Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2010, 12:40
WolterB
WolterB is offline
Hoe vind jij dat de taakverdeling er 'later' uit moet zien of hoe ziet het er nu uit. Wat zou je écht neit willen doen in het huishouden en welke taken zou je met alle liefde op je willen nemen? en hoe los je meningsverschillen op over deze taken?

Laatst gewijzigd op 15-05-2010 om 17:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2010, 13:17
Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Afgezien van het feit dat dit voorbeeld moeilijk serieus te nemen is (en als het toch serieus is hoop ik dat je vriendin/vrouw je vannacht nog verlaten heeft), vind ik het best wel een interessant onderwerp eigenlijk.

Misschien tijd voor wat andere vragen

Hoe vind jij dat de taakverdeling er 'later' uit moet zien of hoe ziet het er nu uit. Wat zou je écht neit willen doen in het huishouden en welke taken zou je met alle liefde op je willen nemen? en hoe los je meningsverschillen op over deze taken?
Goed idee om er een serieuze discussie van te maken.

Later zou ik geen problemen hebben het huishouden te doen. Het lijkt me het best om het af te wisselen; De ene dag/week zuigt zij het stof van de vloer, lapt ze de ramen en kookt zij het eten, de andere week doe ik dat. Als je de taken verdeelt zou je nog ruzie kunnen krijgen omdat één van de twee meent de vervelendere taken te hebben gekregen.

Maar met z'n tweeën samenwonen geeft niet zo bijzondre veel huishoudelijke klusjes verder heden ten dage; Het wordt lastiger als er een kindje bij komt. Die vergt nogal wat aandacht. Daar lijkt me een taakverdeling essentieel.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 13:41
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik woon inmiddels een paar jaar samen met mijn vriend. Omdat ik minder werk dan hij, doe ik meer in het huishouden. Sommige dingen doen we eigenlijk altijd samen (bijv. afwassen); bij andere dingen hangt het er van af wie er het eerste thuis is (die moet koken) of wie bepaalde kleding nodig heeft (die moet strijken). Boodschappen doe ik eigenlijk altijd 's ochtends op mijn vrije (werk)dag, omdat het dan niet druk is in de winkel. Ik vind het dan ook geen probleem om dat dan alleen te doen.
Er zijn geen dingen die ik echt niet zou willen doen; wel dingen die ik liever niet doe, maar je zult toch met z'n tweeën moeten zorgen dat alle klusjes gedaan worden. Enige wat ik minder snel doe dan mijn vriend zijn technische dingen (als in: lastige lampen vervangen, kabels trekken), maar ik ben dan wel weer degene die iets vaker de behoefte heeft om even iets op te ruimen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 13:47
I C U
I C U is offline
Sinds een paar maanden woon ik samen en eigenlijk worden de taken automatisch verdeeld. We wassen samen af, wie kookt is afhankelijk van wie er eerder thuis is of als eerste op staat, ik strijk, hij stofzuigt en de was ophangen en op ruimen doen we samen. Ik ben degene die oppervlakken afneemt, hij zorgt ervoor dat onze glazen tafels mooi glimmen, of andersom. Het gaat allemaal vanzelf...

Maar ik geloof ook wel dat het met kinderen moeilijker/meer wordt. Hoe we dat dan gaan verdelen, weet ik echt niet
Oud 11-05-2010, 14:15
JustADreamer
JustADreamer is offline
Ik woon sinds november samen met mijn vriend en zijn beste vriend en zijn vriendin, de keuken en badkamer hebben we gezamenlijk, en verder hebben wij de bovenverdieping om te slapen/wonen en zij de rest van de benedenverdieping op een halletje na waar wij onze schoenen en jassen kwijt kunnen.

Het kwam er al gauw op neer dat ik de badkamer elke week schoonmaak (het toilet natuurlijk meerdere malen per week!) en dat het huisgenootje de keuken elke week even wat grondiger schoonmaakt. Verder houden we de keuken gewoon netjes bij door onze eigen zooi op te ruimen, en het toilet wordt na gebruik ook niet achtergelaten met remsporen.

We scheidden afval en in principe regelt mijn vriend het papier, de huisgenoten het glas, en het plastic wordt gedaan door de huisgenootjes of door mezelf. Al het overige afval wordt geregeld door mijn vriend/het huisgenootje.

Verder kook ik (de stellen kopen alle boodschappen apart en koken ook apart), waarna m'n vriend de afwas meestal doet, maar soms is hij heel moe/druk met school en dan doe ik ook de afwas.
Ik doe in principe de was omdat ik overdag vaker thuis ben en we maar een beperkt aantal wasdagen hebben, opvouwen daar wil m'n vriend nog wel eens bij helpen.
We houden onze eigen bureau's netjes en stofvrij, en verder stoft en stofzuigt hij de woonkamer, ik houd de slaapkamer, de gang/overloop en de trap netjes stofvrij.
We halen allebei ons eigen bed af en maken ons eigen bed ook weer op (twee 1persoonsbedden tegenelkaar aan), want we hebben allebei een hekel aan bedden opmaken, en hebben dus besloten de smart eerlijk te delen.
Boodschappen halen we 1x in de week samen, dan voornamelijk het zware spul, waarbij m'n vriend alles bij de kassa in de tassen stopt en de tassen sjouwt en ik betaal. Overige boodschappen haal ik tussendoor even op de fiets.

Ik doe in principe dus best wel veel meer in het huishouden, dit vind ik ook logisch want momenteel ben ik werkeloos, en zelfs al zou ik dat niet zijn, dan is mijn vriend toch drukker want én school én werk. Qua financiën betaal ik een klein deel van de huur aan mijn vriend, en verder betaal ik alle boodschappen, zodat ik gewoon kan kopen wat ik wil zonder aan te hoeven horen dat het veel te duur is. En dit werkt perfect, per maand komen we allebei ongeveer op hetzelfde bedrag uit.
Oud 11-05-2010, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Afgezien van het feit dat dit voorbeeld moeilijk serieus te nemen is (en als het toch serieus is hoop ik dat je vriendin/vrouw je vannacht nog verlaten heeft), vind ik het best wel een interessant onderwerp eigenlijk.

Misschien tijd voor wat andere vragen

Wij hebben dingen eerst 50/50 verdeeld met elk vaste taken toen ik keuzecoschap ging doen en hij maar 1 vak volgde hebben we het herverdeeld in 35/65 en nu ik wetenschapsstage doe en hij 2 vakken volgt is het weer richting 50/50. Er is niets wat ik per se wil niet wil doen of wat hij per se niet wil doen. We hebben afgesproken dat we niet mogen vinden dat de ander een taak 'verkeerd' doet. We hebben ook niet echt meningsverschillen. Soms zeuren we een beetje als de ander een taak uitstelt, maar dan doen we allebei wel eens.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 15:02
Verwijderd
Citaat:
(het toilet natuurlijk meerdere malen per week!)
Crisis Ik heb echt wel wat beters te doen dan meerdere keren per week de wc schrobben Maar goed, ik woon dan ook in m'n eentje.

Ik vind het ook wel een interessant topic, als we de TS vergeten. Woon nu dus alleen dus er is geen sprake van taakverdeling, maar vermoed dat het redelijk gelijk op gaat als ik ooit met vriendlief ga samenwonen. We hebben al afgesproken dat hij mag stofzuigen en dat ik dan wel stof afneem, ik heb namelijk een vreselijke hekel aan stofzuigen In onze eigen huizen merken we dat ik niet zo'n schoonmaker ben (er ligt weer een laagje stof op m'n piano ) maar wel een enorme opruimer, bij mij is het echt netjes. Terwijl hij rustig in staat is om zijn tas 3x per week op de kop te kieperen en de inhoud op de grond te laten zwerven, maar bij hem is het wél schoon. Dus ik denk dat dat later ook een beetje de taakverdeling gaat zijn.

Hij is wel enorm handig in en om het huis dus ik vermoed dat hij wel snel taken op zich neemt als gaten boren of elektrische dingen doen, hoewel ik dat ook prima kan (gaten boren dan, ik heb nog nooit lampen gemaakt maar dat zal me ook heus wel lukken). Gewoon omdat hij dat meteen aanpakt. Ik misschien meer de was, daar heb ik tenminste echt geen hekel aan. Koken vinden we allebei leuk, dus dat zullen we allebei wel doen. En anders wil ik wel koken en dan mag hij afwassen

Ik denk dat dit soort taakverdelingen pas een 'probleem' worden als je kinderen krijgt.. bijna iedereen begint 50/50, maar vaak als er kinderen komen, gaat de vrouw ook meer in het huishouden doen (vaak omdat zij toch parttime gaat werken en dan ook wel even de was kan doen en stofzuigen terwijl ze op de kids let, dat idee). Dat idee staat me enorm tegen, maar wie weet hoe het gaat lopen? Ik weet nog niet eens wat voor werk we later gaan krijgen... Kans is groot dat ik later deels thuis ga werken, en ik merk nu al dat ik snel dingen even tussendoor doe... dat zal dan waarschijnlijk ook wel.

Nou ja we zullen zien!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 15:04
Verwijderd
Oh en ik denk dat er wel meningsverschillen over gaan komen, helemaal als er kinderen zijn, want ik let denk ik enorm goed op of het wel gelijk op gaat en hij is toch wel een beetje conservatief erin denk ik (bij zijn ouders doet zijn vader alles binnen en om het erf, echt klussen enzo, en zijn moeder maakt schoon en kookt enzo ), dus ben benieuwd hihihi.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 18:55
Verwijderd
Ik ben meer thuis dan hij, dus ik doe meer. Maar hij doet weer vaker de 'grotere' klussen (zoals ramen lappen en dingen van boven tot onder poetsen). Ik denk dat de uiteindelijke verdeling zo'n 60/40 of 65/35 is, en dat is een hele eerlijke verdeling in ons geval (En we hebben hier eigenlijk nooit meningsverschillen over, ja, zijn standaard is anders dan die van mij, maar daar stoor ik me niet aan en als hij ooit klaagt dat ik iets niet goed genoeg heb gedaan, dan mag hij het zelf doen )
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 20:24
gurl19
gurl19 is offline
Ik ben net getrouwd en merk wel dat ik meer dingen doe in het huishouden dan mijn vriend.. uh man Heb er wel meer gevoel voor, en hij ziet niet echt dingen. Maar als ik hem vraag of hij wil stofzuigen dan doet hij dat wel netjes. Maar hem eten laten koken, en mijn kleren laten wassen zie ik nog niet zitten. Dat moet hij maar eerst even leren
Met citaat reageren
Oud 13-05-2010, 13:33
Nona
Nona is offline
Citaat:
Ik ben net getrouwd en merk wel dat ik meer dingen doe in het huishouden dan mijn vriend.. uh man Heb er wel meer gevoel voor, en hij ziet niet echt dingen. Maar als ik hem vraag of hij wil stofzuigen dan doet hij dat wel netjes. Maar hem eten laten koken, en mijn kleren laten wassen zie ik nog niet zitten. Dat moet hij maar eerst even leren
Heeft zijn mama dat dan altijd voor hem gedaan ofzo?

Mijn vriend is trouwens precies hetzelfde hoor. Hij kan struikelen over een berg zooi en die dan nog niet opmerken. Hij wil wel, maar hij ziet het niet. En dat is dan extra vervelend omdat hij het niet zo bedoelt en dan wil ik hem dus niet te hard schoppen.
Maar hij doet wel de tuin, en de elektra enzo. En wassen en strijken kan hij ook prima, hij merkt het alleen niet op als de wasmand zo vol zit dat zijn handdoek er niet meer bij past, die komt dan rustig ergens anders terecht. Aan huishouden en klussen doen we allebei wat, maar ik doe meer aan huishouden en hij meer aan klussen.
Reageren

Regels voor berichten