Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2010, 17:12
fcdenhaag070
fcdenhaag070 is offline
ik ben 17 ouders gaan scheiden bla bla bla
kan ik bij me vriendin gaan intrekken zou dit kunnen:??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2010, 18:51
martijn1985
martijn1985 is offline
ja.

Maar je geeft wel bar weinig informatie aan ons om een goed advies te kunnen geven. Op je zeventiende ben je in principe nog niet handelingsbekwaam, dus je mag nog niet zelf een contract tekenen zonder dat je ouders er mee akkoord gaan. Als je vriendin wel op zichzelf woont en zij wel meerderjarig is dan zou het wel kunnen. Maar bedenk je wel dat haar kosten dan wel omhoog zullen gaan (gas, water, licht, eten, gemeentelijke belastingen). De vraag is dan dus ook of jij de financiële mogelijkheden hebt om daarin bij te dragen.
Oud 11-06-2010, 21:00
Martiño
Martiño is offline
Het is sowieso wel netjes als je bij iemand intrekt de huur te delen (eventueel naar draagkracht), maar in ieder geval samen bij te dragen aan het huishouden en inkomen.
Oud 15-06-2010, 05:35
fcdenhaag070
fcdenhaag070 is offline
nou ik bedoel ik ben 17 en \van me ouders mag ik niet weg maar mag ik eigelijk gewoon gaan wat zijn de gevolgen en zo
Met citaat reageren
Oud 15-06-2010, 08:15
ganralph
ganralph is offline
Zoals martijn1985 hierboven zegt, ben je voor de wet nog niet handelingsbekwaam. Je mag dus niet zelfstandig contracten sluiten.

Afgezien van de praktische gevolgen die hiermee samenhangen, kunnen de gevolgen voor de relatie met je ouders ook groot zijn. Ze kunnen je niet fysiek tegenhouden, maar ze kunnen wel zeggen "zoek het dan maar uit", en onderschat de kans niet dat je de steun van je ouders nog ooit nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 11:41
Martiño
Martiño is offline
Als je vriendin ouder is dan 18 mag ze natuurlijk wel zelfstandig het huurcontract tekenen, en je zou dan eventueel bij haar in kunnen trekken. Let er dan wel op of er toestemming van de verhuurder nodig is als jij bij haar intrekt.

Daarnaast moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je jong bent, en dat de relatie met je vriendin ook uit kan gaan. Als jij dan op dat moment een slechte relatie met je ouders hebt, loop je het risico dat je nergens meer terecht kunt. Mijn advies is om nog een paar jaar te wachten met samenwonen, in ieder geval tot je zelf wat meer financieel zelfstandig bent.
Oud 21-06-2010, 21:32
Adore
Adore is offline
Weggaan is niet per sé de oplossing. Zoals al is gezegd ben je met 17 nog erg jong. Probeer er met je ouders uit te komen, investeer in je relatie met hen. Ook al gaan ze uit elkaar en is dat zwaar. Misschien kun je er met iemand buiten je directe familie over praten. Als je weggaat kunnen problemen of gevoelens onopgelost blijven, daar los je heel je situatie niet mee op!

Samenwonen heeft veel financiële gevolgen. Als zij op zichzelf woont moet ze dit overleggen met haar verhuurder, er vanuit gaande dat ze in dat geval huurt. Zonder toestemming is het illegale onderhuur en kan zij desnoods (ook) worden uitgezet.
Woont zij thuis, besef je dan dat je alsnog niet vrij bent en moet leven naar de regels van haar ouders.
Woont ze op kamers, dan.. moet je je sterk afvragen of je samen zo klein kunt/mag en wil wonen.

Gevolgen kunnen er zijn voor: de huurtoeslag, de zorgtoeslag, uitkeringen, gemeentebelastingen, waterschapsbelastingen, studiefinanciering, kinderbijslag.

Bedenk je ook dat wanneer je het financieel niet redt, je geen aanspraak kunt maken op een uitkering.

Maar goed, denk vooral eerst goed na voordat je stappen zet. Zet je niet bijvoorbeeld ook je relatie onder druk door al samen te gaan wonen? Moet je niet eerst 'genieten' en elkaar goed leren kennen in een gemakkelijke, vrije omgeving, zonder al te zware verplichtingen en verantwoordelijkheden?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten