Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2010, 22:06
Lyouknow
Lyouknow is offline
ik ben nou een meisje van 13, en heb echt een bh nodig..
ik durf het hier niet echt met mijn moeder over te hebben dus ik heb een paar vragen..
1,wat is een beugel bh?
2,wat is een bh zonder beugel?
3,is het niet laat dat ik op mijn 13e ze pas net beginnen met 'groeien'?
4, is een beetje opvulling niet erg?

ik heb nu kleiner dan 75A ! je ziet het een beetje als ik een truitje aan heb, heb nu van die topjes, maar die zitten echt verschrikkelijk, kruipen de hele tijd naar boven en dat doet pijn.. maarja bh's passen mij dus niet want die zijn net iets te groot..
ik schaam me kapot want iedereen van mijn leeftijd heeft al cup b of meer..
ik ben ook nogal dun voor mezelf, en hoeveel ik ook eet ik kom niks aan!
ik ben 1.70 en weeg 40 kilo en eet goed genoeg dusja.
kan er iemand bijvoorbeeld bij de hema ofzo een goede voor me uitkiezen?
ik weet het echt niet!
jongens roddelen erover..
ik maak me dr elke dag zorgen over.. het maakt me zo onzeker!

Laatst gewijzigd op 08-05-2010 om 22:23.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 08:42
Hawahaai
Hawahaai is offline
Een beugelbh is een beha waarin onder in de cups een stukje ijzer in de vorm van een beugel zit. een bh zonder beugel heeft dat niet. Zeker als je nog niet zulke grote borsten hebt, kun je gewoon kiezen wat je fijner vindt zitten.
Borsten zijn bij iedereen verschillend, dus sommige meisjes hebben op hun 13e al een volle boezem, terwijl anderen nog bijna niks hebben.

Er is ook maat AA, die verkopen ze ook gewoon bij de Hema, in een apart rek. Om te weten welke maat je nodig hebt, kun je als indicatie dit proberen. Ga naar de Hema, kijk bij dat rek en koop iets wat je wel wat lijkt. Thuis passen, en als het niet past of niet fijn zit, breng je het gewoon weer terug.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 11:06
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Niet zo moeilijk doen en gewoon met je moeder praten? Die zijn echt bedoeld voor dit soort dingen, hoor. Niet zo bang zijn.
Meisjes van 13 hebben echt niet allemaal cup B of groter en zo wel dan zullen ze volzitten met tissues. Toen ik zo oud was als jij had ik ook iets van 80A ofzo en dat groeit echt nog wel, tot je 20ste of daarna nog zelfs.
Hoe weet je zo zeker dat jongens erover roddelen? Jongens roddelen namelijk niet zo, dat doen meisjes. Jongens van 13 praten gewoon graag over tieten, welke tieten dan ook, denk ik zo. Niet zo'n zorgen maken, daar schiet je niks mee op!
Je kunt zelf je beha maat opmeten. Kijk eens hier: www.bhmaat.nl. Als je dan je maat weet kan je naar de hema lopen, daar heb je ook beha's voor puberende meisjes, die hangen meestal aan een felroze hangertje. Dan koop je er een en pas je hem thuis. Als ie goed is, hou je hem! Zo niet, dan breng je hem terug.
Een beugelbeha heeft een soort C-vormig stuk ijzerdraad dat onder je borst zit.

Die C-vormige dingen onder haar borst zijn dus de beugel, die houden de borsten op hun plek en naar voren gericht, zeg maar. Het zorgt dat als je met je met je lichaam heen en weer beweegt, je borsten niet wild heen en weer zwiepen, overdreven gezegd.

Beha's zonder beugel worden ook wel eens soft-beha's genoemd. Die zien er bijvoorbeeld zo uit:

Die geven minder ondersteuning en zitten wat minder onwennig als je beha's gaat dragen. Als je kleinere borsten hebt is het niet erg om een soft-beha te hebben, maar als je grotere borsten krijgt, vanaf cup b ofzo, dan is een beugelbeha wel beter omdat het beter ondersteunt en ook mooier staat (vind ik).

Is het erg dat je borsten vanaf je 13 pas beginnen te groeien? Nee, dat is verrekte normaal. Ergens tussen de 8 en 13 beginnen je borsten te groeien en sommige mensen houden daarna nog kleine borsten, vooral als je over het algemeen al dun bent. Daar is niks mis mee. Een vriendin van mij is 17 en heeft ook niet groter dan cup A en dat past gewoon het beste bij haar lichaamstype, plat en dun.

Opvullen? Zou ik persoonlijk niet doen. Als je enig verschil in borstgrootte wil kunnen zien dan ziet het er meteen nep uit en zit je hele beha vol met tissues. Je kan beter gewoon natuurlijk blijven, dat voorkomt ook dat je gewend bent aan tissues in je beha en je bijvoorbeeld niet mee wil gaan zwemmen omdat je dan geen tissues in je bikini hebt. Je kunt beter zelfvertrouwen op proberen te bouwen en je borstgrootte accepteren zoals hij nu is.
Oud 09-05-2010, 16:42
gurl19
gurl19 is offline
Opvullen moet je idd niet doen. Maar die schattig tienerbhtjes hebben tegenwoordig ook voorgevormde cups en dat is wel erg mooi als je niet zoveel hebt.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Opvullen moet je idd niet doen. Maar die schattig tienerbhtjes hebben tegenwoordig ook voorgevormde cups en dat is wel erg mooi als je niet zoveel hebt.
Ja want meisjes van 13 moeten hard hun best doen om vooral zo volwassen en vrouwelijk mogelijk te lijken Doe niet zo raar en laat lichamen lekker hun eigen ontwikkeling volgen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 18:56
Lyouknow
Lyouknow is offline
bedankt! ik ga wel eens naar de hema voor 75AA bh's.. ik heb deze ook.. in het zwart van de hema..
maar die kruipt de hele tijd omhoog enzo.. en het ziet er niet echt uit.. ik wil denk ik dan zoon beugelbh..
gewoon een zwarte of een witte of een huidskleurige.. zijn die er ook in 75AA?
Oud 10-05-2010, 19:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ie omhoog kruipt dan zijn je schouderbandjes te kort of is de maat niet goed. Ik weet niet of je beugelbh's hebt met een AA-cup, gewoon even gaan kijken.
Oud 10-05-2010, 21:40
Cherry Springs
Citaat:
Ja want meisjes van 13 moeten hard hun best doen om vooral zo volwassen en vrouwelijk mogelijk te lijken Doe niet zo raar en laat lichamen lekker hun eigen ontwikkeling volgen.
Ik ben voor! Aan de andere kant hoort dat echt ook wel bij de puberteit, ouder willen zijn dan je bent. Het is niet noodzakelijk en niet iedereen heeft het even sterk of op hetzelfde gebied, maar het is wel normaal om volwassen te willen zijn als je 13 bent. Sommigen gaan overdreven wijs en filosofisch/wijsneuzerig doen (dat deed ik) en anderen willen juist make-up, hoge hakken en beha's met vulling gaan dragen. Dat mogen ze zelf weten, lijkt me.
Oud 11-05-2010, 06:09
Verwijderd
Als je een beugelbh wil is het wel verstandig om je borsten op te meten voordat je die koopt, zodat je zeker weet welke maat je hebt . Hier is een link waar staat hoe je dat moet opmeten: http://www.wehkamp.nl/Matenassistent...&keepThis=true

En omdat maten ook nog wel eens van elkaar verschillen, kun je misschien beter ergens een bh kopen waar je hem kunt aanproberen. Bijvoorbeeld bij de v&d of de h&m. Daar hebben ze ook 75aa

Je kunt ook naar een hunkemoller of livera gaan en een vrouw die daar werkt vragen of ze het voor je meet en je helpt, maar ik kan me voorstellen dat je dat eng vindt en het is ook wat duurder dan de hema. Misschien toch een keertje met je moeder samen?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 09:23
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Misschien toch een keertje met je moeder samen?
ja, ik snap ook niet helemaal waarom je je moeder er niet gewoon bij betrekt. zij doet toch ook je was? als ze je beha's zou moeten wassen, waarom mag ze dan niet weten dat je er eentje wil kopen? ik denk dat ze het juist leuk zou vinden als je dit samen met haar zou willen doen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 17:00
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
Nouja..
Die voorgevormde cups maken je borsten echt niet veel groter en dus dus ook niet enorm vrouwelijk.
Op die leeftijd heb je ook vaak last de je tepels door shirtjes heen gaan en dat is dan ook meteen opgelost!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 17:54
Verwijderd
Ik zou toch eens aan je moeder vragen of ze samen met jou naar bh's wil gaan kijken; je moeder is ook een vrouw en heeft er dus ook ervaring mee, ze zal het echt niet raar vinden wanneer jij een bh wil/nodig hebt. Mijn ervaring is juist dat moeders zoiets heel bijzonder vinden

Mocht je echt echt echt niet met je moeder hierover durven praten, dan kan je ook zelf eens tussen de bh's kijken bij bijvoorbeeld de Hema, ze hebben daar vrij veel soorten, ook zonder beugels (die vond ik zelf prettig als eerst bh's). Gewoon snuffelen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 18:03
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
ik ben ook nogal dun voor mezelf, en hoeveel ik ook eet ik kom niks aan!
Weet dat dit niet je oorspronkelijke probleem is/was, maar wat eet je zoal dan? gewoon uit nieuwsgierigheid.
Oud 12-05-2010, 14:20
Lyouknow
Lyouknow is offline
Citaat:
Weet dat dit niet je oorspronkelijke probleem is/was, maar wat eet je zoal dan? gewoon uit nieuwsgierigheid.
we hebben zo'n broodbakmachine, met hele bruine grote boterhammen..
'sochtends eet ik er altijd 1.. die vullen heel erg, 1 bruine boterham is netzoiets als 3 witte boterhammen.. want als ik die heb (maar 1 keer gehad) dan kan ik er sochtends 3 op.
smiddags eet ik 2 bruine boterhammen met een flesje water.. als ik thuis kom 3 stukken fruit en een of twee koekjes.. 'savonds eeet ik altijd alles op, en we hebben altijd groente en vlees.. en dan veschillend erbij zoals aardappelen, boontjes etc..
maar dunheid zit in de familie. maar mijn zus kwam net in de puberteit (ongesteld enz.. en kwam heel snel aan) maar ik ben nog niet ongesteld en ben 13..
Oud 12-05-2010, 14:24
Verwijderd
Citaat:
we hebben zo'n broodbakmachine, met hele bruine grote boterhammen..
'sochtends eet ik er altijd 1.. die vullen heel erg, 1 bruine boterham is netzoiets als 3 witte boterhammen.. want als ik die heb (maar 1 keer gehad) dan kan ik er sochtends 3 op.
smiddags eet ik 2 bruine boterhammen met een flesje water.. als ik thuis kom 3 stukken fruit en een of twee koekjes.. 'savonds eeet ik altijd alles op, en we hebben altijd groente en vlees.. en dan veschillend erbij zoals aardappelen, boontjes etc..
maar dunheid zit in de familie. maar mijn zus kwam net in de puberteit (ongesteld enz.. en kwam heel snel aan) maar ik ben nog niet ongesteld en ben 13..
Dat komt wel allemaal hoor, ik was voor ik ongesteld werd ook vrij dun, en op je 13de nog niet ongesteld zijn is helemaal niet raar. Sommige meisjes worden dat pas op hun 15de, anderen al op hun 11de. Zelfde geldt voor borsten, die komen ook vanzelf wel. Je eet in ieder geval prima (Ik at toen ik nog niet ongesteld was ook echt veel, maar bleef maar dun... inmiddels is dat wel anders, ik kan echt niet meer zomaar alles eten, want nu komen de kilo's er wel makkelijk aan )
Met citaat reageren
Oud 13-05-2010, 18:14
xmirr.
xmirr. is offline
Het is niet laat dat ze op jou 13e pas gaan groeien,
daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik heb genoeg vriendinnen waar ze pas heel laat zijn gaan groeien,
en dat komt altijd goed. Daarnaast heb je niks om je voor te schamen,
dit is allemaal heel normaal.
Ik zou je eigenlijk zeggen naar de hunkemoller te gaan,
daar haal ik altijd mijn bhs vandaan & je kan er ook vragen of ze even kijken of het goed zit.

Verder vind ik persoonlijk bh met beugel lekkerder zitten & voorgevormd is gewoon veel mooier.
Veel mensen zien push up als opvulling, maar dit is gewoon om de borstvorm beter uit te laten komen,
en staat dus gewoon mooier onder een strak shirtje.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 23:23
Lyouknow
Lyouknow is offline
maar, ik zit er toch altijd wel mee.. wat kan ik er tegen doen dat ze niet roddelen ofzo??
Oud 16-05-2010, 08:41
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
maar, ik zit er toch altijd wel mee.. wat kan ik er tegen doen dat ze niet roddelen ofzo??
De meisjes uit je klas zal het waarschijnlijk niet eens gaan opvallen als je bh's gaat dragen. zij zijn er ooit ook mee begonnen, en dat was vast ook toen ze ergens rondom cup AA/A zaten. als je er naar vragen, zeg dan gewoon dat je het lekker vindt zitten, dan is het zo afgelopen met het geroddel.
overigens was ik tot mijn 13e zo plat als een dubbeltje, en zijn ze toen ook pas een beetje gaan groeien, ze groeiden door tot mijn 20e zelfs.
Oud 16-05-2010, 09:56
Cherry Springs
Mensen roddelen niet over meisjes die beginnen met bh's dragen, dat is de normaalste zaak van de wereld en er zijn weinig mensen die daarop letten, volgens mij. Denk er niet zo veel over na en ga er gewoon een dragen, kijken wat er (niet) gebeurt.
Oud 19-05-2010, 20:11
Evolution
Evolution is offline
als je echt zo slank bent en je bh kruipt steeds omhoog, heb je de omvang (dus om je borstkas) te wijd (eventueel icm te strak aangetrokken schouderbandjes).
je zou een 70(a?) moeten proberen en misschien zelfs wel een 65. dat zijn letterlijk de centimeters rondom je borstkas, net onder je borsten.
probeer inderdaad wat uit en kijk wat lekker zit.
extra vulling vind ik ook nogal onnodig op jouw leeftijd
een (beugel)bh die een beetje voorgevormd is kan fijn zijn,
die verkoop ik in ieder geval t vaakst aan meiden van jouw leeftijd (werk in een lingeriezaak)
je bent t snelst klaar als je naar een lingeriezaak gaat en je laat adviseren, al kan je dat misschien een beetje eng vinden, voor die vrouwen in die zaak is t echt geheel normaal.
en met je moeder gaan kan juist heel leuk zijn?
ik heb er zelf een hele mooie herinnering aan dat ik mijn eerste bh met mn moeder heb gekocht,
al vond ik dat op dat moment nog zo vreselijk
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 14:39
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Ik ben 14 Almost 15 ben 1.62 lang weeg 43
Ben pas op mijn 14e ongesteld geweest.
en heb ook nog geen borsten, 75A is ook als net iets te groot voor mij.
Het is wel vervelend, ik weet hoe je voelt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 21:53
Lyouknow
Lyouknow is offline
jaa daarom.. ik had het gister dus aan mijn moeder gevraagd.. en die vind het niet nodig.. mijn zus heeft er eentje van 75AA maar die is iets te los..
Oud 02-06-2010, 16:37
Miss<3
Miss<3 is offline
nou... koop dan een 70AA bij de hema probleem opgelost!
De meisjes in je klas zullen waarschijnlijk alleen zeggen 'oh, die is leuk' of 'is die nieuw' dan zeg je gwn 'nee, niet echt' of ze zeggen er helemaal niks van
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 15:13
Verwijderd
Ik zie opeens zo'n discrepantie tussen "ik heb echt een bh nodig" en "ik had een 75AA aan maar die is te los" Je kunt ook nog wel even zonder lieve schat
Met citaat reageren
Oud 05-06-2010, 13:56
Lyouknow
Lyouknow is offline
maar.. ik schaam me ervoor..
Oud 06-06-2010, 14:23
Verwijderd
Waarvoor? je bent pas 13, jezus.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2010, 18:17
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Waarvoor? je bent pas 13, jezus.
Herinner jij je dertiende jaar niet meer?
Wat gurl19 zegt kan ik me ook nog wel herinneren. Heel vervelend vond ik dat op die leeftijd

Citaat:
Op die leeftijd heb je ook vaak last de je tepels door shirtjes heen gaan en dat is dan ook meteen opgelost!
Je maakt er meteen van dat ze snel volwassen wil worden, maar een BH op je dertiende is echt niet zo raar hoor. Ik had klasgenootjes die al op hun tiende toe waren aan een BH. Als zij nou graag een BH wil dragen, wie ben jij dan om haar daarom te beledigen? Ik kan me herinneren dat de Tina volstond met artikelen zoals 'je eerste BH'. En dat blad is toch echt voor 10-14 jarigen
Oud 07-06-2010, 19:35
gurl19
gurl19 is offline
Pubers krijgen tegenwoordig gewoon sneller borsten. Ik ben juf, en de kinderen in groep 7 en 8 zijn al zo ver ontwikkeld. Die moeten ook gewoon een bh. Ik ben mij heel goed voorstellen als je 13 bent en je hebt niets en je vriendinnen wel dat je er ook graag bij wilt horen.

Maja, meestal komt het vanzelf wel goed, en als het een A blijft.. Jammer dan. Ik ben er ook heel gelukkig mee!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2010, 22:21
Lorelei
Lorelei is offline
Een goede bh voor je leeftijd is een bh die past.

Regels voor berichten