door medicatie te slikken die alleen de symptomen onderdrukt en niet de oorzaak wegneemt en daarnaast ook nog eens bijwerkingen kan hebben.

Laatst gewijzigd op 14-04-2010 om 17:00.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 17:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Bij mij heeft het er voor gezorgd dat ik nooit meer zonder durfde.
Oud 14-04-2010, 23:41
Mistraelle
Mistraelle is offline
Dat kan ook gebeuren, daarom zei ik ook niet als eerste keus, maar het kan wel zeker een hele hulp zijn, met name als de paniekaanvallen steeds erger worden omdat je je elke keer steeds nerveuzer wordt dat het weer gebeurt, dan kom je in een viceuze cirkel terecht die alleen te doorbreken is als je inziet dat de paniek eigenlijk nergens op gebasseerd is en daar kunnen Betablokkers bij helpen. De huisarts zal namelijk nooit een herhaalrecept opgeven en zal waarschijnlijk ook niet zoveel pillen meegeven. Het doorbreken van de viceuze cirkel moet dan wel bekend zijn & je moet inzien dat de betablokker niet gebruikt moet worden om de hyperventilatie te voorkomen maar juist om de paniekaanval te behandelen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 16:09
ulsterlinda
ulsterlinda is offline
bang voor Spreken in het openbaar? Ik heb dit een tijd gedaan en het heeft echt goed geholpen, je moet er wel in geloven denk ik...
suc6
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 23:00
Sargeant sarcsm
Sargeant sarcsm is offline
Pseunogroep misschien?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2010, 08:07
Ieke
Ieke is offline
Ik begrijp de opmerking over betablokkers absoluut niet. We hebben het hier over een meisje wat nog op de basisschool zit! Dat lijkt me toch ech geen te overwegen keus op dit moment, het is meer een kwestie van doen, proberen, misschien een training oid, maar betablokkers voor presentatie angst bij een zo jong iemand? Slecht idee. Iedereen moet leren presenteren, dat gaat de meesten niet meteen goed af en dat is ook niet erg.
Ik merk dat het bij mij het beste gaat als ik niet teveel op papier zet, alleen van te voren een soort lijn uitzet en dan gewoon de stof echt ken. Sommigen gaan het thuis van te voren een paar keer oefenen, anderen zetten het weer wel helemaal op papier. Probeer gewoon uit en probeer ook tegen jezelf te zeggen dat het niet erg is als het niet helemaal goed gaat. Wat is het ergste wat kan gebeuren en is dat dan ook echt een drama als dat zou gebeuren?

Regels voor berichten