Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik blijft het wat onduidelijk vinden wat beelddenken precies inhoudt, de tegenstelling beelddenken- taaldenken lijkt me niet echt steekhoudend, volgens mij zit het niet zo makkelijk in elkaar en gebruiken de meeste mensen een combinatie van beelden en taal. Maar natuurlijk kan het zo zijn dat sommige mensen erg visueel ingesteld zijn en dat dat, in combinatie met een hoge intelligentie, soms irritant kan zijn omdat andere mensen minder ruimtelijk inzicht hebben en daardoor dingen later begrijpen.
||
![]() |
Citaat:
De fout van het niet-begrijpen van het verhaal van een beelddenker ligt niet alleen bij de ander hoor. Mijn vader is intelligent, in sommige dingen een stuk intelligenter dan ikzelf ben, en toch snapt hij mijn verhaal niet altijd. Ik ben gewoon een stuk onvollediger in mijn informatie, omdat ik dingen voor me zie, en dat zo logisch vind dat ik bepaalde details weglaat, 'want dat ziet/weet toch iedereen'.
|
Ik heb echt serieus nooit geweten dat dit iets aparts was? En ik ben dus inderdaad dan ook een beeld denker? Ik zat net op wikipedia te lezen en wat ik wel gelijk herken is dat ik vroeger heel slecht in schrijven was. Dat is beter gegaan toen ik mocht schrijven in blokletters. Mijn broertjes scrhrijven ook heel slecht, nog steeds. Ik heb alleen geen idee of zij ook beeld denkers zijn. Er staat ook iets over een huis en dan van binnen qua indeling en inrichting voor je zien en dat klopt ook, maar ik dacht dat iedereen dat deed en denk dat eigenlijk nog steeds, dus wordt graag tegengesproken?
Tenslotte heel herkenbaar is het even voor je uit staren en dat dan allerlei beelden komen binnendwarrelen. Die ik altijd gewoon als gedachtes zie, maar dan in beeld? Excuus voor de vele vraagtekens ![]()
||
Citaat:
![]() Maar ik denk toch wel dat de meeste mensen dat hebben, als je een boek leest, 'zie' je het altijd voor, daarom kan het ook zo'n schok zijn als je naar de film gaat van een boek dat je graag las en dat de hoofdpersoon dan ineens bruin haar blijkt te hebben, zulk soort dingen. Aan de andere kant zijn het bij mij niet echt beelden als ik lees, meer dat ik er vanuit ga dat iets zo en zo is, maar dat is net zoals bij dat dromenonderzoek, echte beelden zijn het niet, omdat ze steeds aangepast kunnen worden naarmate er nieuwe informatie komt, het is meer een idee. Bij een beeld stel ik me voor dat het echt visueel is, dat het meer is alsof je naar een foto kijkt, maar misschien is dat wel niet zo, bestaat zo'n beelddenken niet. Dat zou voor mij helemaal bewijzen dat het niet zo zwart-wit beelddenken-tekstdenken is ![]() @Droomvlucht: Ik kan dat in elk geval niet, als een huis nog niet is ingericht, kan ik mij niet voorstellen hoe het zou worden, ik kan dat niet voor me zien. Maar dat van die dwarrelende beelden, dat heb ik wel als ik ga slapen, dat ik gewoon random flitsen van dingen zie, maar dat zijn sowieso niet echt gedachtes, denk ik, meer dat je droomt terwijl je nog wakker bent. Als ik gewoon denk, denk ik in taal & abstracte ideeën. Volgens wikipedia gebruiken beelddenkers meer hun onbewuste, maar dat begrijp ik niet, want beelden lijken me juist een bewust iets (taal ook natuurlijk), terwijl ik denken sowieso een onbewuste, abstracte bezigheid vind. Maar als ik bewust aan iets denk, bijvoorbeeld wat ik morgen moet doen of zo, dan denk ik in taal. Hoewel het soms ook zo kan zijn dat je je ineens wat bedenkt en dat je dat dan met een flits voor je ziet... Dat lijkt me beelddenken.
|
@Vogelvrij
Als ik denk aan wat morgen ga doen, denk ik echt alleen in beelden. Ik moet echt bewust moeite doen om in taal te denken en dat lukt me ook bijna niet. Ik dacht dat dat juist vreemd was, maf ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() en ik herken veel van dat wat jij zegt als ik naar voren staar zzie ik ineens allemaal dingen voorbij vliegen langs men gedachten alleen kan soms het beeld niet vasthouden zie het in een soort flash maarja ook dingen die er in werkelijkheid niet zijn zie ik wel eens als ik denk dan denk ik aan een monster die ik pas heb getekent dan bedenk ik me hoe die echt zou zijn das echt wel cool vind ik ik kon vroeger ook echt slecht schrijven nu ook nog steeds maar losse letters gaat makkelijker een huis van binnen bekijken das neit bijzonder als je een beelddenker bent dat is gwn zo ![]() als je beelddenker ben dan ken je bijv ook je vriendin in je gedachten zien uitleggen is bijmij idd een chas maar wiki heeft vaak gelijk dus tjah ![]() iig ik kan me echt prima zelf vermaken door gewoon te denken ook dingen die niet gebeurt zijn kan ik zien. bijv een meisje zoenen die ik leuk vind ![]() ik heb het ook al mijn hele leven al toen ik 8 was. kan me nnog herinneren met pokemon kaarten. ik had er veel dus nam maar een klein stapeltje mee dan wist ik precies (met 300kaarten die ik had) dat ik die ene al had en die andere ook ow die niet door gwn die plaatjes een soort in mijn hoofd op te slaan
||
Citaat:
|
![]() |
ik ben een raar geval, ik ben geen beelddenker, maar ik heb wel een fotografisch geheugen(voor dingen die me intresseren dan)
![]() nooit echt getest voor hoogbegaafdheid, alleen een iq-achtig testje in de 1e(om te kijken of je in aanmerking kwam voor extra lesstof voor hoogbegaafden, krijg je op een gymnasium...), maar aangezien ze zeiden dat die test toch niet ergens voor meetelde, je de uitslag noot te horen kreeg(alleen of je in aanmerking kwam), en ik ben erg lui en heb een hekel aan die iq-test dingen(vaak zijn er bijv. meerdere patronen in te ontdekken en dan moet ik maar weer gaan zitten bedenken welk verband de maker v/d test in gedachten had, en bij die cijferreeksen denk ik dan juist weer veel te simpel, maar ik heb dan ook een hekel aan cijfertjes) maar weer even terug van die afdwaling tussen haakjes, die test werd ik dus halverwege zo zat dat ik op de rest van het blad maar smileytjes ben gaan tekenen en niet meer opgeler heb maar krijg wel af en toe van mensen te horen dat ik erg slim ben of dat ik me zou moeten laten testen op hoogbegaafdheid ofzo, alleen uit dat zich niet zo in m'n cijfers ![]() maar in elk geval, ik denk niet in beelden maar 'weet' wel dat iets rechtsonderaan de pagina stond bijv. en wat kenmerken van die pagina(aanwezige kleuren, hoe het globaal, kwa schema's, plaatsing van tekst etc eruit ziet, alleen weet ik dat dan meestal niet zo op te noemen maar herken ik het wel gelijk als ik het weer zie, of weet ik het op een of andere manier wel maar kan ik het zo niet navertellen(heb ik ook best wel vaak) dat weten is mn primaire denkvorm, en dat versimpel/vertraag ik voor mezelf door in mezekf te praten in mn hoofd(maar dan dus gewoon als een soort gedachtemonoloog) ^ben in een zwambui zoals je kunt zien ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Beelddenken: werkelijkheid/ situatie/gegeven -> zet je om in beelden -> zet je om in taal (zodat je het kunt vertellen/ op kunt schrijven) Tekstdenken: werkelijkheid -> zet je om in taal Maar met rekenen lijkt het me dan wel weer makkelijk, als je die cijfers zo in je hoofd ziet ![]()
||
Citaat:
ik kan helemaal "van de wereld" zijn en in gedachten. als ik er aan denk dat ik bv in het weekend ga wandelen in het bos, dan ben ik visueel al helemaal daar en kan alles zien en voelen bijna. bij de IQ-test moest ik bv in een bepaalde tijd zoveel mogelijk dieren opnoemen. dus ik zeg, ok dan ga ik even naar burgers zoo: die vrouw die de test deed had nog nooit zoveel dieren in een korte tijd gehoord. navigeren is voor mij ook erg makkelijk als ik ergens al 1 keer ben geweest. gewoon mijn navigatieplaatjes oproepen van de vorige keer en hop we zijn er. helaas merk ik wel dat ik steeds vaker opvliegerig en kort lontje heb. omdat mensen me niet meteen de eerste keer begrijpen, terwijl het voor mij meteen duidelijk is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() Ik heb er soms ook wel eens last van. Inderdaad bij dingen proberen uit te leggen aan anderen, het onvolledig zijn in je verhaal, omdat je het beeld voor je ziet, soms kosten dingen wat meer tijd (soms is het nl inderdaad omslachtig), maar soms ook juist niet, soms lukt het gewoon helemaal niet om een beeld om te zetten in woorden (dat blijf ik ook lastig vinden), enz., maar in de meeste dingen heb ik mijn weg wel gevonden. En soms zeg ik ook gewoon dat ik het wel weet, maar niet in woorden. Of ik begin gewoon ergens te praten/schrijven en zie wel waar ik uitkom. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om dingen niet voor je te zien (zoals de indeling en inrichting van een huis ed). En soms is het best handig: als ik iets leer, dan weet ik vaak precies op welke bladzijde iets stond en waar op die bladzijde en kan ik in mijn hoofd zo terug naar die bladzijde en het op die manier 'opzoeken'. Kost alleen helaas wel wat tijd, dus in een gesprek heb ik er niets aan. ![]() Mbt hoogdbegaafdheid: Ik ben niet dom (ja, dat schijn je van jezelf te mogen zeggen ![]() |
![]() |
|
wat heerlijk zeg al die herkenning hier!!! Klopt helemaal leonoor, ik heb ook erg veel moeite om mijn beelden om te zetten naar woorden. als ik iets met verwoorden dan spring ik ook van de hak op de tak. van voor in het verhaal naar het eind van het verhaal, omdat ik het geheel al overzie en niet in chronologische volgorde kan vertellen. mensen zijn me vaak na regel 1 al kwijt mbt uitleg..
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Echt beelddenken heb ik niet, maar mijn ruimtelijk inzicht is wel boven gemiddelde, en dan een zeer ingewikkeld figuur in mn hoofd helemaal zien van binnenuit, buitenuit enz. Misschien dat dat ook een beetje bij beelddenken hoort. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dit topic neigt meer naar het uitwisselen van ervaring door beelddenkers/niet-beelddenkers, en dat is mooi, want zo creëren we meer begrip voor elkaars belevingswereld. ![]()
|
Hoe meer ik hierover nadenk (in tekst, dat wel
![]() ![]()
|
![]() |
|
Woow ik ben een beelddenker, zooooveeel last van.
Weet je wat het grappigste is, ik ben fucking goed in elke taal die je me geeft. Dus ja, ik heb het echt waar gegoogeld, ik zie alles voor me in beelden, maar hoe kan je dat ooit als probleem zien? Misschien ben ik wel backwards-compatible. Dat ik alles in beelden zie, maar lekker stiekem toch woorden doe op de achtergrond. Zou het goed doen als rapper, met de handjes bewegen en erbij teksten. Tja, maar zeggen dat je zulke problemen hebt met beelddenken of hoogbegaafdheid (ja, ik ben hoger begaafd dan die allochtoon daar op straat) vind ik best wel aanstellerig. Wat zijn nu de problemen? Want tot nu toe lijkt het bij bijv JustADreamer meer een leuke mogelijkheid om nog wat alternatiefs aan d'r lijst te voegen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarom is het juist heel goed dat we hier ervaring uitwisselen, ik snap nu veel beter waarom andere mensen mijn verhalen nooit begrepen... Hierdoor zal ik in het vervolg minder gefrustreerd raken als iemand mij niet snapt, en eerder bij mezelf te rade gaan of ik wel écht zo duidelijk ben als ik zelf denk ![]() Ik snap best dat mensen 'last' hebben van het anders zijn, want het vergt constant aanpassingsvermogen in contact met anderen, of de frustratie van niet begrepen worden en de eenzaamheid als je het sociale aspect helemaal opgeeft.
|
Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben. Mijn ouders wilden me vroeger laten testen, maar waren te laat met opgeven voor een test via een of andere organisatie en daarna was het simpelweg te duur en niet echt de moeite waard om de exacte waarde te weten. Ik merk eigenlijk vooral dat ik veel sneller onthoud en ook veel langer dingen onthoud dan anderen en ook nieuwe dingen leren gaat mij sneller af dan leeftijdsgenoten. Ik denk dus wel dat ik slimmer ben dan de meeste van de mensen die ik ken, maar nu ik ouder word, wordt dat steeds minder relevant.
Ik ben ook een beelddenker, maar ook daar heb ik geen last van. Ik merk het vooral bij onthouden. Ik weet vaak nog precies wie wanneer waar zat, en wat ik zelf op die dag aanhad. bij het studeren kan ik dingen van afbeeldingen beter onthouden, omdat ik dan het plaatje in mijn kop heb en daaruit de bijbehorende tekst kan afleiden. Rijtjes leren kan ik daardoor minder goed, omdat ik vaak wel precies weet wáár het woord dat ik zocht staat, maar niet wát er staat. onbegrip uit de omgeving merk ik alleen als ik me gebeurtenissen weet te herinneren en anderen niet. Verder las ik dat beelddenkers vaak moeite hebben met taal, maar daar ben ik altijd erg goed in geweest. Misschien ben ik dus wel geen van beide, of gewoon goed aangepast. who knows
|
![]() |
heb ik ook wel wat, maar ik heb geleerd te doen alsof ik dom ben
![]() maar soms snap ik wel eens niet wat iemand nou ergens moeilijk aan vind omdat ik het dan gelijk snap en krijg dus regelmatig te horen dat ik slim ben ofzo(maar dat is dus alleen in de vakken die me enigszins intresseren, zo verbaasde ik me enorm toen ze ons een poosje geleden op school zeiden dat het normaal is om 2 uur per dag met huiswerk bezig te zijn(kwa studielasturen) terwijl ik huiswerk nooit maak, en voor toetsen meestal niet meer dan 15 min kwijt ben(afhankelijk van als er een goeie samenvatting is en hoeveel het is, 1 keer doorlezen is bijna altijd voldoende) nou bleek een groot deel van de klas niet aan die 2 uren te komen btw, maar er waren wel een aanjtal die er wel aan toe kwamen ook wel geinig toen ik eens bij een filo-essay die ik in 5-15 min. had getypt even hoog(8) had als een aantal die er 2-4 uur mee bezig waren geweest, en dat voor de rest iedereen er of meer tijd dan mij aan had besteed of een veel lager cijfer had ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Mijn verhalen speel ik in mijn hoofd af als korte filmpjes en flitsen van decors, en ik hoef daar dus alleen maar achteraan te schrijven. Hierdoor kan ik beeldend schrijven. Ik dacht dat dat normaal was.
|||
Citaat:
Citaat:
Het zou natuurlijk ook kunnen dat bij de één de beelden duidelijker zijn dan bij de ander. Als ik aan mijn werk denk, dan zie ik een duidelijk beeld van de omgeving met mijn collega's. Ik zou het zo kunnen natekenen. |
![]() |
||
Citaat:
het gaat hier ook niet om dat ik niet normaal kan functioneren of omdat ik zielig wil doen. ik wil graag met mede denkers spreken en ervaringen uitwisselen. en ja ik weet dat als je "overall" IQ 167 is, je hier helemaal niet blij mee zal zijn. mijn excuses als in jouw opvatting dit topic een andere bedoelign lijkt te hebben, maar dat was dus niet mijn intentie. groeten NL |
![]() |
|
130-135 is toch nog steeds twee sd's boven het gemiddelde. Dus ook hoog.
Ik ben trouwens ook een beelddenker en mijn vriendje is een tekstdenker. Het zou bepaalde misverstanden kunnen verklaren, maar we hebben er weinig last van. Voor zover je er last van kunt hebben.
||
Citaat:
![]() ![]() @Kou Shibasaki: Ja, dat was dus eigenlijk mijn vraag, ik kan niet in bewegend beeld denken, vroeg me af of echte beelddenkers dat wel zouden kunnen, het antwoord blijkt dus 'ja' te zijn ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Btw, gefeliciteerd (toch?)! |
![]() |
|
Huh, ik denk in woorden en in beelden. Als ik bijvoorbeeld fantaseer dan zie ik het als een filmpje voor me maar ik 'zeg' het ook in mijn hoofd. Ik praat ook letterlijk in mijn hoofd, zoals ik in een gesprek ook zou praten dus ik 'zeg' bijvoorbeeld: "Ik moet zo maar even de hond uit gaan laten" en ondertussen zie ik voor me dat ik dat doe. En ik ging er eigenlijk altijd van uit dat iedereen dat zo deed :?.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bovendien zijn de meeste mensen waarmee ik praat visueel, of audiotief. Kinetisch zie ik heel weinig in Nederland. |
![]() |
|
Verwijderd
|
"Voor het concept beelddenken ontbreekt deugdelijke wetenschappelijke onderbouwing."
Ik ben trouwens zó geweldig dat ik én heel taalgevoelig ben, én enorm visueel ingesteld. En daarbij eigenlijk ook denk in ritmes en melodieën. En erg gevoelig ben voor geur en smaak. Ik denk dat ik een bijzonder hoogbegaafd genie ben. ![]() |
![]() |
|
Ben beelddenker, heb fotografisch geheugen, denk ook in ritmes, etc. etc. heel leuk en aardig allemaal, maar soms toch wel vervelend, voor de rest heb ik ook nog vrij redelijk ruimtelijk inzicht, maar ik ben vrij slecht in talen, omdat de logica daar vrij ver te zoeken is, behalve bij nederlands en engels, dat doe ik op de gok goed
![]() |
![]() |
|
Maar is het nu beeld- of tekstdenken als je bij je studieboek weet waar op welke bladzijde de dingen precies staan? Mij leek dat tekstdenken, omdat het dan over een tekst gaat, maar uit sommige reacties maak ik op dat dat juist bij beelddenken zou horen?
En stel nu dat je een kaart bestudeert en even op het verkeerde been wordt gezet over een lijn, hoe kun je daar nu in beeld over nadenken, het beeld is immers die kaart die pal voor je ligt, dus dan móét je daar toch wel in tekst over nadenken?
||
![]() |
Citaat:
Er zijn ook mensen die dit in nog sterkere mate hebben, die mensen kunnen in hun hoofd het beeld van de bladzijde terughalen en de tekst opnieuw letterlijk lezen. Ik kan wel de hoofdlijnen per tekstkopje terughalen, omdat ik die samenvatting in mijn hoofd heb gemaakt. Wat betreft kaartlezen: ik zie geen tekst als ik naar een kaart kijk... Als ik een route voor mezelf uitstippel zie ik pijltjes, waar ik uiteraard de waarde rechts, links of rechtdoor aan verbindt. Voor mij is kaartlezen heel moeilijk, vooral als ik dan een ander de weg moet wijzen, omdat ik dus pijltjes zie en dan moet ik die omzetten naar links en rechts enz. Via de satellietfunctie van google maps stippel ik vaak mijn hardlooproutes uit (niet dat ik zo vaak hardloop, maar toch ![]() Mijn krantenwijkroute van vroeger is ook weer zoiets... Ik ben altijd heel goed geweest in het onthouden van getallen, dus de huisnummers in de juiste volgorde onthouden was geen probleem. Al na 3 dagen fietste ik de krantenwijk zonder op mijn briefje te kijken. Ik graafde dan gewoon in mijn geheugen en dan wist ik welk nummer erna kwam. Later, na een maand ofzo had ik mijn krantenwijk zo in mijn hoofd geprent dat ik de brievenbussen van de huizen kon omschrijven en nog veel meer nutteloze details wist over het huis. Ik reed mijn krantenwijk toen vooral op beeld, en minder op huisnummer. Ik wist waar welke lantaarnpaal stond waar ik mn fiets tegen aan zetten, en waar welke brievenbus was. Ik kon toen ook nog wel het huisnummer aan het beeld koppelen hoor, maar dat werd voor mij steeds minder belangrijk.
|
Hm, ik weet niet, dan zou ik toch ook een beelddenker zijn, ik weet altijd wel waar dingen op bladzijdes staan, toen ik woordjes moest leren, kende ik ook precies de volgorde en dat soort dingen, maar ik dacht juist dat dat was omdat ik zo tekstgericht was...
Maar met die kaarten, dat bedoelde ik niet precies. Ik neem aan dat beelddenkers kaarten die ze hebben gezien, gemakkelijk weer voor zich kunnen zien en beter zich kunnen voorstellen hoe het in werkelijkheid eruit ziet, maar ik bedoelde de volgende situatie: Je kijkt naar een kaart en ziet een lijn waarvan je in eerste instantie denkt dat het twee provincies van elkaar onderscheidt, maar wat later een landsgrens blijkt te zijn. Hoe denken beelddenkers dit, want dit moet je toch wel in tekst denken, omdat het beeld vlak voor je is, dus er valt je niets voor te stellen verder? Of denken beelddenkers dan in zulk soort situaties ook in tekst? Anders gezegd: als een gedachte echt over iets visueels gaat, denk je dan wel in tekst, omdat het visuele al aanwezig is?
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
@Vogelvrij: Ik zie in de situatie die jij omschrijft wel beelden. Gewoon de beelden van de kaart, maar dan een kaart zonder tierelantijntjes (dus bv. de kaart van Nederland met lijnen tussen de provincies of de kaart van Nederland/Duitsland/België en lijnen tussen de landen) of andere beelden die er mee te maken hebben, zoals bv. het drielandenpunt ofzo.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|