Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2010, 14:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ja maar een verhaal van 20 woorden vind ik niks oh en dus een maximum dat is wel ergens goed voor
Huh?

Maar ik ben het ineens met Mevrouw Lul, Ieke, hak eens wat knoopjes door
Oud 06-05-2010, 15:58
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
ja maar een verhaal van 20 woorden vind ik niks oh en dus een maximum dat is wel ergens goed voor
Hoe kun je dat nou bij voorbaat al zeggen? Ik heb wel eens iets geschreven van drie zinnen dat voor mij veel meer essentiele elementen van het leven beschreef dan een hoop langere verhalen die ik heb gemaakt. En het gaat er natuurlijk niet per se om of jij het iets vindt.

En een maximum is alleen maar redelijk, want eerlijk gezegd, ken ik mezelf en weet ik dat ik bij een verhaal van 5000 woorden wel heel erg geboeid moet zijn om niet af te haken... en helaas ben ik daar waarschijnlijk niet de enige in. Het gaat gewoon om een kort verhaal toch?
Oud 06-05-2010, 15:58
Verwijderd
Jij zegt ja een minimum is nergens voor nodig hulde aan de korte verhalen, maar kennelijk is het wel nodig om een maximum in te stellen vind ik wat krom
Oud 06-05-2010, 15:59
Verwijderd
Dit is voor vogelvrij

Ik snap wat jij bedoelt maar voor mij is een verhaal van 5 woorden net zo iets als voor jou een verhaal van 5000 woorden
Maar ik denk inderdaad dat een FB het best kan beslissen
Oud 06-05-2010, 16:02
Verwijderd
ik dacht aan zoiets als dit zijn hele leuke dingen uitgekomen, of een waarbij je een foto als thema moest nemen:'

Spoiler

opdracht van een ander forum, waar erg veel leuke verhalen uitkwamen. Het had een thema en dat was heel leuk misschien dat dit een inspiratie kan zijn?
Oud 06-05-2010, 16:06
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Jij zegt ja een minimum is nergens voor nodig hulde aan de korte verhalen, maar kennelijk is het wel nodig om een maximum in te stellen vind ik wat krom
Ja sorry, je zin klopte grammaticaal niet echt, dus ik begreep echt niet wat je bedoelde.

De noodzaak van een maximum is iets heel anders dan het instellen van een minimum. Als je een minimum instelt, heb je het inderdaad over persoonlijke smaak, dan geef je aan: "Een tekst onder de vijfhonderd woorden, is sowieso geen goed verhaal en mag daarom niet meedoen aan deze verhalenwedstrijd." Maar bij het instellen van een maximum gaat het om iets anders, want natuurlijk kan een verhaal van meer dan tweeduizend woorden prachtig zijn, ik houd heus ook wel van romans van zeshonderd bladzijdes, maar het gaat hier niet om persoonlijke smaak, het gaat erom dat het een verhalenwedstrijd is en een verhaal van 3000 woorden is echt heel lang, zo'n zes kantjes. Stel dat er 6 verhalen worden ingezonden, dan moet je zo'n 30 kantjes tekst lezen. Daar zullen maar weinig mensen zin in hebben en elk verhaal zal dan niet erg veel aandacht krijgen. Als je daarentegen een maximum hebt van 2000 woorden, heb je een veel grotere kans dat je verhaal ook echt gelezen wordt, van commentaar wordt voorzien. Dat lijkt mij een groot voordeel. Bovendien wordt er bij de meeste verhalenwedstrijden een maximum van 1500 of 2000 woorden gesteld, dus als je vaker aan wedstrijden mee wilt doen, is het handig om met die lengte te oefenen.
Oud 06-05-2010, 16:08
Geel
Geel is offline
Een maximum is in tegestelling tot een minimum aantal woorden, wel wenselijk. Anders krijg je misschien veel te lange verhalen, verhalen die niemand wil lezen. Verhalen van meer dan 5 pagina's in Word vind ik eigenlijk al lang genoeg (). Waarom dan geen minimum aantal woorden? Omdat dat ten eerste nooit de 'traditie'/gewoonte is/was op s.com en ten tweede omdat het niet echt nodig is.

Edit: wat vogelvrij zegt
Oud 06-05-2010, 16:10
Verwijderd
Ik wil niet zeggen dat het niet mooi is daar niet van, maar ik vind het persoonlijk stom als mensen zich er met 20 woorden vanaf brengen, dan kan het nog zo mooi zijn maar simpel
Maargoed ik bepaal hier verder niet over en wacht geduldig af haha
Oud 06-05-2010, 16:12
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ik wil niet zeggen dat het niet mooi is daar niet van, maar ik vind het persoonlijk stom als mensen zich er met 20 woorden vanaf brengen, dan kan het nog zo mooi zijn maar simpel
Ik denk dat iets goed is 20 woorden veel moeilijker is dan in 2000 woorden, dus je er op die manier 'vanaf brengen'... dat is een beetje kortzichtig gesteld, vind ik. En het hoeft juist niet simpel te zijn. Een echt goede zin kan veel meer lagen hebben, dus nee... ik zie je punt echt niet.
Oud 06-05-2010, 16:21
Verwijderd
Ja maar wat is iets goed, voor mij zijn vaak de 20 juist een goed begin. Een verhaal kent een goed begin,
Maar aangezien jij daar kennelijk anders over denkt daag ik je uit een verhaal van 20 woorden (?) te posten wat goed is
Oud 06-05-2010, 16:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Tsja, dat mag jij natuurlijk vinden. Er zijn ook mensen die het dan poëzie zouden noemen, zoals Dingaantouwtje: "Een prozastukje is nog altijd een gedicht, en DoP is de plek voor gedichten Letteren is meer de plek voor boeken en verhalen." Er is natuurlijk een grijs gebied, maar zelf vind ik het poëzie als er gebruikt wordt gemaakt van zinsafbrekingen, regels, enjambementen en proza als de zinnen gewoon over de regels doorlopen.

Dit zou dus
een gedicht zijn.

En bovenstaande proza.

Google trouwens ook eens op espressofictie.
Oud 06-05-2010, 16:25
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Ja maar wat is iets goed, voor mij zijn vaak de 20 juist een goed begin. Een verhaal kent een goed begin,
Maar aangezien jij daar kennelijk anders over denkt daag ik je uit een verhaal van 20 woorden (?) te posten wat goed is
Je hele argumentatie klopt gewoon niet. Omdat het voor jou een begin is, kan het niet zo zijn dat een ander het wel kan? Niet ieder verhaal loopt volgens een 'en toen en toen en toen'-formule.

En ik zeg nergens dat ik het wel zo 1,2,3 kan. Ik zeg juist dat het hartstikke knap is als je dat wel kunt. Ik vind eerlijk gezegd dat je je weinig flexibel in je denken toont.
Oud 06-05-2010, 17:07
Verwijderd
En die van jou wel?
Dit vind ik echt onzin ik zeg toch in een andere post PERSOONLIJK vind dat het voor mij niet goed is wat is dat in ene voor onzin dan?

Ik vind eerlijk gezegd dat jij er wel heel hard in blijft hangen, ik heb mijn mening gegeven en heb nu zoiets van het is voor iedereen anders ;x
Oud 06-05-2010, 17:11
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
En die van jou wel?
Dit vind ik echt onzin ik zeg toch in een andere post PERSOONLIJK vind dat het voor mij niet goed is wat is dat in ene voor onzin dan?

Ik vind eerlijk gezegd dat jij er wel heel hard in blijft hangen, ik heb mijn mening gegeven en heb nu zoiets van het is voor iedereen anders ;x
Ja maar je schrijft naast dat 'persoonlijk' ook dingen alsof ze feiten zijn (in dezelfde post zelfs) dus dan kun je wel zeggen dat je dat vindt, maar ik vind het kortzichtig. Dat kan toch?

Maar volgens mij begrijp je uberhaupt niet zo goed wat ik wil zeggen dus... laat maar, want zo gaat een discussie natuurlijk nergens over, bovendien doet het er verder niet zo toe voor dit onderwerp op zich. Dat minimum aantal woorden komt er waarschijnlijk toch niet en jou ga ik toch nergens van overtuigen en jij mij ook niet dus basta adesso .
Oud 06-05-2010, 17:16
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
En omdat ik het toch niet kan laten:

For Sale: Baby shoes, never worn.

Dat vind ik juist heel erg mooi en heel erg veel zeggend.

En dan nog een korte van mezelf waarvan ik vind dat ik een bepaalde machteloosheid goed weergeef (plus dat ik het zelf mooi vind dat er een vicieuze cirkel in zit):

Er is geen mate waarin ik in het heden van je kan genieten opdat ik je in de toekomst minder zal missen. Vandaar dat ik nu het nog kan maar een beetje extra van je houden zal.
Oud 06-05-2010, 17:24
Verwijderd
Om maar even inhoudelijk op de post in te gaan. De baby shoes vind ik een mooie zin/citaat.
De tweede daarintegen vind ik klein stukje verhaal weergeven, mooi!
Maar ik heb het idee dat er een verhaal omheen zit, kan dat kloppen?
Oud 06-05-2010, 17:29
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Om maar even inhoudelijk op de post in te gaan. De baby shoes vind ik een mooie zin/citaat.
De tweede daarintegen vind ik klein stukje verhaal weergeven, mooi!
Maar ik heb het idee dat er een verhaal omheen zit, kan dat kloppen?
Eigenlijk niet. Het is meer een weergave van iets dat ik me realiseerde dat ik constant probeer te doen: heel hard vast houden aan dingen in de hoop dat dat het minder erg maakt als het er niet meer is (maar je hebt er tenminste van genoten toen het er was, dat idee). Maar dat is natuurlijk onzin, want hoeveel je nu ook geniet van wat je hebt, dat maakt niet dat je het later minder zult missen. En mijn volgende gedachte was 'nou dan moet ik maar nog meer van je houden', maar dat kan natuurlijk net zo goed niet, en is dezelfde verkeerde redenering. En toch blijf je manieren zoeken om je toekomstige pijn te verzachten, terwijl je weet dat dat helemaal niet kan. Zoiets (een beetje deprimerend wel ).
Oud 06-05-2010, 17:35
Verwijderd
Ik vind de hele uitleg erbij mooi en bijna een verhaal, Maar je hebt me overtuigd!
Oud 06-05-2010, 17:37
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Haha dank je wel .
Oud 06-05-2010, 18:16
flyaway
flyaway is offline
En weer genoeg gediscussieerd lijkt me

Nou iedereen heeft zijn mening kunnen uiten, Ieke en ik zullen overleggen over de uiteindelijke regels en het thema

Jullie horen nog van ons.
Oud 06-05-2010, 18:20
Verwijderd
Ik schrijf in een genre waarbij er een zeker aantal woorden nodig zijn om spanning in op te kunnen bouwen, maar verder heb ik er niet echt problemen mee als verhalen minder dan 500 woorden zijn.
Zo lang het verhaal er maar mee verteld is.

Maar liefst niet meer dan 3000 want ik moet het ook allemaal nog lezen he.

Zelfde met boeken:
A Dog Of Flanders heeft 65 pagina's, Dracula iets van 500 pagina's.
en toch vind ik ze beiden even goed.
Gewoon zorgen dat ik plezier heb met het lezen.

Ik ben wachtende op de instructies van de jury
Oud 10-05-2010, 15:13
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ik ben wel heel benieuwd wat voor enorm complex regelement er wordt opgesteld .

Oud 10-05-2010, 16:58
Geel
Geel is offline
Haha, mevrouw Lul. Kijk maar naar de vorige wedstrijden. Zoveel regels zijn het er niet hoor. Maximaal 3000 woorden, één verhaal per deelnemer, je verhaal niet bekend maken voor de uitslag. Dat is het ongeveer.

Maar het is meer van dat de FB's nog niet hebben overlegd van wie er in de jury komt en wat het thema is.
Oud 10-05-2010, 17:01
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Haha, mevrouw Lul. Kijk maar naar de vorige wedstrijden. Zoveel regels zijn het er niet hoor. Maximaal 3000 woorden, één verhaal per deelnemer, je verhaal niet bekend maken voor de uitslag. Dat is het ongeveer.

Maar het is meer van dat de FB's nog niet hebben overlegd van wie er in de jury komt en wat het thema is.
Haha ja daarom... ik doelde er meer op dat ik me niet kan voorstellen wat er vier dagen tijd kan kosten om te overleggen .
Oud 10-05-2010, 19:39
Verwijderd
Ze hebben misschien gekozen voor een federaal jury model met 3 gemeenschappen, 3 deelgroepen, 10 sub niveaus en dan nog een ceremoniële voorzitter die eigenlijk niets te zeggen heeft?
Oud 11-05-2010, 07:44
Verwijderd
Anders een districtenstelsel?
Oud 11-05-2010, 07:49
Issun
Issun is offline
Citaat:
Ze hebben misschien gekozen voor een federaal jury model met 3 gemeenschappen, 3 deelgroepen, 10 sub niveaus en dan nog een ceremoniële voorzitter die eigenlijk niets te zeggen heeft?
Die eerst door ons democratisch gekozen moeten worden?
Oud 11-05-2010, 07:51
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
Die eerst door ons democratisch gekozen moeten worden?
Zoiets moet het op z'n minst wel zijn, denk ik.

Maarre... we kunnen het toch ook gewoon zelf even regelen? Nemen we gewoon Vogelvrij als vakjury want die wil dat (en iemand anders misschien als iemand anders zich meldt?) en dan sturen we de verhalen naar haar en zet zij ze te zijner tijd in een apart topic. Moet toch kunnen?
Oud 11-05-2010, 08:37
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik wil niet alleen jury zijn, ik heb er ook recht op, tenminste, als we weer doen dat de winnaar van de vorige wedstrijd in de jury mag Maar het duurt nu altijd eenmaal even voordat er echt wat besloten wordt, hmpf... Hopelijk is er snel een thema bekend en kunnen we aan de slag!
Oud 11-05-2010, 13:04
flyaway
flyaway is offline
Wow ongeduldig Leuk dat jullie enthousiast zijn hoor!

Ieke en ik zijn allebei druk, ondanks dat zijn we toch echt bezig de wedstrijd op te zetten Ieke zal het topic posten.
Oud 11-05-2010, 17:37
Ieke
Ieke is offline
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1802135

Het is idd te danken aan mijn hele drukke schema dat het wat lang duurde. Co-schappen zijn druk en als je daarnaast nog een publicatie moet schrijven is het helemaal vol. Maar goed, het staat er nu, dus aan de slag!

Regels voor berichten