Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2010, 17:07
Twanos
Twanos is offline
. weg

Laatst gewijzigd op 31-05-2014 om 15:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2010, 21:11
Daboman
Daboman is offline
Er is wel degelijk over gepraat dat de overheid maar 1 bachelor en 1 master zou bekostigen en het idee was dat dit in 2011 in zou gaan. Maar of het nou echt bewerkstelligd is is mij ook onduidelijk. Ik dacht eigenlijk van niet. Ik zou er wel rekening mee houden dat het een punt is waar de overheid heel goed op zou kunnen bezuinigen, omdat een tweede studie in de ogen van veel mensen echt een luxe is.
Oud 06-05-2010, 23:30
Verwijderd
Dit jaar stond ik gewoon ingeschreven voor 2 studies (1 bachelor en 1 master) en dat was geen enkel probleem: ik hoefde slechts 1x collegegeld te betalen á 1600 euro.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 15:01
ecrivaine
ecrivaine is offline
Voor zover ik weet gaat die wet per 1 september 2010 in. Het is aan je instelling hoe hoog ze het bedrag maken. Het is mij ook onduidelijk wat het in de praktijk gaat betekenen en hoe duur het gaat worden. Ik denk dat je inderdaad je bachelordiploma nog niet moet aanvragen, maar beter zoek je contact op met een studieadviseur.
Eén van mijn studies is niet met een BaMa-structuur en daar is al helemaal geen informatie over te vinden

@Commando: de overheid betaalt 1 bachelor en 1 master, dus logisch dat je dan maar één keer betaalt. Bovendien geldt die wet dit collegejaar nog niet.
Oud 09-05-2010, 17:05
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Voor zover ik weet gaat die wet per 1 september 2010 in.
Staat dat al helemaal vast?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 18:43
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Staat dat al helemaal vast?
Dat dacht ik, maar ik kan het niet zo makkelijk op internet vinden..
Vorige zomer is het voorstel in elk geval door de Tweede Kamer gekomen http://www.studned.nl/37/onderwijs/t...t-fors-duurder
In februari heeft ook de Eerste Kamer er mee ingestemd. http://www.studned.nl/2155/onderwijs...wordt-mogelijk
Citaat:
Tweede studie
Het volgen van een tweede studie na het behalen van de eerste studie wordt duurder. Universiteiten en hogescholen mogen hier instellingscollegegeld voor vragen; ze bepalen dan zelf het bedrag dat de student betaalt. Studenten kunnen wel tegen wettelijk collegegeld een tweede studie volgen, mits ze die tijdens hun eerste studie zijn begonnen. Hier zijn in 2007 al afspraken over gemaakt met diverse onderwijskoepels en studentenorganisaties. Deze voorwaarden staan echter niet stevig verankerd in de nieuwe wet. Studentenorganisaties zijn door Plasterk gevraagd ‘aan de bel te trekken’ als ze vernemen dat instellingen zich niet aan de afspraak houden. Om het nakomen van deze afspraak de komende drie jaar te garanderen heeft Plasterk hier een subsidieregeling voor in het leven geroepen.
Oud 09-05-2010, 19:01
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ ecrivaine: Ik was inmiddels ook op zoek gegaan, en heb er ook wat over kunnen vinden. Het moet nog in de Staatscourant gepubliceerd worden, maar gaat wel in per 1-9-2010.

Offtopic: Helaas voor mij
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 20:06
Verwijderd
Kan nog steeds niet vinden of dat nu ook geldt voor studies die je al begonnen bent... ik ga dan naar mijn 3e jaar van een tweede studie, moet ik dan opeens het instellingscollegegeld gaan betalen? Want dan houdt het voor mij per direct op, het instellingsgeld van een kunstacademie kan onmogelijk laag zijn...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 07:47
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Kan nog steeds niet vinden of dat nu ook geldt voor studies die je al begonnen bent...
Hier staat in ieder geval wat ik gevonden heb op de site van de overheid. En ik kwam met allerlei zoektermen ook tegen dat de regeling ingaat per 1-9-2010, maar met een uitzondering voor mensen die voor 1-10-2009 al met een studie zijn begonnen. De studie die zij al begonnen zijn, mogen zij afmaken tegen het standaard collegegeld-tarief.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 11:01
Verwijderd
Ja die pagina kende ik, maar ik kan dus die uitzondering niet vinden. Heb je ook links? Anders bel ik wel even, kijken of dat gaat
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 11:11
Verwijderd
Heb gebeld, postbus 51 weet het ook niet! Ze sturen m'n vraag door naar iemand die er meer verstand van heeft Volgens mij zijn ze bij het opstellen van die wet gewoon vergeten dat al veel mensen begonnen zijn aan een tweede studie op 1 september 2010... Ik hou jullie op de hoogte!

Hoe dan ook vind ik het een belachelijke wet, kenniseconomie m'n aars.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 14:34
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Heb je ook links?
Nee, helaas. Tijdens het google-en kwam ik het tegen, maar ik heb het helaas niet opgeslagen en kan het nu ook niet meer terugvinden.
Mijn specifieke situatie heb ik inmiddels ook voorgelegd aan Postbus 51. Ik ben (ook) benieuwd!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 15:41
ecrivaine
ecrivaine is offline
Haha, ik heb postbus 51 ook maar even een mailtje gestuurd, goed idee. Hoe het in mijn specifieke situatie gaat uitpakken is me niet duidelijk.
Oud 12-05-2010, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Geachte heer of mevrouw,

Uw kenmerk is ---

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

Postbus 51 Informatiedienst
Goooo overheid!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 14:26
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Goooo overheid!
Ik kreeg een uur geleden exact hetzelfde mailtje. Go auto-reply...
Oud 12-05-2010, 15:34
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik kreeg een uur geleden exact hetzelfde mailtje. Go auto-reply...
Ik kreeg een andere, maar daarin staat ook niet het antwoord op jullie vraag...

Citaat:
Het gaat hier om voorgenomen beleid. De verwachte ingangsdatum is 1 september 2010, dus met ingang van het studiejaar 2010-2011. Het wetsvoorstel ‘Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en enige andere wetten (versterking besturing)', kamerstuknummer 31.821, is op 2 juli 2009 aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer heeft op 2 februari het wetsvoorstel aangenomen. De wet (Staatsblad 119, 2010) treedt in werking op een nog nader te bepalen datum. Deze datum wordt in het Staatsblad gepubliceerd.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2010, 11:00
Verwijderd
Ja dat zegt dus ook niks, pfff.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Geachte mevrouw <knip>,

Postbus 51 heeft uw vraag van 10 mei 2010 doorgestuurd naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). U wilt graag weten of het instellingscollegegeld voor een tweede bachelor of tweede master alleen geldt voor studenten die vanaf het komende studiejaar aan een tweede studie beginnen, of ook voor zittende studenten. U bent derdejaars studente.

Als u op dit moment twee bachelors of twee masters gelijktijdig volgt, blijft het collegegeld onveranderd. Zodra u voor de ene bachelor of master een graad hebt behaald, betaalt u voor de andere bachelor of master het resterende deel van het studiejaar het wettelijk collegegeld. Daarna geldt formeel het instellingscollegegeld, maar brengt de instelling de student een collegegeld ter hoogte van het wettelijk collegegeld in rekening. Dat is met de HBO-raad en de VSNU afgesproken en met het parlement besproken.

Als u op dit moment een tweede bachelor of tweede master volgt, en u hebt al eerder een graad behaald voor de eerste bachelor of eerste master, dan betaalt u vanaf het studiejaar 2010-2011 het instellingscollegegeld. Een uitzondering daarop geldt als de tweede studie die u nu volgt een studie op het gebied van onderwijs of zorg is en u nog niet eerder een graad hebt behaald voor een dergelijke studie. De onderwijsinstelling bepaalt de hoogte van het instellingscollegegeld. Sommige universiteiten vragen aan zittende studenten een collegegeld dat niet (veel) hoger ligt dan het wettelijk collegegeld. Voor meer informatie over de wetswijziging met betrekking tot collegegeld verwijs ik u naar de website van de Rijksoverheid:

http://www.rijksoverheid.nl/document...de-studie.html

Ik vertrouw erop dat ik uw vraag hiermee beantwoord heb.

Met vriendelijke groet,

<knip>
behandelaar burgerbrieven
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Eenheid Burgervragen

Wat nu?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 14:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat betekent dus dat je volgend jaar het instellingscollegegeld moet betalen, als je wel al aan een opleiding begonnen bent, maar dit je tweede opleiding is?
Fijn, je kon voor je begon aan deze tweede opleiding nooit weten dat dat zou gaan gebeuren. Ik had gedacht dat ze wel iets coulanter zouden zijn voor mensen die al bezig waren aan een tweede studie...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 15:44
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:

Wat nu?
Ah, wat vervelend. Ik zou nu bij je instelling vragen hoeveel zij volgend jaar vragen aan deze studenten. Van mijn eigen universiteit weet ik dat ze in elk geval voor komend jaar nog de normale 1620 euro vragen. Als je nu derdejaars bent en je (dus?) volgend jaar klaar bent, dan gaat het misschien nog net goed.

Ik heb overigens nog steeds geen reactie
Oud 04-06-2010, 16:08
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ah typisch, ik krijg hem net binnen.
Citaat:
Geachte mevrouw --,

Postbus 51 heeft uw e-mail van 10 mei jl. doorgestuurd naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). U schrijft dat u een ongedeelde studie geneeskunde volgt en daarnaast filosofie. Ook wilt u graag een research master gaan volgen. U vraagt of het hogere instellingscollegegeld voor een tweede bachelor of tweede master ook geldt als een opleiding geen BaMastructuur kent.

Het afronden van een ongedeelde opleiding wordt gelijkgesteld aan het behalen van een mastergraad. Als u uw studie geneeskunde hebt afgerond, en u zou dan nog een master gaan volgen, wordt dit gezien als een tweede master en rekent de universiteit het instellingscollegegeld voor deze tweede master. Als u twee (of meer) masters gelijktijdig volgt (ik weet niet of uw filosofiestudie een bachelor of master betreft) dan betaalt u het wettelijk collegegeld. Zodra een van de masters is afgerond, kunt u de andere master datzelfde jaar tegen het wettelijk collegegeld afmaken. Het jaar daarna betaalt u wel het instellingscollegegeld voor de tweede master, maar de meeste onderwijsinstellingen zullen de hoogte van dit instellingscollegegeld voor de zittende studenten ongeveer gelijkhouden aan het wettelijk collegegeld.

Voor u geldt dus: zolang u ingeschreven staat voor uw studie geneeskunde, kunt u elke volgende master die u parallel aan uw studie geneeskunde volgt tegen het wettelijk collegegeld volgen.

Via de volgende link kunt u meer informatie vinden over het collegegeld voor een tweede bachelor of tweede master: http://www.rijksoverheid.nl/document...de-studie.html

Ik hoop dat ik uw vraag hiermee beantwoord heb.

Met vriendelijke groet,

--
Eenheid Burgervragen
Pff, ik heb ze toch echt uitgelegd dat het om een bachelor filosofie gaat en dat de research master is afgerond vóór het 5e jaar geneeskunde.
Als ik het goed begrijp vormt een bachelor filosofie geen probleem, maar moet ik tijdens mijn co-schappen instellingsgeld gaan betalen. Mooie boel
Oud 05-06-2010, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Dat betekent dus dat je volgend jaar het instellingscollegegeld moet betalen, als je wel al aan een opleiding begonnen bent, maar dit je tweede opleiding is?
Fijn, je kon voor je begon aan deze tweede opleiding nooit weten dat dat zou gaan gebeuren. Ik had gedacht dat ze wel iets coulanter zouden zijn voor mensen die al bezig waren aan een tweede studie...
ja dat vond ik ook, maar daarop kreeg ik deze reactie:

Citaat:
Een wetswijziging is van kracht zodra de wijziging is ingevoerd, daarop wordt geen uitzondering gemaakt. Het beleid gaat per volgend studiejaar in, dus werkt niet met terugwerkende kracht. De overheid voelt zich financieel verantwoordelijk voor één bachelor en één master per persoon. Ambitieuze studenten die twee bachelors of twee masters gelijktijdig volgen worden door de wetswijziging niet benadeeld, zoals u in mijn eerste e-mail hebt kunnen lezen. Maar wellicht zijn uw zorgen niet gegrond. Als u bij uw onderwijsinstelling informeert naar de hoogte van het instellingscollegegeld voor uw tweede studie, zal waarschijnlijk blijken dat voor zittende studenten dit bedrag vrijwel gelijk blijft aan het wettelijke collegegeld.

Met vriendelijke groet,

Rivka Staudt
Eenheid Burgervragen
Bullshit natuurlijk, ze zullen toch echt ook wel zelf doorhebben dat wat ze doen er op neer komt dat die wet dus wél met terugwerkende kracht werkt.

Maar het instellingscollegegeld van mijn school wordt dus inderdaad dit jaar gelijk gehouden en daarna gaat het stapsgewijs omhoog, dus ik vermoed dat ik nog wel een eindje kom...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2010, 19:34
Verwijderd
Niks stapsgewijs bij de universiteit Leiden. De bachelor psychologie die ik nu volg (2e studie) mag ik dan voor de oude prijs afronden, maar als ik de aansluitende masteropleiding wil doen, kost me dat 14.200 euro. Nee, dat is geen typefout, het kost echt 14.200 euro.

Nederland ontslimt op deze manier...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2010, 19:05
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Niks stapsgewijs bij de universiteit Leiden. De bachelor psychologie die ik nu volg (2e studie) mag ik dan voor de oude prijs afronden, maar als ik de aansluitende masteropleiding wil doen, kost me dat 14.200 euro. Nee, dat is geen typefout, het kost echt 14.200 euro.

Nederland ontslimt op deze manier...
De (beperkte) informatie op de site van Leiden geeft aan dat dat alleen voor niet-EER-studenten geldt.. Maar dat klopt dus niet?

Verschrikkelijk trouwens Ga je het geld lenen of laat je die master dan zitten?
Oud 07-05-2012, 14:50
Tom87
Tom87 is offline
De Stichting CAU is nog steeds bezig om via de rechter meer redelijke prijzen af te dwingen. SCAU voert onder andere aan dat de onderwijsinstellingen misbruik maken van hun bevoegdheden en dat zij een kartel vormen. Het is mogelijk je als belanghebbende aan te melden en zo de stichting te steunen en te profiteren van deze procedure.

Meer in het algemeen spant SCAU zich in door middel van deze procedure maar ook door middel van lobbywerk en opiniestukken het Nederlandse hoger onderwijs meer klantgericht en meer kostengeorienteerd te maken.

Nogmaals: Het is mogelijk je als belanghebbende aan te melden en zo de stichting te steunen en te profiteren van de activiteiten van de stichting.

Meer informatie is te vinden op www.stcau.nl en op onze facebookpagina door te zoeken op STCAU of SCAU.

Vr gr
Tom
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten